Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassen of fietskar - Forum Wereldfietser

Tassen of fietskar

Ik ben echt een newbie op dit gebied, altijd fanatiek MTBer geweest maar heb nu de stap gezet om een fiets op te gaan bouwen om meerdaagse tochten mee te gaan maken. Ik heb al heel wat info van dit forum gehaald!

Een ding is mij echter nog niet duidelijk, waarom fietsen de meesten met dragers en tassen in plaats van een fietskar? Ik heb met beide (nog) geen ervaring maar in mijn verbeelding lijkt de fiets met de kar erachter beter wendbaar.
hier is geen eenduidig antwoord op te geven over wat goed is en wat niet!
Het gaat om voorkeur.
Tassen--> hangt aan fiets dus gewicht bij je, lading verdelen over je tassen vind ik onhandig. plus mijn hoge gewicht met dito maat gaat niet alles passen in 4 tasjes.

Bob Yak--> gewicht middelt over achterwiel en bob yak wiel. alles in 1 tas/bak volgt perfect de fiets, de keus voor off road en onverhard en smalle paden. opletten met parkeren. mag niet mee in trein. rijd super.

Radical Cycloon--> mijn eerste keus voor asfalt fietsen. handig alles in 1 grote bak. wielen dragen gewicht onstrest achter wiel. bij winkels wielen in extra gat te stoppen zodat het handkar wordt bij suppermarkt. ook handig dat wielen er af kunnen in trein is het bagage ipv fiets kar. onhandig op smalle paden.

www.vakantiefietser.nl/px/pers/oppadbagagekarren.pdf
Wimmert schreef: Tassen--> hangt aan fiets dus gewicht bij je, lading verdelen over je tassen vind ik onhandig. plus mijn hoge gewicht met dito maat gaat niet alles passen in 4 tasjes.
- Met toptas en stuurtas kan er toch een hoop mee.
- Om echt last te hebben van verschillen in gewichtsverdeling (zeker in achtertassen), moet men het naar mijn ervaring al erg bond maken.
- Als men een daguitstapje wil maken, kan men één tas meenemen.
Wimmert schreef: Bob Yak--> gewicht middelt over achterwiel en bob yak wiel. alles in 1 tas/bak volgt perfect de fiets, de keus voor off road en onverhard en smalle paden. opletten met parkeren. mag niet mee in trein. rijd super.
- Extra rolweerstand en gewicht.
Wimmert schreef: Radical Cycloon--> mijn eerste keus voor asfalt fietsen. handig alles in 1 grote bak. wielen dragen gewicht onstrest achter wiel. bij winkels wielen in extra gat te stoppen zodat het handkar wordt bij suppermarkt. ook handig dat wielen er af kunnen in trein is het bagage ipv fiets kar. onhandig op smalle paden.
- Nog meer gewicht en rolweerstand.
- Vervelend als men trapjes (met fietsgoot) tegenkomt.
- Handig en snel pakken.
- Bij het slecht nemen van een bocht (waardoor de kar met één wiel over een boordsteen rijdt), kan de kar over kop gaan. (Wat overigens niet in een valpartij hoeft te resulteren.)
Wimmert schreef:hier is geen eenduidig antwoord op te geven over wat goed is en wat niet!
Dat klopt zeker.

Renaat
Hmmm, die trein is een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Mijn doel is toch om zoveel mogelijk offroad te gaan fietsen, dus kom je met een kar toch al snel op de BOB Yak uit.
Dan worden het toch maar tassen denk ik.
Met beide heb ik ervaring. Voor stevig offroadwerk met kampeeruitrusting lijkt mij de BoB Yak de beste optie. Hij geeft volgens mij geen extra rolweerstand, want die van het fietsachterwiel zal minder worden. Ook geen of weinig extra gewicht, want 2 rekjes en 4 tassen wegen bijna net zoveel.
Tot nu toe kon de BoB mee in elke trein waarmee ik ging, maar echt handig is zo'n bagagestuk niet.

Onderweg met minder bagage kies ik tegenwoordig voor een achterrekje en tassen. Een BoB is dan overkill.
Alles wat je te veel meeneemt sleep je de hele vakantie overbodig met je mee. Het is de kunst om je bagage zo samen te stellen dat het in je tassen past. Voor korte reizen lukt dat beter dan bij de wat langere.
Ben onlangs zelf met tassen en Bob een maand door Zuid-Marokko getrokken. Veel onverhard in hooggebergte gefietst. De eenwielige Bob gaf geen krimp. Ging ook gewoon mee over 2650 meter.
Ik heb zelf geen technische problemen gehad. Maar het is wel zo dat je behalve voor je fiets ook voor je Bob weer extra reserve materialen mee moet nemen. Dat is dan wel weer een extra nadeel.
Jan Eleveld schreef:Ook geen of weinig extra gewicht, want 2 rekjes en 4 tassen wegen bijna net zoveel.
Onderweg met minder bagage kies ik tegenwoordig voor een achterrekje en tassen. Een BoB is dan overkill.
Meer bagage dan een achterrekje met stuurtasje heb je ook vrijwel nooit nodig. Tenzij je zeer beperkt bevoorrading kunt verwachten. Dus ook onverhard is een achterrekje met stuurtasje lichter dan een BoB.
Ow en op marktplaats staat regelmatig een gast die ze verhuurd ga eens test fietsen zou ik zeggen
Mijn keuze is toch gevallen op tassen, met name het argument van de trein heeft de doorslag gegeven. Ik moet mijn eerste reis nog gaan maken, maar ik heb altijd in mijn kop gehad om met de trein ergens naar toe te reizen en vervolgens naar huis te gaan.

Maar nu.... Ik heb gezocht op die tassen maar hoeveel en welke moet ik nu hebben, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ortlieb is de grootste leverancier als ik het zo lees, ik kom ook wel tassen van andere merken tegen maar lees daar mindere recenties over.

Mijn doel is om in het begin reizen van maximaal een week te maken binnen europa op campings en een sporadische herbergovernachting. Dus wel met een volle bepakking. (ik heb van de week al een mooi Vaude tentje op MP gescoord)

Wat is nou precies het verschil tussen de diverse aangeboden tassen van Ortlieb en wat zou voor wat ik de eerste jaren van plan ben het beste passen?

Naast de tassen van Ortlieb kwam ik deze tegen, is dat misschien wat?
Hee, daar staat nog veel meer leesvoer, merci!
ik heb fietstassen voor de bagage en fietskar voor de hond.

Tot nu toe nog nooit last gehad van de kar met fietsen. Zit een hondje in die ook niet altijd stil zit.

Voor de trein heb ik een oplossing bedacht.
Ik heb een fligtbag voor een rugzak (van beversport) waar de kar in elkaar inpast als het wiel er uit is. Onderweg heb ik een gat in de tas geknipt en het wiel er vanbuiten weer aangezet. Toen werd het een rijdende tas, waardoor ik naar de trein fiets, kar eraf. Alles in de trein. Hond in kar in de trein. Alles er weer uit, kar aan de fiets en meteen weer wegfietsen. Ook erg prettig als je vanuit frankrijk 7 keer moet overstappen. Door parijs van de ene trein naar de andere trein viel de hond mooi op in zijn gele taskar.

Ik zou wel ortlieptassen nemen, die zijn tenminste waterdicht.
Inmiddels is het prijs verschil tussen een radical cyclone zo groot met een bob yak dat ik zelf de laatste overweeg.

Radical cyclone 479,00 klik
bob yak 274,- klik
Een achterdrager en twee achtertassen is veruit het lichtste en goedkoopste. Meer heb ik althans niet nodig, en ik vind het ook lekkerder fietsen. Ik heb ook een kar, een voorloper van de tweewieler Radical Cyclone. Dat was prima toen de kinderen klein waren en we veel bij ons moesten hebben. Verder is een (tweewieler) kar ook fijn als je met een racefiets op stap wilt, bijvoor beeld om op je bestemming te gaan racen.
Wim
Of als je wat langer van hus weg wil dan is een kar ook fijn.
JanW schreef:Mijn keuze is toch gevallen op tassen, met name het argument van de trein heeft de doorslag gegeven. Ik moet mijn eerste reis nog gaan maken, maar ik heb altijd in mijn kop gehad om met de trein ergens naar toe te reizen en vervolgens naar huis te gaan.
Het is allemaal wat je zelf het prettigst vindt.
Wij hebben een cyclone achter onze tandem en zijn daar uitermate tevreden over. Juist in de trein. Dat vinden wij veel makkelijker dan tassen die moeten er meestal toch ook af. En dan zit je opeens met 4 losse dingen en een fiets. (en gevoelsmatig gaan mensen er met een kar minder snel vandoor dan met je voortas...)
Dat fietsgootje is geen probleem, je moet toch 2x lopen. En als je 4 tassen aan je fiets hebt hangen krijg je 'm ook niet in dat gootje.

Anyway, ik het is allemaal gewenning en wat je prettig vindt.
Precies, voor een tandem is een tweewieler een heel goed idee. Dat is wat wij toen ook deden met de kinderen. Vooral een tweewieler is dan een goed plan omdat die het frame minder zwaar belasten dan eenwielers.
Wim
Persoonlijk vind ik een fietskar niet lekker om mee te rijden en om redenen die hierboven al zijn omschreven (o.a. trein etc).
In tegenstelling tot tassen hoef je bij een fietskar niet zo te letten op gewicht.
Het is natuurlijk ook wat je gewend bent.
Ik ben een fietstassen gebruiker.
In de loop van de jaren weet ik inmiddels wel wat ik in de fietstassen stop. Toch weeg ik voor iedere fietsvakantie mijn fietstassen om een zo optimaal mogelijk gewicht voor en achter te creëren. Dan noteer ik op een half A4tje wat er links in voor- en achtertas zit en rechts in voor- en achtertas zit. Dit half A4tje zit standaard in mijn stuurtas.
Gedurende de vakantie hou ik mij aan de indeling van de tassen. Natuurlijk treden er in de loop van de vakantie wat verschillen op, maar die zijn te verwaarlozen.
Frits
Overigens is de Burly nomad ook een goed alternatief voor de Radical.
Zitten zelfs losse opberg vakjes in(ik hou daar van) en een verdeling in twee delen.
Handig voor tent en schoenen en de rest wat schoon moet blijven.
Afbeelding

wellicht allemaal niet zo mooi afgewerkt als de radical maar wel een flink stuk goedkoper!(329)
klik dan

verder kon ik het ook niet laten dit even op een rij te zetten.
Afbeelding
Heb je hier http://www.extrawheel.com/ al aan gedacht?? Dan heb je tassen en een aanhanger. En nog super licht ook. Voor de zekerheid een rekje op de fiets en je kunt zo switchen.

Groet,

Ineke
http://www.fietsamerika.nl