Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winter handschoenen - Forum Wereldfietser

winter handschoenen

Hallo,

ik wil graag een setje handschoenen voor fietsen in de winter kopen maar ik heb geen idee welke handschoenen geschikt zijn, het aanbod is groot en de prijzen variëren nogal.

Ik zoek een wind - en waterdichte handschoen die tot ongeveer -5 graden Celcius comfortabel is.

Hebben jullie goede ervaringen met een bepaald model? En is een want model (vingers bij elkaar, duim apart) warmer en dus geschikter dan een model met losse vingers voor lage temperaturen?

Verder zou het ook fijn zijn als ik ze gemakkelijk aan en uit kan trekken, aangezien ik zeer regelmatig foto's maak tijdens mijn fietstochten.
Ik heb zog. lobster-handschoenen (deens merk, grib grab oid) maar ik vind ze echt niet warm genoeg voor dergelijke temperaturen (vorig jaar uitgebreid getest).

Ik zou goede wanten overwegen en het laagjes systeem gebruiken (dunne thermo/merino onderhandschoenen, dan fleece handschoenen en zo nodig daar nog waterdichtte handschoenen overheen, hoef je alleen de buitenste lagen uit te trekken als je wil fotograferen.

Ik heb wel eens gekeken naar de handschoenen die werden aanbevolen door een Amerikaanse ice-cycling website, geloof dat er elandenleer in verwerkt werd oid; die schijnen echt erg warm te zijn maar zijn wel zeer prijzig.
die tot ongeveer -5 graden Celcius comfortabel is.
Hou je er wel rekening mee dat er nog zoiets bestaat als 'gevoelstemperatuur' / 'windchillfactor'.. :wink:

Afbeelding

* m/sec X 3,6 = km/uur


Of te wel: Hoe harder je fietst ..
De vraagsteller vraagt advies over een wind- en waterdicht paar handschoenen. Daarmee is de windchill dus geen factor meer.
Daarmee is de windchill dus geen factor meer.
Tuurlijk, blijf dromen..

Winddicht is staat niet gelijk aan isolatie.. 8)
Windchill blijft dus altijd een factor
De vraagsteller vraagt ..
Wat de vraagsteller vraagt is mij duidelijk.
Geef 'm slechts het advies rekening te houden met..
Dat is alles

grundig
Ik heb een paar BBB fietshandschoenen, die je wel van me mag overnemen. Geen wanten, gewoon met losse vingers. Ze zijn rondom voorzien van windstopper, dus ze zijn winddicht. Er zit ook enige isolatie in en daarmee zijn ze ook best warm (ik houd de handen in ieder geval wel warm)...

Door de windstopper zijn ze ook nagenoeg waterdicht. Als je er water in laat lopen, loopt het er langzaam weer uit, dus helemaal waterdicht zijn ze niet, maar een buitje overleef je wel. Zijn ze eenmaal doorweekt, dan worden ze echter ook niet snel meer droog (tijdens het fietsen in ieder geval niet), dus dat is misschien een nadeel...

Ik vind het ondingen, dus daarom wil ik er eventueel wel van af...
Ik vind het ondingen, dus daarom wil ik er eventueel wel van af...
Gaat je vast lukken.. :lol:
Ik gebruik de All Weather handschoenen van Sealskinz, wind en waterdicht, maar niet zo heel erg warm, daarom heb ik afgelopen zondag voor het eerst dunne zijden handschoenen als eerste laag gebruikt, dat lijkt heel erg goed te werken. In ieder geval kun je met die dunnen zijden dingen prima fotogaferen.

ook Jeroen
grundig schreef:
Ik vind het ondingen, dus daarom wil ik er eventueel wel van af...
Gaat je vast lukken.. :lol:
Ja, als ik ze geweldig had gevonden, dan hoefde ik er natuurlijk niet van af... ;)

Ik vind het overigens ondingen om 2 redenen:
1. Ze zijn me net iets te klein bij de duimen.
2. Ik krijg er na verloop van tijd zweethanden in, juist omdat ze zo 'luchtdicht' zijn. Het gevolg is dat mijn handen dan juist weer koud worden, maar niet meer droog. Dus blijven ze koud en dat is uiteraard erg vervelend.

Heb ik ook altijd bij regenpakken, dan ga ik ook altijd zweten, ook al zijn ze zogenaamd ademend. Ik ga dus t.z.t. op zoek naar handschoenen die niet rondom voorzien zijn van windstopper (wat ook flauwe kul is natuurlijk, want alleen de rug van je hand zit in de wind). Hopelijk zijn die wat ademender. Mijn 'gewone' handschoenen (Thinsulate) zijn veel meer winddoorlatend en vind ik daardoor veel fijner. Alleen zitten ze vrij 'los' en geven ze geen steun aan de handpalm, dus zijn ze voor fietsen wat minder geschikt. Zeker voor mountainbiken niet...
Rijd zelf met zulks maar kan me voorstellen dat dit voor sommigen tikkie 'overkill' is..

Afbeelding

Gebruikte ze jaren geleden op de slee en nu dus op de fiets. In aanschaf behoorlijk aan de prijs maar als je de goeie hebt gaan ze jaren mee.
Ik kan er in elk geval prima mee uit de voeten..
Henrie schreef:Ik vind het overigens ondingen om 2 redenen:
1. Ze zijn me net iets te klein bij de duimen.
2. Ik krijg er na verloop van tijd zweethanden in, juist omdat ze zo 'luchtdicht' zijn. Het gevolg is dat mijn handen dan juist weer koud worden, maar niet meer droog. Dus blijven ze koud en dat is uiteraard erg vervelend.
Dat heb ik ook Henrie. Ik heb een paar motorhandschoenen die fijn zijn op de motor maar veel te windicht op de fiets.
De beste handschoenen hebben de juiste mate van ventilatie die past bij jouw handen. En handen verschillen qua neigeing om koud te worden en ook qua neiging om te zweten. Zo kan ik tot 0 °C volstaan met fleecehandschoenen die enorm doorwaaien, daaronder heb ik iets winddichters nodig.
Voor alle handschoenen is het echter belangrijk dat ze niet knellen, want dan krijg je het zelfs in de dikste versies koud. Met mijn handschoenmaat 12~13 weet ik daar veel van want zo'n maat in de reguliere winkels een probleem: lees veel passen en af en toe geluk. (en onderhandschoenen kan ik vergeten)
De beste handschoenen die ik ooit had waren leren gevoerde versies. Leer neemt vocht op en geeft het geleidelijk door zonder dat het meteen nat wordt, handig bij heuvels waar je 10 minuten omhoog gaat, 5 minuten vlak en 3 minuten met windchill -20 omlaag. Ik heb echter ook leren handschoenen gehad waarbij ik vreselijk koude handen kreeg en geen idee wat nu het grote verschil was met de andere.
Leon
jeroenh schreef:Ik gebruik de All Weather handschoenen van Sealskinz, wind en waterdicht, maar niet zo heel erg warm, daarom heb ik afgelopen zondag voor het eerst dunne zijden handschoenen als eerste laag gebruikt, dat lijkt heel erg goed te werken. In ieder geval kun je met die dunnen zijden dingen prima fotogaferen.

ook Jeroen
Ik heb ook de Sealskinz, maar begin dus binnen no time te zweten. Ben er dus niet zo blij mee en gebruik ze bijna nooit. En dus ook nog op zoek naar een goed paar winterhandschoenen...
liz schreef:De vraagsteller vraagt advies over een wind- en waterdicht paar handschoenen. Daarmee is de windchill dus geen factor meer.
Als je daar geen rekening mee houdt zul je het erg koud krijgen. :wink:
grundig schreef:
Afbeelding

* m/sec X 3,6 = km/uur
Grundig, jouw windchilltabel is veel kouder dan de mijne. :?
Ik dacht zelf dat fietsen rond het vriespunt met een snelheid van circa 20km (lees windkracht 4) ongeveer -5 is. Maar bij de jouwe is het dan al -16. :shock:
Ik ga zometeen op de fiets weg, tis -18, heuvels af met een snelheid van circa 40km (windkracht 5 of 6), zal wel lekker koud zijn maar toch niet kouder dan -40? Dat is nl niet prettig meer.
Klopt deze tabel wel of maak ik een rekenfout? (jammer dat je gevoelstemperatuur niet zelf kan meten)

Deze is volgens mij realistischer:
Afbeelding


Heb zelf Craft lobsters, hele fijne handschoenen met fleece binnenhandschoenen. Met normaal zweeds winterweer prima mee te fietsen maar wordt het kouder dan -20 zijn ze toch te koud. Maar dan moet ik wel bij zeggen dat ik het niet snel koud heb en het hier in de winter nooit regent alleen maar sneeuwt, droge sneeuw. Dus hoe het zit met natheid?

Afbeelding
Yopie schreef:Maar dan moet ik wel bij zeggen dat ik het niet snel koud heb en het hier in de winter nooit regent alleen maar sneeuwt, droge sneeuw. Dus hoe het zit met natheid?
Dat speelt zeker ook een rol. Niet alleen neerslag, maar ook de luchtvochtigheid zelf. Van de vakantie in Noorwegen herinner ik me dat de -15 graden daar (dus ook met droge sneeuw) veel minder erg aanvoelde dan de hier -10 in b.v. de Ardennen.

Renaat
Grundig, jouw windchilltabel is veel kouder dan de mijne.
Heb de eerste de beste - in Celsius - gepakt die ik tegenkwam..

Anders roept men hier weer dat het eea in Fahrenheit staat aangegeven.. :idea:

Zou dus heel wel kunnen dat die van jou dichter bij de 'waarheid' zit als de mijne.
Rijdt geen auto om het voor je na te meten.. :lol:
Dus hoe het zit met natheid?
'Waterkou' is van een geheel andere orde als die 'droge koude' daar bij jou kan ik je verzekeren.. Als in 'kouder'!
Leon schreef:De beste handschoenen die ik ooit had waren leren gevoerde versies. Leer neemt vocht op en geeft het geleidelijk door zonder dat het meteen nat wordt, handig bij heuvels waar je 10 minuten omhoog gaat, 5 minuten vlak en 3 minuten met windchill -20 omlaag. Ik heb echter ook leren handschoenen gehad waarbij ik vreselijk koude handen kreeg en geen idee wat nu het grote verschil was met de andere.
Leon
Mijn moeder had vroeger ook leren handschoenen en die waren gevoerd met konijnenbont. Dat waren heel fijne handschoenen (heb ze bij schaatsen vaak aangehad). Maar die zijn inmiddels wel versleten, en zo niet, dan passen ze mij zeker niet meer... ;)
ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie en voor het meedenken.

Ik heb geen interesse in 2e hands handschoenen.

Ik denk dat ik voor een model als die van Grundig ga. Ik zal proberen een exemplaar te vinden die ook bij windkoude en vochtigheid nog goed genoeg presteert.
jeroen_ schreef:Ik heb geen interesse in 2e hands handschoenen.
En ik had nog wel zulke goede redenen om ze te verkopen zo'n goed verkooppraatje... :P :wink: