Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bivakzak of Tent - Forum Wereldfietser

Bivakzak of Tent

Ik zoek een lichtgewicht tent en ik zit te denken aan de OR Alpine bivy, niet veel zwaarder is de Nordisk Telemark.
De bivy lijkt mij meer allround bomb proof als de telemark, want ik zag een duitser er in de sneeuw mee kamperen.

Beide zijn even zwaar ongeveer, de Nordisk heeft meer ruimte.

Gebruik zal zijn in Amerika zijn, als ik ben gestrand tussen motels, of als ik ergens strand in zuid Europa of scandinavie.

Seizoenen: Lente, Zomer, Hefst, misschien winter.

Wensen: klein pakvolume, onder 1 kg, windproof, zware regenbui proof, redelijk scheurvast.
Bivakzak i.c.m. kleine tarp.
Tarp alleen kan ook, bijv. een ZPacks Hexamid. ~500 gram, en net zoveel Euro's (grondzeil, import, stok).
Robertjan schreef:Bivakzak i.c.m. kleine tarp.
Nog tips voor een bivakzak, of die OR Alpine bivy voldoet prima aan mijn wensen.
Robertjan schreef:Tarp alleen kan ook, bijv. een ZPacks Hexamid. ~500 gram, en net zoveel Euro's (grondzeil, import, stok).

Das wel een lekkere lichte tarp maar ik gebruik een poncho.

Ik wil wel een bivakzak erbij voor het geval je een keer noodweer krijgt in the middle of nowhere.


De een is 900 gram van Gore tex met Nylon vloer de ander 1200 gram van Event met met bathtub vloer.

Mocht het noodweer zijn en ik moet de andere dag ook weer de bivakzak gebruiken dan blijft de vloer van de nylon versie nat, wat weer extra gewicht is toch.
Nylon en goretex is adement, hoogst water bestendig niet waterdicht, waar de bathtub vloer altijd waterdicht is ( natuurlijk als er geen gaatjes in zitten ;)

OR Alpine Bivy

Afbeelding

Afbeelding

Goede vocht regulatie en ruimte voor rugzak.

100% nylon, 3-layer GORE-TEX® Respiration Positive™ filament ripstop fabric,
100% nylon floor, pole tunnels, stuff sack

Avg. Weight (oz./g): 32.0 / 907 W/ Pole
$ 240



Rab Ridge Master

Afbeelding

Afbeelding

• 3L 40d eVent® fabric
• 1 person
• 2 external poles
• Tunnel design
• 8mm DAC Pressfit Poles
• 1 guyline connection
• 1x 2.5mm polyester guyline ropes
• Door can convert into an awning
• Left side door entry
• Left side mesh door
• Bathtub floor
• 7 V stakes
• Packed size 30cm x 16cm (12 x 6 inches)
Weight: 1200g / 43oz

240 pond
Bij mijn weten wel. Suggesties bivakzakken:
http://www.alpkit.com/hunka
Onderaan staat een vergelijkingstabel met modellen van andere merken. Ik heb nog een 'gewone' Discovery van Terra Nova (zwaarder dan het model wat in die tabel staat).

2 dingen als je kiest voor deze combinatie:
  • volledige tarp en volledige bivakzak samen wegen al gauw net zo veel als een lichte 1-persoons tent, maar je hebt wel meer 'gevoel' met je omgeving door het opener karakter van de tarp. Op campings kan men je ook beter in de gaten houden. :wink:
  • Een tentje als de VAUDE Power Lizard SUL 1-2P biedt waarschijnlijk meer bescherming en kan beter bestand zijn tegen flinke weersomstandigheden, tegen een grofweg hetzelfde totaalgewicht. (Deze is er ook kleiner, maar dan wordt 'ie wel laag. Ik wilde het vergelijkbaar houden met de tarp waarvan de nok op >100cm geplaatst wordt.) Qua stevigheid durf ik niet te zeggen wat het langer uithoudt. Spectra is enorm sterk, maar het lijkt flinterdun plastic wat tussen de spectra-draden in zit bij cuben fiber (tarp+bivakzak). Daarom denk ik dat siliconengecoat nylon toch duurzamer is (tent).
De hunka zal het niet worden in geval met inregenen, de Nylon vloer van OR staat me tegen, want mi: als die nat wordt, wordt het moeilijk drogen en zwaarder.
Bij slecht weer kun je je tarp weghalen. In mijn geval wil ik niet dat mijn poncho kapot of wegwaait.

De Power lizard is wel interessant zelfde gewicht bijna en meer ruimte.
Maar ik vindt de Rab Ridge Master er wel gelikt uitzien, maar de telemark 1 is ook superlicht en bleef tot windkracht 10 staan in een wind tunnel test.
Maarja welke is meer hufterproof, met lomp gebruik in modder en regen.

Maar blijft moeilijk kiezen :)

Vaude power Lizard 1-2


Afbeelding

Specificaties:
Personen: 2
Materiaal buitentent: 100% Polyamide 20D Ripstop , beide zijden gecoat met siliconen, 3000 mm
Materiaal binnentent: 100% Polyamide 15D Micro Ripstop
Materiaal vloer: 100% Polyamide 40D 240T Ripstop, 10.000 mm
Tentstokken: AL 7001 T6 7,5 mm
Tentharingen: 8
Scheerlijnen: 2
Pakvolume: 35 x 10 cm
Gewicht: 940 / 1050 gram (min/max)


Carinthia explorer bag 2
Afbeelding

1250g, Afmetingen: lang 250cm. Hoogte: bij de boog: 40cm. Breedte hoofdeinde 104cm, voeteneinde 76cm. Opgerold: 35x10 cm.
500 Euro


Tip Gekke mensen :) Budget oplossing 99 Euro, Ex leger - ik las enkel op bushcraft.nl dat de ritsen slecht waren. En verder geen specs.

Afbeelding

Afbeelding


Nordisk Telemark 1 LW

Afbeelding

Afbeelding

Buitentent: NorthTec SI 2000 (Siliconen gecoat ripstop nylon)
Waterkolom: 2000mm
Binnentent: 100% Ripstop Nylon, vuurvertragend
Grondzeil: 100% PU gecoat 210T Nylon
Waterkolom: 8000mm
Gewicht: 860 gram
Pakformaat: 12 x 40 cm
Tentstokken: 9,5mm Aluminium
Aantal tentstokken: 1
Aantal personen: 1
Seizoenen: 3
Haringen: 10 stuks / aluminum
Trailstar tarp. Afbeelding

Veel beschutting met gering gewicht. http://www.mountainlaureldesigns.com/sh ... cts_id=102
Legerbivakzak te zwaar.
Nordisk te laag.
Bivi's allemaal enkeldaks, Power Lizard dubbeldaks.
Tarps meer ruimte bij een lager gewicht, maar je hebt wel een losse stok nodig.
Nylon is heel simpel waterdicht te coaten, wat bij iedere Gore-Tex-bivakzak met nylon grondzeil (vanzelfsprekend) het geval is. Gore-Tex is meer dan waterdicht (waarschijnlijk meer dan eVent, in getalletjes).
Bathtub is geen materiaal, maar een manier van constructie van het grondzeil. Hoogstwaarschijnlijk ook gewoon nylon.
Robertjan schreef:Legerbivakzak te zwaar.
Nordisk te laag.
Bivi's allemaal enkeldaks, Power Lizard dubbeldaks.
Tarps meer ruimte bij een lager gewicht, maar je hebt wel een losse stok nodig.
Nylon is heel simpel waterdicht te coaten, wat bij iedere Gore-Tex-bivakzak met nylon grondzeil (vanzelfsprekend) het geval is. Gore-Tex is meer dan waterdicht (waarschijnlijk meer dan eVent, in getalletjes).
Bathtub is geen materiaal, maar een manier van constructie van het grondzeil. Hoogstwaarschijnlijk ook gewoon nylon.
Alleen een tarp met windkracht 10 zie ik niet zitten, en met een tarp heb je wel een gronzeil nodig.
Ik heb al een poncho tarp.

Dus de OR alpine bivy (900 gram), met voorkant open onder de poncho tarp moet voldoende zijn voor korte tijd.
Bij langer gebruik, is ivm met ruimte en condens, de power lizard een betere optie.
Die 900 gram lijkt me totaal overbodig, als het ook met 300 gram kan (Terra Nova Discovery Lite). Een enkeldaks tentje, hoe ademend ook, is niet zo ademend. Dan kun je beter die stof dichter om je heen hebben zitten, zodat de diffusie beter optreedt. Daarmee wil ik zoveel zeggen als dat die enkeldaks eenstoks bivi-tentjes minderwaardig zijn aan dubbeldaks tentjes in dezelfde gewichtsklasse.

900 gram bivibag met een poncho-tarp ben je zeker net zo zwaar, waarschijnlijk zwaarder, uit als met zo'n eenstoks dubbeldaks tentje. Alleen in dat tentje heb je minder last van het condens en die heeft meer afspanpunten. Daardoor steviger in open terrein bij de windkracht 10 waar je ongetwijfeld in terecht zult gaan komen.
Eenpersons tentjes zijn inmiddels zo licht dat ik geen voordelen meer zie in tarps en vooral niet in bivakzakken. Ze zijn allemaal rond de 1 kg, en dan geeft een tentje toch heel wat meer bescherming tegen beestjes, regen en kou dan een tarp. Tel die extra dikke slaapzak etc erbij op en een tentje is lichter dan een tarp. Vergeleken met een bivi is een tentje veel praktischer. Probeer je spullen eens netjes droog in te pakken als het regent.
Wim
Robertjan schreef:Die 900 gram lijkt me totaal overbodig, als het ook met 300 gram kan (Terra Nova Discovery Lite). Een enkeldaks tentje, hoe ademend ook, is niet zo ademend. Dan kun je beter die stof dichter om je heen hebben zitten, zodat de diffusie beter optreedt. Daarmee wil ik zoveel zeggen als dat die enkeldaks eenstoks bivi-tentjes minderwaardig zijn aan dubbeldaks tentjes in dezelfde gewichtsklasse.

900 gram bivibag met een poncho-tarp ben je zeker net zo zwaar, waarschijnlijk zwaarder, uit als met zo'n eenstoks dubbeldaks tentje. Alleen in dat tentje heb je minder last van het condens en die heeft meer afspanpunten. Daardoor steviger in open terrein bij de windkracht 10 waar je ongetwijfeld in terecht zult gaan komen.
Maar met die 300 gram ben je er toch nog niet, want je hebt nog nodig: 1 of 2 wandelstokken, grondzeil ivm met regen, en als extra optie misschien een muskieten net.

Maar in geval van windvlagen en regen heb je dan niet de kans, dat wind de regen meeneemt, onderaan bij de open stukken, en je slaapzak nat maakt ?

Ziet er wel hip uit :)
Wim schreef:Eenpersons tentjes zijn inmiddels zo licht dat ik geen voordelen meer zie in tarps en vooral niet in bivakzakken. Ze zijn allemaal rond de 1 kg, en dan geeft een tentje toch heel wat meer bescherming tegen beestjes, regen en kou dan een tarp. Tel die extra dikke slaapzak etc erbij op en een tentje is lichter dan een tarp. Vergeleken met een bivi is een tentje veel praktischer. Probeer je spullen eens netjes droog in te pakken als het regent.
Wim
Ja hier sluit ik me bij aan. Het gewichtsverschil is te verwaarlozen en je krijgt er m.i. wel wat "comfort" voor terug.
Ik heb afgelopen week de Uber Bivy binnen gekregen van Dave Miles.
https://www.youtube.com/watch?v=6dzozCc-MB4
https://www.youtube.com/watch?v=Iwdq1Ez6go0

http://www.milesgear.com/UberBivy.html

Een ruime bivy zak met grondzak, muskietennet en twee buigzame plastic boogjes (totaalgewicht 880gram). Het is een hele ruime bivy zak met genoeg ruimte voor je rugzak aan het voeteneind en volgens de maker genoeg ruimte om je in de zak halfzittend om te kleden. Ik heb de bivy nog niet getest, ik wacht nog even de thermarest neoair xlite, maar eerste indruk is heel ruim, compact, maar ook een beetje lawaaierig (geluid van kreukelend papier, wat nog een leuke combinatie wordt met de neoair die ook luidruchtig schijnt te zijn.... oordopjes mee :) ).

Je zou nog qua gewicht en omvang op de slaapzak kunnen besparen door te kiezen voor thermokleding, evt, donsjack en een noodbivy.... dan is condens in je dons van je slaapzak geen probleem meer (voorzover uitdrogen in de zon een probleem is) en heb je ook twee lagen..... Je zou bijna je slaapsysteem in 1x kunnen oprollen en wegbergen.

Reden om niet voor een tent te kiezen voor mij waren:
- fietsen tot je niet meer kunt (grote afstanden) en niet afhankelijk zijn van campings.
- waar je kunt liggen, kun je slapen (een tent heeft een groter oppervlak).
- makkelijk in het donker op te zetten en af te breken.
- compact volume
- als je comfort wilt ga je maar kamperen (en ik haat kamperen :), het is "eat, sleap, ride" en niet "camp, eat, sleap, ride", kortom, kamperen is voor watjes (althans zo moet je het comfortnadeel maar een beetje weg rationaliseren)

Uiteraard zijn er mooie lichte tentjes van terra nova (laser ultra 1, voyager ultra 2, cuben fiber neemt de tentwereld over), maar ja, dan moet je nog steeds de boel afscheren in de regen. Allemaal zwaar manuele arbeid, arbotechnisch ongeschikt voor een luie kampeerder :). Liever overdag 200km mountainbiken dan de tent savonds ook nog eens moeten afscheren.

Over gewicht hoef je je niet al teveel zorgen te maken, je fiets (inclusief lege tassen) weegt immers ook al tussen de 15-18kg. Dat is het nadeel van een fietsvakantie ten opzichte van een rugzakwandelvakantie die je niet kunt wegstrepen. Maar als je ook van wandelen houdt, dan heb je met de aanschaf van de bivy meteen ook een voordeel.

just my 2ct

PS
Mike Hall fietst nu in recordtempo de Tour Divide met een Rab Ridge Raider en een Infinity SL Slaapzak
cotweetje schreef:Maar met die 300 gram ben je er toch nog niet, want je hebt nog nodig: 1 of 2 wandelstokken, grondzeil ivm met regen, en als extra optie misschien een muskieten net.
Nee, bij een bivakzak van 300 gram en een superlichte en kleine-oppervlatke tarp heb je dat niet nodig. De kleine tarp zorg je voor dat 'ie met 1 hoek de lucht in gaat, 3 andere hoekjes vastmaken in de grond. Als die groot genoeg is voor omkleden en bescherming van de opening van je bivakzak, heb je voldoende. Groter hoeft dan niet. In principe kan er dan niets nat worden en ben je voor rond de 500 gram klaar. Dat is het enige nut dat ik nog zie voor welk type bivakzak dan ook.
cotweetje schreef:Maar in geval van windvlagen en regen heb je dan niet de kans, dat wind de regen meeneemt, onderaan bij de open stukken, en je slaapzak nat maakt ?
Geen idee of je nu bij een bivakzak of een dubbeldaks tent bedoelt.
Bij een bivakzak niet, want die is toch waterdicht?
Bij een dubbeldaks tent toch ook niet, want de buitentent is toch ook waterdicht? De ventilatieopeningen zijn als het goed is zodanig geconstrueerd, dat je daar nagenoeg nooit last van zou mogen hebben.

Het type bivakzak waar AB op doelt zie ik het nut ook niet van in. Ik heb nog een dubbeldaks tent liggen (welke ik niet meer gebruik), met een hoogte van 80cm. Dat is zelfs voor mij (kledingmaatje S) te laag om rechtop in te kunnen zitten.
Bij een bivakzak heb je dan helemaal pech, omdat je dan veel meer last hebt van condens. Des te ruimer de zak, des te meer last. Maar vanwege de enkele laag kun je je spullen niet daartegen beschermen als je een tijdje zwaar weer afwacht. (En dat kan ook in een hooggebergte rond de 5.000m hoogte, zonder camping in een straal van honderden kilometers. :wink: ) Ook in dat geval zou ik kiezen voor een lichtgewicht dubbeldaks tent.
Bij een goede rug (die je zeker moet hebben om 200km te mountainbiken; stel al zou ik dat conditioneel aankunnen, dan nog gaat mijn rug binnen 30km protesteren) zou je nog toekunnen met een laag model. Die wegen tegenwoordig ook rond de 900 gram. Maar ik zou dan liever die 200 gram extra uitgeven om wél rechtop te kunnen zitten, omkleden, koken, etc. Al is het maar vanwege m'n zwakke rug, maar ook zonder dat kreng zou ik daar de voorkeur aan geven.
Koken??? Bivien is niet kamperen, maar meer een noodzakelijk kwaad om te slapen en te herstellen als er geen motel/berghut in de buurt is. Of juist een handig en snel middel om te kunnen fietsen tot je niet meer kunt en dan halfslapend snel in het donker je slaapplek opzetten. Je zit meer in een surviversmodus en dan denk ik dat je je niet heel druk maakt om een beetje condens.

Ik heb nog nooit gebivied (is dat een voltooid deelwoord??), ben wel benieuwd naar de ervaring, dus gemakkelijk praten vanachter het toetsenbord. Een flink ruime bivy was voor mijn grootte en lengte wel een vereiste, vandaar de Uber Bivy besteld. Waarom zou je met een ruime bivy meer last hebben van condensatie dan van een krappe bivy (je creeert immers meer ademend oppervlak)? Is de vochtproduktie van 6uurtjes slaap uit te drukken in een hoeveel milliliters water die niet door de ademende buitenlaag transpireert? Wordt het een erg natte boel denk je?
Tjemig, je hoeft niet heel mijn reactie te quoten. Je bent de eerste die op mijn reactie reageert, dus iedereen kan echt wel de relatie zien hoor. Ik heb jouw quote van mijn reactie maar even verwijderd als moderator.

Er is inderdaad een verschil tussen het gepland buiten overnachten (wildkamperen) en ongepland. Uit de openingspost van "cotweetje" blijkt dat hij gepland buiten wil overnachten. Immers zoekt hij een tent.
Omdat hij met een luxe bivakzak aan komt, probeer ik hem dat af te raden. (De vraag is of dat overkomt bij hem.) Als het buiten namelijk regent heb je, zoals ik al eerder in dit draadje uitleg, een slechter proces van diffusie bij een grotere zak. Dat komt omdat je lichaam dan al die loze ruimte eerst moet gaan verwarmen. Dan zijn al die leuke getalletjes van Gore-Tex en eVent leuk en aardig, maar het komt er op neer dat je dan ook in een ademende bivakzak condens hebt. In mijn ervaring in (nagenoeg) droog weer en in een compacte bivakzak (TN Discovery) is dat al zo, laat staan in de regen in een ruime bivakzak bij een stuk slechtere diffusie-omstandigheden...!

In mijn advies ging ik dus uit van geplande overnachtingen, zoals de vraagstelling ook was. Dat jij vervolgens met een verhaal komt waarbij het totaal niet duidelijk is dat jij voorbereid wilt zijn op ongeplande overnachtingen... Tja... :roll:
Dan nog blijf ik bij mijn advies: een dubbeldaks lichtgewicht tent. Want t.o.v. zo'n luxe bivakzak waar jij mee aan komt zetten:
  • heb je meer ruimte binnenin;
  • neem je nauwelijks tot geen meer ruimte en gewicht mee (vergelijkbaar of marginaal meer);
  • is je portemonnee ongeveer net zoveel lichter;
  • ben je beter beschermd tegen omstandigheden;
  • hoef je eigenlijk helemaal niet zoveel extra moeite te doen (binnen- en buitentent aan elkaar, allebei 1 stok, allebei harinkjes om te verankeren);
  • blijf je droger van het condens;
  • en bij een iets ruimer model kun je nog rechtop zitten ook.
Wil je echt lichter zonder meer last te krijgen van condens, dan kun je denken aan een aansluitende bivakzak met een bescherming bij je hoofdeinde. Als die bescherming ook nog eens ruim zat is om droog om te kunnen kleden, vang je 2 vliegen in 1 klap. Een dergelijke bivakzak weegt rond de 300 gram (~220-230cm lang) en een bijbehorend stukje cuben fiber zeiltje weegt rond de 200 gram. Zit je dus op 500 gram. En voor die 500 gram kun je wél rechtop en droog omkleden (i.t.t. die luxe bivakzak van 900 gram) en heb je minder last van condens (i.t.t. die luxe bivakzak van 900 gram).

Met andere woorden: ik zie het bestaansrecht niet van die luxe bivakzakken. Niet voor geplande, maar ook niet voor ongeplande overnachtingen buiten.

Als laatste en offtopic: had Mike Hall niet beter een goede quilt kunnen kiezen? Had hem 90 gram gewicht gescheeld!
Robertjan schreef:Tjemig, je hoeft niet heel mijn reactie te quoten. Je bent de eerste die op mijn reactie reageert, dus iedereen kan echt wel de relatie zien hoor. Ik heb jouw quote van mijn reactie maar even verwijderd als moderator.
Herkenbaar, ook ik maakte me er schuldig aan :P . Ok, back on-topic! Misschien zou een bestaanrecht de snelheid van opzetten kunnen zijn? Uitrollen, stok, klaar?
Ik dacht dat Cotweetje het had over "stranden". Dan lijkt me een bivy wel handig, vandaar dat ik zelf ook zo'n ding wil proberen. Ik adviseer niemand om een Uber Bivy te kopen, het is slechts een optie tussen de andere voorbeelden die gegeven werden. Ik was zelf ook al lange tijd op zoek naar een bivy voor al dan niet geplande of ongeplande overnachtingen (wat is eigenlijk het verschil tussen een geplande overnachting of ongeplande overnachting als je van plan bent ergens te stranden; het enige wat je niet weet is waar je gaat stranden??).

Wat ik aan recensies over die Uber Bivy las (waar overigens niets luxe aan is) is dat ie juist weinig last heeft van condens. Als dat correct is dan zou dat denk ik kunnen komen door het grote ademend oppervlak en volgens de maker ook door de witte kleur van het doek.

PS 1 Genoeg Adventure Racers en bergbeklimmers die kiezen voor een bivakslaapzak, dus het zal ergens ook wel een voordeel opleveren. Je kunt een bivy opzetten, daar waar je ook kunt liggen, en het vergt weinig handelingen die je bijna blindelings kunt doen.

PS2
Je toon en je woordkeuze klinkt nogal behoorlijk geïrriteerd? Ik probeer een beetje mee te denken en mijn ervaringen te delen en dan ga je "als moderator" een beetje lullig lopen doen? Als je ergens last van hebt kun je het ook gewoon zeggen of een pb'tje sturen.