Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met bagage - Forum Wereldfietser

Racefiets met bagage

Hallo Wereldfietsers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar de ideale oplossing voor meerdaagse fietstochten. Mijn doel: met de racefiets en enige bagage (voor 2 personen een setje kleren, toiletartikelen [geen kampeerspullen]) de voordeur uit rijden en een paar dagen later terugkomen. Overnachten vindt in pensions plaats.

Ik zoek een systeem waarmee ik mijn bagage mee kan nemen. Een stuurtas lijkt me te klein. Een bagagekar wellicht te groot voor ons doel. Maar wat is dan wel de ideale oplossing? Een Tubus Fly met lowrider tassen? En past zo'n Tubus op mijn Stevens Stelvio racefiets? Of een zadelpenbagagedrager met een tas?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
JK1985 schreef:Een Tubus Fly met lowrider tassen? En past zo'n Tubus op mijn Stevens Stelvio racefiets? Of een zadelpenbagagedrager met een tas?
Moet prima kunnen op je Stelvio, lijkt me een betere oplossing dan de zadelpenbagagedrager..... die willen soms wel eens breken, die kans is met de Fly wel nihiel.

Www.bikepacking.net geeft ook mooie oplossingen. Ik zou een klein rugzakje met waterreservoir ook niet schuwen. Singlespeed.nl heeft mooie Revelate frametassen en zadeltassen te koop.
Ik heb twee weken geleden de Thule Pack 'n Pedal Tour rack aangeschaft voor op m'n racefiets. Past er goed op, mijn racefiets heeft geen voorzieningen voor het monteren van een rack, en deze Thule drager bevestig je met speciale spanbandjes zeer stevig aan je frame.
Ik moet het nog testen met bagage, gaat over twee weken gebeuren, maar St. christophorus heeft het al getest en de testresultaten waren positief.
Misschien voor jou ook een goede oplossing?

Groet, Vincent
JK1985 schreef:Hallo Wereldfietsers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar de ideale oplossing voor meerdaagse fietstochten. Mijn doel: met de racefiets en enige bagage (voor 2 personen een setje kleren, toiletartikelen [geen kampeerspullen]) de voordeur uit rijden en een paar dagen later terugkomen. Overnachten vindt in pensions plaats.

Ik zoek een systeem waarmee ik mijn bagage mee kan nemen. Een stuurtas lijkt me te klein. Een bagagekar wellicht te groot voor ons doel. Maar wat is dan wel de ideale oplossing? Een Tubus Fly met lowrider tassen? En past zo'n Tubus op mijn Stevens Stelvio racefiets? Of een zadelpenbagagedrager met een tas?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb goede ervaringen met een Carradice Nelson Longflap (google maar) icm een drager; enig nadeel is wel dat je een zadel moet hebben met 2 ogen achterop om hem erin te haken (brooks, gilles berthoud etc heeft dat bijvoorbeeld wel). Is zelfs groot genoeg voor kampeeruitrusting:

Afbeelding

Revelate Viscacha oid is ook nog een optie, maar ik weet niet of daar voldoende in past.
Matthie9000 schreef:
enig nadeel is wel dat je een zadel moet hebben met 2 ogen achterop om hem erin te haken (brooks, gilles berthoud etc heeft dat bijvoorbeeld wel).
Moet zelfs niet meer: http://store.velo-orange.com/index.php/ ... loops.html
Matthie9000 schreef:
JK1985 schreef:Hallo Wereldfietsers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar de ideale oplossing voor meerdaagse fietstochten. Mijn doel: met de racefiets en enige bagage (voor 2 personen een setje kleren, toiletartikelen [geen kampeerspullen]) de voordeur uit rijden en een paar dagen later terugkomen. Overnachten vindt in pensions plaats.

Ik zoek een systeem waarmee ik mijn bagage mee kan nemen. Een stuurtas lijkt me te klein. Een bagagekar wellicht te groot voor ons doel. Maar wat is dan wel de ideale oplossing? Een Tubus Fly met lowrider tassen? En past zo'n Tubus op mijn Stevens Stelvio racefiets? Of een zadelpenbagagedrager met een tas?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb goede ervaringen met een Carradice Nelson Longflap (google maar) icm een drager; enig nadeel is wel dat je een zadel moet hebben met 2 ogen achterop om hem erin te haken (brooks, gilles berthoud etc heeft dat bijvoorbeeld wel). Is zelfs groot genoeg voor kampeeruitrusting:

Afbeelding

Revelate Viscacha oid is ook nog een optie, maar ik weet niet of daar voldoende in past.
Ik vrees dat deze situatie voor een Stevens Stelvio niet zo'n ideale oplossing is. De achtervork van een Stevens Stelvio is een stuk korter, en zal volgens mij hierdoor heel nerveus aanvoelen. Hoe lager het gewicht met dergelijk kort frame, hoe beter. Ook heeft die Stevens niet zo'n brede banden als die van Matthie9000.
Ik zou eerder opteren voor zo'n Thule zoals hierboven vermeld of een Tubus Fly. Je kan daar gepaste beugeltjes voor kopen, als je frame geen voorzieningen heeft.
Ik heb op de racer twee SeaToSummit compression drysack (gewicht 150gr en kost weinig), de één zit aan het stuur en de ander onder het zadel, frametasje, camelbak en trappen maar!

Meer info: http://paxtonpeleton.blogspot.se/2010/0 ... et-up.html

Afbeelding
Allen: bedankt voor uw reacties zover.
De optie van Yopie vind ik een interessante goedkope optie. Hoe bevalt het rijden daarmee?
Deze week ga ik nog even naar een fietsendealer om naar de Tubus Fly te kijken. Met welke tas combineren jullie die drager?
De Thule Rack vind ik aan de dure kant...
Volgens mij heb je twee goede mogelijkheden. De eerste is een Tubus Fly drager samen met twee voortasjas van totaal 25 liter. Dat is meer dan genoeg volume. Wel moet je die Fly kunnen bevestigen. Oudere raceframes hadden oogjes op de achterpadden, maar anders is er een speciale Tubus beugel. Met een heel licht frame zou ik dit niet gauw doen, want bagage zo ver naar achteren kan aardig gaan zwiepen en dus je frame belasten. Het probleem is minder naarmate je minder meeneemt, en naarmate je de tassen verder naar voren kunt ophangen.
De tweede oplossing is een Carradice zadeltas of iets dergelijks. Het voordeel hier is dat de bagage verder naar voren in het zwaartepunt van de fiets zit, en dus minder invloed op het rijgedrag heeft. Wel moet je ook hier oppassen met lichte constructies van zitbuis, zadelpen en zadelrails. Een stevig dragertje zoals de Nitto R10 houdt de tas op zijn plaats.
Voor het overige zou ik bij zulke tochten op de racefiets ervoor zorgende breedst mogelijke en iets steviger banden te monteren, het stuur wat hoger te zetten, en een lichter verzet te monteren als je dat nog niet hebt. Een 30t cassette kan vaak wel, en maakt verschil.
Wim
Stelvio+Fly=OK

Sjors

Afbeelding
Ha! Geniaal! Ik heb wel een nieuwere Stelvio (2011), maar ik neem aan dat ze constructief maar weinig eraan veranderd hebben. Was de Fly eenvoudig te bevestigen?
JK1985 schreef:Was de Fly eenvoudig te bevestigen?
Geen probleem, wel die adapter voor gebruik met snelspanner nodig uiteraard.

Sjors
Afbeelding
Ik gebruik zelf 2 verschillende opties op mijn randonneur.

1° De Tubus Fly met 2 Ortlieb City Rollers (kleine voortassen eigenlijk, met +/- 20 liter).

2° Een Topeak Dynapack DX (+/- 10 liter)die makkelijk op de zadelpen inplugt
http://www.topeak.com/products/Bags/Dyn ... _raincover
Al dan niet samen met een stuurtas

Optie 1 is de meest stabiele maar ook wel zwaarder.
Optie 2 minimaliseert het gewicht (geen eigenlijke drager) en de windweerstand.
Van wiebelen heb ik geen last gehad.
De Dynapack is ok tot ongeveer 5kg maar dat is wat mij betreft meer dan genoeg.
Heel makkelijk aan en af te klikken.

Voor PBP2011 heb ik optie 2 gebruikt, zeer tot mijn tevredenheid.
JK1985 schreef:De optie van Yopie vind ik een interessante goedkope optie. Hoe bevalt het rijden daarmee?
Als een speer! :D
@Yopie: de optie met de drysacks klinkt goed! Die dry sacks heb je in verschillende maten. Kun je me zeggen welke maat/maten jij hem gekocht hebt?
(zie ook http://www.seatosummit.com/products/display/1)

En met welk systeem rijd je als ik vragen mag? Heb zelf Shimano en die remkabels kunnen nog weleens in de weg zitten bij het stuur..dus hoor het graag als je ook Shimano hebt en het toch probleemloos ging.

En, laatste vraagje, waar heb je de riem/gesp (of hoe heet zo'n ding) gekocht waarmee je de tas aan het zadel hebt bevestigd?

Alvast dank voor de reacties!