Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm: tips? - Forum Wereldfietser

Fietshelm: tips?

Natuurlijk eerst het forum doorzocht. Daar vond ik met name discussies over wel of niet een helm dragen. Maar hoe men er ook over denkt, in Spanje is een helm verplicht buiten de bebouwde kom. Draag je de helm niet, dan kan je een boete van 150,= euro krijgen en moet je alsnog een helm kopen. Daar ik naar Barcelona wil fietsen wil ik gewoon een helm. Kan ik dan ook dragen in andere situaties.

Maar waar moet ik op letten bij de aanschaf? Ik ga er vanuit dat de meeste helmbezitters onder jullie een racehelm bezitten. De helm moet natuurlijk goed beschermen, maar in een warm land is een goede beluchting ook belangrijk. En als het kan ook niet te zwaar zijn. Bovenal comfortabel zitten.

Zijn er op basis van jullie ervaringen helmen die ik absoluut niet moet kopen? Is er een bepaald model dat de voorkeur verdient? En wat voor een type sluiting onder de kin is handig?

Via Google zie ik door de bomen het bos niet meer, of beter gezegd kom ik niet goed tot een keuze. Ook de prijzen variëren enorm: van 40,= tot wel 150,=.

Graag wat adviezen en tips om tot een wat meer gerichte zoektocht te komen.

Groet,
Arno
Ik vind het (vooral bij snelle afdalingen) wel handig als de voorste luchtgaten in de helm voorzien zijn van gaas om insecten bij te houden. Een vliegend beest (zeker een bij of wesp) die vast komt te zitten in je helm terwijl je snel aan het fietsen bent, kan erg vervelend zijn.

Renaat
@Renaat: bedankt voor deze eerste tip. Zou ik zelf absoluut niet aan gedacht hebben. Ik begrijp dus dat er helmen zijn met gaas in de gaten. :wink:

Mag ik vragen welke helm jij bezit? Zou ik ook graag van anderen willen vernemen.

Bedankt en groet,

Arno
Als ik jou was zou ik naar een goede fietswinkel gaan en gewoon veel modellen passen.
Elk hoofd is weer anders en dus kan het zijn dat een helm die bij iemand anders goed zit bij jou voor de meter niet.

Het belangrijkste aan een helm is bij mij dat hij lekker zit en er dus geen last van heb tijdens het fietsen.
Als je gaat kijken naar de prijs dan is het vaak zo dat hoe duurder de helm hoe lichter en beter luchtdoorlatend deze is.
@Marks: natuurlijk is een helm persoonlijk en moet deze gepast worden. Maar met wat tips over waar op te letten, ATB-model, race-model, type sluiting etc. kom ik wat beter beslagen ten ijs. Mogelijk dat een bepaald merk of type ook algemeen als prettig, goed of als aanrader wordt bevonden. Op deze vragen hoop ik wat antwoorden te krijgen.

Groet,
Arno
Passen passen en passen. Dat is mijn advies. Ik zou willen dat ik meer keus had, maar als je een echt groot hoofd hebt is er maar een helm om uit te kiezen (de Giro XL). En verder zijn er smalle hoofden, brede hoofden etc etc. En ja, dure helmen hebben meestal meer ventilatie en zijn lichter, en dat is allebei interessant - als ze passen.
Wim
In principe koop ik altijd een goedkope helm. Ik heb goede ervaringen met Bell en Giro, die voor 25-30 euro te koop zijn.
Misschien handig om een helm met zo'n klepje aan de voorkant te nemen, zodat je niet hoeft te prutsen met een pet (eventueel).
Goedkope helmen zijn inderdaad net zo veilig als dure - als ze passen. Wel is het de moeite waard te kijken of ze behalve aan de Europese eisen ook aan de soms wat strengere amerikaanse voldoen (vaak wel).
Wim
Volgens mij is er niet echt een groot verschil tussen een 'race' en een 'mtb' helm.
Een 'mtb' helm heeft vaker een (verwijderbaar) klepje tegen de zon en een klepje is ook fijn in de regen.
Helmen komen vaak in maten van S t/m XL. Voor zover ik weet kan je alle helmen aan de achterkant nog losser of strakker doen.
voor de aanschafprijs van een dure helm kan je dus ook 1 boete betalen.

Zou de Spaanse politie echt deze idiote regel die absoluut nergens op slaat afdwingen?

Voor zover ik weet rijden mensen als van Rijn ook niet met zo'n belachtelijk ding op hun hoofd? Maargoed, als je geen boete wilt riskeren...

Ik zou als ik er 1 kocht (wat ik nooit ga doen) de goedkoopste nemen, misschien een roze :D
Hier een helmdrager. :)
Ik zou een helm kiezen met gaas in de gaten zodat er geen insecten in kunnen vliegen. Wanneer er een bij in je helm vliegt heb je spijt als haren op je hoofd dat er geen gaas in die gaten zit. En ik heb een helm met van voor zo'n klepje op. Dan kan je je ogen uit de regen of de zon houden. En voor de rest passen he? :)
Het is zoals gezegt passen, een goedkope helm zal indien hij past zeker voldoen maar vaak zijn de helmen in de hogere catogorie vaak beter van pasvorm en sluitingen. Bij de duurdere heb je vaker meerdere afstelmogelijkheden. Ook zit er dan vaak een gaas bij die je kan monteren in je helm tegen insekten. Een klepje of niet is geheel wat je zelf wilt, ik draag een koerspetje eronder als het regent is gelijk ook een beetje bescherming voor je hoofd. Ik fiets trouwens nooit meer zonder helm, zelf nog niet meegemaakt maar heb ondertussen wel al meerdere helmen gezien na een val die gescheurd of totaal in 2 gebroken waren na een val, moet er niet aan denken dat die geen helm zouden dragen.
wij hadden gewoon goedkope helmpjes van Bell. Nu heeft m'n partner een andere duurdere helm gekocht, puur en alleen omdat de helm eigenlijk niet goed paste en we geen grote helm konden vinden in het goedkopere segment.
Ik heb er een met zo'n klepje: erg handig tegen de zon en regendruppels
Wanneer ik mijn helm draag, ben ik ook blij met het klepje vooraan. Zoals al door anderen aangegeven: aangenaam bij regen of zon.
Verder inderdaad een kwestie van passen. Hoewel ik vooraf eerder geïnteresseerd was in een duurder model paste een van de goedkoopste helmen die ze liggen hadden gewoon beter, dus schrijf die zeker niet op voorhand al af.
In plaats van zo'n klepje op de helm doe ik gewoon een wielerpetje onder de helm bij laagstaande zon of regen.
1. Neem altijd een passende helm. Zelf heb ik zoals Wim een groot hoofd (Giro XL was goed voor mij). Goedkope helmen hebben helaas niet die maat. Ik heb er in Malaga nog geprobeerd.
2. Een goedgekeurde helm is altijd betrouwbaar en veilig.
3. Comfort kan met duurdere helmen wat beter zijn, maar is niet altijd zo.
4. Kans op een boete? Zeer gering!!! Vooral tijdens het klimmen op dagen boven de 30 graden lijkt mij het veiliger en fijner voor jezelf en je gezondheid als je zonder helm klimt. Dan zet je hem voor de afdaling weer op. Komt een politie dan toch langs dan zeg je toch dat je dat niet wist dat het in Spanje verplicht is en zet gauw je helm op.
Zelf draag ik een BELL-fietshelm. Gekocht in 2004 in een sportzaak in Hagfors (Zweden). Daar goed rondgekeken welke ik mooi vind en welke goed paste. Kostte geloof ik ongeveer 320 Svensk kronor. Daarom heb ik vanwege zijn herkomst een Zweeds vlaggetje erop geschilderd. Tot nu toe wel tevreden, behalve wat gekriebel van de riempjes onder mijn kin.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Zelf draag ik een BELL-fietshelm. Gekocht in 2004 in een sportzaak in Hagfors (Zweden). Daar goed rondgekeken welke ik mooi vind en welke goed paste. Kostte geloof ik ongeveer 320 Svensk kronor. Daarom heb ik vanwege zijn herkomst een Zweeds vlaggetje erop geschilderd. Tot nu toe wel tevreden, behalve wat gekriebel van de riempjes onder mijn kin.
Dan ben je wel toe aan een nieuwe helm lijkt mij...
Houdbaarheid van een helm is toch iets van drie jaar als ik het goed heb, productiedatum staat daarom vaak in de helm vermeld.

Zelf ook een goedkope helm gekocht, en draag hem vooral bij afdalingen en drukke wegen. Berg op draag ik hem in elk geval niet, veel te warm!
(never mind)