Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cumulus slaapzakken - Forum Wereldfietser

Cumulus slaapzakken

Ik sta op het punt een Cumulus Panyam 450 aan te schaffen.
Heeft iemand de Cumulus slaapzakken in gebruik zodat die uit ervaring iets kan zeggen over de aangegeven comfortwaarde. Is deze realistisch? Ik wil als vrouw nog warm slapen bij een temp. van 0 tot -2 in de tent. Cumulus geeft voor de Panyam 450 aan als UITERSTE comfortwaarde -7 voor een man. Ik vermoed dat dat niet heel comfortabel meer is?
Links bovenaan, blauwe balk, zoekfunctie, Cumulus.
Een grote groep op het forum heeft een tijdje terug massaal in gekocht. Zij verwachten de slaapzakken binnenkort en gaan hier hopelijk een review van doen!

De Panyam 450 is populair, en hier komt waarschijnlijk ook wel een review van. Even afwachten dus!
Ik heb de panyam 450 nu bijna een jaar in gebruik en ja hij is warm. Bij 0 graden vond ik hem nog té warm (bij zomertemperaturen is het ding alleen bruikbaar als deken imho), dus ik denk dat die -7 als comfort voor mannen inderdaad klopt. Als je nog meer wil weten hoor ik het wel.
Er zit over het algemeen zo'n 5ºC tussen de comfortwaarde voor een man en die voor een vrouw. Als je vergeleken met andere vrouwen wat kouwelijk bent, kun je wellicht nar een iets warmere slaapzak kijken, of wat extra isolatie in de slaapzak dragen. Geen fleece, maar een donsvestje of donsjackje.
Revanho schreef:Links bovenaan, blauwe balk, zoekfunctie, Cumulus.
Er staat inderdaad het nodige over de Cumulus slaapzakken.
Maar ik hoor graag hoe het is in de praktijk met de opgegeven comfortwaarde.
Het antwoord van Matthie geeft enige duidelijkheid. Maar misschien zijn er nog meer fietsers met Cumulus slaapzakken?
Dan moet je nog even wachten... veel mensen hebben dus een nieuwe Cumulus besteld, maar hebben deze nog niet binnen. ;)

Praktijkervaring volgt in de komende weken. Wij hebben een Teneqa 750 besteld overigens, aangepast. Betere buitentijk en in de kleur zwart. Ik verwacht de zakken de komende week en dan zullen we ze zeker testen.
Dan moet je wel even op -15ºC wachten, want met 750 gram dons houden die best wel wat warmte vast... :wink:
Hahaha!

Mezelf kennende is deze zak lekker comfortabel bij het vriespunt. ;) Elmar zal er wel uitdrijven van het zweet! :?
Zelf vind ik de rating van Cumulus wat optimistische. ik moet 3-5 graden afhalen.

Ik heb een Lite line 250 (customized) en moet bij 8 graden mijn base layer aan trekken, dus de "comfort" punt zal rond 2-3 graden zitten.

En een Excuistic 1000, bij -30 was ik ver van in een "comfort" zone onlangs base layer, sokken, vapor barrier en bivvy zak.

Wel om rekening mee te houden met Cumulus is dat ze meer dons in de boven kant doen dan de onderkant, prima in theorie, maar als je omdraait met je slaapzak en aan je zijkant slaapt, kan een koude kont krijgen :lol:

@Mattie was dat 0 graden de buiten temperatuur of de temperatuur in je tent?

Verder zijn het mooi en licht slaapzakken, mijn Lite line heb ik nu voor meer dan 180 nachten gebruikt, dons was op maar na wassen is het als nieuw.
Dat was inderdaad wel in een tent (MSR hubba hubba) niet bepaald een hele warme tent maar het zal wel iets uitgemaakt hebben; ik ben overigens ook geen koukleum maar zou het ding nog eens moeten uittesten bij -7, alleen heb ik meestal niet zo'n zin in kamperen bij dat soort temperaturen ;-)
dvdc15 schreef:Een grote groep op het forum heeft een tijdje terug massaal in gekocht. Zij verwachten de slaapzakken binnenkort en gaan hier hopelijk een review van doen!

De Panyam 450 is populair, en hier komt waarschijnlijk ook wel een review van. Even afwachten dus!
Wij hebben half mei vakantie en hebben de slaapzakken dan nodig.
De hikingsite is inderdaad met een 2e bestelling bezig en daar doe ik in mee.
Als je er twee nodiug hebt zou ik echt voor haar een warmere nemen dan voor hem. Het verschil moet zeker 5 graden zijn dnek ik. dan kom je qua gevolef ongeveer gelijk uit. Of een tweepersoansslaapzak waarvan de ene helft flink warmer is dan de andere, zoals wij hebben gedaan.
Wim
Ik heb een Cumulusslaapzak met comforttemperatuur van -6ºC, model weet ik zo uit mijn hoofd niet. De koudste nacht dat ik erin geslapen heb tot nu toe was het -2ºC buiten. De tent woei aardig door, dus ik denk niet dat het daar erg veel warmer was. Van de wind had ik niet zo'n last, want ik lag tussen twee anderen in. Ik had een lange thermo-onderbroek, shirt met lange mouwen en een dun fleecevestje aan en vond het prima te doen, heb het niet koud gehad. Dus ik zou wel zorgen voor een beetje een marge wat betreft de comforttemperatuur, of gewoon meer kleding aanhouden.
Zojuist onze Cumulus slaapzakken in ontvangst genomen:

2x Cumulus Teneqa 700 met Pertex Endurance buitentijk en in het zwart.

Afbeelding

Eerste indruk: slaapzak is licht, voelt goed aan. Ziet er strak uit en is zo te zien aan de compressiezakken echt klein op te bergen.

Als het deze week droog blijft, gaan we in de zakken op onze matjes, maar zonder tent in de tuin slapen. :) Ik zal onze ervaringen weer delen.
fietsjunks schreef:Zojuist onze Cumulus slaapzakken in ontvangst genomen:

2x Cumulus Teneqa 700 met Pertex Endurance buitentijk en in het zwart.

Eerste indruk: slaapzak is licht, voelt goed aan. Ziet er strak uit en is zo te zien aan de compressiezakken echt klein op te bergen.

Als het deze week droog blijft, gaan we in de zakken op onze matjes, maar zonder tent in de tuin slapen. :) Ik zal onze ervaringen weer delen.
De slaapzakken kunnen zeker klein opgeborgen worden, al is mijn ervaring dat de Cumulus compressiezak net te klein is en je (te) veel moeite moet doen om de slaapzak erin te krijgen. Ben benieuwd of dat nog steeds zo is.

Het is nu nog koud en volgens mij komen er nog wel wat droge nachten aan, dus veel plezier in de tuin deze week!
Mijn Mysterious Traveller 500 in extra lange versie is vorige week aangekomen. Ziet er in orde uit. Mooie met opbergzak en kleine zak.
Het is inderdaad een hele opdracht de slaapzak in het kleine zakje te persen: redelijk tijdrovend.

Mogelijks naai ik daar nog een andere compressiezak voor, zo een met spanriemen errond, zodat je rapper de slaapzak in de zak kunt doen, en daarna alles nog comprimeren met de spanriemen. Dat zal wel wat gewicht toevoegen natuurlijk.
Hebben jullie daar tips/patronen/ideeën voor?
Ik heb al modellen gezien die bij het comprimeren vooral de radius van de cilinder verkleinen, maar ook modellen die de lengte van de cilinder verkleinen.
De zakken die met de slaapzakken komen zijn idd best krap, met handschoenen aan bijna onmogelijk, ik zou een drybag kopen die één maat groter is, blijft je slaapzak ook lekker droog :wink:
@Shane inderdaad, we kopen denk ik een compressiezak van Sea to Summit.
fietsjunks schreef:@Shane inderdaad, we kopen denk ik een compressiezak van Sea to Summit.
Is zo een drybag van STS een beetje makkelijk op de bagagedrager vast te maken zonder schade? (het materiaal ziet er namelijk niet erg solide uit)