Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk Mes Neem Jij Mee? - Forum Wereldfietser

Welk Mes Neem Jij Mee?

Als ik op reis ben zit er standaard een mes in mijn uitrusting, zoals bij zoveel reizigers. Heb al diverse messen uitgeprobeerd maar neem de laatste jaren een eenvoudig "Opinelleke " en een blik/flessenopener mee.

Onderweg ben ik als oud keurmeester en verzamelaar altijd geinteresseerd in wat een ander voor mes bij zich heeft.

Ik kwam de meest uiteenlopende messen tegen, van een Zwitsers officiersmes, een aardappelschilmesje, een heuse dolk van wel een kilo, een koksmes van 30 cm lang, een Leatherman [zwaar in gewicht] enz.
Zelf heb ik in Kirchistan [Douane] grote problemen gehad omdat ik een behoorlijk groot mes in mijn tas had. Ik ben er achter gekomen dat een klein, licht, handig OPINEL mesje alles in zich heeft wat ik nodig heb.

Wat zijn jouw ervaringen?

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Opinel. Zelfs thuis mijn favoriete mes. Simpel, goedkoop en makkelijk heel scherp te slijpen met een wetsteentje.
Zakmesje met van alles er verder aan, plus een GSI lexan besteksetje.
Wim
Ik heb tot nu toe altijd een Benchmade mes mee, één van hun instapmodellen (ben het type even kwijt). Ik ben er nog altijd erg blij mee, hij blijft erg lang scherp en ligt lekker in de hand. Verder is-ie behoorlijk basic, wel wat groter dan de Opinels die je vaak ziet. Als ik alles opnieuw zou doen zou ik misschien ook een simpele Opinel meenemen (stuk goedkoper), maar mijn Benchmade ligt een stuk lekkerder in de hand en die hoef ik minder vaak te slijpen.
henkfietst52 schreef:Ik kwam de meest uiteenlopende messen tegen, van een Zwitsers officiersmes, een aardappelschilmesje, een heuse dolk van wel een kilo, een koksmes van 30 cm lang, een Leatherman [zwaar in gewicht] enz.
Aardappelschilmesje van de Hema á 1,50 8)
Ik heb wel een mooi inklapmesje van X-treme maar dat is toch een stuk zwaarder :wink:
Henk,

Welke maat is jou Opinelleke dan?

wat zou een makkelijk hanterbare lengte zijn?
Hoi

op mijn eerste fietsreis begin volgend jaar gaat de opinel mee.
Een jaar of 12 heb ik samen met mijn vrouw lange motorreizen
gemaakt en de opinel is steeds het mes van dienst geweest.
Bestek zit in een zelfgemaakt bestekzakje bij elkaar. Heb het
gemaakt van fluo oranje stof zodat het makkelijk te vinden is.

Groetjes
Luc
Victorinox zakmes, gekregen toen ik verplicht werd om ergens op een afgelegen heidevlakte tegen 'de Rus' te vechten. Mes, blikopener, flessenopener en priem meer heb(had) ik niet nodig. 8)
Een Opinel. Die helaas harder roest dan een Italiaanse auto uit de jaren zeventig. Maar eens kijken naar de rvs Opinel, want het zijn wel mooie en lichte mesjes.
niet opvouwbaar groentemes, het moet lang genoeg zijn om een brood te snijden
pedalman schreef:Victorinox zakmes, gekregen toen ik verplicht werd om ergens op een afgelegen heidevlakte tegen 'de Rus' te vechten. Mes, blikopener, flessenopener en priem meer heb(had) ik niet nodig. 8)
Die heb ik ook mee, er staat op kl 87.
En nog een klein victorinox mesje met schaar pincet etc.
Naast mijn dikke Vicorinox die al 23 jaar 365/365 mijn gereedschap is en een doodnormaal vrij licht tafelmes van de Hema is wellicht mijn Victorinox groentemesje belangrijker. Het lijkt een beetje op een schilmesje van de Hema, maar het is iets langer en scherp genoeg om stokbrood en tomaten - en dus al het andere ook - perfect door te snijden zelfs zonder dat het kartels heeft. Op groepsreizen heb ik het altijd meegehad omdat ik geen gezin heb in gepruts met botte mesjes. De reactie was altijd dezelfde: in het begin wat gemor over overdrijven en zo, maar na één keer lenen hoor ik niks meer.
Eenmaal thuis even over het aanzetstaal en klaar. Helaas zijn ze niet "interessant" door een houten handvat, een bijzonder metaal dat roest en toch weer niet noch door een hoge prijs.
Ik heb er van een stukje meubelleer en een nietmachine een foudraaltje voor gemaakt om het veilig mee te kunnen nemen.
Leon
Afbeelding
Ik neem standaard een basic Vicorinox mee met flesopener, blikopener, mes, klein mes, priem en platkop schroevendraaier functies. Daarnaast heb ik een Opinel 8 carbon mes. Dat is echt mijn favoriet om dingen mee te snijen. Vlijmscherp en oer degelijk! Ik heb er een gaatje in geboord en een metalen kettinkje doorheen gehaald. zo kan ik hem bv. aan mn klimgordel hangen met klimmen of aan mn tas voor "easy-acces" (hij wil in de fietstas nog wel eens helemaal naar onderen "zakken")
Opinel. Voor de prijs alleen al kan je niet sukkelen.
Steakmesje van de hema en Victorinox outrider
WENGER SUI 1 Alinghi Multitool... mét kurketrekker :)
@ Jasmon Welke maat is jou Opinelleke dan?
Ik heb een Opinel met een lemmet van 8 cm. vergelijkbaar met een aardappelschilmesje. Ik kan er en stokbrood in de lengte mee doorsnijden, en ook een meloen van doorsnee 35 cm. doorklief ik er mee.
@ Leon thuis even over het aanzetstaal en klaar
een bijzonder metaal dat roest en toch weer niet
Ik heb een RVS mesje, de hardheid van het staal is zodanig dat ik het met een wetsteentje goed scherp kan houden.
Een aanzetstaal is alleen maar om het mes scherp te houden, niet om te slijpen.
Je zet de vouw van het mes weer recht door zachtjes in de juiste hoek over het staal je bewegen. Veel mensen weten dat niet.

Het keukenmesje [Robert Herder, Solingen] zie foto, is niet van RVS, waardoor vlijm scherp. Een nadeel van geen RVS vind ik de ijzersmaak, roest valt wel mee als je het mes een beetje vet houdt.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
In de stuurtas een Buck zakmes (model 110 FG) en in de gereedschapsset een Multitool. De Buck is iets zwaarder dan een Opinel, maar roest niet. Het lemmet is van een keiharde staalsoort en superscherp. Verder vind ik hem prettiger werken dan m'n Opinel. (Die verblijft als sinaasappelmes in m'n bureaula). Vanuit een scoutingverleden heb ik een redelijke verzameling snij-ijzers overgehouden dus een Bowie jachtdolk en een stuk of 6 Victorinox en Wenger messen slingeren op de studeerkamer rond, maar gaan niet mee op (fiets)vakantie.

Groet Remco
Ik heb een Leatherman mee, daar zit een mes in.
Een Opinel, omdat het hoort.

Een Leatherman, omdat het handig is.

Een Zwitsers zakmes, omdat niet alle wijn een schroefdop heeft.

Een broodmes, voor het heerlijke grove Deense brood.

Een koksmes, beroepsdeformatie.