Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Edelrid adapter prikcartouche: ervaring? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Edelrid adapter prikcartouche: ervaring?

Allesbranders zijn inderdaad wat complexer in het gebruik, alsook duurder en zwaarder. Hun voordeel is dat je in de derde wereld makkelijker aan brandstof kunt komen, en dat je ook bij erg lage temperaturen kunt koken, en dan ook de capaciteit hebt om flink wat sneeuw te ontdooien.
Zelf geef ik tegenwoordig de voorkeur aan spirtusbranders, en dan vooral de Trangia. De brandstof is in Europa makkelijk te krijgen, het systeem is simpel, en ook geschikt om zachtjes kip of vis te laten garen. Voor twee personen is de Trangia 25 met gasbrander ook een goede optie. Voor sologebruik vind ik dat wat te zwaar, tenzij je erg stormachtig weer verwacht.
Wim
@Glika, mijn eigen keuze zou zijn om het alleen te doen met de adapter voor prikblikjes. Waarom?
1. Prikblikjes zijn overal verkrijgbaar en met deze adapter zeer goed te gebruiken voor een brander.
2. Wanneer het winter is kan je zo naar de bever voor een 300 gram gascartouche met schroefdraad van primus (let wel: isobutaan). Hierop kan je wel een tijdje koken.
3. In de zomer schakel ik weer over naar de prikblikjes tenzij ik ergens fiets en toevallig aan een gascartouche met schroefdraad kan komen (dacht zelf dat coleman en primus hetzelfde schroefdraad hebben).

Op deze manier bespaar ik mij het ongemak van twee adapters meezeulen. Maar ik moet toegeven: ik fiets meestal 3 tot max 4 weken in d zomer en in de winter blijft het kamperen beperkt tot weekenden.
paul1987 schreef:(dacht zelf dat coleman en primus hetzelfde schroefdraad hebben)
Coleman, Primus, MSR, Optimus, Edelrid, Jetboil en waarschijnlijk ben ik er nog een hoop vergeten. Alleen de aansluiting van Campingaz werkt niet.
Glika schreef:Edelrid heeft een adapter om prikcartouches te koppelen aan branders die gemaakt zijn voor gasflesjes met een ventielaansluiting. (Edelrid, voorheen Vaude/Markill). Wie heeft ervaring met deze adapter? En aan welk merk/type brander koppelen jullie de adapter? De adapter werkt in ieder geval niet met de Primus Mimer Stove.

Alvast bedankt en groet,

Arno

Afbeelding

Arno, ik zie toevallig op de site van Bever dat de Edelrid adapter in de aanbieding is.
http://www.bever.nl/edelrid-adapter-pie ... olour=5806

Misschien interessant voor jou?

Groet, Joop
Dag Joop, bedankt voor de tip. Ik had de adapter inmiddels bij een andere firma gekocht voor een paar centen meer. Maar wel de Primus Spider Express brander (45 euro) bij Bever besteld. Was ook in de aanbieding. Een mooie combinatie voor weinig geld.

Groet,

Arno.
Even inhaken op dit topic...

Ik zit er ook aan te denken om zo'n edelrid adapter voor prikblikjes aan te schaffen.
Maaa hoe weet ik nu welke schroefdraad gasbrander ik daar op kan aansluiten?

Uit voorgaande posts bergijp ik dat bijv een primus mimer stove (duo) niet werkt met zo'n adapter. Waarom niet? En welke dan wel?
Omdat dat geen schroefdraadbrander is. De Mimer klemt op de kraag om het ventiel.
Dummyvraag wellicht maar: Waarom eigenlijk zijn prikblikjes beter verkrijgbar dan ventiel blikjes (schroef of schuif)?

Kostentechnisch argument?

(Ik heb zelf vooralsnog meer ervaring met benzine, maar ben inmiddels over naar gas, maar nog niet heel veel ervaring opgdaan daarbij.)
Tip voor gebruik: Het kan (vooral bij nieuwe adapters) voorkomen dat als je deze los draait van de brander, het ventiel niet goed sluit en er wat gas ontsnapt (levensgevaarlijk natuurlijk :lol: ), even een beetje siliconen spray er op/in spuiten en probleem is verholpen.
fietsert schreef:Dummyvraag wellicht maar: Waarom eigenlijk zijn prikblikjes beter verkrijgbar dan ventiel blikjes (schroef of schuif)?

Kostentechnisch argument?

(Ik heb zelf vooralsnog meer ervaring met benzine, maar ben inmiddels over naar gas, maar nog niet heel veel ervaring opgdaan daarbij.)
Bekendheid van campinggaz en zijn branders speelt mee, maar vooral omdat er veel meer verschillende apparaten zoals soldeerbranders, lampen en kacheltjes gebruik maken van priktankjes.
Aangezien ik via dit draadje bij het Edelrid gekomen ben hieronder toch nog even een belangrijke tip uit een ander topic:
-Daan- schreef:Volgens deze video dien je de adapter 1/4 tot 1/2 slag los te draaien (na geheel vastgedraaid te hebben) voordat die goed werkt.
Als ie dus niet werkt: Na het volledig indraaien van de adapter even een kwart of halve slag terugdraaien. Bij mij werkte het terwijl als ik het adapter helemaal vastdraaide ik maar een drietal seconden gas had.

Overigens ook hierboven genoemd filmpje is van harte aanbevolen. O.a. de veiligheidsoverwegingen.
Eigenlijk zijn het dus bloedenge dingen.
Wim schreef:Eigenlijk zijn het dus bloedenge dingen.
Er kleven inderdaad extra risico's aan het gebruik van dit adapter ten opzichte van een gewoon opschroef gasflesje. Of ze daarmee bloedeng zijn vind ik lastig te beoordelen. Het is in ieder geval wel heel belangrijk dat je echt goed weet waar je mee bezig bent. Maar dat geldt in wezen voor iedere vorm van brandstof. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de wijze waarop het gas slangetje aan mijn brander bevestigd is (gekocht bij een reguliere outdoor winkel) dan vind ik dat ook kwetsbaar. Voorlopig krijgt dit adapter het voordeel van de twijfel.
Oud bericht maar nog steeds actueel.......en nu
nog waar of welke webwinkel ik die twee adapters kan kopen (Bever heeft er maar eentje) ik probeer ze samen te kopen (één keer verzendkosten dan, of ergens zelf ophalen/kopen)
Is die priktankadapter überhaupt in NL verkrijgbaar? Ik zie alleen in de UK één aanbieder.
was1951 schreef:
di 04 sep, 2018 20:48
Heb je hier iets aan?

http://www.peboar.de/edelrid-kartuschen ... kaeyd.html
Zal de laatsten zijn want Edelrid schijnt gestopt te zijn met kookgerei.
https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... en-Adapter
Maar Kovea heeft ze nog wel, en dat was de fabrikant: Kovea p-adaptor ka-1004, http://kovea.com/product/p-adaptor/ Welke winkel ze ook in huis heeft is dan weer een ander verhaal.
Ik ben nog op zoek naar zo'n adapter om van een campinggaz klik-blik naar schroefdraad te gaan.
(Of zelfs de prik variant). Ik heb het hele internet al afgezocht maar overal zijn ze uitverkocht.

Heeft iemand nog een gouden tip, een variant of misschien een in de verkoop?
Klik heb ik paar maand geleden nog bij de Bever in Utrecht Centrum kunnen kopen. Mss even bellen? mercatorgear.com heeft ze nog op de site staan. Die prikblikadapter is idd nergens meer te vinden, erg jammer, ik ben zuinig op de mijne. Staat nog wel op de site van Kovea