Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Edelrid adapter prikcartouche: ervaring? - Forum Wereldfietser

Edelrid adapter prikcartouche: ervaring?

Edelrid heeft een adapter om prikcartouches te koppelen aan branders die gemaakt zijn voor gasflesjes met een ventielaansluiting. (Edelrid, voorheen Vaude/Markill). Wie heeft ervaring met deze adapter? En aan welk merk/type brander koppelen jullie de adapter? De adapter werkt in ieder geval niet met de Primus Mimer Stove.

Alvast bedankt en groet,

Arno

Afbeelding
Waarom zou 'ie daar niet mee werken?

EDIT: Ik zie het al. Daarvoor heb je het halsje nodig van het gasblik, net als bij de MSR Superfly.

Eigenlijk werkt het bij vrijwel alle gasbranders die met de normale schroefsluiting werken, behalve inderdaad de types die het halsje nodig hebben (dus de duo-valve types). Voor de schroefsluitinggasbranders bestaat nóg een adapter van VAUDE/Markill/Edelrid, waarmee je de ventielblikjes zónder schroefsluiting kunt gebruiken.

De meest veelzijdig gasbranders zijn dus van het type schroefsluiting, want met beide adapters kun je die op alle gasblikjes gebruiken.
Robertjan schreef:Waarom zou 'ie daar niet mee werken?
De Edelrid heeft een schroefdraad als koppeling.
De Primus Mimer stove heeft geen schroefdraad en kan daardoor zowel Campingaz (zonder schroefdraad) als Coleman (met schroefdraad) koppelen. Daarbij is de basis de opstaande rand met boord van de gasfles waarbij de houder van de brander als eerste overheen dient te schuiven.
Een dergelijke opstaande rand heeft de adapter niet en daardoor is er geen klemmogelijkheid.

Afbeelding

Groet,

Arno
Het leuke is eigenlijk nog dat Campingaz onderdeel/merk is van Coleman. Soort van 'verdeel en heers'.
Ik gebruik deze adapter met erg veel plezier! Hij werkt prima, is nooit een gasflesje ontglipt en maakt het mogelijk om een losstaande brander er aan te koppelen. Ik denk wel dat ik de rubbers wat beter had moeten onderhouden, deze beginnen nu aardig droog te worden, het levert nog geen problemen op dus ik ga voorlopig nog even door met deze adapter.

Als brander gebruik ik de Primus Spider Express. Een lichte vrijstaande brander met een relatief lange slang en verder geen poespas zoals een piezo ontsteking etc. Simpel maar goed.

Paul
Robertjan schreef:Het leuke is eigenlijk nog dat Campingaz onderdeel/merk is van Coleman. Soort van 'verdeel en heers'.
Leg uit :?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdeel_en_heers
Heb hem sinds een paar jaar. Werkt prima, nooit een probleem mee gehad.
Ik heb er denk ik een week of 4 mee gekookt. Ik heb een gasbrandertje in de trangia, die ik hiermee van gas voorzie.

Gr Marc
paul1987 schreef: Als brander gebruik ik de Primus Spider Express. Een lichte vrijstaande brander met een relatief lange slang en verder geen poespas zoals een piezo ontsteking etc. Simpel maar goed.
Afbeelding

Dat is inderdaad een eenvoudig en mooi gasbrandertje. Maar als de gasslangaansluiting wel past op de Edelrid adapter betekent dat er dus een andere koppeling wordt gebruikt dan bij de Primus Mimer Stove.
Heeft deze aansluiting dan wel schroefdraad?

Groet,

Arno
Ja. Lees mijn reactie nog maar eens na. De duo-valve brandertjes (MSR Superfly, Primus Mimer) zijn samen met de CG de enigen die dit niet hebben. Alle andere gasbranders hebben dit wel.
Robertjan schreef:Ja. Lees mijn reactie nog maar eens na. De duo-valve brandertjes (MSR Superfly, Primus Mimer) zijn samen met de CG de enigen die dit niet hebben. Alle andere gasbranders hebben dit wel.
Robertjan, het begint mij nu duidelijk te worden. Bedankt voor de uitleg.

Groet,

Arno
Dus als ik het goed begrijp kan ik met de Primus Spider Express

Afbeelding

gecombineerd met de Edelrid adapter voor alle typen ventielblikjes

Afbeelding

en de Edelrid Adapter voor prikblikjes

Afbeelding

elk gastankje aan, ook in winterse omstandigheden (door de voorverwarming).

Arno
Tav de gasblikjes is het antwoord ja. Maar mijn vraag zal dan wel direct zijn: waarom meteen twee adapters kopen en niet die ene voor prikblikjes? Die laatste zijn namelijk overal te verkrijgen.

Het kan wel met de winter, maar gas presteert dan toch minder dan dan in de zomer. Een optie is om 'wintergas' te kopen. Daar zit een ander verhouding van propaan/ butaan in.

Paul

PS: ik heb eens gekampeerd bij -5 en toen deed de brander het met het reguliere mengsel van propaan/ butaan. Kouder heb ik het nog niet uitgeprobeerd.
Glika schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik met de Primus Spider Express, gecombineerd met de Edelrid adapter, voor alle typen ventielblikjes en de Edelrid Adapter voor prikblikjes, elk gastankje aan, ook in winterse omstandigheden (door de voorverwarming).

Arno
Ja, maar alleen met gasbranders met "voorverwarming" of gasgenerator. Gasblikjes hebben vaak een mengsel van 80% butaan en 20% propaan. Bij lage temperaturen zal het vluchtige propaan gedistilleerd worden uit het mengsel en blijft het merendeel aan butaan ongebruikt achter in het blikje. Dit distilleren wordt versterkt door de verdamping van het gasmengsel, waardoor veel warmte wordt onttrokken aan de omgeving en het gasmengsel sterk afkoelt.

Dit verdampen in het gasblik kun je voorkomen door het blik iets voor te verwarmen en wat druk op te bouwen. Als de gasgenerator van de brander is opgewarmd, het blik te keren en het gas vloeibaar naar de brander te laten stromen.

Wintergas geeft nog meer speelruimte in de winter. Tot -15 C. Dat gas heeft vaak een mengsel van 50% butaan, 25%, propaan en 25% methylpropaan ook isobutaan genoemd. Isobutaan geeft een betere mix van butaan en propaan.

http://www.youtube.com/watch?v=A-MZ7EJ8sho

Piet.
Prikblikjes zijn wel wat lastiger in het gebruik omdat ze er niet af kunnen, en het gasmengsel is dacht ik zelden geschikt voor de kou. Ook gebeuren er meer ongelukken mee.
Wim
Een ieder bedankt voor de reacties.

@Paul: Aan de hand van mijn oorspronkelijke vraag en de eerste antwoorden daarop kwam ik dus tot opgesomde configuratie. De Spider brander heeft, zover ik weet, een aansluiting voor alleen ventielblikjes met schroefdraad. In de winter is dat prima omdat bijvoorbeeld Primus, en naar ik meen ook Coleman, gasblikjes heeft met aangepast mengsel voor koude omstandigheden. Inmiddels heb ik de ervaring dat deze mengsels het zeer redelijk doen bij vriesweer vergeleken met de standaard Campingaz mengsels.
Op mijn tocht afgelopen jaar in Frankrijk en Spanje kwam ik alleen CG ventielblikjes tegen, zonder schroefdraad. Met zo'n adapter voor alle ventielblikjes kan ik dan ook die van CG gebruiken.
Daarnaast inderdaad overal prikblikjes. Met de tweede adapter kan ik alle prikblikjes aan en het voordeel van deze adapter is dat ik deze van de brander kan loskoppelen. Met de adapter maak je van een prikblikje een ventielblikje.
Tot zover mijn redenatie achter de configuratie.

@Piet: De Spider heeft voorverwarming en door het gebruik van een gasslang kan je het blikje onderste boven plaatsen.

@Wim: met de adapter voor prikblikjes maak je van een prikblik een ventielblik. Blikje met adapter kan je daardoor loskoppelen van de brander en dus los van de brander inpakken. Het voordeel van deze adapter is dat je altijd en overal prikblikjes tegenkomt en dus over gas kan beschikken.
Ik ben het met je eens dat de situatie niet 100% ideaal is en oplettendheid altijd gewenst is. Maar dat geldt in feite voor het transport en gebruik van alle brandstoffen. Voorzichtigheid is en blijft geboden.

Groet,

Arno
Wim schreef:Prikblikjes zijn wel wat lastiger in het gebruik omdat ze er niet af kunnen, en het gasmengsel is dacht ik zelden geschikt voor de kou. Ook gebeuren er meer ongelukken mee.
Wim
dat eerste is nu juist een groot voordeel van de adaptor. Je kunt het prikblikje met adaptor dan loskoppelen van het gastoestel en alles veel compacter opbergen dan met een prikbrikbrander.
Glika schreef:Een ieder bedankt voor de reacties.

@Piet: De Spider heeft voorverwarming en door het gebruik van een gasslang kan je het blikje onderste boven plaatsen.

Groet, Arno
Ik ken de Primus Spider. Ik heb gekozen voor de Primus Easy Fuel Duo. Heb voor die brander zelf een windscherm gemaakt. Hangend aan de pandragers. I.c.m. de Eta Power pannen van Primus erg zuinig in verbruik.
De Easy Fuel past op (bijna) alle blikjes met ventiel. Maakt gebruik van de fels-rand van ventielblikjes. Met een Edelrid prikblik-adapter is de brander geschikt voor alle gasblikken. Ook in de winter.

http://www.robijns.nl/prod-info/primus_ ... &model=681

Piet.
@Glika, het zou niet mijn keuze zijn, maar ik begrijp wel waarom je het doet. wat je aangeeft is dat je voor beide adapters kiest zodat je zonder problemen in de zomer en winter kan kamperen. Daar is uiteraard niets mis mee.

@Wim: Ik heb nog nooit problemen gehad met prikblikjes en ongelukken. Ik zorg er wel voor dat ze bijna geheel leeg zijn voordat ik ze er uit haal. Ook ligt het blikje+adapter in een hoek van de achtertas en vervolgens vastgeklemd met andere spullen zodat ik niet bang hoef te zijn voor grote verschuivingen en dergelijke. Dan was mijn eerste brander (6 euro blokker) onveiliger omdat die af en toe omviel, totdat ik er haringen omheen bonjourde.

@PietV ik ben zelf ook nog zoekende naar zo efficient mogelijk koken, ik fabriceer zelf ook al een windschermpje van alufolie. Ik ben nog op zoek naar een betere aansluitende oplossing.

Gr Paul
paul1987 schreef:@PietV ik ben zelf ook nog zoekende naar zo efficient mogelijk koken, ik fabriceer zelf ook al een windschermpje van alufolie. Ik ben nog op zoek naar een betere aansluitende oplossing.

Gr Paul
Offtopic
Ik heb een gebruikte lage aluminium pan bewerkt. Gat in de bodem en de rand gefelst. Met 3 haken in het scherm past de ingeklapte brander er net door het gat. Met uitgedraaide poten zit het scherm stormvast om en op de pandragers. Het systeem is afgekeken van de Primus EtaPackLite. Heb ook de pan met kunststof deksel/vergiet als op de volgende afbeelding.

http://www.robijns.nl/prod-info/primus_ ... &model=758

Piet.
paul1987 schreef:@Glika, het zou niet mijn keuze zijn, maar ik begrijp wel waarom je het doet. wat je aangeeft is dat je voor beide adapters kiest zodat je zonder problemen in de zomer en winter kan kamperen. Daar is uiteraard niets mis mee.
Het is een samenstelling van brander met toebehoren welke voortkwam uit mijn vraag, de eerste antwoorden en wat zoeken op internet. Bij elkaar voor zo'n € 80,-. Ik sta open voor elke andere samenstelling of mogelijkheid. De samenstelling is in ieder geval betaalbaar, kan ik er elk blikje op aansluiten, etc. Ik ben benieuwd naar jouw keuze of voorstel.

Mijn voorkeur voor gas is mede ingegeven door slechte ervaringen met een 'alles'-brander van een vriend jaren terug. Wat een ellende met verstoppingen, lekkages, etc. Ik besef dat mijn ervaringen zeker niet de gemiddelde zijn, maar op een of andere wijze weerhoudt het mij van een overstap van de gasbrander naar de allesbrander.
Ik lees de topics over de diverse branders en ervaringen, dus volg de ontwikkelingen wel.

Paul, ik ben dus benieuwd naar wat jouw gasbrander keuze zou zijn.

Groet,

Arno