Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oregon 600 + battery pack + Biological Reecharge - Forum Wereldfietser

Oregon 600 + battery pack + Biological Reecharge

Vlak voor mijn vakantie schafte ik me een Oregon 600 met batterypack aan. Ja ik weet het, zoiets moet je nooit vlak voor je vakantie doen. :oops:
Maar ik vond het inderdaad uitstekende scherm een redelijk argument, omdat ik met de vorige toestellen vaak moeite had met het scherm te zien. Met het oplaadbare batterypack (ik had geen tijd meer om te vogelen met eerder op het forum genoemde alternatieve oplossingen), een naafdynamo en een Biological Reecharge, leek me dit een uitstekende oplossing.
Hoe groot was dan ook de kick toen ik alles voor het eerst aansloot. Het batterij-icoontje veranderde in een oplaad-icoontje.

Na 2 dagen was de vreugde echter over. Als ik de stroom uit de Reecharge inschakelde, doofde het scherm langzaam uit. Als ik de stroomverbinding verbrak en inschakelde op de batterijen ging het goed.
Na vervanging van het batterypack door 2 Eneloops, die ik verstandig genoeg :) wel had meegenomen, kon ik wel werken met de 600 op dynamostroom.

Dat er wat mis is met de Reecharge is me inmiddels wel duidelijk. Vorig jaar kon ik na een dag fietsen met GPS op dynamostroom ook nog een telefoon of E-reader opladen, of gezellig een beetje met de GPS spelen. En dat ging dit jaar niet.

Maar ook zonder het battery-pack te gebruiken, heb ik vele malen gehad dat het scherm, meestal kort na het aanzetten, uitdoofde. Daarna aanzetten was soms wel, en soms geen probleem. Als het niet ging, was de enige remedie, de batterijen er uit halen en er weer inzetten.

Daarnaast ook ontelbare vastlopers gehad. Wel altijd op momenten dat ik iets aan het doen was met de 600.

Nu thuis ligt de 600, met battery-pack, aan de PC en ligt gezellig op te laden!

De vraag is nu dus:
Ligt het alleen aan de Reecharge, of is er ook wat mis met de 600.
Graag hoor ik ervaringen van andere gebruikers van de genoemde combinatie die ook op een of andere manier de GPS van stroom voorzien. Gaat dit probleemloos of is deze combinatie onmogelijk.

Peter

PS: Deze tekst heb ik eerder gepost op het forum van GPS.nl en daar daar al een aantal antwoorden gekregen.
Op de site van Garmin lees ik nergens dat je de GPS (volledig) kunt gebruiken tijdens het opladen. Is jou dat beloofd bij de verkoop?

Ik kan me voorstellen dat de Reecharge - zeker als je niet zo hard fietst - te weinig levert om zowel de batterypack op te laden als de GPS van voldoende stroom te voorzien. De vraag is welke van de twee Garmin dan voorrang geeft. Hoeveel heeft ie eigenlijk nodig, 500mA of 1000mA?

Vorig jaar was het anders: toen hoefde de Reecharge alleen de GPS te voeden.
eindgebruiker schreef:Op de site van Garmin lees ik nergens dat je de GPS (volledig) kunt gebruiken tijdens het opladen. Is jou dat beloofd bij de verkoop?
Dat is niet beloofd, maar toen ik vertelde wat ik wilde doen, werd ook niet gezegd dat het niet kon.
eindgebruiker schreef:Ik kan me voorstellen dat de Reecharge - zeker als je niet zo hard fietst - te weinig levert om zowel de batterypack op te laden als de GPS van voldoende stroom te voorzien. De vraag is welke van de twee Garmin dan voorrang geeft. Hoeveel heeft ie eigenlijk nodig, 500mA of 1000mA?
Geen flauw idee. Ik heb dit topic juist gestart om te achterhalen waar het probleem zit. Omdat het een koppelprobleem is waarbij die apparaten een rol spel. Nl. de dynamo, de Reecharge en de GPS.
De dynamo doet het, want bij fietsen laadt zowel de Reecharge op (zij het onvoldoende)
De Reecharge is niet in orde (citaat uit eerste bericht: Vorig jaar kon ik na een dag fietsen met GPS op dynamostroom ook nog een telefoon of E-reader opladen, of gezellig een beetje met de GPS spelen. En dat ging dit jaar niet.
eindgebruiker schreef:Vorig jaar was het anders: toen hoefde de Reecharge alleen de GPS te voeden.
Klopt, maar ook als ik de Reecharge aan het net oplaad is die erg snel leeg.

Als ik de 600 met battery-pack aan de PC leg, laadt de batterij op en kan ik het toestel als GPS gebruiken.

Ik hoop nog dat anderen die met een eventueel andere oplaadcombinatie fietsen zullen reageren. Het lijkt me namelijk stug dat ik de enige zou zijn.

Uit een reactie op GPS.nl lijkt de combinatie van opladen en GPS-gebruik wel te kunnen.

Citaat: Ik heb inmiddels een Powercharger (mr. Handsfree via Ibood) van 10400 mAh (heb geen naaddynamo op fiets) en daar doet mijn Oregon600 het goed op (voorlopige conclusie bij 1-daagse fietstochten). Zowel gebruikt als externe voeding als wel in combinatie met de truc dat batterijen gezien worden als batterij-pack.

Het gaat me erom om te weten waar het probleem zit, zodat ik gericht actie kan ondernemen. Zo als het er op dit moment voor staat, lijkt niet de 600, maar de Reechrge het probleem te zijn.

Peter
Peter M schreef:Als ik de 600 met battery-pack aan de PC leg, laadt de batterij op en kan ik het toestel als GPS gebruiken.

[...]

Uit een reactie op GPS.nl lijkt de combinatie van opladen en GPS-gebruik wel te kunnen.

Citaat: Ik heb inmiddels een Powercharger (mr. Handsfree via Ibood) van 10400 mAh (heb geen naaddynamo op fiets) en daar doet mijn Oregon600 het goed op (voorlopige conclusie bij 1-daagse fietstochten). Zowel gebruikt als externe voeding als wel in combinatie met de truc dat batterijen gezien worden als batterij-pack.
Die Powercharger levert 1000 mA, en de USB-poort op je PC waarschijnlijk ook. Als je 1000 mA uit een goed functionerende Reecharge wilt halen zul je dik in de twintig moeten fietsen, als het niet meer is.

De vragen zijn dus: hoeveel heeft een opladende Oregon 600 minimaal nodig, hoeveel kan een goed functionerende Reecharge (of andere dynamolader) leveren, en hoeveel levert jouw exemplaar nog?
eindgebruiker schreef:De vragen zijn dus: hoeveel heeft een opladende Oregon 600 minimaal nodig, hoeveel kan een goed functionerende Reecharge (of andere dynamolader) leveren, en hoeveel levert jouw exemplaar nog?
Tja, hoe kom de daar achter als je geen elektronicatype bent?

Peter
Inmiddels een jaar later dan de beginvraag....

Wij hadden exact hetzelfde probleem tijdens onze vakantie, maar dan met combinatie SON-naafdynamo, B&M USB-werk en Oregon 600 met "battery-pack". Ben wel benieuwd of jouw probleem is opgelost en hoe.

Monique
Ook ik kocht begin dit jaar een Garmin oregon 650 t. In het kort even de samenvatting.

Ook bij hetzelfde probleem. Het beeld meerdere malen vervagen, vastlopen en soms gewoon stoppen met navigeren. Accu pack er uit. Wachten op scherm weer op nul, accu pack er weer in en weer bruikbaar. Bij het te langzaam rijden vraagt de Garmin " aan of uit" en drukte dan normaal gesproken op aan blijven. Meerdere malen liep de garmin ook hierbij vast.

Voor de duidelijkheid ik gebruik om op te laden op de fiets een Plugg.

De problemen waren echter zo veel dat ik terug ben gegaan naar Waypoint (Moordrecht) en zij hebben na het aan horen van mijn problemen een nieuw toestel gegeven.

Tijdens mijn fietsvakantie had ik weer problemen. Weer terug naar Waypoint en zij wisten niet meer wat ze moesten doen.
Waypoint heeft toen de OFM kaart vervanen door een ( voorlopigheid) OFM Benelux.

We hebben afgesproken dit uit te testen. De conclusie,,,,,nog wel af en toe een klein probleem zoals vastlopen maar aanzienlijk minder. Wat wel opvallend is dat bij het gebruik van het opladen ( met the plugg) er meer vastlopers zijn, dit bij wat mindere snelheid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groet,

Ruud van gent
Bedankt voor je snelle reactie.
OFM Benelux light staat er bij mij ook op. Ik blijf proberen. Misschien gaat het in NL wat beter, want hier zijn de fietssnelheden wat hoger en constanter dan in Frankrijk. In ieder geval weet ik nu zeker dat ik niet naar de verkoper terug hoef te gaan...

Monique
Die vastlopers van de Oregon 6xx is een bekend euvel en lag/ligt aan de instabiele firmware en niet aan de kaart of accu, in de latere versies is dit grotendeels opgelost (hoewel die af en toe nog steeds crasht/bevriest) dus je zou misschien kunnen kijken of je firmware up-to-date is?
Dat klinkt natuurlijk heel logisch! Ik zie dat de versie 4.3 "Fixed possible issue where the internal battery pack would not charge". Ik heb momenteel nog versie 3.9, vlak voor de vakantie ge-updated. Maarreh, eerst zien dan geloven, inmiddels ;-)

Monique
Citaat: Ik heb inmiddels een Powercharger (mr. Handsfree via Ibood) van 10400 mAh (heb geen naaddynamo op fiets) en daar doet mijn Oregon600 het goed op (voorlopige conclusie bij 1-daagse fietstochten). Zowel gebruikt als externe voeding als wel in combinatie met de truc dat batterijen gezien worden als batterij-pack.

Ha Peter,

Heb je voor mij een beschrijving of link hoe je deze truc uitvoert?

Bedankt,
Robert
Onder de batterijen zit een zwarte rubberen knopje dat ingedrukt word door een accupack van Garmin. Zo'n accupack is niets meer dan twee AA batterijen naast elkaar. Door een lipje te knippen van bijvoorbeeld de plastic strip uit een snelhechtermap en die te plaatsen op de zwarte rubberen knop en daarover je eigen oplaadbare AA's denk het apparaat dat er een accupack in zit.
Ga ik proberen.
Bedankt!