Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Twee kapotte ortliebtassen, gebeurt dit vaker??

Heb de Ortlieb Bike packer plus serie (voor, achter en stuurtas). De tassen worden altijd qua gewicht goed over de fiets verdeeld. Ook tijdens de trip blijft het gewicht goed verdeeld, omdat ik altijd een papiertje heb in welke tas wat moet zitten. Voor de reis controleer ik de tassen altijd even op de weegschaal. Bovenop de achtertassen heb ik nog een rackpack plus met tent, slaapzak, slaapkussentje, extra slot en matje. Na iedere fietsvakantie kort of lang maak ik mijn tassen met een sopje zowel binnen als buiten weer schoon en controleer dan meteen of de schroeven nog vast zitten. Tot op heden geen problemen. Aan zowel binnen als buitenkant zit een hard plastic plaat (misschien dat dit het doorscheuren tegen gaat). Bij de nieuwere Ortlieb tassen wordt deze plastice plaat niet meer gebruikt. Het waarom niet, is mij niet duidelijk.
De stuurtas en met name de kaarthouder moet je wel met beleid bedienen, de drukknoppen gaan vaak moeilijk los, ook van de tas zelf. Maar ook hier heb ik tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Om mijn voor en achterdrager rol ik altijd ductape om beschadigingen aan tassen en drager te voorkomen. Opvulbeugeltjes kan je al na gelang wel of niet gebruiken.
Frits
Revanho schreef:
wijnand schreef: - Plaats niet al te veel gewicht, zoals een tent e.d. bovenop de achtertassen
Waarvoor dient de Rack-Pack dan?

Renaat
Die kun je er op plaatsen zoals dat hoort, maar je kunt zelf wel nagaan als je dat te zwaar maakt, dat dan de bevestiging bij de ophang rail te veel te verduren krijgt.
Het is ook een kwestie van gevoel!
Ik heb slechte ervaringen met de Classic voortassen. Dat komt door de opvulstukjes. Ik heb daar een keer bijna een vet ongeluk door gehad in een afdaling van een pas. Verder gaan de imbusboutjes te snel kapot (doorgedraaid of hoe je dat ook noemt). Ik heb na een tip op dit forum stukken tuinslang om mijn dragers gedaan. Zelfs op IJsland bleven de tassen nu zitten. Maar het ziet er niet uit zo. Ik ben dan ook erg jaloers op het veel betere Vaudesysteem van mijn fietsmaat. Erg jaloers.
Om te voorkomen dat de opvulbeugeltjes eruit vallen ,de opvulbeugeltjes gewoon vast lijmen is misschien wel de simpelste oplossing.
Vastlijmen hielp bij mij niet, na een tijdje gingen ze weer los...

Interessant is het antwoord op de vraag waarom het Vaude zonder hulpstukjes lukt.
willem.m schreef:Vastlijmen hielp bij mij niet, na een tijdje gingen ze weer los...

Interessant is het antwoord op de vraag waarom het Vaude zonder hulpstukjes lukt.
Op mijn Vaude's zaten ook opvulstukjes, die ook snel zoekraken. Beste oplossing is dan ook (textiel)tape om de dragers of een van de andere suggesties.

Overigens doen die Vaude's het al zo'n 10 jaar uitstekend, ook een gründlich Duits product.

Frans
Gezien de prijs van deze tassen en het doel waarvoor ze worden gebruikt mag je verwachten dat ze bij normaal gebruik vele jaren meegaan. De winkelier moet een deugdelijk product verkopen. Daar kun je hem op aanspreken. In principe heb je helemaal niets te maken met fabrieksgarantie, dat is namelijk een zaak tussen de winkelier en de fabrikant. Als dit mij zou overkomen zou ik de zaak voorleggen aan de geschillencommissie Thuiswinkel. Futurumshop is namelijk aangesloten bij deze organisatie. Let wel op de termijnen, je hebt drie maanden de tijd nadat je de zaak hebt voorgelegd aan de ondernemer.

Piet
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de
ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!
Ik heb dit als volgt opgelost. Met een stukje nylon kettingbuis over de buis van de dragers heen zodat de diameter van de dragerbuis toeneemt en je helemaal geen opvulstukjes meer nodig hebt. Betreft deze http://www.fietsengrutter.nl/product/to ... beb89264eb

Dit is bij iedere ligfietsboer te krijgen. Als je de buis in de lengterichting doorsnijdt dan is dit prima op de drager te monteren zonder dat dit er af lazert.
De meeste van onze Ortlieb classics zijn nu 10-15 jaar oud, en worden dagelijks gebruikt voor boodschappen, papieren van het werk etc. De enige problemen waren enkele kleine gaatjes die eenvoudig te rapareren waren, en brekende gespen. Dat laatste helaas ook soms al na vrij korte tijd. Ik denk overigens wel dat als je de tassen heel vol propt je om moeilijkheden vraagt, omdat ze dan wat bol gaan staan. zelf koop ik bijna nooit bij zulke discount winkels waar je geen band mee opbouwt. We mopperen veel op Bever, maar tot nu toe heb ik daar alleen maar heel goede service ontvangen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor goede fietswinkels. Heb je contact gehad met Ortlieb Duitsland, of alleen met de Nederlandse importeur? En weet je zeker dat Futurumshop ze via die importeur had ingekocht? Er was (is?) nogal wat sluikimport.
Wim
Wim schreef:Er was (is?) nogal wat sluikimport.
Wim
En twee officiele Ortlieb importeurs, een voor de tweewielerhandel, een voor de outdoor.


(bij Tubus vertelden ze me ooit dat op de bagagedragerproefstand de met bakstenen gevulde tassen van Vaude het veel beter uithielden dan de tasen van Ortlieb)
Frits schreef:Aan zowel binnen als buitenkant zit een hard plastic plaat (misschien dat dit het doorscheuren tegen gaat). Bij de nieuwere Ortlieb tassen wordt deze plastice plaat niet meer gebruikt. Het waarom niet, is mij niet duidelijk.
Frits
Mijn tassenset is nu een half jaar oud (Classic Roller). In de Back Roller zit aan de binnenzijde gewoon nog een kunststof plaat, de Front Roller heeft zo'n plaat aan de binnenzijde en een kleine plaat aan de buitenzijde. Ik heb nog niet eerder gehoord dat de tassen nu zonder bedoelde platen worden geleverd. Volgens mij wordt de tas zonder plaat een vormloze zak.

Wat mij opviel is dat er in de platen diverse voorgestanste gaten zitten, blijkbaar zijn de platen dus geschikt voor diverse modellen.
De Classic Roller wordt nog steeds voorzien van een onderrail in de vorm van een halve maan. Gevolg was dat mijn tassen met enige regelmaat aan de onderkant losschoten. Voor een paar euro kocht ik andere rails en deze gaven mij veel meer mogelijkheden en sindsdien blijven de tassen keurig in het gelid. Bevestiging is een fluitje van een cent, immers zijn de binnenplaten al voorzien van een gat voor een schroef.

Afbeelding
De nieuwe rails geeft veel meer afstel mogelijkheden.

Afbeelding
Verschil met de oorspronkelijke halve maan rails.

Afbeelding
Ander voordeel is dat ik nu reserve schroeven en bouten heb.

Doordat de haken aan de onderrails iets steun geven (en zorgt dat de onderkant nu ook op plaats blijft) heb ik het idee dat er daardoor ook de krachten beter verdeeld worden over alle haken van de tas. Dus zowel de ophanghaken als de onderhaak.

Met groet,

Arno
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!
Ik heb dat zó opgelost: http://www.tour.tk/cycle-touring-tips.htm (Januari 2007)
De tas is via futurumshop naar jacobsons/agu gegaan ter beoordeling.

Het blijkt dat de schade ook nog eens verkeerd naar Ortlieb Duitsland gecommuniceerd is. De importeur had doorgegeven dat de schroef gebroken was, de reactie van Ortlieb was: dat komt nooit voor, dus de tas zal wel te zwaar beladen zijn geweest.

Ik heb zowel een klacht naar Futurumshop gestuurd als naar Ortlieb Duitsland.....
Ook heb ik Ortlieb Duitsland gebeld en ze zouden met spoed naar het geval kijken, maar ze hadden het o zo druk. Veel klachten denk ik. En nu maar weer wachten.

Guido
@ sonali Ik heb dat zó opgelost: http://www.tour.tk/cycle-touring-tips.htm (Januari 2007)
Ik ga nu ook zelf tussenringen op mijn drager zetten, dan is het probleem opgelost met het uitvalen van de vulbeugeltjes.

Ik zie ook dat je de buitenband gerepareerd hebt met dat wondergaasje van VITTORIO, ik had opweg van Kazachstan naar Kyrgyzstan zowat mijn hele buitenband er mee behangen. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb al jaren Vaude met een harde achterkant. Bevallen prima. Worden veel gebruikt en ik ontzie ze echt niet, maar ze zijn nog steeds 100%.
PeeWee schreef:
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de
ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!
Ik heb dit als volgt opgelost. Met een stukje nylon kettingbuis over de buis van de dragers heen zodat de diameter van de dragerbuis toeneemt en je helemaal geen opvulstukjes meer nodig hebt. Betreft deze http://www.fietsengrutter.nl/product/to ... beb89264eb

Dit is bij iedere ligfietsboer te krijgen. Als je de buis in de lengterichting doorsnijdt dan is dit prima op de drager te monteren zonder dat dit er af lazert.
Bij elke caravanbedrijf kan je in diverse maten per meter waterslang kopen. Rond 1 Euro per meter. Bijvoorbeeld 8 x 12 (binnendiameter x buitendiameter) en 10 x 14. Sterk en makkelijk te verwerken. Bovendien 'glashelder'.

Afbeelding

Groet,

Arno
henkfietst52 schreef:Hoe zit het bij andere Ortlieb gebruikers met de vulbeugeltjes in de
ophang haken, die dingen vallen er snel uit vind ik!

Overigens waren de tassen van Radical Design wel mijn faforiet, jammer dat ze geen "gewone' tassen meer maken.


Henk

kunst en fietswerk
Ortlieb gebruikers,

Na 28.000 km, circa 8 kg per achtertas (exlcusief soms gewicht tas er boven op), nooit deze (vulhaakjes en boutjes die de stof uitslijten) problemen gehad. Ik ga nu wel opletten. Rob W
Zit er geen kunststof verstevigingsplaat aan de binnenkant van de Ortlieb tassen, daar waar de bouten doorheen zitten?
Ik heb zelf geen ervaring met Ortlieb, want ik gebruik mijn groene Karrimor canvas zijtassen (mét verstevigingsplaat aan de binnenkant dus) al sinds 1977 en die hebben heel wat duizenden kilometers afgelegd! Wel hier en daar een rafeltje, maar ze hangen nog steeds als een huis aan mijn bagagedrager.
Ik ga van die slangen halen zoals Arno aangeeft en om mijn drager knuppen dan ben ik in één keer van het gerammel af.

Henk

kunst en fietswerk
Martin E. van Doornik schreef:Zit er geen kunststof verstevigingsplaat aan de binnenkant van de Ortlieb tassen, daar waar de bouten doorheen zitten?
Jawel hoor. N.a.v. het bericht op dit forum heb ik afgelopen week in een buitensportzaak voor de zekerheid eens met de vingers aan een nieuwe tas gezeten en de platen zitten er nog altijd in.
Leon