Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Forumslader 12V+USB - Forum Wereldfietser

Ervaringen Forumslader 12V+USB

Ik ben van plan zelf de naafdynamo-lader van http://www.forumslader.de te bouwen.

Er zijn de afgelopen tijd verschillende type beschreven, en dat i.c.m. mijn slechte duits wat het lastig om uit te zoeken wat ik nu nodig had. Na een tijdje lezen op de site heb ik besloten de 12v+USB versie te bouwen. Deze versie gebruikt een 12v accupack. Bijvoorbeeld 10x NiMH AA batterijen.

Onderdelen
Printplaat €12 + €0.90 verzendkosten
Diverse electronica €11,60 + €6,95 verzendkosten (Reichelt.de)
DC/DC omvormer €8,71 (conrad.nl)
3x Ikea Ladda 4xAA Batterij €12 ikea.nl
Of ik gebruik de eneloops die ik al heb
En nog wat andere onderdelen zoals kabels, behuizing enz.

Het totaal bedrag loopt best wel op: +/- 60 euro. Doorvoor krijg je dan wel hoge capaciteit: 10*1,2v*2000 mAh = 24Wh
Hoge laadstroom t.o.v Zzing en Dynalader, ook bij lage snelheid.

Dan hebben we nog de dynamo. Dat is in mijn geval een 6V 2,4 watt model. Zou de forumslader hier ook goed op werken? Ik verwacht zelf van wel. Het laden zal natuurlijk iets langer duren.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er wereldfietsers die ervaring hebben met de forumslader, de 12v+USB. En wil iemand misschien met mij samen de onderdelen bestellen om zo de verzendkosten te delen. (ik woon in Rijswijk ZH).

Ik zal proberen het bouwproces hier bij te houden
lukeotto schreef: Het totaal bedrag loopt best wel op: +/- 60 euro. Doorvoor krijg je dan wel hoge capaciteit: 10*1,2v*2000 mAh = 24Wh
Hoge laadstroom t.o.v Zzing en Dynalader, ook bij lage snelheid.

Dan hebben we nog de dynamo. Dat is in mijn geval een 6V 2,4 watt model. Zou de forumslader hier ook goed op werken? Ik verwacht zelf van wel. Het laden zal natuurlijk iets langer duren.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er wereldfietsers die ervaring hebben met de forumslader, de 12v+USB. En wil iemand misschien met mij samen de onderdelen bestellen om zo de verzendkosten te delen. (ik woon in Rijswijk ZH).

Ik zal proberen het bouwproces hier bij te houden
Jens, de bedenker, heeft een maand geleden een 12V+USB+DrukSensor+Rotatieteller+Bluetooth voor me gebouwd in de dunne Ahead versie zodat ik hem weg kan werken in de stuurpen. Werkt perfect, zowel op fietspaden als dwars door het bos. Ik heb 28" wiel+ Shimano Alfine Dynamonaaf.

Ik heb hem laten maken, ik heb sinds 1978 niet meer gesoldeerd en hij wordt perfect afgeleverd, helemaal verzonken in een soort waterwerende gel (??).

Welke dynamo heb je? Hij werkt met alle bekende naafdynamo's.

Ik heb hem laatst gebruikt bij non-stop zinloos fietsevent en ik had genoeg stroom voor zowel licht als het bijhouden van de buffer-accu's. Aan het eind van de dag waren alle accu's (2400mah intern, 5000mah reserve accu, Samsung Galaxy II en een oude Pocket Loox N560) nog steeds vol en mijn benen leeg :)

De Android App die de forumslader uitleest spreekt standaard Duits, maar er wordt gewerkt aan Nederlandse vertaling.

Afbeelding
Dit ziet er heel mooi uit. Hoe komt de USB-kabel met (micro?)USB-stekker uit de stuurbuis. En hoe voorkom je dat de USB-stekker gaat roesten? En wa-kost-ie?
Zo dat klinkt allemaal wel heel erg luxe. Wat was je daar voor kwijt als ik vragen mag?
Staat er ergens een beschrijving van dit geheel. En heb je toevallig foto's hiervan?

Ik ben van plan om het geheel in een gereedschapsbidon te doen, zodat ik 's nachts de bidon kan loshalen en me telefoon e.d. kan opladen.

Heb al even contact gehad met Jens, hij vertelde me dat de 2,4 Watt dynamo geen probleem is. Hij zal binnenkort nieuwe 12v+USB printjes maken, en mij er over 2 weken één opsturen. Kan ik mooi in de tussentijd de onderdelen bij elkaar zoeken. Zit nog een beetje te twijfelen tussen:
10x eneloop AAA - 120 gram - 9,6 Wh
10x eneloop AA - 260 gram - 24 Wh

Het gewicht maakt me niet zo heel veel uit, ben meer bang dat het geheel een beetje lomp wordt met 10x AA.

Edit: Foutje aangepast betreft capaciteit/gewicht AA en AAA
Het is/was een prototype dus prijs was flexibel, maar veel en veels te duur in deze van crisis, 150 + :( Maar het is leuk om zo'n mooi stukje huisvlijt te hebben en het ruimt weer wat op, de snelheidsmeter kan weg. Alleen een Android smartphone die snelheidsmeter is, gps, navigatie, alles wat je maar wilt.

Op de forumslader pagina staan foto's. Ik zal nog foto's van de mijne maken. De bluetooth module hangt los aan lader zodat hij bijna onderuit de stuurpen hangt voor goede communicatie. Oh ja, er zit een ook een Temperatuur sensor in :)

De USB kabel komt ook onderuit. Ik moet nog gaan zagen in een carbon ring bovenop de stuurpen, dan kun je hem overal naar toe leiden.

Om hem in een bidon te doen is ook slim, kun je hem idd loskoppelen. Kun je ook veel grotere accu's gebruiken als je wilt.

Ga eens een avondje zoeken op rad-forum.de met zoektermen "ahead, forumslader, carbon" en er gaat een wereld voor je open.
lukeotto schreef: 10x eneloop AA - 120 gram - 9,6 Wh
10x eneloop AAA - 260 gram - 24 Wh
Dit klopt niet echt zeker? AA en AAA omgewisseld?

Het is ook zo dat het rendement van de batterij-technologieën verschilt: opladen/ontladen NiMh zou rond de 66% liggen, van Li-ion rond de 85%. Dit gaat enkel over de verliezen in de accu zelf, niet in de elektronica.
Li-ion kan echter redelijk wat nadelen hebben naar veiligheid: heel netjes werken! Bij kortsluiting kan de energiebom wel ontploffen in een onblusbaar vuur (de dampen die ontstaan zijn uiterst brandbaar). Vooral als je ze in een metalen buis stopt moet je zien dat hun isolatie niet beschadigd raakt door de trillingen, of je hebt met je stuurstang een soort pattattenkanon gemaakt. :wink:
Met tien cellen NiMh in serie te zetten ben je ongetwijfeld veiliger af, maar moet je zien of er equilibratie is van de aparte cellen. Indien niet, is je ganse pack even goed als de zwakste cel. Eenmaal die zwakste cel kapot is (en dat kan al bij een relatief lichte ontlading als het onderlinge verschil tussen de cellen groot is), zal gans je pack niet te veel meer voorstellen.

Gebruik dus wat je gezond verstand. Voel tijdens de werking of er niets al te warm wordt (zit er temperatuurmonitoring van de batterijen in?). Inspecteer ook regelmatig op vochtindringing. Zelfs een coating - welke dan ook - is geen garantie tegen vochtproblemen.
Bedankt Xyuny voor de tips. Op forumslader.de staat dat NiMH inderdaad prima zijn de gebruiken. Voor Li-ion moet je ook weer extra solderen, en ik zou de cellen nog moeten kopen. NiMH zal het dus worden.

Ik heb inderdaad gelezen dat je alleen dezelfde batterijen mag gebruiken, die initieel allemaal dezelfde lading hebben. Ik denk dat ik mijn huidige AA eneloops ga gebruiken die ik eerst allemaal oplaat via de langzame lader die ik erbij heb gekocht. (0.125C).
De eneloops komen in een batterijhouder en blijven daar. Ik denk dat ik gelijk maar onderdelen voor een 12v zelfbouw AA batterij lader mee bestel zodat ik ook nog los AA of AAA-tjes kan laden.
willem12 schreef:Het is/was een prototype dus prijs was flexibel, maar veel en veels te duur in deze van crisis, 150 + :( Maar het is leuk om zo'n mooi stukje huisvlijt te hebben en het ruimt weer wat op, de snelheidsmeter kan weg. Alleen een Android smartphone die snelheidsmeter is, gps, navigatie, alles wat je maar wilt.

Op de forumslader pagina staan foto's. Ik zal nog foto's van de mijne maken. De bluetooth module hangt los aan lader zodat hij bijna onderuit de stuurpen hangt voor goede communicatie. Oh ja, er zit een ook een Temperatuur sensor in :)

De USB kabel komt ook onderuit. Ik moet nog gaan zagen in een carbon ring bovenop de stuurpen, dan kun je hem overal naar toe leiden.

Om hem in een bidon te doen is ook slim, kun je hem idd loskoppelen. Kun je ook veel grotere accu's gebruiken als je wilt.

Ga eens een avondje zoeken op rad-forum.de met zoektermen "ahead, forumslader, carbon" en er gaat een wereld voor je open.
ben benieuwd naar de foto's, jammer van de prijs.. super hoor wat allemaal kan. Maar 150 euro?
lukeotto schreef:Zo dat klinkt allemaal wel heel erg luxe. Wat was je daar voor kwijt als ik vragen mag?
Staat er ergens een beschrijving van dit geheel. En heb je toevallig foto's hiervan?

Ik ben van plan om het geheel in een gereedschapsbidon te doen, zodat ik 's nachts de bidon kan loshalen en me telefoon e.d. kan opladen.

Heb al even contact gehad met Jens, hij vertelde me dat de 2,4 Watt dynamo geen probleem is. Hij zal binnenkort nieuwe 12v+USB printjes maken, en mij er over 2 weken één opsturen. Kan ik mooi in de tussentijd de onderdelen bij elkaar zoeken. Zit nog een beetje te twijfelen tussen:
10x eneloop AAA - 120 gram - 9,6 Wh
10x eneloop AA - 260 gram - 24 Wh

Het gewicht maakt me niet zo heel veel uit, ben meer bang dat het geheel een beetje lomp wordt met 10x AA.

Edit: Foutje aangepast betreft capaciteit/gewicht AA en AAA
en... heb je het nog gemaakt?
er zitten veel smd componenten op.. dat is niet zo gemakkelijk om te solderen.
woon in regio Haaglanden, als je nog niet iets gemaakt heb dan is er misschien wat te combineren?
RedHead schreef:
lukeotto schreef:Zo dat klinkt allemaal wel heel erg luxe. Wat was je daar voor kwijt als ik vragen mag?
Staat er ergens een beschrijving van dit geheel. En heb je toevallig foto's hiervan?

Ik ben van plan om het geheel in een gereedschapsbidon te doen, zodat ik 's nachts de bidon kan loshalen en me telefoon e.d. kan opladen.

Heb al even contact gehad met Jens, hij vertelde me dat de 2,4 Watt dynamo geen probleem is. Hij zal binnenkort nieuwe 12v+USB printjes maken, en mij er over 2 weken één opsturen. Kan ik mooi in de tussentijd de onderdelen bij elkaar zoeken. Zit nog een beetje te twijfelen tussen:
10x eneloop AAA - 120 gram - 9,6 Wh
10x eneloop AA - 260 gram - 24 Wh

Het gewicht maakt me niet zo heel veel uit, ben meer bang dat het geheel een beetje lomp wordt met 10x AA.

Edit: Foutje aangepast betreft capaciteit/gewicht AA en AAA
en... heb je het nog gemaakt?
er zitten veel smd componenten op.. dat is niet zo gemakkelijk om te solderen.
woon in regio Haaglanden, als je nog niet iets gemaakt heb dan is er misschien wat te combineren?
mmm zie nu pas dat dit de versie met geen smd componenten is. De automatiek versie heeft smd componenten (en is een stuk duurder)
Ik heb 'm inderdaad nog gebouwd en gebruikt! En hij werkte super. Ik zal vanavond een uitgebreider stukje plaatsen met wat fotootjes.
lukeotto schreef:Ik heb 'm inderdaad nog gebouwd en gebruikt! En hij werkte super. Ik zal vanavond een uitgebreider stukje plaatsen met wat fotootjes.
Dat de forumslader goed werkt is bekend maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met het bouwen.

Frank
Hier dan toch een stukje over mijn ervaringen met het bouwen van de forumslader.

Ik heb eerst bij Jens het printplaatje besteld. Die was vrij snel binnen, Jens etst ze zelf en als hij ze niet meer op voorraad heeft kan het even duren. Bij het printplaatje krijg je de thermische schakelaar die je zelf aan Diode D5 vast moet maken. Het is belangrijk dat de warmteoverdracht tussen D5 en de schakelaar goed is. Ik heb wat thermische pasta tussen te componenten gedaan en daarna samen met een krimpkous aan elkaar "gekrompen"

Met behulp van de winkelwagentjes van reichelt gemakkelijk alle componenten kunnen bestellen. Even voor de diode D8 de juiste selecteren voor jouw type accu. Let op er zijn verschillende schema's voor verschillende Diodes voor D8, even opletten dus.

Het solderen van het printplaatje was prima te doen. Ik vond wel de spoortjes af en toe heel dicht bij elkaar lopen. Dus zorgen dat je niet te veel soldeertin gebruikt. Een soldeerbouw met een kleine punt lijkt me ook handig.

Een aantal dingen vond ik niet duidelijk op "Bestueckung" staan:
- Hoe je precies de 3 standenschakelaar S2 moet aansluiten, kwam ik na het bestuderen van het schema wel uit.
- Bij de Diode D5 kon ik geen plus en min ontdekken, na het een beetje inlezen bleek dat het bij dit soort "Surpressordiode" de polariteit niet uitmaakte.
- De exacte plaatsing van IC1 en IC2, was ook even uitzoeken met behulp van het schema.

Na een beetje logisch nadenken alles gesoldeerd, het werkte meteen. Via via toen aan een 2200 mAh 14.8 volt (4 cell) Li-ion accu gekomen. Dus toen Diode D8 even veranderd en de nieuwe accu gebruikt. Helaas paste deze accu net niet in een bidon, dus het hele idee van de bidon maar gelaten voor wat het was, en het geheel in een magnetron bakje van de AH gebouwd.

Extra heb ik nog een batterij indicator gemaakt met behulp van een bar-graph en een LM3914 volgens deze tutorial. Dit verbruikt alleen constant een beetje stroom, dus het er een knopje tussen gezet.

Afbeelding
Klik hier voor meer plaatjes
lukeotto schreef:Hier dan toch een stukje over mijn ervaringen met het bouwen van de forumslader.
Leuk project. Dank voor je tips en beschrijving, ik sla 'm op voor tijdens de komende wintermaanden.

Frank
lukeotto schreef:Hier dan toch een stukje over mijn ervaringen met het bouwen van de forumslader.

Ik heb eerst bij Jens het printplaatje besteld. Die was vrij snel binnen, Jens etst ze zelf en als hij ze niet meer op voorraad heeft kan het even duren. Bij het printplaatje krijg je de thermische schakelaar die je zelf aan Diode D5 vast moet maken. Het is belangrijk dat de warmteoverdracht tussen D5 en de schakelaar goed is. Ik heb wat thermische pasta tussen te componenten gedaan en daarna samen met een krimpkous aan elkaar "gekrompen"

Met behulp van de winkelwagentjes van reichelt gemakkelijk alle componenten kunnen bestellen. Even voor de diode D8 de juiste selecteren voor jouw type accu. Let op er zijn verschillende schema's voor verschillende Diodes voor D8, even opletten dus.

Het solderen van het printplaatje was prima te doen. Ik vond wel de spoortjes af en toe heel dicht bij elkaar lopen. Dus zorgen dat je niet te veel soldeertin gebruikt. Een soldeerbouw met een kleine punt lijkt me ook handig.

Een aantal dingen vond ik niet duidelijk op "Bestueckung" staan:
- Hoe je precies de 3 standenschakelaar S2 moet aansluiten, kwam ik na het bestuderen van het schema wel uit.
- Bij de Diode D5 kon ik geen plus en min ontdekken, na het een beetje inlezen bleek dat het bij dit soort "Surpressordiode" de polariteit niet uitmaakte.
- De exacte plaatsing van IC1 en IC2, was ook even uitzoeken met behulp van het schema.

Na een beetje logisch nadenken alles gesoldeerd, het werkte meteen. Via via toen aan een 2200 mAh 14.8 volt (4 cell) Li-ion accu gekomen. Dus toen Diode D8 even veranderd en de nieuwe accu gebruikt. Helaas paste deze accu net niet in een bidon, dus het hele idee van de bidon maar gelaten voor wat het was, en het geheel in een magnetron bakje van de AH gebouwd.

Extra heb ik nog een batterij indicator gemaakt met behulp van een bar-graph en een LM3914 volgens deze tutorial. Dit verbruikt alleen constant een beetje stroom, dus het er een knopje tussen gezet.

Afbeelding
Klik hier voor meer plaatjes
thanks..

dan ga ik ook maar eens bouwen...
Ik heb de compacte variant van de nieuwste Automatik-Version des Forumsladers V5 gebouwd en in de praktijk getest. Het is meteen ook het duurste onderdeel aan me fiets. :P
Verslag en resultaten hier.

De reden dat het toch een noodzakelijke aanschaf was, is dat de meeste smartphones het gebruik van een bufferaccu noodzakelijk maken. Bovendien hebben ze met die grote schermen bij normaal (navigatie)gebruik al minimaal 4 watt nodig, terwijl zonder trucs een dynamo niet meer dan 3 watt levert. Daar komt nog minimaal 30% warmteverlies in de laad- en ontlaad cyclus van de accu's bij, en je begrijpt waarom veel mensen klagen over hun stroomvoorziening onderweg.
Ik heb de resultaten van me ontdekkingstocht door <chriet titulaer aan> de wondere wereld van de stroomvoorziening op de tweewieler <chriet titulaer uit> op deze pagina samengevat.
Geweldig verhaal, goed gedetailleerd en technisch doorspekt. Wel een heel eigen taalgebruik, maar dat zij je vergeven ;)
Ik heb ook al een tijdje een oogje op de forumslader, wie weet komt het nog eens van een nadere kennismaking.
Even dit draadje maar ene schopje geven - hoe staat het met de ervaringen van de forumslader mensen. Is die nog steeds positief? En zo ja waarom?
Ik heb er nog geen meerdaagse tochten mee gefietst, dus ik heb geen bergies gezien nog dus ook geen idee wat-ie met de bufferaccu's doet dan als je de hele tijd bergop navigeert dan.

Ik heb wel wat overweeginkies kwa dynamoweerstand noem ik het maar even. Ik bedoel daarmee de weerstand die het magnetisch veld in de spoel opwekt. Een naafynamo heeft wel invloed op de trapenergie die je moet leveren. Ik ben een meneer op een Windeweerfiets tegengekomen die er ook eentje had en die zei dat-ie 'm alleen aanzette als-ie wind mee had. Hij had 'm door Jens laten bouwen met de grote accu's. Hij kon z'n telefoon er drie keer mee opladen en verder was zijn ervaring ook dat het apparaat erg goed werkt. Hij had de bluetooth variant en je kon op z'n mobiel zien dat de bufferaccu's inderdaad 100 procent vol zaten met alleen wind mee laden.

Ik snap dat argument wel dat hij alleen met wind mee dat ding aanzet. De importeur van de SON naafdynamo was een tijdje terug helemaal uit Groningen naar de Jaarbeurs gekomen met de meest suffe stand van iedereen op de tandemklup na of zo maar hij had wel iets heel erg koels mee: een dingetje waar je aan moest draaien en dat een sondynamo aandreef. En dan kon je ook nog het licht aandoen. Als je dat doet dan gaat er stroom door de dynamospoel lopen en wordt het magnetisch veld geactiveerd en dan neemt de 'rolweerstand' toe.
Omdat je daar met de hand aan een crankstel moest draaien voelde je dat verschil. En dat is met een halve ampere dus zeg 3 watt dat je al zegt van zo hee dat gaat zwaar ineens.
Maar als er nog twee keer zoveel stroom gaat lopen - en dat gebeurt bij de forumslader - dan wordt de extra belasting 6 watt en dan is er denk ik wel iets voor te zeggen om alleen met wind mee je bufferaccu's op te laden. (om 20 km/uur te fietsen in de polder bij windstil weer op een trekkingfiets ben je denk ik snel een wattje of 70 kwijt, dus dan gaat er bijna 10% naar de naafdynamo)

Dus met dat in het achterhoofd dacht ik van nou dan zet ik 'm lekker uit als ik straks bergop fiets. Maar als je bergop fietst met 7 km/uur of zo dan levert-ie veel minder vermogen en neemt ook de dynamoweerstand evenredig af.
Als je dertig kilo aan je fiets hangt en je hebt wind tegen of je moet naar boven dan wordt dat allemaal heel snel gekloot in de marge omdat je dan snel exponentieel meer vermogen moet leveren.
Dus rationeel bezien valt het wel mee met die extra belasting, maar het kan toch tussen je oren gaan zitten op een slechte dag bergop, denk ik. Maar dan nog kan je de omvormer uitzetten, want na een dag fietsen zitten bij mij tot nu toe zowel de accu's van de telefoon als de bufferaccu helemaal vol en daarmee kan ik twee dagen vooruit (en als je de variant met de grote accu's hebt wel vier dagen).
En bij bergop fietsen ga je zo langzaam dat het weinig zin heeft om je scherm de hele tijd aan te laten staan dus dat scheelt ook weer.

Maar om op je vraag terug te komen: ja, ik ben er extreem tevreden over. Hoe meer mensen ik spreek met andere apparaten hoe blijer ik word.