Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS keuze - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

GPS keuze

In die zin is er natuurlijk nooit een probleem zolang er AA's in kunnen: je kunt altijd een dikke stapel batterijen of accus meenemen. Maar als de naafdynamo een belangrijke energiebron is, maakt het toch wel uit of je veel of weinig moet trappen voor je navigatie. Evenzeer is het handig als je twee dagen kunt fietsen zonder bij te laden op een camping, in plaats van een.
Wim
Ik heb toevallig een Dakota 20 gehuurd voor een fietsdag met een voorgeprogrammerde route. De man vertelde mij dat je het beste gebruik kan maken van het kompas. Dat is gelukkig vrij groot t.o.v het scherm.

Waypoint leverd deze voor 335 euro, met een SD-benelux kaart. Wel makkelijk natuurlijk voor als je niet te technisch ben en gelijk wilt rijden. Omdat ik al een telefoon heb met touchscreen, lijk deze de juiste keuze voor mij.

Mijn vraag is alleen. Met een SD kaart van de benelux kan je geloof ik nog wel routes van het net laden maar niet incombinatie met bv de city navigater?

Mario
Als je de CityNavigator wilt gebruiken, dan moet je het kaartje wisselen. Lastig als je bijv. koude handen hebt. Volgens het GPS-forum is er ongeveer 700 MB vrij op het kaartje, dus er kan nog een kaart bij, echter geen CN. Je moet wel oppassen als je dit doet dat je de fietskaart niet overschrijft.

Ik snap aan één kant wel dat er geen DVD-versie is van de Garmin Benelux fietskaart, maar nu is het wat mij betreft te onhandig. Ik heb deze kaart niet gekocht, de OpenFietsMap Benelux is wat mij betreft prima. Die heeft bovendien LF- en knooppuntroutes erin zitten, dit heeft de Garmin kaart niet.
Begrijp ik het goed dat je het kaartenmateriaal beheert en ook eventueel tevoren tracks aan maakt in een programma als Mapsource (Windows), en dat Basecamp daarvan nu de geprefereerde opvolger is (maar nog wel 3.2 omdat 3.3 blijkbaar nog niet helemaal goed werkt)?
Wim
Volledig goed begrijpen is onmogelijk, maar in grote lijnen begrijp je dat goed.

(In ieder geval: 'tracks' = 'routes/tracks'; vergeet MapSource (end-of-life en véél minder dan BaseCamp; (al gebruik ik zelf MapSource nog steeds gedurende 20% van mijn tijd); ik gebruik 'gewoon' BaseCamp 3.3, want véél beter dan 3.2; iedere nieuwe versie van Garmin heeft een aantal plussen en minnen t.o.v. de vorige versie; Garmin = 'Processie van Echternach'; het begrip 'work-around' is in deze essentieel; bijv. BaseCamp 3.3 routeert weer anders dan 3.2; gebruikers noemen dat bugs, Garmin noemt dat 'new features').
Als je Mac-gebruiker bent en/of als je zo'n kaart als de Garmin Benelux fietskaart gebruikt, dan kom je niet onder Basecamp uit. Ik gebruik ook versie 3.3, tot nu toe geen problemen tegengekomen.
OK, ik gebruik Windows, en als ik het goed begrijp valt het met Basecamp 3.3 dus wel mee.
Wim
Laat ik het anders formuleren:
Tegen de tijd dat jij de problemen binnen BaseCamp 3.3 hebt ontdekt heb je op GPS gebied geen enkel probleem meer; :)
En tot die tijd heb je andere problemen, ehh 'uitdagingen'... 8)
Ofwel: maak je hier niet druk om, concentreer je op je eerste 'taken' en begin met BaseCamp 3.3.
Bedankt, dan installeer ik 3.3. Dan kan ik eerst eens lekker gaan droogzwemmen terwijl ik nog geen GPS heb.
Wim
O jee, is ook zo, Wim het is een uitdaging. :twisted: Bij mij schommelt het GPS-en tussen een pracht van een uitdaging tot een frustratie van grootte afmetingen. Maar stap voor stap alles doorgronden en met vallen en opstaan kom ik in ieder geval steeds weer wat verder.
Ook ik las van de problemen met de nieuwe versies. Mij lukte het niet eens te werken met de oude versie omdat ik automatisch updates had aanstaan.
Succes met je keuze en alles wat erna komt!
Ik zag net op een instructie film van waypoint, dat de benelux sd, de mooiste routes zoekt. Mij maakt het niet uit of dat via knoop punten of LF routes is, als het maar een mooie is.

Met 850 mb kan ik ge gehele Hanzeroute laden. Hoef ik niet te kloten met allerlei sites als Basecamp.

Ik wil met een GPS leuk kunnen fietsen, zonder iedere keer te moeten stoppen om op de kaart te kijken.

Ik wil dus ook niet uren achter de computer zitten. Ik kan ook de gehele route naar Barcelona laden. Makkelijk toch.

Mario
Wim schreef:Bedankt, dan installeer ik 3.3. Dan kan ik eerst eens lekker gaan droogzwemmen terwijl ik nog geen GPS heb.
Wim
Lukt het een beetje om een keuze te maken? Misschien kun je eens een bepaald garmin toestel huren/lenen.
Stapje voor stapje, en als er tijd is (vandaag was het ook nog mooi fietsweer). Ik heb nog een vraag: zijn de buitensport modellen zoals de Etrex en de Dakota compatibel met de modellen voor de auto (ik snap dat er verschillende eisen aan het feitelijke kaartenmateriaal gesteld worden)?
Wim
Wim schreef:zijn de buitensport modellen zoals de Etrex en de Dakota compatibel met de modellen voor de auto?
Kort antwoord: 'nee'.
Lang antwoord: 'nee, mits' of 'nee, tenzij...'

Op de fiets/wandelend = Garmin.
In de auto = TomTom.

Outdoor modellen (althans de modellen die jij noemt) hebben geen stem om je vertellen wat je moet doen. In de auto is dat 'gevaarlijk' (eigenlijk zonder aanhalingstekens).
Tenzij je medepassagier de GPS in de auto gebruikt en de aanwijzingen doorgeeft. Alleen op de grote weg lukt het mij probleemloos om met een Outdoor toestel in de auto, zonder hulp, te navigeren.
En dan heb ik het nog niet eens over rijstrookaanwijzingen, vermijd obstructie en al die andere dingen die mijn simpele TomTom kan en waarbij ik me er over verbaas (= erger) dat mijn Garmin dat niet kan.

Ik heb 'compatibel' geïnterpreteerd zoals ik dacht dat jij het bedoelde.
Letterlijk 'compatibel' zijn alle toestellen wél. Met BaseCamp, kaartmateriaal, voeding. Zolang het allemaal Garmin is.
supermario schreef:Ik zag net op een instructie film van waypoint, dat de benelux sd, de mooiste routes zoekt. Mij maakt het niet uit of dat via knoop punten of LF routes is, als het maar een mooie is.
Dat hangt van de situatie af. Door de manier waarop ze de kaart gemaakt hebben heeft de GPS een voorkeur voor wegen die geschikt voor de fiets zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat het inderdaad een mooie route is. Een GPS berekend de kortste of de snelste route, afhankelijk van de instelling, van A naar B. Als er een kilometer verderop een mooie route is die door een natuurgebied loopt, dan zal de GPS die niet volgen als er een andere route is die korter of sneller is.
Nog even over compatibiliteit met de auto. Ik had me gerealiseerd dat er in de auto heel andere eisen aan gesteld worden: groter scherm, en lieftallige damesstem om je te vertellen wat je moet doen, etc. Tegelijk stelt eenfiets natuurlijk ook specifieke eisen: trillingsbestendiger, waterdicht, laag energieverbruik. Dus inderdad, de bijrijder kan met de outdoor gps in de hand aanwijzinge geven, maar dat is het wel weer. Maar als je voor weinig geld een simpele Garmin voor in de auto koopt, zijn de fileformats etc dan hetzelfde? Of moet je alles twee keer kopen, en - nog erger - twee keer leren?
Wim
De file formats van apparaten als de nüvi (voor de auto) en de outdoortoestellen zijn gelijk. Maar wb de voorgeïnstalleerde City Navigator, daar heb je maar één licentie voor (dus voor die nüvi) en die is dus niet op je outdoortoestel te gebruiken (tenzij je een andere gekochte versie hebt of een gehackte) . Gratis OSM kaarten kan je wel op beide apparaten gebruiken. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt op het outdoortoestel zal je geen probleem hebben die nüvi te doorgronden, die is een stuk simpeler in gebruik.
Frank schreef:Een GPS berekend de kortste of de snelste route, afhankelijk van de instelling, van A naar B. Als er een kilometer verderop een mooie route is die door een natuurgebied loopt, dan zal de GPS die niet volgen als er een andere route is die korter of sneller is.
Dat is niet per se waar. De fietsrouteplanner van de Fietsersbond kan routes aanmaken volgens verschillende criteria, waaronder schoonheid van de omgeving. Er is geen enkele reden waarom een GPS datzelfde kunstje niet zou kunnen. Het is een kwestie van voorkeur geven aan bepaalde wegen boven alternatieven, op basis van verschillende eigenschappen.

.tsooJ
Klopt. Zo werkt de onroute kaart bijv. door een beetje vals te spelen, en vrijliggende fietspaden te categoriseren als snelwegen.
Maar dat geldt voor alle vrijliggende fietspaden, zo is er hier in de buurt een vrijliggend fietspad langs een provinciale weg, terwijl een paar honderd meter verderop een prachtig dijkje met fietspad evenwijdig aan deze weg kronkelt. De onroute kaart kiest consequent voor het fietspad langs de weg, zelfde wegcategorie maar korter. Het blijft een computer, nadenken kunnen ze niet.
Geduld...

De routeplanner van de Fietsersbond geeft een aardig beeld van wat er in de toekomst te verwachten is. Klik het paneel met geavanceerde voorkeuren maar eens open, daar is een waslijst aan criteria waarvan de weging met schuifjes is in te stellen.

Een punt is wel dat daarvoor gigantisch veel data over diverse wegen moet worden verzameld en bijgehouden. Projecten als OpenStreetMap zijn van onschatbare waarde om via "crowdsourcing" zulke data te verzamelen.

.tsooJ