Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trage route berekening Garmin Edge 705 - Forum Wereldfietser

Trage route berekening Garmin Edge 705

Dag Fietsers,
Het berekenen van de route op mn Garmin Edge 705 duurt vrij lang. Zeker als de routes wat langer zijn blijft de GPS (herbe-)rekenen. Bij tochten van 60 km lijkt het zelfs of ie er op blijft hangen. Op mn SD-kaart zit de OSM fietskaart van nederland geinstalleerd. Iemand tips om hiervan verlost te raken.
Gr. Kees
Dat is een bekend probleem. De enigste oplossing is om voldoende tussenpunten in de route te voegen op korte afstand van elkaar (plm 20 km). Op oudere toestellen loopt de routering nl gauw vast als de afstand langer is. De routering op kortere afstand ipv snellere tijd zetten wil ook soms helpen.
Kan dat in een route of moet je dan om de 20 km een nieuwe route invoeren? Zal ook zelf even proberen te ondervinden.
Ja, je kan in Mapsource of Basecamp een route maken met een x-aantal viapunten en die naar je toestel zenden. Hoe je zo'n route maakt op de Edge weet ik niet, ik heb geen ervaring met de Edge.
Ga ik doen. Weet je of die route routerend blijft?
Ja, ja.

Meest makkelijke is als je diezelfde kaart ook in BaseCamp hebt.
Weet niet of het door de light versie kan komen, maar sinds ik de benelux light van 7 juli op mijn Dakota 20 heb staan, is het berekenen van routes van 80-100 km geen probleem. Daarvoor was 20-30 km de limiet (met een oudere NIET-light versie van de ofm benelux kaart).
Bij mijn Edge is een route onder de 20 km soms ook al een probleem. Kan iemand aangeven of het verschil uitmaakt waar de kaart is opgeslagen? Hij staat nu op de SD-kaart. Kun je die kaart ook op het interne geheugen plakken?
Gr. Kees
Ja, en het maakt niets uit.

Gebruik je de OpenFietsMap light editie? zo nee, die gaan gebruiken.

En in de instellingen van de Edge ook even controleren dat er maar 1 routeerbare kaart tegelijk actief is.


JaVaWa Device Manager programma kan ook in je toestel kijken om te zien of er kaart conflicten zijn.
@blokdoorn:
Dit zou aan een verbetering in de gebruikte mkgmap versie kunnen liggen. Mijn ervaring is dat de Dakota 20 wel stukken verder routeert dan andere Garmins. En al helemaal in de voetganger modus (evt onverhard vermijden ingeschakeld), soms kom ik tot routes tot ver in Duitsland (400 km) zonder enkel tussenpunt.

@Berghaus:
Maakt denk ik niet uit, ik raad aan die kaart sowieso niet in het interne geheugen op te slaan (eigenlijk geen enkele kaart) ivm met mogelijke crashes. Als de interne drive nl van slag raakt heb je een probleem en die kans is niet ondenkbeeldig bij de Garmins (ik spreek uit eigen ervaring).

Hoe ver die routeert is ook afhankelijk van je routeringsinstellingen. Fiets / kortste afstand routeert soms beter dan snellere tijd. Mogelijk komt auto als vervoermiddel nog iets verder maar dan worden onverharde wegen soms weer vermeden (althans bij de oudere toestellen, bij de nieuwste firmwares van Oregon, Montana en nieuwe Etrex is dit weer een ander verhaal).
Ik heb een vergelijkbaar probleem, maar maak geen gebruik van routes, maar tracks. Deze week een track gemaakt met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond van ca. 90 km. Deze naar de 705 overgezet en als ik dan de routering start, duurt het berekenen voor eeuwig. Ik heb het maar opgelost door de track zichtbaar te maken op de kaart, te zoomen naar 120 meter en de gekleurde lijn te volgen.

Maar betekent het dat ik op de 705 kortere tracks moet gaan gebruiken? Dus opsplitsen? Of moet ik gewoon meer geduld hebben?
Nee, de track is in de Edge namelijk geen track meer, maar een route.

Wat wel kan is via programma WinGDB3 de route en track omzetten naar een koers, met optioneel koersaanwijzingen (waardoor het op een route lijkt).

De koers is de track zoals dat ook in outdoor toestellen geld, volgen van de lijn, zonder navigatie instructies (wat bij een route wel zo is).
Ok. Ik snap het. Kortere tracks, dus. Of een andere kaart. Of niet routeren. Ik denk dat het het laatste gaat worden.
Voor wat het waard is:
Ik heb enkele dagen geleden de Groene Weg nr de Midd Zee afgewerkt als 'koers' op een Edge 705 (een 1300km-lange track) zonder veel problemen. Enkel viel soms de kaart weg op gegeven momenten (weet nog steeds de reden niet). De track (roze lijn) kon ik echter ten allen tijde blijven volgen. Ik gebruik voor al m'n ritten de 'koers' modus...heel betrouwbaar.
Groetjes
Aniphys
Dan ga ik die koersen toch eens proberen.
Aniphys schreef:Voor wat het waard is:
Ik heb enkele dagen geleden de Groene Weg nr de Midd Zee afgewerkt als 'koers' op een Edge 705 (een 1300km-lange track) zonder veel problemen. Enkel viel soms de kaart weg op gegeven momenten (weet nog steeds de reden niet). De track (roze lijn) kon ik echter ten allen tijde blijven volgen. Ik gebruik voor al m'n ritten de 'koers' modus...heel betrouwbaar.
Groetjes
Aniphys
Ik heb deze zomer ook dat probleem gehad, telkens rond mijn aankomstplaats kon ik enkel de lijn nog volgen.