Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LSD-batterijen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

LSD-batterijen

Waren er nog andere merken in dat artikel? Of staat dat artikel ergens online?

Ik gebruik altijd de tegenhanger van het batterijmerk Camelion (wegens vlot beschikbaar bij een van mijn leveranciers). Ben er heel tevreden van deze van 2300mAh.

Ik heb destijds nogal wat testen gedaan van NiMH-batterijen. Ik heb een maat (ferme Aldi/Lidl-fan) die steeds afkwam met van die supergoedkope Lidl en Aldi batterijen, en wou wel eens weten of er veel verschil was. Dit was nog voor er van die always-ready types waren.

Wel: de merk-batterijen (ik reken Camelion ook tot de merk-batterijen) zijn goed. Bij niet al te snel laden/ontladen kun je vlot uit alle stuks uit de test een 85% van de capaciteit krijgen.
Bij de goedkope lukte dit soms bij enkele uit een pak. Maar zaten er in hetzelfde pak ook mindere types. Er was dus een veel grotere verscheidenheid aan capaciteiten in hetzelfde pak. Dit was zo bij beide - heel beperkte - steekproeven van batterijen uit deze ketens.
Op zich lijkt dat misschien wel overkomelijk: als je maar 40% van de normale prijs betaalt en er zit er ene tussen die maar 70% zo goed is al de rest, heb je nog een goeie deal gedaan, kun je denken, maar dat is maar waar zolang je de cellen apart gebruikt.

Als je de cellen in een toestel gebruikt waar er meerdere in serie geplaatst zijn, zal bij gebruik, van elke cel de spanning lager worden. Op een zeker moment zakt de spanning van de zwakste cel bij uitputting op nul terwijl er in de andere nog meer energie zit. Die zwakste cel zal nu bij verder gebruik, invers opgeladen worden: de spanning wordt negatief door de stroom die er door de sterkere cellen nog blijft lopen. Meestal is je zwakke cel nu definitief kapot.
Het is dus heel slecht om je batterijpakket (als er cellen in serie staan) al te diep te ontladen, omdat je zwakste cel dan riskeert kapot te worden gemaakt.
Ditzelfde scenario kan ook voorkomen in andere situaties: bvb als er één cel in je lader door bvb een slecht contact minder goed opgeladen is dan de andere die dan later in serie ermee worden gebruikt.
Daarom gebruik ik steeds dezelfde set batterijen bij elkaar: steeds dezelfde ontlading, steeds dezelfde lading.

Tip: koop een (goedkoop) digitaal voltmetertje en meet je batterijen uit voor en na het opladen.

O ja, nog dit: toen ik die Camelions begon te kopen (die hadden toen 2100mAh capaciteit tegenover een 2900mAh of meer, bij de 'normale' NiMH van hetzelfde merk) vermoedde ik dat er nog wat andere nadelen zouden aan verbonden zijn, zoals bvb de leverbare piekstroom/inwendige weerstand en zo.
Na wat testen bleek echter het tegenovergestelde waar te zijn: de "always ready" bleek een hogere piekstroom te kunnen leveren dan de 'normale' types. Dit dus voor het merk Camelion. Ik weet niet of dat mag veralgemeend worden naar de andere merken. Sedertdien koop ik enkel nog die "always ready"-types.
Michael W schreef:
Leon schreef:Ik denk dat er weinig consumenten zijn die ook maar de 100 x opladen halen, ...
Precies, maar vroeger toch wel hema's, aldi's ed weggedaan (chemisch afval) omdat ze niet meer opladen of te snel leeg waren. Is mij bij de huidige Eneloops (zeker al 5 jaar oud) nog niet overkomen.
Als je wekelijke oplaadt, zit je na 5 jaar nog niet aan de 300 keer. Een levensduur van 500 voor de slechtste en 2000 voor de beste gaat dus pas na een jaar of zeven tellen... Ik denk dat heel weinig gebruikers dat halen (en nog minder gebruikers wekelijks opladen).
Polling schreef:
Michael W schreef:
Leon schreef:Ik denk dat er weinig consumenten zijn die ook maar de 100 x opladen halen, ...
Precies, maar vroeger toch wel hema's, aldi's ed weggedaan (chemisch afval) omdat ze niet meer opladen of te snel leeg waren. Is mij bij de huidige Eneloops (zeker al 5 jaar oud) nog niet overkomen.
Als je wekelijke oplaadt, zit je na 5 jaar nog niet aan de 300 keer. Een levensduur van 500 voor de slechtste en 2000 voor de beste gaat dus pas na een jaar of zeven tellen... Ik denk dat heel weinig gebruikers dat halen (en nog minder gebruikers wekelijks opladen).
Helemaal waar, natuurlijk. Kan ook best zijn dat ik meer dénk op te laden dan ik daadwerkelijk doe.
Polling schreef:Als je wekelijke oplaadt, zit je na 5 jaar nog niet aan de 300 keer. Een levensduur van 500 voor de slechtste en 2000 voor de beste gaat dus pas na een jaar of zeven tellen... Ik denk dat heel weinig gebruikers dat halen (en nog minder gebruikers wekelijks opladen).
Je hoeft goedkope batterijen geen 500x op te laden om ze zover te verslijten dat de capaciteit en de zelfontlading ergerniswekkende vormen hebben aangenomen. Ik heb er echt geen zin in om vaker dan drie keer per week de batterijen in mijn GPS te verwisselen.

Maargoed, even een rekenvoorbeeld: Je doet vijf jaar met 4x2 Eneloops. Je fietst 40 dagen per jaar met je gps, en gebruikt de batterijen verder nooit. Dat is dus 17€/200=8,5 cent per dag.

Lijkt me echt een belangrijke bezuinigingspost op je fietsvakantie!

Groetjes,

Walter
volg deze link met meer info over batterijen en laders


en eneloops/ laders kan je kopen op sk.nkon zoals Robertjan al schreef
Tja,

er zijn zo van die winkels die ik al enkele jaren in het 'te mijden' lijstje heb staan. Niet dat de verleiding er soms niet is om - gezien mijn huidige beperkte budget - er iets aan te schaffen. Maar ik schaf liever wat minder aan dan bedrijven te steunen waar grote morele vragen bij te stellen zijn.
Maar zoals ik al vaker (hier en elders) heb moeten vaststellen, met moraliteit gerelateerde aspecten (milieu, kinderarbeid, slavernij, ontbossing, werkomstandigheden voor werknemers, ...) blijken voor velen veel minder belangrijk dan het prijskaartje, de kleur, ...
(Nu zullen er wel weer mensen zijn die vinden dat ik me moreel superieur opstel. Het zij zo ...)
Travelmaster schreef:die van de beste sanyo's is 2400, die van de ikea 2000.
Volgens mij zijn er geen Eneloops met een capaciteit van 2400. Wel Sanyos, maar niet alle Sanyos zijn Eneloops.

Overigens heb ik zowel Eneloops als Sanyos in huis, maar als beperkte zelfontlading geen probleem is (en dat is het meestal, als je batterijen geen weken/maanden ongebruikt laat liggen), dan kan je beter voor de Sanyos kiezen.

Het is raadzaam om voorzichtig zijn met het vergelijken van door de fabrikant opgegeven capaciteiten. Deze blijken vaak ver af te wijken van de werkelijke capaciteiten, kunnen zelf binnen één merk en type sterk schommelen en kunnen - bij slechtere batterijen - snel achteruit gaan. De vraag wat de werkelijke capaciteit van batterijen is na X aantal keer opgeladen te zijn, is dan ook veel interessanter.

Zoals in eerdere discussies vermeld is de kwaliteit van de lader ook van groot belang. Een slechte (snel)lader kan goede batterijen snel naar de haaien helpen. En met een echt goede lader kan men het leven van oplaadbare batterijen soms drastisch verlengen.

Renaat
Revanho schreef:Tja, er zijn zo van die winkels die ik al enkele jaren in het 'te mijden' lijstje heb staan. Niet dat de verleiding er soms niet is om - gezien mijn huidige beperkte budget - er iets aan te schaffen. Maar ik schaf liever wat minder aan dan bedrijven te steunen waar grote morele vragen bij te stellen zijn.
Tja, IKEA heeft zeker geen brandschone naam maar ze zullen hun batterijen wel gewoon in het groot inkopen bij Varta en dat voordeel doorgeven. Hoe Varta ze laat maken in China weet ik niet en of dat mens- en milieuvriendelijker is dan bijv. Sanyo is onbekend. 8)
Michael W schreef:Tja, IKEA heeft zeker geen brandschone naam maar ze zullen hun batterijen wel gewoon in het groot inkopen bij Varta en dat voordeel doorgeven. Hoe Varta ze laat maken in China weet ik niet en of dat mens- en milieuvriendelijker is dan bijv. Sanyo is onbekend. 8)
Ik maak mij morele afwegingen zowel op product als bedrijfsniveau en zie geen reden om ethisch vergelijkbare producten te kopen in ethisch minder goed scorende bedrijven.

En ik weet weliswaar niet altijd hoe goed 'andere' bedrijven scoren op ethisch gebied, maar weet wel zeker dat Ikea onvoldoende scoort om als optie meegenomen te worden. Ik ben er tevens van overtuigd dat als meer mensen zulke overwegingen zouden maken, bedrijven er toe gedwongen zouden worden om ethiek, milieu, duurzaamheid, eerlijke handel, ... hoger in het vaandel te voeren.

Renaat
Aangezien werkelijk élk topic in een uiteindelijk immer oeverloze morele discussie kan uitmonden, wil ik voorstellen dit aspect altijd in aparte topics te bespreken en er geen lopende topics mee te vervuilen (ook al gaat het de auteur daarbij juist om een schonere wereld).
Leuke discussie over batterijen, echter de lader is nog veel belangrijker. Een investering in een goede lader die iedere batterij afzonderlijk laad en in de gaten houd hoe heet ze zijn tijdens het laden.
Revanho schreef:
Volgens mij zijn er geen Eneloops met een capaciteit van 2400. Wel Sanyos, maar niet alle Sanyos zijn Eneloops.

Renaat
Volgens de Consumentenbond wel: "Sanyo Eneloop XX Pre-Charged (2400 mAh)"
Sanyo zelf zegt dat ze geen 2400 hebben, maar wel 2500:
http://www.sanyo.nl/index.php?page=prod ... rent=10780
Maar ja, er zijn zoveel producenten die producten wel maken maar niet groots bekendmaken.
Robertjan schreef:Sanyo zelf zegt dat ze geen 2400 hebben, maar wel 2500:
http://www.sanyo.nl/index.php?page=prod ... rent=10780
Maar ja, er zijn zoveel producenten die producten wel maken maar niet groots bekendmaken.
Misschien was er tijdens de test 2400 mAh het hoogste, ofzo. Oh ja, ondertussen heb ik de Eneloops die hier werden genoemd, die van 8,- voor 4 stuks, besteld. Had er een beter gevoel bij dan bij de Ikea's. Waar de Consumentengids al niet goed voor is :P !
peter de rijk schreef:Aangezien werkelijk élk topic in een uiteindelijk immer oeverloze morele discussie kan uitmonden, wil ik voorstellen dit aspect altijd in aparte topics te bespreken en er geen lopende topics mee te vervuilen (ook al gaat het de auteur daarbij juist om een schonere wereld).
Voorstel verworpen :lol:

Volgens mij was er 2400 mAh, is toen 2500 mAh geworden en is nu op weg naar 2550 mAh 8)
Michael W schreef:
peter de rijk schreef:Aangezien werkelijk élk topic in een uiteindelijk immer oeverloze morele discussie kan uitmonden, wil ik voorstellen dit aspect altijd in aparte topics te bespreken en er geen lopende topics mee te vervuilen (ook al gaat het de auteur daarbij juist om een schonere wereld).
Voorstel verworpen :lol:
Volgens mij was er 2400 mAh, is toen 2500 mAh geworden en is nu op weg naar 2550 mAh 8)
Maar zijn ze gevuld met groene stroom? :wink:
Leon
peter de rijk schreef:Aangezien werkelijk élk topic in een uiteindelijk immer oeverloze morele discussie kan uitmonden, wil ik voorstellen dit aspect altijd in aparte topics te bespreken en er geen lopende topics mee te vervuilen (ook al gaat het de auteur daarbij juist om een schonere wereld).
Een discussie over welke artikel 'het beste is', geen probleem. Welke kleur men mooi vindt, ook prima. Hoe de prijs-kwaliteit verhouding is, moet kunnen. Of de service en garantie van de winkel wel goed is, belangrijk. Hoe lang de afschrijvingsperiode en de restwaarde is, interessant. Of tweedehands kopen veel risico inhoudt, doe maar.

Maar een discussie over de morele implicaties van bepaalde consumentenkeuzes, neen, laten we dat vooral niet doen! Je bevestigt mijn beeld, maar als je zelf de waanzin van je voorstel niet inziet dan zegt dat veel over de gestelde prioriteiten. De morele implicaties zou de eerste en belangrijkste vraag moeten zijn bij het kopen, gebruiken, verkopen van producten. Als dat het geval zou zijn, zouden we op een veel mooiere wereld leven.

Renaat
Robertjan schreef:Sanyo zelf zegt dat ze geen 2400 hebben, maar wel 2500:
http://www.sanyo.nl/index.php?page=prod ... rent=10780
Maar ja, er zijn zoveel producenten die producten wel maken maar niet groots bekendmaken.
Ok, dan loop ik achter. Neemt niet weg dat in heel veel gevallen men toch beter af is met batterijen van Sanyo en niet van Eneloop omdat men in veel gevallen geen nood heeft aan batterijen die geen stroom verliezen.

Renaat
Renaat, ik ben het met je eens dat bij alle andere afwegingen voor aanschaf van een product ook de milieutechnische en menswaardige omstandigheden van een product meetellen. Ik vind het dan ook prima als je dat in een discussie meeneemt.
Maar laat mensen dan daarna wel de eigen keuze maken: zoals je al zegt, dat geldt voor kleur, kwaliteit, capaciteit, prijs enz. Daar zijn jouw argumenten een onderdeel van, en dat weegt voor de een zwaarder dan voor de ander.
QED...
Polling schreef:Renaat, ik ben het met je eens dat bij alle andere afwegingen voor aanschaf van een product ook de milieutechnische en menswaardige omstandigheden van een product meetellen. Ik vind het dan ook prima als je dat in een discussie meeneemt.
Maar laat mensen dan daarna wel de eigen keuze maken: zoals je al zegt, dat geldt voor kleur, kwaliteit, capaciteit, prijs enz. Daar zijn jouw argumenten een onderdeel van, en dat weegt voor de een zwaarder dan voor de ander.
Ik heb nergens gezegd of gesuggereerd dat mensen daar geen eigen keuze in mogen maken. Ik reageerde op de idiote oproep van Peter de Rijk om discussie over milieutechnische, menswaardige werkomstandigheden, ... en andere 'morele redenen' niet in een lopend topic te doen, maar dat er vooral van te scheiden. Het zegt iets over hoe mensen vooral niet moreel aangesproken willen worden op de gevolgen van hun gedrag. Ik weet dat dat tegenwoordig een 'normale' zaak is, ik vind het gevaarlijk en idioot.

Renaat