Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Easy rohler of off rohler - Forum Wereldfietser

Easy rohler of off rohler

Ik twijfel tussen beide fietsen. De fiets zal gebruikt worden voor een 14 maandlange trip doorheen europa, noord amerika en australie.. De off rohler zal beduidend sterker zijn dan de easy rohler maarga ik dit nodig hebben.. ?

De off rohler is er in de maat 51 en 55. Vroeger had ik op men mountainbike maat 54. Is een 51 dan geschikt?
Voor degenen die te lui zijn om die modellen op te zoeken: wat zijn de belangrijkste verschillen?
Dag Bert, als je houdt van onverhard fietsen, kies dan echt voor de off rohler. Zo niet, kies dan voor de easy rohler (die ook wel onverhard aan kan).
Vooral in Noord Amerika, maar ook in Europa (en wellicht ook in Australië) kun je prachtig onverhard fietsen, niets mooiers dan forest roads, landwegen enzovoort.
Ik zou het wel weten....

Geniet van je reis

Erik
erikfiets schreef:Dag Bert, als je houdt van onverhard fietsen, kies dan echt voor de off rohler. Zo niet, kies dan voor de easy rohler (die ook wel onverhard aan kan).
Vooral in Noord Amerika, maar ook in Europa (en wellicht ook in Australië) kun je prachtig onverhard fietsen, niets mooiers dan forest roads, landwegen enzovoort.
Ik zou het wel weten....

Geniet van je reis

Erik
Bedankt voor je reactie,

Omdat ik wat materiaal mee te sleuren heb, neem ik een radical cyclone 4 mee. Als ik dan toch wat onverharde wegen opzoek.. Is dit hiervoor gemaakt?
bert claes schreef:Ik twijfel tussen beide fietsen. De fiets zal gebruikt worden voor een 14 maandlange trip doorheen europa, noord amerika en australie.. De off rohler zal beduidend sterker zijn dan de easy rohler maarga ik dit nodig hebben.. ?

De off rohler is er in de maat 51 en 55. Vroeger had ik op men mountainbike maat 54. Is een 51 dan geschikt?
Het wordt een beetje eentonig. Nu komen er een hoop reacties over verkrijgbaarheid van banden, wel of geen off-road, meer comfort 28" etc etc. Doe maar gewoon een offrohler, die is stoerder :lol:
De off rohler is er ook in 58..... hoe dat in relatie staat tot je maat 54 atb zul je aan de hand van geometrieschema's kunnen achterhalen. Ik ben zelf 1.90m met een binnenbeenlengte van 93cm, maat 55 voor de OR is het voor mij geworden.

Ik heb dus ook ooit de ER en de OR met elkaar afgewogen, maar nadat ik de OR in het echt zag, was ik meteen verkocht. Er zitten wel wat geometrische verschillen tussen de OR en ER, check de idworx site... langere naloop en langere wielbasis spreken in het voordeel van de OR, zeer stabiele fiets dus, ook met 35kg bagage. Onder de OR kunnen bredere banden in vergelijking met de ER. Daarnaast kun je de OR met een paar slicks net zo snel maken als de ER, maar je kunt de ER nooit zo allround maken als de OR. Bij twijfel zou ik dus zeker voor de OR gaan. En met de vernieuwde spatborden en de nieuwe robuuste bracketlagers is het een fiets geworden die zeer degelijk en nauwelijks nog te verbeteren is. Je betaalt er natuurlijk wel voor, maar dan heb je ook wat. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik de fiets niet eerder heb gekocht. Denk niet dat je er spijt van krijgt om de ER te laten schieten.
Bert, ik zou kiezen voor de OR, de fiets kan qua gewicht berijder en bepakking wat meer aan dan de ER.
Kijk ook eens bij Rein Veenedaal en bij Rijwielpaleis Bilthoven, hebben een aantal ER en OR 2e hands staan. Misschien ook nog wat overjarige modellen (Bikefeeling) die tegen een aantrekkelijke prijs weggaan.

AB, ik ben zelf ook 1.90 met een binnenbeenlengte van 88 cm en ik heb een OR van 58 cm. Framemaat 60 cm (28 ich) was/is voor mij altijd de juiste maat geweest. Ik vond de OR 55 cm (ondanks dat men vond dat de 55'er wat meer bij mij paste) toch wat nerveus sturen, mede door de kortere bovenbuis. Ik voel mij op de 58'er wat meer thuis en tot op de dag van vandaag heb ik er geen moment spijt van. Ik voel mij als een prins op de fiets (en niet op het paard).

Bert, ik zou eerst eens test gaan rijden. Bij bovenstaande rijwielzaken krijg je ruimschoots de tijd om te gaan testrijden om te kijken welke fiets uiteindelijk het beste bij je past voor het doel waarvoor je de fiets wilt gebruiken.
Succes met de afweging.
Frits
Vandaag eerste echte rit gedaan met de off rohler en ik moet zeggen: deze fiets rijdt enorm zoet! Geen seconde spijt van deze aankoop!
Goed om te horen. Ik heb ook een Off Rohler (nu twee maanden). Je kunt er ook geweldig mee mountainbiken! Ik heb toevallig dit weekend de spatborden, standaard en dragers eraf gehaald. Dan wordt het een gruwelijk scheurijzer (kan je een titanium frame "scheurijzer" noemen?).

Geweldige fiets.

Maak er een mooie reis van,

Maarten