Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke schoenen? - Forum Wereldfietser

Welke schoenen?

Op dit moment gebruik ik deze mtb schoenen:
Afbeelding

Met slecht/koud weer trek ik er overschoenen overheen en dat bevalt prima, maar laatst ben ik weer gaan mountainbike in de blubber met als gevolg dat ik mijn schoen van binnen en buiten moest boenen waardoor ze twee dagen nat waren. Nu wil een tweede paar schoenen kopen, ook shimano want ze bevallen priman, aan de ene kant twijfel ik over winter mtb schoenen:
http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... ype-..html

maar een paar lichte trekking schoene, zoals deze:
http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... ype-..html

icm overschoenen zou misschien voor het forensen een betere keuze zijn, wie kan mij advieseren?
Een paar wandelschoenen uit de a klasse (voor zondags wandeling in 't bos, verharde paden etc) volstaan prima op de fiets. Zeker voor forenzen verkeer vind ik.
Tenzij je spd plaatjes oid onder je schoenen wil ivm de pedalen.

en fikse regenbuien wordt 't toch lastig om de voeten droog te houden, tenzij je een echt goede lange regenbroek hebt icm goede waterdichte schoenen. In Noorwegen voldeed een paar bergwandelschoenen en regenbroek goed maar ik vind 't toch minder lekker fietsen met een paar zware bergwandelschoenen.
Ik vind vooral hoge schoenen heel vervelend fietsen. Ik heb dan ook voor de fietsvakanties een paar teva-sandalen met stevige zool, en een paar waterdichte en ademende (Hanwag, goretex) wandelschoenen, A-klasse, met Vibram zool (stijf dus).
Ik wil perse SPD schoenen, ik fiets bij 40 km per dag en dat vind ik dat wel zo fijn en ik moet toch werkschoenen aantrekken op mijn werk. Ik had er nog niet aan gedacht dat hoge schoenen minder prettig kunnen zitten. Ook zijn winterschoenen niet heel handig als ik ´s zomers mijn huidge schoenen om de een of andere reden niet kan gebruiken. Ik ga binnenkort dus maar eens bij de LBS kijken voor een schoen als deze:

Afbeelding
Heb je wat bredere voeten zoals mij dan vallen deze ook erg goed!
Ik heb er veel plezier van. wel een maat groter kopen dan je eigen schoenen!
Niet echt heel warm met echte koude(onder de +5 graden)
Shimano-SH-MT43L
ow en ze zijn niet duur!

Afbeelding

x

x
Qua steun kun je ook denken aan lage approachschoenen die door alpinisten gebruikt worden: redelijk torsiestijf, met Gore-Tex ook waterdicht (zou mijn keuze niet zijn, maar mijn voeten transpireren makkelijk), en doordat ze dan laag zijn heb je tóch nog veel bewegingsvrijheid voor je enkels.

Anderzijds heb ik met zware bepakking prima door half Zuid-Amerika gefietst met B-schoenen en een paar Teva's. Tegenwoordig wandel ik (ook bij dagtochten in bergachtig gebied) op luchtige, lage wandelschoenen (A-categorie). Al zal ik eerlijk gezegd wel overstappen op halfhoge, luchtige A/B-schoenen zodra ik de mogelijkheid heb (allrounder).
TravelDuck schreef:Een paar wandelschoenen uit de a klasse (voor zondags wandeling in 't bos, verharde paden etc) volstaan prima op de fiets.
Dat beviel mij helemaal niet. Ik had een paar Lowa's gekocht en heb er 7 keer mee gefietst en elke keer had ik last van mijn voeten. Het zijn prima wandelschoenen, maar geen fietsschoenen.
Ik rij met veel plezier met spd pedalen. Voor fietsvakanties gebruik ik liefst fietswandelschoenen zodat ik nog niet apart wandelschoenen hoef mee te nemen. Voor het wat koudere en nattere werk heb ik halfhoge Shimano MT 90 schoenen met een Goretex binnenwerk. Voor het warmere werk heb ik lage en niet waterdichte Shimano schoenen. De MT 90's bevallen prima, de lage schoenen zijn wat voddig gemaakt en zijn uiteindelijk ook wat te smal voor me.
De MT 90's hebben een Vibram fiets wandel zool en die bevalt me prima. Ook andere merken gebruiken deze zool, en het is iets om op te letten.
De oorspronkelijke vraag ging over nattigheid. De MT 90's zijn wel waterdicht, maar het probleem met een Goeretx schoen is dat de buitenkant wel nat wordt, en dus koud. Het zijn niet heel warme schoenen. Ik heb daarom een stel goedkope lichte nylon overschoenen van Vaude, en die gaan er altijd overheen als het meer dan een klein buitje lijkt te worden. Ook in de winter zijn die nylon overschoenen fijn om je voeten warm te houden, ook als het niet regent. Tot slot helpt een goede lange spatlap goed tegen natte voeten.
Wim
Ok, dan blijf ik het voorlopig met mijn huidige schoenen doen icm een wat dikkere overschoen dan ik nu heb.
Bij echte vrieskou komt de kou juist uit de spd plaatjes vandaan. Ben je een koukleum dan zou ik spd in de winter niet adviseren.
DeFietsreiziger schreef:Bij echte vrieskou komt de kou juist uit de spd plaatjes vandaan. Ben je een koukleum dan zou ik spd in de winter niet adviseren.
Die winterschoenen zijn daar al beter tegen beschermd. Met de winterschoenen die TS aanhaalt, heb je daar geen last van. Ik heb zelf de voorganger ervan. Ze voelen ook niet aan als hoge schoenen, het stuk boven de enkels is van soepel neopreen en het voelt dus aan als een lage schoen. Ik vind ze lekker zitten en met dit weer op de MTB is het echt een uitkomst. Uiteindelijk worden ze bij genoeg water van boven ook wel nat, waarna het via je sokken onder de neopreen laag door de schoenen insijpelt, maar als deze schoen daar last van heeft, heeft elke schoen het.

Overigens heb ik zelf voor normaal weer op de Santos met flats ook approach-schoenen, van Mammut. Prima waterdicht en een stijve zool.
Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik er ook mee te maken heb en ik vroeg me af of pantoffels goed zijn voor de winter om comfort en welzijn van de voet te kunnen combineren?
Buiten de zomer: alleen stevige wandelschoenen.
In de zomer richting het zuiden: alleen open sandalen mee en teenslippers. Open sandalen op de fiets.
Naddiia schreef:
do 29 dec, 2022 00:17
Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik er ook mee te maken heb en ik vroeg me af of pantoffels goed zijn voor de winter om comfort en welzijn van de voet te kunnen combineren?
Pantoffels op de fiets?
Naddiia schreef:
do 29 dec, 2022 00:17
Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik er ook mee te maken heb en ik vroeg me af of pantoffels goed zijn voor de winter om comfort en welzijn van de voet te kunnen combineren?
Thuis wel iig ;)

Op de fiets? Snap ik ff niet. Je wilt je voeten toch vast in de schoenen/sandalen hebben.
"Berichten: 1"
Even afwachten of de vraag van JanH wel beantwoord wordt.