Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tanken benzine voor brander - Forum Wereldfietser

Tanken benzine voor brander

Ga volgende week voor 3 weken fietsen in Ierland, voor het eerst gebruiken we voor het koken een benzinebrander. Tevens aangeschaft een 1 liter benzinefles. Mijn vraag is of je deze fles mag/kan vullen bij het tankstation....zo niet wat zijn dan dat opties om aan brandstof te komen.

vriendelijke groet,

Peter
Alles mag tot dat iemand zegt dat het niet mag. Tegen die tijd zit je fles vol.

"Nee meneer ik heb het bord minimaal afnamen 2L niet gezien, sorry. Waar mag ik betalen?" :D

Meestal doen ze niet moeilijk om.

Wat je ook kan doen is de iets schoner wasbenzine(white spirit) halen bij de bouwmarkt. Stinkt minder, brand schoner maar is wel iets duurder.
In de 20 jaar dat we kamperen nog nooit problemen mee gehad. En die minimale afname is mij nog nooit opgevallen maar zal zeker wel voorkomen, ik denk het meest langs snelwegen etc maar daar kom je met je fiets niet veel.


Ben & Ingrid
Dank voor de antwoorden....en dat jullie al 20 jaar zonder problemen tanken bij een benzinestation is een geruststellende gedachte!!!

groeten Peter
Hoeveel milliliter benzine verbruiken jullie eigenlijk per kookbeurt per persoon?
Autobenzine is echter knap ongezond (kankerverwekkend) in een brander. Dus iets als Coleman fuel is een stuk beter, net als de speciale benzine voor tuinmachines, of petroleum.
Wim
Beste Wim,

Wij koken altijd in de buitenlucht, dat zal minder schadelijk zijn als dat je in en tent zou koken. Een fles wasbenzine kopen lijkt mij ook een goede optie!!

groeten Peter
In de tent koken moet je al helemaal nooit doen. Ik zou buiten kokend aan de kant gaan zitten waar de wind vandaan komt. Het is niet voor niets dat er voor professionele gebruik van tuinmachines speciale benzine is.
Wim
Shane schreef: Wat je ook kan doen is de iets schoner wasbenzine(white spirit) halen bij de bouwmarkt. Stinkt minder, brand schoner maar is wel iets duurder.
Volgens mij is white spirit niet hetzelfde als wasbenzine, maar ben niet helemaal zeker. Maar misschien werken ze allebei in een brander ? Toch beter checken op voorhand.
"White gas" dus, niet "white spirit", want dat laatste is in sommige landen terpentine. Ik heb het eens uitgezocht, tot op de datasheets toe, en in Nederlandse wasbenzine zit exact hetzelfde als Coleman Fuel, alleen in iets andere verhoudingen.

Ook leuk: "Coleman Fuel is the preferred fuel for fire eaters" :D
of petroleum
Het lijkt me niet dat een benzinebrander wil branden op kerosine, want waarschijnlijk wordt met petroleum hier kerosine bedoeld. Net zo min als op dieselolie trouwens. Daarvoor moet je een multifuel brander hebben.

De voorgaande discussie is enigszins academisch als je onderweg bent. In de praktijk gebruik je toch bijna altijd gewone benzine omdat de alternatieven niet te vinden zijn of in te grote verpakkingen. In Europa gebruik ik trouwens altijd een gasbrander.
In Ierland zal je geen white gas vinden...wel Terpintine, white spirit en Coleman fuel (als je een buitensport zaak vind)

Of de white spirit nou meer richting de wasbenzine or terpintine leunt weet ik ook niet.

Maar als Jan al zegt, vaak is het toch makkelijker om gewoon bij de pomp te tanken.

Shane
(Die voortaan met een alcohol brander aan de slag gaat)
Ik gebruik al meer dan 25 jaar een benzine brander [Primus], dit jaar voor het eerst op gas gekookt. [lichtgewicht]
Voordeel van benzine is... overal verkrijgbaar.
Met een lege fles het vliegtuig in en terug met een lege fles.
Nog nooit problemen met tanken gehad, soms kreeg ik de benzine zelfs kadeau.

In Rusland en Kazachstan was de benzine erg smerig, een dikke vette laag op de bodem van de fles. In zo'n geval zoek ik een oude lap en zeef mijn benzine, geen probleem.
Daar heb je in west Europa geen last van.

Henk

kunst en fietswerk
Hoe zeef je het dan? Heb je dan twee flessen, of zeef je het voordat het in de fles van de brander gaat?
Ik sneedt van een lege pet-fles de hals af en gebruikte dat als trechter, een stuk karton kan ook als trechter gebruikt worden.
De benzine goot ik in de open gesneden fles waar ik een oude doek/lap over hing die ik ergens langs de kant van de weg gevonden had.
Alle dikke drap uit de benzine bleef in het doek achter.
Daarna in de fles gieten van de brander.

Henk

kunst en fietswerk
De laatste jaren in Spanje wel eens problemen gehad met tanken bij de pomp, omdat dit volgens (vrij recente) regelgeving niet mag, tenzij het in een auto of een daarvoor goedgekeurde verpakking gaat. Uiteindelijk lukte het altijd wel om een pomp te vinden die daar lak aan had of bij een zelfbedieningspomp eerder te tanken dan ze het doorhadden.
Wat we ook wel eens gedaan hebben is naar iemand toelopen die stond te tanken en te vragen of hij/zij die ook even wou vullen....Meestal geen probleem en vaak gratis. :P

En inderdaad niet drinken, krijg je kanker van :evil:
Brandze,
Fokko
Wat is met benzine een beetje het verbruik per week?
Volgens de man in de outdoorshop heeft de Coleman 442-700E 7 branduren per volle tank.