Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenjas - Forum Wereldfietser

regenjas

Hoi,

hoewel deze vraag al veel vaker is gesteld, stel ik hem toch nog een keer...

Ik ben op zoek naar een regenjas. Mijn oude regenjas sluit niet mooi aan op mijn lichaam (erg wijde jas) en daardoor vang je toch iets meer wind en op mijn ligfiets is dat ook minder handig vanwege het bovenstuur dat sneller in de jas terecht komt.

Nu fiets ik al een tijdje met een hardloop jasje omdat veel fiets jassen zo'n lange flap aan de achterzijde hebben die onnodig is op de ligfiets. Het nadeel van dit jasje is dat hij niet waterdicht is.

Ik zoek voor mijn komende vakantie een regenjas die goed aansluit op het lichaam en niet te zwaar is en ook nog ademend is. Nu heb ik al over o.a. eVent gelezen, als ik het goed begrijp zou dit vrij goed moeten zijn, echter krijg ik de indruk dat jassen met eVent al snel 200 a 300 euro kosten.

Zijn er ook goedkopere (< 200 euro) regenjassen met eVent of iets anders dat goed ademt?
Ik dacht dat zowel goretex active als goretex paclite beter ademen dan event, hoewel ik over event ook goede verhalen hoor (ik zweet mijn north face event jas zonder moeite nat, though). Onder andere gore bikewear maakt fietsjassen (ook zonder flap en met vakjes voor ipv achter) met goretex active shell, wel prijzig...
jeroen_ schreef:Zijn er ook goedkopere (< 200 euro) regenjassen met eVent of iets anders dat goed ademt?
Geduld + solden/koopjes. (Anders zal onder de 150 euro geraken waarschijnlijk erg moeilijk zijn.)

Renaat
Goedkoop en licht is de Berghaus Paclite

http://www.amazon.co.uk/Berghaus-Paclit ... 899&sr=1-5

90 pond, met kortingsbon nog iets goedkoper.

http://www.myvouchercodes.co.uk/discounts/amazon.co.uk

Paclite ademt redelijk goed, alhoewel je toch altijd een wat klam gevoel houd. Voor een ligfiets kan je misschien beter een anorak kiezen zonder rits, Gore Bike heeft goede Anoraks.
bedankt iedereen voor jullie reacties :D
hallo,

ik heb momenteel een jas op het oog die uitgerust is met Gore Tex Active Shell. (Haglofs Endo)

Zijn hier mensen die ervaring met Active Shell hebben, en dan m.n. met de duurzaamheid van dit membraan?

De jassen zijn nogal prijzig en ik begrijp dat dit membraan erg dun is, en vooral geschikt voor lichtgewicht intensieve sporten dus vandaar mijn vraag of dit ook een duidelijke invloed heeft op de levensduur? Soms lees ik namelijk dat Pro Shell (ook van Gore) duurzamer is.

Best lastig, al die verschillende membranen en verschillende? eigenschappen...
Beste Jeroen,

Als medeligger wil ik je even laten delen met mijn eigen ervaringen rond regenjassen.
Ik heb nu een parka model regen jas omdat het water dan wel niet door de jas, maar via de rits bij je binnen komt. Hoe goed de jas ook ademt en rgen tegen houdt, de rits is voor een ligfietser het zwakke punt.
Ik heb uiteindelijk via een site in Amerika een regenjas gevonden die een kort ritsje bij de hals heeft en die je dus dan ook over het hoofd moet aantrekken.
googelen op parka en raincoat zou je iets moeten opleveren.

met vriendelijke groet
Erik
Hoi Erik,

bedankt dat je me hier even op wijst! Ik ga even zoeken naar deze jassen.

groeten, Jeroen.
Let ook even op de ritsen van eventuele zakken, vanmiddag juist daardoor liggend nat geworden, de flap over de rits van de jas zelf was wel in staat het water tegen te houden. Bergans heeft ook een mooie lichte en klein op te vouwen regenjas met extra ventilatieopeningen onder de oksels het Helium Jacket, gelukkig pas 1 keer uit kunnen/moeten testen. Sluit ook goed af bij de polsen en ongewoonlijk zoals bij de meeste jassen, de armstukken zijn voor mij lang genoeg, zelfs op een bukfiets.
Oh Jeroen,

Nog één aanvulling: het heeft alleen zin als de regenjas een half zip(per) heeft. Anders loopt de rits nog door naar beneden en loopt het bij je buik naar binnen.
Overigens een regenbroek met een waterdicht kruis is ook heel prettig. :D

Groet Erik
Hoi Jeroen,

voor de ligfiets gaat mijn voorkeur uit naar jassen van Vaude. Event ademt in mijn ervaring veel beter dan gtx, en bovendien kan het tegen zout. Dermizax is ook een interessant alternatief voor gtx, wordt vooral door Bergans gebruikt, en bij heel dure zeilkleding.

Voordeel van een niet-gtx-membraan is dat het bijna altijd fors goedkoper is, omdat ze niet die dominante marktpositie hebben.

De rits heb ik nooit als een probleem ervaren, dat gaat hoogop om enkele druppeltjes. Het water dat langs je polsen naar binnen lekt is wel erg vervelend. In Scandinavië heb ik dat uiteindelijk opgelost met grote huishoudhandschoenen die ik over mijn gewone handschoenen droeg. Deze vallen dan over het manchet.

Het zou toch mooi zijn als buitensportzaken waterdichte handschoenen zouden verkopen waar geen regen doorheen komt.

Grtjs,

Walter
Dan moet je wel snel zijn want vaude is overgestapt op andere membranen (sympatex, ceplex?) die minder goed zouden ademen en event zit voor zover ik weet alleen nog in de oudere modellen (uitverkoop? ;-))

Overigens is er niet één ‘goretex-membraan’ en zou zowel het nieuwe goretex active shell als goretex paclite beter ademen dan event (maar als iemand een goed onafhankelijk overzicht heeft dan hoor ik het graag).

Dan heb je nog assos; die hebben één of ander wit doorzichtig geval met een eigen membraan (volgens de lokale fietsenboer nóg beter; ik denk vooral prijziger; maar ik kan er op internet niks over vinden).
erikheijn schreef:Oh Jeroen,

Nog één aanvulling: het heeft alleen zin als de regenjas een half zip(per) heeft. Anders loopt de rits nog door naar beneden en loopt het bij je buik naar binnen.
Overigens een regenbroek met een waterdicht kruis is ook heel prettig. :D

Groet Erik
Bij mij plooit elke jas gelukkig zo dat het lijkt dat ik een spoiler heb, hierdoor stroomt het er bij mij dus via de zijkanten af in de jaszakken als ze niet dichtzitten. Die regenbroek is helemaal waar.
waltertje schreef:
Voordeel van een niet-gtx-membraan is dat het bijna altijd fors goedkoper is, omdat ze niet die dominante marktpositie hebben.

De rits heb ik nooit als een probleem ervaren, dat gaat hoogop om enkele druppeltjes. Het water dat langs je polsen naar binnen lekt is wel erg vervelend
Dat prijsverschil komt ook doordat er niet voor de naam van meneer Gore zijn uitvinding en daarbij horende licentiekosten betaald hoeft te worden.
Onderstuur helpt prima tegen het water dat via de polsen naar binnen wil. :wink:
Huishoudhandschoenen zijn sowieso handig, natte koude handen en dan in een afdaling moeten remmen is geen garantie voor succesvol op tijd stil staan. Nog afgezien van de andere dingen die je ermee kan doen.
wat dacht je van een The North Face Triumph Anorak bv?

Bas
Offtopic:
Matthie9000 schreef:Dan moet je wel snel zijn want vaude is overgestapt op andere membranen (sympatex, ceplex?) die minder goed zouden ademen en event zit voor zover ik weet alleen nog in de oudere modellen (uitverkoop? ;-))
MVTR-test (hoeveelheid waterdamp welke door het membraan heen kán):
Gore-Tex: 15,000 g/m2/24u (diverse merken)
Ceplex Pro: 25,000 g/m2/24u (VAUDE)

Wie zei dat Gore-Tex beter is dan andere stoffen? Marmot is ook een merk welke hun eigen stoffen gebruiken. Die kopen dan Gore-Tex in, modificeren het of gebruiken het zodanig dat W.L. Gore & Associates het niet certificeert (waardoor het (veel) beter ademt), en verkopen het dan onder de eigen merknaam Membrain. Jammer dat Lowe Alpine toendertijd met Triplepoint Ceramic gestopt is...

Wat meer info (Engelstalig) over diffusie-vermogen: http://www.spadout.com/a/how-breathable ... in-jacket/
Nog een interessante link met veel nuttige (technische, theoretische, en de link naar de praktijk leggende) info over regenjassen: http://blessedoutdoors.blogspot.com/201 ... brics.html (in het artikel ook een verhelderende kijk op het onvermogen van Backpacker Magazine om een duurtest uit te voeren, door het vergelijken van 2 stoffen waarvan de één ongeveer 17x (!) zwaarder is dan de andere stof, dus voor compleet andere doeleinden...).

Ontopic:
Gore-Tex Active Shell is volgens mij niet veel meer dan het aloude "Active Shell" met wat waterdichte voorwaarden. Dat waren 10 jaar geleden ook jasjes voor actieve sporten, maar het materiaal werd toen niet 3-laags gelamineerd en ook werden naden niet getaped. Nu dat wel gebeurt is het waterdicht en redelijk duurzaam.

Niet teveel schuren en je kunt er gemiddeld een paar jaar plezier van hebben. Koop wel van een merk welke de machines in China goed afgesteld heeft. :wink: Zelf zou ik naar iets goedkopers kijken welke ook beter ademt en toch voldoende waterkolom tegenhoudt (v.a. 15.000mm waterkolom zou voldoende moeten zijn, maak daar 25.000mm van om het duurzaam te krijgen).
hoi iedereen,

bedankt voor de alle info en reacties! Ik ga het allemaal even rustig bestuderen.

De Haglofs Endo paste mij erg goed maar was ook erg duur (300 euro) en heeft Active Shell. Nou lees ik dat Active Shell bijv. niet goed tegen schuren kan en dat je er geen zware rugtassen mee mag dragen.

Omdat ik de jas op mijn ligfiets wil gebruiken twijfel ik over de duurzaamheid / levensduur van dit toch blijkbaar iets kwetsbare membraan. (op de ligfiets druk je ook met je rug de hele dag tegen je zitje) Daarom heb ik een mail naar Haglofs Nederland gestuurd en die wisten niet of de combi ligfiets + active shell jas gegarandeerd goed zou gaan... Ze raadden mij aan het bij een buitensport zaak te vragen, of een nog! duurdere Pro Shell te overwegen. Dat i.c.m. de forse prijs maakt het voor mij minder aantrekkelijk, hoewel die Endo jas mij verder wel erg goed past.

Ik ga eerst even de tests etc. doornemen, wellicht dat er voor wat minder geld een jas van vergelijkbare kwaliteit is...
Ik lees veel positieve verhalen over het event membraan, maar ik kan in NL geen winkels vinden die lichtgewicht jassen met dit membraan verkopen. Vaude is er onduidelijk over, ze hebben nog wel een pagina met uitleg over event, maar voor zover ik kan zien zijn ze gestopt met het toepassen van event in hun recente collectie jassen.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het "ceplex advanced" membraan van Vaude? (is het goed adement en is het een beetje duurzaam) Ik heb er enkele negatieve verhalen over gelezen. (snel niet meer waterdicht)
De belangrijkste kledingfabrikant met eVent is momenteel Rab. Zij hebben de volgende interessante modellen (o.a. met eVent) in het assortiment: In Nederland is Rab te vinden bij de winkels na de klik (voor België, klik hier).
Hoi Robertjan,

bedankt voor de links! Ik had al naar Rab gezocht vanwege een aantal positieve berichten maar ik zag het niet op de website van o.a. Kathmandu outdoor, maar zo te zien verkopen ze dit merk wel. Ik ga er morgen eens achteraan.
Hoi,

Kathmandu heeft helaas geen Rab jassen meer, behalve een paar oude en vrij zware modelen die in de uitverkoop zijn. Volgens 1 Kathmanduzaak is event gestopt, en volgens de andere zaak had Gore het opgekocht.

Er is nog wel een andere outdoorzaak (Carl Denig) die het wel verkoopt maar deze heeft helaas weinig op voorraad.

Verder lees ik op diverse Engelstalige blogs dat event weinig aan ontwikkeling zou doen en dat event misschien helemaal stopt / is gestopt. Dat is ook wat opmaak uit het aanbod van event jassen, zo is er bijv. ook geen Vaude jas met event meer te koop.

Je wordt daardoor wel heel erg gestimuleerd om een jas met Gore tex te kopen. En toch lees ik op erg veel plaatsen op het web dat eVent maar ook Polartec NeoShell duidelijk beter zouden zijn. Helaas kan ik ook geen jassen in NL met NeoShell vinden.

Ik denk dat ik daarom maar mijn oude (slecht passende) regenjas blijf houden want ik blijf twijfels houden bij Active Shell: je betaalt er fors voor (vaak begint het bij 300 euro) en ik blijf mijn twijfels over de duurzaamheid houden. (als je niet teveel schuurt zou het wel ok moeten zijn vind ik te vaag voor zo'n dure jas) Jammer dat event blijkbaar tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar is en dat Gore zo'n monopolie positie heeft.