Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas - Forum Wereldfietser

stuurtas

Ik heb een ortliep stuurtas. Mijn boekje van onbegrensd fietsen zit niet prettig in het kaartleesvak. Mis een bevestiging aan de voorkant. Boekje is eigenlijk iets te groot. Heeft iemand hier een oplossing voor.
Schuin —in— de stuurtas doen?
Kaft eraf snijden en bladen los in het vak doen?
In een plastic hoesje steken en op de tas binden met een klein spanbandje.
Had het zelfde met rondje Nederland dat boekje is ook te groot.
Ik deed twee PTT elastieken links en rechts va de map ging prima.
Klaas
zelfde schreef:Ik heb een ortliep stuurtas. Mijn boekje van onbegrensd fietsen zit niet prettig in het kaartleesvak. Mis een bevestiging aan de voorkant. Boekje is eigenlijk iets te groot. Heeft iemand hier een oplossing voor.
Welk kaartleesvak heb je? Het beste is zo'n losse map te kopen die je op de stuurtas klikt. Daar paste het boekje bij mij wel in.
Die boekjes zijn inderdaad net te groot voor een Ortlieb kaartenhouder. Je kunt gebruikmaken van een paar papierklemmen. Op deze manier heb ik diverse beschreven routes gevolgd (oa. het Fietserspad en Fietsen bij de buren).

Afbeelding
Ik heb me hier ook al vaker over verbaasd, het lijkt wel of de routemakers zelf niet fietsen, of dan geen stuurtas gebruiken. Zo'n beetje alle stuurtassen beschikken over een kaartenmap die bij de meeste dubbelgevouwen wordt en in geval van ortlieb zijn daarvoor zelfs drukknopen voorzien. Zelfs als je ze niet dubbelvouwt past het niet of slecht. Zelf zet ik het mes of de schaar in het boekje of ros in 1 keer de ringband los zodat ik zelf kan bepalen wat ik nodig heb. Een andere optie is de route op een kaart (waarvan de harde kaft thuis blijft) over te tekenen en in de steden op elke hoek van de straat het boekje er toch maar weer bij te pakken.

Misschien dat het ook aan de uitgever ligt, mogelijk dat Paul Benjaminse of 1 van zijn collega's hier antwoord op heeft.
Pman schreef:Ik heb me hier ook al vaker over verbaasd, het lijkt wel of de routemakers zelf niet fietsen, of dan geen stuurtas gebruiken. Zo'n beetje alle stuurtassen beschikken over een kaartenmap die bij de meeste dubbelgevouwen wordt en in geval van ortlieb zijn daarvoor zelfs drukknopen voorzien. Zelfs als je ze niet dubbelvouwt past het niet of slecht. Zelf zet ik het mes of de schaar in het boekje of ros in 1 keer de ringband los zodat ik zelf kan bepalen wat ik nodig heb. Een andere optie is de route op een kaart (waarvan de harde kaft thuis blijft) over te tekenen en in de steden op elke hoek van de straat het boekje er toch maar weer bij te pakken.

Misschien dat het ook aan de uitgever ligt, mogelijk dat Paul Benjaminse of 1 van zijn collega's hier antwoord op heeft.
Van Paul weet ik dat hij veel op de fiets zit.
Ik gebruik de Ortlieb kaarthoes anders omdat ik geen Ortlieb stuurtas heb. Bij mij is de hoes opengeklapt en dan past het boekje wel. Dat is het verschil.

Groet,
Ruud
Ook op deze tas kan je de kaarthoes niet dubbelgevouwen gebruiken. Dan past dat boekje er makkelijk in.
Klopt, maar dan kan ik de km-teller niet zien, omdat bij mij het boekje er dan overheen zit. Bij mijn oude fiets zaten dan de remkabels in de weg, vandaar mijn oplossing.
Ik doe de omslachtige route.... Ik zet de route als track over in mijn GPS voor de navigatie. De track(s) moet je downloaden of zelf maken. Vervolgens doe ik in het kaartenvak een normale fietskaart 1:100.000 oid voor het overzicht. Het routeboekje kan dan in de stuurtas, fietskar of op een andere plak waar ik er geen last meer van heb, want dat heb ik niet meer nodig behalve voor achtergrond informatie (supermarkten/ bezienswaardigheden, OV etc).

Groet Remco
Pman schreef:Ik heb me hier ook al vaker over verbaasd, het lijkt wel of de routemakers zelf niet fietsen, of dan geen stuurtas gebruiken.
Ze zullen toch de route moeten verkennen vóórdat het boekje gedrukt wordt.
Leon
Dat kan ook grotendeels met de auto :D. af en toe een klein stukje fietsen met een kladje.

Ik heb voorbeelden ( in dit geval van een wandelroute in de Pyreneeën) waarbij de wandeltijd van een traject volgens de schrijver 1,5 uur is. Dat heeft 'ie keurig afgelezen van een bordje ter plaatse. Alleen de afkorting VTT (Velo Tout Terrain) was door deze meneer niet gezien of begrepen. Maar 1,5 uur mountainbiken is wel een minimaal uurtje of drie lopen. Als je er al 10 uur op hebt zitten wordt het lastig :D

Groet Remco
zelfde schreef:Ik heb een ortliep stuurtas. Mijn boekje van onbegrensd fietsen zit niet prettig in het kaartleesvak. Mis een bevestiging aan de voorkant. Boekje is eigenlijk iets te groot. Heeft iemand hier een oplossing voor.
Ik heb het als volgt gedaan:
Ortlieb kaarthoes alleen met de onderste drukknoppen vast, boekje er in, resterend deel van de hoes niet naar boven omgeslagen, maar naar onder. Dus in feite onder het boekje. Klittenband kan dan gewoon dicht. Het geheel vastgezet met een PTT-elastiek, bevestigd aan de nippels voor de draagriem. Waterdicht en prima te lezen.
Vraag aan de postbode wat extra elastieken. In de zon van Spanje gingen de elastieken een week mee. In de regen van het Centraal Massief duidelijk langer.

Groet,

Arno
Wat mogelijk een optie kan zijn is om de bovenkant van de hoes gewoon op de drukkers op de stuurtas te klikken. Dan de hoes om de deksel van de stuurtas te slaan en de de onderste 2 drukkers aan de binnenkant van de deksel te klikken op de drukkers die je ook gebruikt om de tas dicht te doen. De drukkers van de hoes die je hier op klikt werken 2-zijdig, dus je kunt nu nog steeds je tas dichtdoen.

Op deze manier is het vakje waar je kaart/boekje in kan wat groter dan als de hoes dubbel gevouwen is, en heb je er geen last van dat de onderkant van de hoes over je stuur (en km-teller e.d.) hangt. Hopelijk is het vakje dan wel groot genoeg!
Ik hoop dat je het snapt zo want uitleggen zonder dat ik de tas voor me heb staan valt niet mee ;-). En anders post ik nog wel een fotootjes als voorbeeld als daar behoefte aan is.

Succes!

Groet Karlijne
Ja Karlijne, laat een zien. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. :wink:

@ Remco, niet iedereen heeft of wil een GPS.
Dat kan ook grotendeels met de auto :D. af en toe een klein stukje fietsen met een kladje.

Ik heb voorbeelden ( in dit geval van een wandelroute in de Pyreneeën) waarbij de wandeltijd van een traject volgens de schrijver 1,5 uur is. Dat heeft 'ie keurig afgelezen van een bordje ter plaatse. Alleen de afkorting VTT (Velo Tout Terrain) was door deze meneer niet gezien of begrepen. Maar 1,5 uur mountainbiken is wel een minimaal uurtje of drie lopen. Als je er al 10 uur op hebt zitten wordt het lastig :D

Groet Remco
In 2000 fietste ik van Bangkok naar Singapore via het routeboekje van Asian Way of life, de driver die me met een busje buiten Bangkok bracht vertelde dat hij de route met Mista Bert (wijlen eigenaar van Asian W.L) met dat zelfde busje in kaart had gebracht :D
Het kan ook wel. Ik heb zelf twintig jaar ervaring in het uitzetten van tochten, meestal een en twedaagse wandeltochten tbv scouting. Het routeboekje is dan nogal alternatief want simpel een kaartje en "sla hier linksaf" is niet leuk. Mijn uitgangspunt is dat routes kunnen worden uitgezet met een vervoermiddel 1 klasse sneller dan waar de tocht voor bedoeld is. Wandeltochten kunnen op de fiets, fietstochten meestal met de auto. Wel altijd een fiets mee voor die stukken die niet met de auto kunnen.

Maar we dwalen off topic :D

Groet Remco