Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gaan we weer: welke 2 persoons tent? - Forum Wereldfietser

gaan we weer: welke 2 persoons tent?

Ik kom er zoals velen niet uit :(

ik wil een tent kopen maar welke?
In eerste instantie hoorde ik goede verhalen over de coleman cobra.
Klaar dacht ik.

Toen gepraat met iemand die ook fietst met aanhanger en ook ergens wat langer staat.
Die zei resoluut: 3 stoks tunnel tent.
Inmiddels ben ik het daar mee eens.

Eisen:
Het hele vestibule gebeuren lijkt mij prettig.
Want: handig dat je evt binnen kan zitten en koken met veel regen.
Ook de cyclone kar kan je dan binnen zetten bij een douche of strand bezoek.
Ik kampeer alleen met goed weer dus +5graden
Ook wil ik lang weg kunnen met de tent dus 30dagen max.
Verder vind ik stormvastheid minder belangrijk.
Wel belangrijk goede ventilatie bij hoge temperaturen s'nachts(zoals in Spanje)
Gewicht als het kan onder de 4,5 kilo.
Makkelijk alleen op te zetten(weinig haringen).
Rechte stokken(die vind je overal) dus geen Y of V splitsingen.

Na lang vergelijken kom ik uit op Nordisk Norheim 2 sl
http://www.kampeermarkt.com/NordisK-Norheim-2-SL.html

ook deze zag er aantrekkelijk uit:
http://www.kampeermarkt.com/Coleman-Phad-X3.html

op de één of andere manier ligt de grens psychisch op max. 400 euro

Iemand ervaring met bovenstaande tenten?
Zouden jullie dit mij aanraden of juist niet?
Wat er verder nog ten tafel komt :)

Bedankt alvast!

Om te kopen kom ik er vaak op uit dat http://www.kampeermarkt.com toch wel erg goedkoop is in verhouding andere bedrijven zoals Bever!

Ik update regelmatig deze posting ivm vernieuwde kennis.
Dag Wimmert,
Ik heb voor gebruik in (de buurt van) Nederland de Eureka Sphinx 3. Zeer ruime 2 persoons tent. Afgelopen jaar veel regen gehad en je kunt dan lekker met een stoel in de voortent zitten. Stoelen en tent nam ik mee in een bob car.
Voor verder weg is ie te zwaar en volumineus.
Her en der in de aanbieding voor rond de €350

Groet
Erik Veenstra
Dank voor je antwoord!
7,9 kilo is wel wat aan de zware kant voor ver weg!
En dat was ik nou juist van plan net als lang weg blijven.
Wij hebben een Beyond Orion3 (by Gelert). Bij slecht weer koken we in de voortent, met de binnentent opengeritst zitten we op de matjes met chair-hoes, en dan is er ruimte genoeg om te koken. Meestal is het niet nodig, en kunnen we gewoon buiten koken, het regent minder vaak dan je denkt... ;-)
Afbeelding
Koken in de tent blijft een riskante operatie waar ik niet aan begin. Er is het brandrisico, maar geniepiger is het risico van koolmonoxide: de meeste branders produceren gevaarlijke hoeveelheden.
Wim
Wimmert schreef:Die zei resoluut: 3 stoks tunnel tent.
Inmiddels ben ik het daar mee eens.
Geen ervaring met de tenten die je noemt, maar ik heb zelf een Tatonka Alaska 3 waar ik heel blij mee ben. Officieel een 2,5-persoonstent (maar ik heb hem lekker voor mezelf alleen). De mijne is een ouder model, maar ik geloof dat er behalve de kleur niet veel aan veranderd is. 4,5 kg, 380 euro volgens de website dus precies binnen je budget. Binnen- en buitentent kun je samen in 1x opzetten, maar je kunt ook de binnentent loshaken en droog inpakken terwijl de buitentent nog staat. Je kunt niet alleen de binnentent opzetten. Als ik binnen- en buitentent aan elkaar vast laat, heb ik hem in een minuutje of 7, 8 overeind. Ik kan er net voorovergebukt in staan. Alleen heb ik geen idee waar je hem in Nederland kan kopen; je kunt op de website van Tatonka bij 'HÄndlersuche' Niederlande invullen, maar vervolgens komt er geen een dealer uit.

Succes met de zoektocht,

Carl
Is dit voor een of twee personen?
Wim
Wim schreef:Koken in de tent blijft een riskante operatie waar ik niet aan begin. Er is het brandrisico, maar geniepiger is het risico van koolmonoxide: de meeste branders produceren gevaarlijke hoeveelheden.
Wim
Volledig met eens. Ook tijdens het koken onder de luifel krijg je snel een redelijke hoeveelheid CO in je lijf. CO hecht zich 240 maal sneller aan de hemoglobine in de rode bloedcellen dan zuurstof. Het verdringt de zuurstof. Er is ook een zeer lange tijd mee gemoeid voordat de CO het bloed heeft verlaten. Je kunt het de volgende dag nog merken met fietsen. Je voelt je wat suffer en vermoeider. Je krijgt bij een CO vergiftiging wel een "gezonde" maar mogelijk dodelijke rode blos op je gezicht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmo ... rgiftiging
Ik weet niet hoe groot het risico is bij mijn tent, met goede ventilatie en geen grondzeil in het voortentdeel, maar ben er niet bang voor. Volgens mij kan dat in een dergelijke tent geen kwaad, door de grote ventilatie is het risico volgens mij veel minder.
Maar als er mensen zeggen dat het al eng is onder een luifel, waar dus heel veel ventilatie is, dan is het binnen in huis koken ook gevaarlijk?
Oke co2 is een ding om mee rekening te houden dus. Goed punt niet aan gedacht.
Bij mooi weer kook ik ook liever buiten in de schaduw al is het maar vanwege de etens lucht in je spullen! Idem bij regen is er altijd wel een afdakje te vinden.
Gaarne die discussie dan ook stoppen ivm topic vervuiling, wie weet heeft een volgende persoon ook wat aan het topic.

Antwoord voor Wim: 1 heel soms 2 maar ik ben fors en hou van ruimte, zeker als je wat langer ergens staat.

Carl, jouw tent lijkt erg op de nordisk. Goede keus dus!

Polling ook een goede optie! Kwaliteit van Geelert ken ik niet.
Voor mij mag een tweepersoons tent niet meer wegen dan 3 kg (we doen niet enkel fiets, maar ook wandel vakanties). Breedte ter hoogte van de armen en schouders minstens 1.30 meter, en liefst zoveel mogelijk binnenruimte om gevoelige bagage binnen te leggen.

Huidige tent: asadventure tonkawa 2 (niet meer te vinden) - opvolger die ik voorlopig heb geselecteerd: North Face Tadpole 2 : momenteel in promotie voor 190 €. Alternatieven worden al snel duurder en in mijn ervaringen sneuvelen dure tenten even snel als iets minder dure tenten (mensen die erop vallen, knaagdieren die alles wat plastic is opvreten,...)

PS: Vaude en een paar andere merken maken er een sport van om tentstokken te gebruiken met Y of T splitsingen in. Het ziet er allemaal hip uit, maar als ze breken/buigen (en dat doen ze!) moet je de stokken vervangen door exact dezelfde. Mijn huidige tent en die north face maken gebruik van gewone rechte stokken, het enige dat je moet doen is de lengte passend maken. Een rechte stok vind je, bij wijze van spreken, op elke hoek van de straat.
Misschien heb je iets aan mijn ervaringen tijdens de zoektocht naar een tent:

http://www.reismetgijs.nl/index.php?opt ... &Itemid=55
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zag dat de Hilleberg Nallo 2 GT een goede tent is maar erg duur!
verder is die Nordisk gelijk vormig maar goedkoper.
Overigens: als je tent echt bedoeld is voor twee personen zou ik, zeker als ik voor langere tijd aan het trekken zou zijn, overwegen een driepersoons tent aan te schaffen. De gewichtstoename is minimaal en het comfort wordt sterk vergroot.
En als het niet voor heel koud weer is zou ik ook naar de nieuwe Hilleberg Anjan kijken. De Anjan 2 is 1,7 kg en de Anjan 3 is 1,9 kg. Maten als van de Nallo, maar lichter materiaal en meer ventilatie.
Wim
Wij hebben een Nordisk Norheim 3 SL. Deze is iets groter (en hoger) dan de 2 SL, wat toch wel prettig is met zijn tweetjes. Genoeg ruimte in de voortent om bij regen in te zitten (ook met alle fietstassen er nog bij) en eventueel te koken (al doe ik dat liever ook niet in de tent.
Ventilatie is ok, maar 's ochtends zit er toch redelijk wat condens aan de binnenkant van de buitentent. Heb geen ervaringen met andere (duurdere) tenten, maar vermoed dat dit nooit helemaal te voorkomen is. Verder twee ingangen, wat erg prettig is als de regen van een bepaalde kant komt. Al hebben twee zij-ingangen (ipv 1 voor en 1 zij-ingang )mijn voorkeur, aangezien zij-ingangen iets hoger zijn en je makkelijker naar binnen kunt. Bij de naden van de voortent wat druppeltjes gehad aan de binnenkant, maar dat is makkelijk te verhelpen met wat Seam Seal. Tot slot leek één rits het te hebben begeven, maar na het vervangen van de ritstrekker (zlide-on) was dit ook weer verholpen.

Succes met je keuze!
Thx! Hoe doet de nordisk het in heet tot warm weer?

Fijn toch zoveel kennis en ervaring op dit forum!
Wimmert schreef:Thx! Hoe doet de nordisk het in heet tot warm weer?

Fijn toch zoveel kennis en ervaring op dit forum!
Op zich ventileert hij redelijk, dus is het wel te doen met warm weer. Maar in bijvoorbeeld Death Valley bleef het 's nachts nog steeds meer dan 35 graden en dan maakt het weinig uit wat voor tent je hebt.

Zelf lig ik gewoon alleen in mijn lakenzak als het warm is en dan slaap ik prima.
Ik ben er zelf achtergekomen dat het verschil in vertilatie tussen standaard meshdoek en meshdoek dat ook heel kleine mugjes tegenhoudt groot is. Mijn huidige Fjällräven is daardoor best warm voor in een warm land.
Leon
Als gewicht in verhouding tot ruimte niet heel belangrijk is, zou ik een koepelvormige tent overwegen. Die blijft ook zonder haringen staan en dat is soms erg handig. Zo hebben we met de H'berg Staika op betonnen vloeren, dakterrassen, houten vlonders, zoutvlaktes etc. gekampeerd, wat met een tunneltent toch een stuk ingewikkelder zou zijn geweest. De Staika heeft drie stokken, maar bij een eenvoudigere koepel met twee stokken lukt het ook.