Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt maat santos - Forum Wereldfietser

Belt maat santos

Beste mensen,

Omdat mijn dealer 50km van mij vandaan woont en santos het bljkbaar te moeilijk vind om even antwoord te geven via de mail en je liever naar je dealer stuurt. Doe ik het maar even zo:

wat is de belt maat van een santos 2.8 travelmaster 57cm?
Ik ben zo stom geweest het niet even op te schrijven van de belt en gelijk te gaan fietsen. Daarnaast heb ik geen zin om 100km te rijden terwijl ik het voor 5€ verzendkosten kan laten bezorgen.
[Totalbeltnitwitmodus]Staat het er niet op of voldoet het tellen van de tandjes niet?[/Totalbeltnitwitmodus]
Leon
Dat weet ik ook niet.
Omdat je bij die riemen zowel tandjes als mm aangegeven ziet.
Durf het niet te gokken.
Neemt je dealer de telefoon niet op? Vanwege maandag zeker.
Wimmert schreef:Dat weet ik ook niet.
Omdat je bij die riemen zowel tandjes als mm aangegeven ziet.
Durf het niet te gokken.

op de riem staat vermoedelijk 11m- 118T-10, waarbij de 11m de steek is in mm, 118t het aantal tanden (de riem is dan dus 118x11= 1298mm lang) en 10 de breedte.

Als dat niet meer leesbaar is kun je het ook uitrekenen, maar handiger is vast het aantal tanden op de riem te tellen, of de lengte te meten van het stuk riem tussen de riemschijven, dat door 5.5 te delen en er het halve tandenaantal van de riemschijf voor plus de helft van de riemschijf achter bij op te tellen: dan moet je uitkomen op 113, 118 122 0f 125
Thx Maarten!


Leon, ik mail liever omdat door mijn ongeluk telefoneren lastig is en per mail ik niet kan vergeten wat ik heb gevraagd en aan wie. Iets met bakjes leegwerken en zo. En mijn dealer heb ik al twee keer gemaild zonder antwoord. Smeken om als klant gehoord te worden weiger ik.
Wimmert, het gebeurt vaker, dat een dealer je niet terug mailt, geen vorm van laksheid, maar ik denk dat ze het te druk hebben of er gewoon niet bij stilstaan, dat er ook wel eens mensen mailen en niet alleen bellen.
Dat Santos niet reageert op jouw mail, komt op mij vreemd over. Ik heb Santos 2x per e-mail info gevraagd betreffende beschermrubbertjes voor de bajonetsluiting interne schakeling Rohloff.
Alle 2x hebben zij mij keurig terug gemaild en beschermrubbertjes opgestuurd.
Vond dit een prima service!
Frits
Frits,

Ik ben terug gemailt door santos met de mededeling: ga maar naar je dealer.
En die twee mails naar de dealer zit ook al wat tijd tussen.
Het was zelfs een reply op een mail.
Maar wellicht zit er ook een onderdeel van irritatie bij mij omdat ik achteraf ook een beetje teleurgesteld ben in mijn santos.
hi,

oud type tm met 50 t voor en 20t achter: 118
nieuw type tm met 55t voor en 22t achter: 122

Groet Rob
Dank Rob.
Wimmert schreef:Frits,

Ik ben terug gemailt door santos met de mededeling: ga maar naar je dealer.
En die twee mails naar de dealer zit ook al wat tijd tussen.
Het was zelfs een reply op een mail.
Maar wellicht zit er ook een onderdeel van irritatie bij mij omdat ik achteraf ook een beetje teleurgesteld ben in mijn santos.
Oei... nog steeds niet naar wens, je Santos:(?
Travelmaster,

Het heeft er meer mee te maken dat ik bepaalde zaken niet mooi afgewerkt vind.
Zoals de standaard die om de buizen heen zit ipv twee schoefjes in de achterplaat.
De rohloff schakelkabel die vast zit op de hs33 wat ik niet mooi vind.
Banden die niet breder kunnen dan 42mm.
Ik had gedacht dat een fiets van 4000€ net wat gerafineerder zou zijn.
Zoals dat er een lx dynamo gemonteerd zit terwijl een xs 20€ duurder is.
Ook lekten mijn hs33 remmen zowel voor als achter. Is wel hersteld maar ja de moeren/slangenklem hebben nu wel afgeronde hoeken.....
Enfin niet goed opgelet toen ik de fiets kocht.....

Ergens bekruipt mij het gevoel dat er veel marge op de fiets gemaakt wordt terwijl de fiets gewoon net niet af vind.
Dat dus, stom geweest had gewoon ff moeten doorsparen en idworx moeten kopen. Was teveel gefixeert op belt drive.....
Wimmert schreef:Travelmaster,

Het heeft er meer mee te maken dat ik bepaalde zaken niet mooi afgewerkt vind.
Zoals de standaard die om de buizen heen zit ipv twee schoefjes in de achterplaat.
De rohloff schakelkabel die vast zit op de hs33 wat ik niet mooi vind.
Banden die niet breder kunnen dan 42mm.
Ik had gedacht dat een fiets van 4000€ net wat gerafineerder zou zijn.
Zoals dat er een lx dynamo gemonteerd zit terwijl een xs 20€ duurder is.
Ook lekten mijn hs33 remmen zowel voor als achter. Is wel hersteld maar ja de moeren/slangenklem hebben nu wel afgeronde hoeken.....
Enfin niet goed opgelet toen ik de fiets kocht.....

Ergens bekruipt mij het gevoel dat er veel marge op de fiets gemaakt wordt terwijl de fiets gewoon net niet af vind.
Dat dus, stom geweest had gewoon ff moeten doorsparen en idworx moeten kopen. Was teveel gefixeert op belt drive.....
Dat zijn inderdaad vervelende dingen die ik ook irritant zou vinden. Maar dat heeft denk ik meer te maken met de dealer dan met de Santos zelf, vermoed ik? Maar goed, nu gaan we off-topic, ik was gewoon nieuwsgierig.
Wat mij betreft niet: het zijn prima fietsen, maar duur en voor die prijs mag je inderdaad meer raffinement verwachten. Je hebt er behalve een Idworx ook een fiets met luxe maatframe met uitsluitend topcomponenten voor. Dan heb je geen riem, maar zonder daar nu weer een discussie over te beginnen is dat wat mij betreft alleen maar hype met flinke marge.
Wim
€ 4000,- 8)
Ik snap nu wel dat je het best redelijk zou vinden als de dealer even wat moeite deed, n.a.v. vraag over de lengte van de belt.
Qua een aantal eigenschappen van de fiets heb je die toch gewoon goed kunnen zien voordat je hem kocht.
Leon
Hi,

Over de dealer kan ik natuurlijk niet oordelen. Maar als ik dit allemaal zo hoor denk ik dat er iets niet goed is gegaan bij het adviesgesprek.

De klachten zoals 42mm banden, standaard plaatsing en de kabelloop van de Rohloff zijn toch dingen die al gezien hadden moeten worden op een demo-fiets.

De kabelloop kan trouwens ook anders, dan komt het nokje op de plaats van het slot.

Er zit een 3N72 naafdynamo in de fiets denk ik, dat is een prima naafdynamo. De XT welke jij bedoeld heeft als verschil een alu as, deze is wellliswaar lichter maar de 3n72 is duurzamer door de stalen as. En dat is de reden waarom Santos hem monteert. Zo ben ik zelf ook meer fan van de LX naven tov XT (oversized alu as, kleinere kogels, meer slijtage en zwakker).

Ik zou toch aanraden om eerst even met de dealer te overleggen en de klachten te uiten. De oplossing zal wellicht dichterbij liggen dan je zult denken.
Rob,
Je hebt gelijk dat er hier bij de intake dingen toch niet goed lijken te zijn gegaan die eerder de dealer dan Santos moeten worden aangerekend, en ook dat een LX naafdynamo geschikter is dan een XT. Anderzijds vind ik dat er voor zo'n prijs wel een SON op had mogen zitten. Ik heb hier een stalen maatfiets van luxe dunwandige buis staan die voor vergelijkbaar geld veel mooier is afgemonteerd.
Wim
Wim schreef:Rob,
Je hebt gelijk dat er hier bij de intake dingen toch niet goed lijken te zijn gegaan die eerder de dealer dan Santos moeten worden aangerekend, en ook dat een LX naafdynamo geschikter is dan een XT. Anderzijds vind ik dat er voor zo'n prijs wel een SON op had mogen zitten. Ik heb hier een stalen maatfiets van luxe dunwandige buis staan die voor vergelijkbaar geld veel mooier is afgemonteerd.
Wim
Ook dat is iets dat je van tevoren onderhandelt met de dealer. De Santos-site laat al zien dat een SON een meerprijs heeft van iets van 150 euro. Als je je van tevoren verdiept in wat je wil kopen, kun je dit soort dingen weten. En dat geldt echt niet alleen voor fietsen.

Maar ik wilde er geen ander topic van maken, en ik heb geen flauw idee hoe Wimmert het gesprek met de dealer heeft gevoerd.
Maar goed om een lang verhaal kort te maken.
Ik heb te veel gefocust op belt drive en maar ik ben er wel blij mee!
De santos is een mooie goeie fiets!
Maar zou ik de fiets nog een keer kopen, nee
Ik zou een koga kopen, die iets goedkoper is of een idworx kopen.
Idworx is duurder maar de afwerking, het oog voor detail tov santos vind ik beter.
Hellaas viel mij dat pas op na een bezoekje van de fiets beurs.
Mijn dealer heeft geen idworx staan dus dan details vergelijken is lastig.
Of ik het van te voren had kunnen weten of het aan de dealer ligt.
Uiteindelijk ben ik degene die zijn handtekening heeft gezet.
Van mij mag het topic dicht omdat ik de maat weet van mijn belt en daar was het om te doen.
Wimmert schreef:Maar goed om een lang verhaal kort te maken.
Ik heb te veel gefocust op belt drive en maar ik ben er wel blij mee!
De santos is een mooie goeie fiets!
Maar zou ik de fiets nog een keer kopen, nee
Ik zou een koga kopen, die iets goedkoper is of een idworx kopen.
Idworx is duurder maar de afwerking, het oog voor detail tov santos vind ik beter.
Hellaas viel mij dat pas op na een bezoekje van de fiets beurs.
Mijn dealer heeft geen idworx staan dus dan details vergelijken is lastig.
Of ik het van te voren had kunnen weten of het aan de dealer ligt.
Uiteindelijk ben ik degene die zijn handtekening heeft gezet.
Van mij mag het topic dicht omdat ik de maat weet van mijn belt en daar was het om te doen.
Precies!