Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knopen doorhakken! - Forum Wereldfietser

Knopen doorhakken!

Ik twijfel tussen de volgende:

Edge 800 of dakota 20? Kan ik met de dakota hetzelfde voor navigatie als de edge? De hartslag, cadans, enz... Hoeft allemaal niet...

Kettingkast op easy rohler of niet?
Van GPS weet ik niet zo veel.

Wel heb ik hier een Easy Rohler met kettingkast en een Santos zonder staan en ik ben als berijder van de Santos een beetje jaloers op die mooie kettingkast.

De kettingkast van de Easy Rohler is heel mooi en de ketting loopt, integenstelling tot de vaak gebruikte chaingliders, helemaal vrij zonder schurend geluid.

Naar mijn mening de plussen;
mooie afdichting altijd schone ketting geen smeer aan je broek en geen schurend geluid.
En de minnen;
Wiel is iets lastiger uit te nemen, je hebt een inbussleuteltje nodig om een onderdeel van de kettingkast er uit te nemen. Kwetsbaar bij transport in openbaar vervoer. Je ziet niet meer of je ketting droog en/of versleten is.

Ronald van der Perk
bert claes schreef:Ik twijfel tussen de volgende:

Edge 800 of dakota 20? Kan ik met de dakota hetzelfde voor navigatie als de edge? De hartslag, cadans, enz... Hoeft allemaal niet...

Kettingkast op easy rohler of niet?
De edge is een beetje een buitenbeentje in het Garmin segment. Als je sportieve (prestatie) fietser bent is dit ws de beste optie. Ben je meer een recreatieve fietser dan zou ik voor de Dakota 20 gaan. Ik heb geen ervaring met de Edge 800 maar heb het vermoeden dat de Dakota iets gebruikersvriendelijker/intuitiever werkt maar zeker weten doe ik het niet.

De kettingkast van de ER bevalt mij uitstekend. Schermt zo goed af dat ik in 10.000 km nog nooit een ketting vervangen heb. Als je het achter kapje er af haalt kun je de ketting olieen en ook nog opmeten voor slijtage. Tis wel een prijzig ding maar ik ben wel blij dat ik em heb. Gelukkig kan ik niet in je portemonee kijken :D
Als je enkel wil "navigeren" is de Dakota inderdaad een prima optie. Met het voordeel dat deze werkt op standaard AA batterijen (ipv interne oplaadbare batterij voor de Edge). Zo kan je voor langere tochten overal nieuwe batterijen kopen. Voor de Edge heb je steeds een stopcontact nodig voor opladen.

Zelf heb ik een eTrex Vista HCX. Navigatie-eigenschappen zijn identiek aan de Dakota... alleen betaal je voor deze laatste gemakkelijk het dubbel voor (mijn inziens) alleen het touchscreen (hetwelk moeilijk leesbaar is in volle zon) en het grotere scherm. De bediening zal inderdaad wel meer "intuïtief" zijn met de Dakota....

mvg,
Frank
Merci voor de reacties!

Hetwordt dus een kettingkast en een dakota 20 !
Bert,
M.b.t. de kettingkast nog even het volgende.
Heb jij op je Easy Rohler de EBB Long Life?
Dit vraag ik je, omdat je 2 verschillende EBB Long Life hebt, n.l. de ene is geschikt voor een kettingkast en de andere niet.
Groet,
Frits
Frits schreef:Bert,
M.b.t. de kettingkast nog even het volgende.
Heb jij op je Easy Rohler de EBB Long Life?
Dit vraag ik je, omdat je 2 verschillende EBB Long Life hebt, n.l. de ene is geschikt voor een kettingkast en de andere niet.
Groet,
Frits
Inderdaad frits.

De fietsenmaker vertelde me daarstraks dat een kettingkast niet mogelijk was. Bedoel je dat als ik de deze laat steken, ik wel een kettingkast kan laten steken?
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... g-life.php

Zou wel duur worden dan....
Edge 800 - leuk voor de racer, lithium ion accu en heel duur wanneer
je deze zou moeten vervangen of stuk is
Dakota 20 - prima gps, maar het touchscreen moet 100% juist staan op je fiets anders heb je bij zonlicht zeer slecht beeld
Etrex20/30 - zelf pas gekocht en lang aan het twijfelen geweest tussen de dakota of de etrex. Etrex is zonder touchscreen en onder de meeste hoeken met- of zonder zonlicht prima te lezen
Etrex en dakota hebben AA batterijen welke je overal in de wereld vinden kan.
Indien je niet naar de afmeting kijkt zeker een map62 kopen. Ik heb de map60csx gehad en qua gebruiksgemak de beste gps die ik ken.

Groeten
Luc
Bert,
Als je fietsenmaker stelt dat een kettingkast niet geplaatst kan worden, dan moet je dit accepteren, of je moet proberen de huidige EBB Long Life in te ruilen c.q. te verkopen en de andere EBB (voor kettingkast) te kopen en door je fietsenmaker te laten plaatsen.
Frits