Additionally, paste this code immediately after the opening tag: quickrelease voor stroomsnoertje verlichting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

quickrelease voor stroomsnoertje verlichting

Voor de stroomvoorziening van mijn zelfgebouwde batterij lader heb ik een aansluiting vanaf mijn naafdynamo gemaakt met z.g. cinch stekkers, o.a. gebruikt voor aansluiting van geluidkanalen op versterkers, T.V. etc. Die zijn verkrijgbaar in stekker, contrastekker en bus o.a. bij Conrad. http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html? ... +Cinch-bus
Voor een paar kwartjes heb je een betrouwbare verbinding. En waarom moet het waterdicht zijn. Bij spanningen van 6 volt is een beetje vocht geen enkel probleem.

Ronald van der Perk
Xyuny schreef:Maar ik ben toch wel geïnteresseerd in die waterdichtheid van faston-connectoren. Misschien in de crimp zelf wel waterdicht, maar ik zie toch niet wat belet het water door capilariteit in de kabel omhoog te trekken, ook al wordt de isolatie wat geplet, binnenin blijven er tussen de koperen draadjes openingen bereikbaar.
Vanaf de connector zelf kan er geen water in de draad trekken. Vanaf de andere kant (de kant van de isolatie) zou het misschien wel kunnen, al wordt ook de isolatie behoorlijk goed afgeklemd (als trekontlasting). Moet je wel de juiste maat connector bij de draad zoeken uiteraard...

Maar zelfs als er nog ruimte tussen de connector en de isolatie zit (na het krimpen), dan zal het water eerst richting de connector moeten lopen, en vervolgens terug onder de isolatie van de draad. Dat lijkt me al niet heel waarschijnlijk. En als je het toch nog niet vertrouwt, kun je de draad altijd nog afwerken met een stukje goede krimpkous. Dan moet het sowieso wel waterdicht te krijgen zijn...
Ik heb het uiteindelijk met goudcontact stekkers opgelost:

Afbeelding
Dit ziet er een mooie connector uit.

Bij mijn oplossing met het 4-polige Binder-connectortje, dat in feite geen waterdicht connectortje is op zich (tenzij het in de fabriek gemould wordt met de kabel), heb ik het volgestopt met siliconenvet.
Nog steeds niet de properste oplossing, maar ergens vermoed ik dat het de levensduur ten goede zal komen, hoewel ik daar geen bewijzen voor heb.
Waar vet zit in plaats van lucht, zal er geen condens zijn (?) en het vet zal het eventueel indringend water wat vertragen hoop ik.
Ik denk dat Xyuny met de vet-tip een heel goede heeft.
In alle andere gevallen heeft water er in openingen van minder dan een halve mm geen enkele moeite mee om tegen de zwaartekracht in in de allerkleinste openingen te kruipen. Als je een stekkerverbinding echt wilt beschermen is een klokvormig ding met spleten die te groot zijn voor capillaire werking wellicht een idee.

Ik heb een vraag waarop Xyuny misschien een antwoord heeft.
De vraag is: hoeveel zou je aan energie kwijtraken als de kabels van een dynamo naar je verlichting niet van koper gemaakt zouden zijn, maar van een ander metaal dat niet zo achterlijk veel corrosieproblemen geeft maar ook wel betaalbaar is?
Ik denk aan de legeringen (welke zijn dit?) die je altijd aantreft aan electronische componenten, die zijn namelijk nooit van koper, maar wel lekker buigbaar.
Leon
Je bedoelt ouderwetse "thru-hole" componenten? Vertind koperdraad. DIP IC's vaak verzilverd aluminium. Draad wat voor draadbruggen wordt (werd) gebruikt is vertind of verzilverd koperdraad.

Als je echt corrosievrij wilt blijven: gouddraad. Maar dat loopt uiteraard fiks in de papieren.

Ook een oplossing: gouden connectoren, en dan alles waar koper blootligt volgieten met tweecomponentenhars.

.tsooJ
out of the box, maar bestaan er goede duurzame achterlichten die onder het zadel zitten zoals deze? Maar dan op de dynamo? Kun je toch met achterlicht rijden als je geen bagagedrager wilt.



https://www.google.nl/search?hl=en&tbs= ... =627&dpr=1

Of zelf beugeltje fabriceren. Of hierop je achterlicht vastmaken in plaats van bidon.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... wAw&dur=87
Diederik92 schreef:out of the box, maar bestaan er goede duurzame achterlichten die onder het zadel zitten zoals deze? Maar dan op de dynamo? Kun je toch met achterlicht rijden als je geen bagagedrager wilt.



https://www.google.nl/search?hl=en&tbs= ... =627&dpr=1

Of zelf beugeltje fabriceren. Of hierop je achterlicht vastmaken in plaats van bidon.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... wAw&dur=87
Heb ik overwogen, reden om hier toch niet voor te kiezen was de verminderde zichtbaarheid wanneer ik de achterdrager gebruik (voor vakanties heb ik daar meestal de tent zitten bijvoorbeeld), daarnaast gebruik ik nog wel eens een (grote) zadeltas dus heb ik er vanaf gezien.

Ik hoop vooral dat de connectoren het op de lange termijn uithouden en niet te kwetsbaar zijn.
Leon schreef:Ik denk dat Xyuny met de vet-tip een heel goede heeft.
In alle andere gevallen heeft water er in openingen van minder dan een halve mm geen enkele moeite mee om tegen de zwaartekracht in in de allerkleinste openingen te kruipen. Als je een stekkerverbinding echt wilt beschermen is een klokvormig ding met spleten die te groot zijn voor capillaire werking wellicht een idee.

Ik heb een vraag waarop Xyuny misschien een antwoord heeft.
De vraag is: hoeveel zou je aan energie kwijtraken als de kabels van een dynamo naar je verlichting niet van koper gemaakt zouden zijn, maar van een ander metaal dat niet zo achterlijk veel corrosieproblemen geeft maar ook wel betaalbaar is?
Ik denk aan de legeringen (welke zijn dit?) die je altijd aantreft aan electronische componenten, die zijn namelijk nooit van koper, maar wel lekker buigbaar.
Leon
Er bestaan wel waterdichte connectoren hoor. Daar bij zit elke deel op een ander met een - meestal rubber - afdichting. Naar de kabel toe, zit er dan een klassieke rubber afdichting, die wordt naar het centrum van de kabel opgespannen, zoals bij een wartel.
En zelfs daar heb ik al waterinsijpeling gehad. Rubber misschien wel voldoende tegen de kabel, maar onvoldoende tegen het connectorhuis aangedrukt? Kabel door de gebruiker te kort achter de connector gekromd?
Tegenwoordig doe ik daar ook nog ordinaire siliconekit of -vet aan.

Die pootjes van componenten zijn niet zo plooibaar hoor: 10 keer (als 't zoveel is) plooien en ze kraken af. Ze zijn meestal ook maar van een koper-legering, met daarop een (tegenwoordig loodvrije) tin-plating. Soms Verguld.

Corrosievaste kabels? Bij mijn weten (maar ik ben geen kabelspecialist), wordt enkel koper en aluminium (wegens gewicht in zwevende hoogspanningsleidingen) gebruikt. Koperdraden kun je ook vertind kopen.
Maar ook de vertinning is geen garantie tegen corrosie.
Zilver en goud zijn goed tegen corrosie, maar wegens prijs maar gebruikt voor plating (zie sommige connectors). Die plating is dan soms zo dun, dat na een vijftal "mating-cycles" die er al doorzit. Bij goudplated contacten mag de contactdruk dan dus niet te groot zijn om dat te vermijden, en wordt daardoor de gevoeligheid voor vuil dan weer groter.
Plating kan dus in principe goed zijn, maar moet mee kunnen rekken als je draden soepel wilt, of er komen barsten in de plating.
Het beschermend karakter van de vertinning is ook maar relatief. Ter illustratie: volgende foto's zijn enkele van mijn vochtslachtoffers, die wat in te vochtige omgeving stonden (toch wel (pekel-)water erover gehad hebben), en die bij productie behandeld waren met een conformal coating tegen vocht. Alles is relatief... :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Waarom heb je uiteindelijk deze niet gebruikt?
USB-werk gebruikt zoiets wel, beetje vet in het schroefdraad, dan is ie behoorlijk waterdicht.... ook buigkrachten kan het goed opvangen.
AB schreef:Waarom heb je uiteindelijk deze niet gebruikt?
Interessant. Zijn die stekkertjes zelf aan te solderen? En waar koop je die, of anders hoe heten ze?

Frank
Ik vond ze te lomp, de vergulde connectoren leken mij uiteindelijk het eenvoudigst, eenvoud siert :lol:
Matthie9001 schreef:Ik vond ze te lomp, de vergulde connectoren leken mij uiteindelijk het eenvoudigst, eenvoud siert :lol:
Je zou er nog een met vet gevuld krimpkousje omheen kunnen doen om ook het laatste stukje blote metaal af te dichten..... en dan niet strak fohnen, zodat ie weer makkelijk los te koppelen is.
Matthie9001 schreef:Ik vond ze te lomp, de vergulde connectoren leken mij uiteindelijk het eenvoudigst, eenvoud siert :lol:
Jaha, hij is heel elegant :wink: Maar is die ook min of meer waterdicht ?

Frank
Min of meer wel :wink:... de aansluiting van de kabels op het achterlicht en de koplamp zijn natuurlijk ook niet waterdicht... hopelijk biedt deze vergulde connector-verbinding voldoende bescherming tegen de elementen, ik merk het vanzelf, als het toch niet goed blijkt te werken dan laat ik het wel weten!