Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen Vaude één voor één stuk - Forum Wereldfietser

Fietstassen Vaude één voor één stuk

Ik ben nu zes weken onderweg met de fiets met nieuwe fietstassen van vaude. Op die zes weken is er:

Achtertasbevestiging afgebroken
Achtertasplaat gescheurd
Clipbebestiging afgebroken
Riem gescheurd

Ik beging me toch serieus vragen te stellen bij de kwaliteit van vaude fietstassen. Al goed dat er straps bestaan :-)
Dag Bert,
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen!!!
Zijn de door jou beschreven zaken eigen schuld of fabrieksfouten?
Zijn je tassen te zwaar beladen?
Achtertasbevestiging te klem of teveel speling op de achterdrager?
Heb je Vaude al gemaild (je hebt ze nieuw gekocht dus garantie zit er nog op)?
Heb je voldoende tie wraps of ductape bij je?

Hoe zijn je voortassen eraan toe, zijn ophangbevestiging, tasplaat en clipbevestiging nog in orde, geen scheurtjes? (misschien kan je hier een oorzaak uithalen m.b.t. je achtertassen?).

Ik zou in eerste instantie Vaude aanschrijven, zij moeten je een oplossing kunnen bieden.
Succes en laat je door deze tegenslag niet direct uit het veld slaan!
Frits
Heb je een foto van de beladen fiets aan de achterkant? Hoeveel zit er in de tassen en leunt er op? Bij riem gescheurd kan ik me weinig voorstellen, aan dit soort riemen kun je normaliter een volwassen tijger ophangen.
Leon
Hoi frits en leon..

In de achtertassen zit ongeveer 3kilo elks... Vrij licht lijkt me toch. Ik zal morgen proberen een foto te posten.. Alles lijkt me stevig vast te hebben gezeten(geen speling) garantie is er inderdaad nog.. Gelukkig, maar toch ammbetant als je onderweg bent :-)

Gelukkig komt men vriendin af naar barcelona en kunnen we zakken ruilen. Maa darmee is de oorzaak nog niet gevonden. De voorzakken lijken me allebei inlrde. Ik zal eens proberen een foto te maken.


Frits schreef:Dag Bert,
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen!!!
Zijn de door jou beschreven zaken eigen schuld of fabrieksfouten?
Zijn je tassen te zwaar beladen?
Achtertasbevestiging te klem of teveel speling op de achterdrager?
Heb je Vaude al gemaild (je hebt ze nieuw gekocht dus garantie zit er nog op)?
Heb je voldoende tie wraps of ductape bij je?

Hoe zijn je voortassen eraan toe, zijn ophangbevestiging, tasplaat en clipbevestiging nog in orde, geen scheurtjes? (misschien kan je hier een oorzaak uithalen m.b.t. je achtertassen?).

Ik zou in eerste instantie Vaude aanschrijven, zij moeten je een oplossing kunnen bieden.
Succes en laat je door deze tegenslag niet direct uit het veld slaan!
Frits
bert claes schreef:In de achtertassen zit ongeveer 3kilo elks...
Da's heel weinig. Vervoer je piepschuim of zo? Rammelen ze hard tijdens veel kilometers over onverharde of hobbelige weg? Iets moet er toch gebeurd zijn. Of het kunststfomengsel van die dag was niet goed samengesteld en reageert alsof het al 50 jaar oud is of zo.
Leon
Het lijkt me niet dat hier slechts 3 kilo aan spullen in zit per tas (zie foto hieronder). Je hebt ze behoorlijk volgestopt. En dat ding bovenop je bagagedrager....duwt dat niet te veel tegen de tassen waardoor de ophanging ontwricht wordt?
Misschien heb je de ophanging verkeerd afgesteld. Het kan zijn dat je de haken te dicht bij elkaar heb geplaatst, waardoor de tas teveel kan bewegen/wiebelen en er dus veel kracht op de haken komt te staan. De plaat kan hierdoor waarschijnlijk ook scheuren.
Plaats zware spullen onderin je tassen en de lichte bovenin. Ook hierdoor zullen de tassen minder wiebelen.

Afbeelding
Bert, Audrey heeft in deze wel gelijk, zoals het op de foto eruit ziet, zit er in je achtertassen geen 3 kilo!
Ook je voortassen zien er zeer zwaar beladen uit.
Ik denk dat de boel wat geforceerd is.
Inderdaad behoor je zware dingen onderin de tassen te doen.
Jouw linkerachtertas lijkt mij ook niet correct gepakt.
Waarom plaats je die grote rol niet overdwars in plaats van in de lengte richting?
Als Vaude deze foto ziet, weet ik niet hoe zij deze garantiekwestie gaan beoordelen.
Frits
Een tas met zulke pretenties moet ook dit wel aankunnen - kom nou. Ik heb wel eens vaker zulke dingen over Vaude gehoord, maar dat was weer een ander model. Hoe dan ook, misschien moet je overwegen wat minder mee te nemen :D
Wim
In de tas zit:
-muskietennet
- slaapzak
- matras
- regenjas
- regenbroek
- zeil

Volgens mij kom ik nog niet aan drie kilo.. De isomomatjes erbovenop wegen nog geen 50 gram..

Het zal eerder met de afstelling te maken hebben.. Is het beter om de haken zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen? Ze stonden wel tedelijk dicht bij elkaar. Echter wiebelen heb ik nooit gemerkt. De haken zelf kan je ook aanspannen. Deze moeten toch gewoon stevig vastgedraaid zijn onder het motto: vast is vast?

Ik ga de haken alvast wat verder uit elkaar zitten bij de nieuwe maar eerst 5 dagen rust in barcelona! Moet ook gebeuren :-)
audrey schreef:Het lijkt me niet dat hier slechts 3 kilo aan spullen in zit per tas (zie foto hieronder). Je hebt ze behoorlijk volgestopt. En dat ding bovenop je bagagedrager....duwt dat niet te veel tegen de tassen waardoor de ophanging ontwricht wordt?
Misschien heb je de ophanging verkeerd afgesteld. Het kan zijn dat je de haken te dicht bij elkaar heb geplaatst, waardoor de tas teveel kan bewegen/wiebelen en er dus veel kracht op de haken komt te staan. De plaat kan hierdoor waarschijnlijk ook scheuren.
Plaats zware spullen onderin je tassen en de lichte bovenin. Ook hierdoor zullen de tassen minder wiebelen.

Afbeelding
bert claes schreef:Is het beter om de haken zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen?
Ja, beslist.
Leon
Bij mijn Vaude-tassen is er ook al een aantal keer wat afgebroken van de achterplaat. Eerst een stukje uit de "rail" waarin de haakjes zitten waarmee de tas aan de bagagedrager hangt. Toen zat er nog garantie op, dus keurig gerepareerd/vervangen (weet in niet precies). Later een stukje uit de rail waar die onderste haak aan vastzit, toen nogmaals een stukje uit het bovenste railtje. Ik weet zo uit mijn hoofd niet zeker of dat op dezelfde tas is of op verschillende. En tenslotte nog een barst in de achterplaat vanaf dat railtje waar al een stukje uit was, maar dat zal wel komen doordat de haakjes vanwege dat stukje eruit al niet echt optimaal meer afgesteld waren.

Ik heb de tassen nu zo'n 3 à 4 jaar en heb helemaal geen extreme tochten gemaakt. Oké, af en toe wat hobbelweggetjes, maar niks geks. Ik heb meestal hooguit iets van 7-8 kilo per tas, is dat dan te veel?
Dorenda schreef:Ik heb meestal hooguit iets van 7-8 kilo per tas, is dat dan te veel?
Ik weet niet wat het maximaal aangeraden gewicht is bij zo'n tassen, maar bijzonder veel vind ik het zeker niet.

In mijn Ortlieb-tassen zit vaak 10-15 kg (niet op fietsvakantie, wel na het winkelen) en dat geeft tot heden (en dus al na enkele jaren zeer regelmatig gebruik) geen enkel probleem. (Niet dat ik dat aan mensen aanraad.)

Renaat
Hoi,

Als er zelfs een riem scheurt, vraag ik me af: wat doe je met die tassen. Zelf gebruik ik inmiddels 10 jaar dezelfde set Vaude tassen elk jaar opnieuw (meer dan 10 keer in het vliegtuig) en ook tijdens 6 maanden door Zuid amerika / Australië, 1x een probleem met de ophang haak gehad, gratis vervangen door Vaude. Verder nooit problemen.

Volgens mij is hier echt sprake van productiefouten of verkeerd gebruik. Dus mijn advies: terug ermee en ook een mail naar Vaude.

Groeten,

Roel
helemaal mee eens. Nooit problemen gehad met Vaude tassen. Dingen gaan maar niet stuk. Dus als ze wel snel stuk zouden gaan zou ik zeker snel een bezoekje aan Hazerswoude-Dorp geven...
Afgaande op bovenstaande berichten lijkt het erop dat oudere Vaude tassen sterker zijn dan de nieuwere series. Of dat er in een van de jongste series een productiefout zit.
Wij zijn in Laos ook een stel fietsers tegen gekomen die met gloednieuwe Vaude tassen waarvan de achterplaat en de bevestigingshaken binnen twee weken gebroken waren. Heb toen nog meegeholpen met het in elkaar knutselen van een oplossing. De tas waarvan het e.e.a. was afgebroken zat netjes op de drager en was zeker niet overmatig zwaar beladen.
Is de productielocatie soms veranderd?
Het zou ook interessant zijn om de recyclecodes op de haken van ouden en nieuwe tassen te bekijken. Daar staat in principe op of het om PP, PVC etc gaat.
Leon
Een vriend van mij begon een maand geleden aan zijn eerste korte fietsvakantie en had op mijn aanraden een setje Vaude achtertassen gekocht. Bij het fietstransport in de trein naar de startlocatie zijn gelijk twee 'boutjes' afgebroken -een per tas, op dezelfde plek- die de tas aan de zijplaat moeten vasthouden. Ik heb er provisorisch wat echte bouten opgezet. Naar wat ik nu lees was het niet alleen maar het gevolg van zware mishandeling van de tassen.
ik heb splinter nieuwe tassen, althans ik heb ze nog geen twee maanden. ze zijn al 3000km mee geweest naar Santiago en hebben net voor het doel een valpartij overleefd. de dagen erna geen last gehad met de tassen, maar ik hoop dat dat ook zo blijft.

ik zal eens kijken binnenkort, maar ik ga er niet van uit dat er iets stuk zou gaan bij normaal gebruik. Overigens haalde ik ze vrijwel nooit van de fiets af aangezien ze met sloten vast zaten.
Marco Meijerink schreef:helemaal mee eens. Nooit problemen gehad met Vaude tassen. Dingen gaan maar niet stuk. Dus als ze wel snel stuk zouden gaan zou ik zeker snel een bezoekje aan Hazerswoude-Dorp geven...
Ha die Marco,

Belgie heeft een eigen importeur van Vaude. De problemen van Bert Claes herken ik totaal niet, terwijl ik mijn Vaude-tassen toch behoorlijk afbeul.
[quote="bert claes"]Hoi frits en leon..

In de achtertassen zit ongeveer 3kilo elks... Vrij licht lijkt me toch. Ik zal morgen proberen een foto te posten.. Alles lijkt me stevig vast te hebben gezeten(geen speling) garantie is er inderdaad nog.. Gelukkig, maar toch ammbetant als je onderweg bent :-)

Gelukkig komt men vriendin af naar barcelona en kunnen we zakken ruilen. Maa darmee is de oorzaak nog niet gevonden. De voorzakken lijken me allebei inlrde. Ik zal eens proberen een foto te maken.


Beste Bert,

Wat zijn jouw verdere plannen? Als jouw vriendin naar Barcelona komt, zou ik eens goed nakijken wat je van jouw bagage wel hebt gebruikt en wat niet. Volgens mij ben je echt overbeladen: vier volgepropte zijtassen, een stuurtas, bagage achter op de drager en ook nog een redelijk volgeladen kar achter je fiets. Veel kleding, toiletspullen en andere benodigdheden kun je onderweg altijd aanschaffen, als het nodig is.
Er zijn tal van wereldfietsers voor langere tochten onderweg met veel minder bagage dan jij.
Geef alles wat je niet nodig hebt aan je vriendin mee terug naar Vlaanderen. Je trapt een stuk lichter en je hebt minder kans op problemen.