Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Android gps apps - Forum Wereldfietser

Android gps apps

Ik zit nu toch ernstig te denken over een Sony Experia Go Android telefoon als gps. Een apparaat van ruim 100 gram waarmee je kunt bellen, navigeren, en fotograferen (om van alle andere mogelijkheden maar te zwijgen) spreekt me wel aan. Als ik het goed heb, heb je dan een app nodig om de kaarten te kunnen gebruiken. Misschien kunnen de ervaren gebruikers hier wat van hun kennis met ons delen.
Wim
Ik heb een xperia s vind dat er nog wel bugjes en kleinefoutjes in zitten. En het vreet batterijen. Ik raad het niet aan als je niet pc technisch onderlegd bent ivm de updates die er nog gaan komen.
Liever gebruik ik mijn gpsmap62s en ik ga een samsumg c3350 er bij kopen.
Hoi Wim,

Ik ben sinds een jaar in het bezit van de Sony Ericson Xperia Active, de voorganger van het apparaat wat jij op het oog hebt. Ik navigeer met Osmand en maak gebruik van gratis te downloaden vectorkaarten. Dit bevalt allemaal prima. Met een volle batterij en zuinig gebruik kun je ongeveer een dag vooruit. Belangrijkste minpunt is dat het scherm reageert op er op vallende regendruppels. Ik heb mijn toestel hiervoor laten terugsturen naar de fabrikant en het zou nu verholpen moeten zijn. Overigens is er elders op het forum meer te vinden over het gbruik van Osmand.

Bert
ik gebruik ook een android telefoon
en idd het vreet batterijen
maar in combinatie met een "gp powerbank gpx20"
kan je zeker 2 dagen vooruit
ik weet het dat dit op sluip reclame begind te lijken
maar dit kan echt een goedkope oplossing zijn
ik verkoop ze ook op het forum mvg ulbe haanstra
Heb de Xperia Go nooit geprobeerd maar sinds ca anderhalf jaar fiets ik met de Motorola Defy+, ook een (spat)waterdichte smartphone met Android.

Dankzij naafdynamo en E-werk blijft de batterij op spanning, ook wanneer het scherm de gehele dag aan staat.

Na verschillende route apps, o.a. Locus, Orux en Viewranger is OSMAnd gebleven.
Locus is mooi maar de kaarten zijn niet (meer) gratis. Het programma heeft ongelooflijk veel functionaliteit. Er is echter slechts één programmeur waardoor sommige onderdelen onduidelijk of niet helemaal stabiel zijn. Locus verbetert in hoog tempo.
Orux vond ik ìngewikkeld in gebruik en niets toevoegen.
Viewranger is prachtig, simpel en stabiel maar de kaarten zijn erg duur en beperkt beschikbaar.
OSMAnd is zeer stabiel. Vond het programma snel te doorgronden al zijn er onderdelen die een lange voorgeschiedenis verraden. de OSM kaarten zijn gratis.

Een mogelijk nadeel van een touchscreen is dat regendruppels soms worden geïnterpreteerd als "touch". Kan knap vervelend zijn wanneer je kaart plotseling roteert of willekeurige functies als vanzelf worden gestart/gestopt.
Mijn oplossing is een boterhamzakje bij forse buien. Beetje flauw bij een waterdicht toestel maar het werkt.

Heb sinds kort als mogelik opvolger van de Defy een Sony Xperia Acro S, het grotere broertje van de Go, ook waterdicht. Heb er nog weinig ervaring mee op de fiets maar het stroomverbruik van het grotere scherm zou wel eens de bottle-neck kunnen worden. Hoop er snel eens een paar dagen mee te kunnen fietsen.

Frank
frank bueters schreef:Viewranger is prachtig, simpel en stabiel maar de kaarten zijn erg duur en beperkt beschikbaar.
Aanvulling: met Viewranger kun je ook de gratis OSM en OCM-kaarten gebruiken. Er zijn daarnaast inderdaad betaalde kaarten, die je per heel of half land of provincie maar ook per willekeurig gebied kunt downloaden. Vorige week heb ik bijvoorbeeld de 1:25.000 kaarten van een deel van het Siebengebirge gedownload en dat kost dan niet meer dan 20 of 30 cent, en dan heb je zeer gedetailleerde kaarten van de Duitse topografische dienst. Voor Frankrijk kun je de IGN-kaarten downloaden. Dergelijke kaarten zijn er inmiddels voor heel nabij Europa, alleen Italië loopt nog achter. Je kunt de kaarten niet alleen op je telefoon, maar ook op je tablet gebruiken, voor hetzelfde geld. Ik vind het een ideaal systeem. Een dataverbinding is alleen nodig bij het downloaden, je kunt de kaarten dan op je telefoon opslaan, ook de OSM-kaarten.
Ik heb praag-nijmegen gefietst dmv een aantal gps-track (.gpx) die ik in het programma/de app Locus (Pro) heb ingeladen.

- Ik heb gebruik gemaakt van vector kaartmateriaal die hier te downloaden zijn, de kwaliteit van deze kaarten is zeer goed.
- Ik heb de archies camping POIs (points of interest), van campings in de buurt van de route, opgeslagen in Locus.

- Het is raadzaam je te verdiepen in het limiteren van energieverbruik en goed uit te zoeken hoe je android en de apps goed instelt. Je verbruik véél minder energie door niet constant het scherm aan te zetten (je kijkt er, hopelijk, toch niet de hele tijd naar), en de telefoon zo te configureren dat je gemakkelijk stroomvretende functionaliteit aan/uit kunt zetten (denk aan: lichtsterkte v/d telefoon, wireless internet aan/uit, time-out van het scherm, aan/uitschakelen van telefoonnetwerk etc.etc.), hiermee is het probleem van 'hij vreet teveel stroom' zeer eenvoudig op te lossen, maar het vereist dus wel wat van je tijd.

Nadelen:
- Een android-telefoon laadt op via USB, dit is naar mijn mening te kwetsbaar voor de elementen en heeft bij mijn telefoon voor problemen gezorgd.
- Het is soms wat lastig om het overzicht van gewone kaarten te krijgen, het detail is overigens weer veel beter en je rijdt vrijwel nooit fout.
- Verwacht niet al te veel van de kwaliteit van de fotocamera
- Bediening van de smartphone gaat soms best lastig, vooral bij een klein scherm (vanwege trillingen bij het fietsen e.d. is het af en toe niet zo handig, probeer dus de boel zo in te stellen dat je tijdens het fietsen niet het programma/android nog hoeft te bedienen via het scherm).
peter de rijk schreef:e kunt de kaarten dan op je telefoon opslaan, ook de OSM-kaarten.
Het voert misschien te ver voor een eerste kennismaking met Android en navigatie maar toch: de kaartdelen die je vooraf download met Viewranger zijn bitmaps. Dit in tegenstelling tot de OSM kaarten zelf, dat zijn vectorkaarten. Met vectorkaarten kun je heel Europa op je SD kaartje zetten en dan hou je nog ruimte over. Bitmaps zijn daarvoor veel te groot.

Ben het overigens met Mathie eens dat de USB aansluiting kwetsbaar is. Daarom de bevestiging op het stuur met ondersteuning voor de stekker.

Frank
Ik gebruik deze kaarten op mijn garmin en basecamp zijn erg goed van kwaliteit! En gratis! Daarnaast heb ik lifetime auto kaarten voor poi's als supermarkten e.d.
http://www.openstreetmap.nl

Ik ken jouw financiele situatie niet maar overweeg een echt gps apparaat.
Bedankt vast hiervoor. Ik had zelf al bedacht dat je de telefoon dan een flink deel van de dag aan het usb laadpunt zou moeten leggen. Hoe hard moet de naafdynamo (en dus jij) hiervoor eigenlijk weken? Is dat net zoveel als voor een koplamp, of veel minder? Dat betekent weer dat de telefoon tijdens dat laden niet echt waterdicht is, want het klepje over het usb stopcontactje staat dan open. Kortom, je moet dus ook wel een tijdje zonder externe stroom kunnen navigeren.
Verder vroeg ik mij af welke navigatie app de beste is. Ik heb Osmand gehoord, maar ook andere soorten. Het aardige is dat ik als ik die app geinstalleerd heb gelijk kan gaan experimenteren met mijn bestaande telefoon.
Wim
Wim schreef:Hoe hard moet de naafdynamo (en dus jij) hiervoor eigenlijk weken? Is dat net zoveel als voor een koplamp, of veel minder?
Als het scherm uitstaat gebruikt het weinig stroom, staat het scherm aan dan gaat het hard. Met 1,5-2 watt hou ik de batterij geladen terwijl het scherm permanent aan staat.
Wim schreef:Dat betekent weer dat de telefoon tijdens dat laden niet echt waterdicht is, want het klepje over het usb stopcontactje staat dan open.
Het valt wel mee maar bij een hoosbij moet het klepje dicht. Net als bij de Garmin overigens, da's ook USB.
Wim schreef:Verder vroeg ik mij af welke navigatie app de beste is. Ik heb Osmand gehoord, maar ook andere soorten.
Van alle eerder genoemde apps zijn gratis versies te downloaden. Gewoon proberen.
garmins werken ook op batterijen dus dan heb je dat probleem niet, maar als je slim bent koop je een extra accu voor je telefoon en een externe (usb-)acculader; dan kun je op een waterdichtte plek die accu opladen en omwisselen;

zeker wanneer je de boel energiezuinig instelt, laad je met bijv een son28 sneller dan de accu leeg gaat; helemaal op 26".

voor navigatie binnen nederland (wanneer je gebruik kunt maken van je internet verbinding) vind ik google maps/navigatie erg goed; voor offline navigeren middels tracks gebruik ik Locus (Pro); voor offline navigeren met offline routing (realtime routes kunnen berekenen zonder internet verbinding) gebruik ik iGO (eigenlijk bedoeld voor auto's maar ook wel zo in te stellen dat het prima werkt voor fietsen). Kwestie van persoonlijke voorkeur en als je eenmaal gewend bent aan iets stap je toch minder snel over op iets anders.
Als je een waterdicht tasje wil kan je eventueel de Loksak gebruiken.

Zowat alle smartphones halen hooguit een dag met een batterijlading. Zo'n scherm vreet energie. Plus, je gebruikt zo'n ding veel meer als een gewone gsm.

Een smartphone uit het duurdere segment heeft toch een camera die ruimschoots volstaat, tenzij je verwacht dat je hetzelfde resultaat als met een spiegelreflex haalt. Maar dan ben je niet redelijk meer. Ik vind m'n 8 megapixel camera alvast minstens even goed als een kant en klare klikken en mikken camera van pakweg €150. Om nog niet van de talloze fotobewerkingsapps te spreken.
Ik heb een outdoor GPS en die is waterdicht, goed af te lezen en kan 3 fietsdagen op een acculading.
Voor € 50,00 gebruikt gekocht en daarin kan ik alle routes zetten die ik wil.
Met een originele fietssteun ook makkelijk vast- en los te klikken.
Een telefoon is niet handig voor gebruik op een fietsstuur.
Ik zou niet anders willen dan een outdoor GPS. (eXplorist 500 van een paar jaar oud)
Wim schreef:Ik zit nu toch ernstig te denken over een Sony Experia Go Android telefoon als gps. Een apparaat van ruim 100 gram waarmee je kunt bellen, navigeren, en fotograferen (om van alle andere mogelijkheden maar te zwijgen) spreekt me wel aan. Als ik het goed heb, heb je dan een app nodig om de kaarten te kunnen gebruiken. Misschien kunnen de ervaren gebruikers hier wat van hun kennis met ons delen.
Wim
Enkele minuten geleden is hier een USB OTG kabeltje afgeleverd. OTG=on the go. Oftewel je sluit het ene USB apparaat aan op het andere en ze "zien" elkaar. Althans, wanneer de apparaten OTG ondersteunen. En dat ondersteunt de Xperia Go.
Heb zojuist m'n camera op mijn Xperia (Acro S) aangesloten. Nu kunnen foto's van de camera direct worden verzonden via de internet aansluiting van de GSM. Geen computer nodig, geen internet café, niets.
Natuurlijk kun je ook fotograferen met de GSM maar soms wil je meer. Ik hoop dat je m'n enthousiasme kunt delen :) Ben benieuwd naar je ervaringen met het toestel.

Frank
nvt
Ben het wel met PeterV eens, de Defy(+) is een prima gsm voor op de fiets, hij wijst mij en mijn fiets inmiddels ruim 8.000 km de weg. Toch weet ik niet of ik iemand nu nog zou aanraden om met dit toestel te beginnen.
De Xperia Go heeft helaas een kleiner schermpje, wat mij betreft té klein. Daarom kocht ik onlangs de Xperia Acro S, ook waterdicht en groter. Als de stuurhouder binnen is kan ik verslag doen.
OSMAnd is ontzettend goed maar Locus kan meer. Ik teken soms de route voor de volgende dag in met Locus maar fiets 'm met OSMAnd.

Frank
osmand
sloeg bij mij tilt
navdroyd
mits zoeken ook gratis

scherm xperia go = 480 x 320 = niet zo een geweldig overzicht
Ik ben tevreden over mijn Experia Go. Compact, goed te bedienen, snel, redelijke accu, en in de kleur geel, makkelijk te vinden in de fietstas. Inmiddels voorzien van android 4 ics door sony. Ik gebruik hem op de mtb, vakantiefiets en in de kayak om te bepalen waar ik ben en waar ik naartoe ga.
Hoi Eric,
Met welke app werk je?
Wim