Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Android app mag er zeker niet ontbreken bij de WF? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke Android app mag er zeker niet ontbreken bij de WF?

Geweldig. We proberen hier elke kraak, zucht en piep uit onze fiets te halen en nu gaan we spraakgestuurd de bocht door ...
Voor natuurliefhebbers kan ik de http://www.aviasoft.org/natureexplorerAndroid.html aanbevelen. Engelstalig, gratis en niet op de market te krijgen maar als je deze bij je hebt kun je de natuurgids thuis laten. Heeft zelfs (vogel) geluidjes.

voor de (potentiele) Osmand gebruikers nog een tip. Naast je standaard applicatie instelling (auto, fiets, voetganger) welke gebruikt wordt voor o.a. routering kun je ook de kaartweergave aanpassen aan fietser. Het effect hiervan is dat fietspaden wat prominenter getoond worden en nooit meer wegvallen onder naastgelegen wegen als je wat verder uitzoomt. (Settings>maps>rendering mode(bicycle))

Ook kun je als je een beetje overweg kunt met XML zelf de layout van de kaart bijna volledig aan je eigen wensen aanpassen. Zo heb ik de fietspaden knalrood en wat breder gemaakt. Zie op je andoid het bestand default.render.xml
in de map Osmand>Redering
arnob schreef:Geweldig. We proberen hier elke kraak, zucht en piep uit onze fiets te halen en nu gaan we spraakgestuurd de bocht door ...
:lol: Jazeker, die kraak, zucht en piep moet weg om Eva goed te kunnen horen..

Een nachtelijke fietstocht van Steenwijk naar Peize veranderd van een een geklooi met zaklampjes naar een haast transcendente ervaring omdat je gewoon blijft rollen....

Maar gewoon op vakantie een stad uit fietsen is ook gewoon veel lekkerder als je niet op een beeldscherm hoeft te turen..

Op de motor wordt Bono onderbroken door Eva en ik erop geattendeerd dat ik een afslag moet nemen...

Kortom, als ik navigatie gebruik vindt ik audio-ondersteuning erg fijn...

Google is daar overigens veruit suprieur t.o.v. Osmand, maar het nadeel van Google is dat je geen routes kan laden of routeren specefiek voor de fiets.

Maar 95% van de tijd heb ik navigatie uit staan omdat het je dommer maakt...

Gr
Eric
PeeWee schreef:@ Eric: Handig dat je NL stemmen kunt importeren in Osmand. Wist ik niet. Het is me inmiddels ook gelukt maar dan met deze link :http://tomtom.gps-data-team.com/tomtom_voices.php
Die van jou lukte niet. Ws omdat het geen CHK formaat was.
Dank voor de tip, de Eva in chk versie werkte wel, via OsmAndVoice in Osmand geinstalleerd.
Die pakt de chk uit tot losse audio files.
Echter niet gelijk want ik bleek een app te missen die de text naar spraak omzet, via de instellingen van de sony gedownload en nu werkt 't.

Dank allen, nu hoef ik ook geen TomTom meer aan te schaffen. :D
PeeWee schreef:Voor natuurliefhebbers kan ik de http://www.aviasoft.org/natureexplorerAndroid.html aanbevelen. Engelstalig, gratis en niet op de market te krijgen maar als je deze bij je hebt kun je de natuurgids thuis laten. Heeft zelfs (vogel) geluidjes.
Wat een ontzettend leuke app! Bedankt.
frank bueters schreef:Wat een ontzettend leuke app! Bedankt.
Ben het helemaal met je eens :)

NB: Je kunt de tekstbestandjes ook nog zelf aanpassen. Zo heb ik als test eens een NL wiki tekst van een vogel in tekstbestand geplakt. Is handig als je niet zo goed in Engels bent of als je bv niet weet dat een "goldfinch" geen goudvink maar een putter is ;)

Graag gedaan, bedankt voor de feedback en veel plezier ermee.
PeeWee schreef:
frank bueters schreef:Wat een ontzettend leuke app! Bedankt.
Ben het helemaal met je eens :)

NB: Je kunt de tekstbestandjes ook nog zelf aanpassen. Zo heb ik als test eens een NL wiki tekst van een vogel in tekstbestand geplakt. Is handig als je niet zo goed in Engels bent of als je bv niet weet dat een "goldfinch" geen goudvink maar een putter is ;)

Graag gedaan, bedankt voor de feedback en veel plezier ermee.
Heb de aviasoft app er inmiddels ook op staan echter de database die je appart moet downloaden, daarvan kan ik even niet vinden waar je die moet parkeren om 't programma te laten werken. Nu heb ik 't programma zonder info.

Peewee/iemand tip waar/in welke map je de vogel database moet zetten?

alvast bedankt,
TravelDuck schreef: Peewee/iemand tip waar/in welke map je de vogel database moet zetten?

alvast bedankt,
- pak de database uit op je pc
- kopieer NatureExplorer 1.5.6.apk naar de map van de uitgepakte database (Aviasoft)
- kopieer de map Aviasoft naar de SD kaart van je GSM
- ga naar SDcard/Aviasoft en start het .apk bestandje

Nu vindt het programma de database wel.

Frank
Ook ik ben sinds kort in het bezit van de waterdichte Sony Ericsson Xperia Active en ben me een beetje aan het verdiepen in het navigeren met Osmand. Tot nu toe altijd met TomTom genavigeerd, dus ik ben een analfabeet in GPS-land. Aan de hand van de info die voorbij kwam heb ook ik getracht een nedelandse stem te instaleren, dit is me tot nu toe echter niet gelukt. Kan wellicht iemand mij (een PB met) de handleiding voor dummy's sturen zodat ook mij dit lukt? Ook had ik nog twee andere vragen: is het mogelijk met Osmand te navigeren naar uit Outlook geinporteerde adressen en kan ik het scherm uitzetten en alleen op stem navigeren om zo de accu te sparen?
Bert van Sprang schreef:Ook ik ben sinds kort in het bezit van de waterdichte Sony Ericsson Xperia Active en ben me een beetje aan het verdiepen in het navigeren met Osmand. Tot nu toe altijd met TomTom genavigeerd, dus ik ben een analfabeet in GPS-land. Aan de hand van de info die voorbij kwam heb ook ik getracht een nedelandse stem te instaleren, dit is me tot nu toe echter niet gelukt. Kan wellicht iemand mij (een PB met) de handleiding voor dummy's sturen zodat ook mij dit lukt? Ook had ik nog twee andere vragen: is het mogelijk met Osmand te navigeren naar uit Outlook geinporteerde adressen en kan ik het scherm uitzetten en alleen op stem navigeren om zo de accu te sparen?
Heb je bij de instellingen van de telefoon bij spaakinvoer en -uitvoer (via menuknop / rechtsonder), vervolgns instellingen tekst naar spraak de standaardengine voor gesproken tekst geinstalleerd?
Deze stond er bij mij standaard nog niet op.

Vervolgens heb je Osmand Voice app nodig voor het omzetten van de eva stem die hier eerder is genoemd.
Als je 't zonder deze app wil doen kan ik je wel een zipje sturen met de al uitgepakte stem bestanden die je via je pc op 't sd kaartje van de telefoon kunt zetten.

Verder is het nog wat instellen bij Osmand onder het menu bij navigation.

succes,
Standaardengine voor gesproken tekst geinstalleerd.
Osmand Voice app had ik al geinstalleerd en Eva.150.percent.zip had ik al gedownload naar mijn SD-kaartje.
Als ik echter via Osmand Voice probeer dit bestand te importeren zegt mijn apparaat: no files imported, dus ergens gaat er iets niet goed! Misschien kan je me een zip bestand sturen met de al uitgepakte bestanden, echter ik zou ook wel willen weten waar het fout gaat.
Bert van Sprang schreef:Standaardengine voor gesproken tekst geinstalleerd.
Osmand Voice app had ik al geinstalleerd en Eva.150.percent.zip had ik al gedownload naar mijn SD-kaartje.
Als ik echter via Osmand Voice probeer dit bestand te importeren zegt mijn apparaat: no files imported, dus ergens gaat er iets niet goed! Misschien kan je me een zip bestand sturen met de al uitgepakte bestanden, echter ik zou ook wel willen weten waar het fout gaat.
Probeer anders de Eva NL vanaf deze link 's:
http://www.gps-data-team.com/pda-gps-na ... /index.php

het *.chk bestand heb je nl nodig uit de zip
Bedankt, Eva doet nu wat ze moet doen!

Nu nog mijn twee andere vragen: is het mogelijk met Osmand te navigeren naar uit Outlook geimporteerde adressen en kan ik het scherm uitzetten en alleen op stem navigeren om zo de accu te sparen? Wie helpt mij uit de brand?
nvt
nvt
peterv schreef:Ik kan overweg met XML maar die map is bij mij leeg. Ik heb toch de laatste, betaalde versie.
Kan ik dat bestand van jou ontvangen, of beter, wil je dat beschikbaar maken voor de Osmand-gebruikers hier?
Mooi dat je overweg kun met XML. Kun je misschien een beetje helpen. Ik snap er wel iets van maar ben zeer geen expert. Ik heb het blijkbaar een beetje quick/dirty gedaan maar het werkt wel. Als je meer wilt weten kijk dan een hier.

Ik haal mijn Osmand altijd van http://www.osmand.net. Klik op latest Osmand. Zet op je Android en installeer daar. Op je sd-kaart staat dan in de Osmand-map een map met de naam Rendering. Daarin staatdacht ik standaard de "default.render.xml".

Ik heb deze wat aangepast. Mijn versie staat hier.

Als je deze hebt geplaatst in de map rendering moet je vervolgens in Osmand het volgende doen.
Ga naar Settings>Maps> Vector renderer en kies voor "Fiets" .
Ga vervolgens naar Settings>Maps> Rendering mode en kies Bicycle

Kijk maar of je het wat vind. Zo niet dan pas je het toch gewoon aan :D

Als je dat doet post dan hier even het resultaat (ofstuur mij een PM dan zet ik het wel online)
nvt
ArcGIS Online World Topographic Map
https://play.google.com/store/apps/deta ... ient&hl=nl

Online versie
http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html

Alleen een topografische kaart met hoogtelijnen, verder geen toeters en bellen en kan niet routeren, maar de kaart ziet er zeer gedetailleerd uit (in Nederland is het die van het Kadaster, hier en daar wel wat verouderd dus). In de online routeplanner http://ridewithgps.com zit deze ESRI kaart in een van de kaartlayers, dus je kan 'm in combinatie met routerende kaarten als google maps en OSM prima gebruiken.

In de galerij zitten nog meer fraaie kaartlayers:

Top 10 NL Kadaster
Gemeente Atlas Kuyper 1865-1870


Afbeelding
Nog eentje die niet mag ontbreken, de good old Michelin kaart:
http://www.androidzoom.com/android_appl ... bfvjt.html

Afbeelding


En hier nog een interessante app:
Soviet Military Maps

Afbeelding

Onder de kaartlayers kan je ook nog OSM en Google maps kaarten selecteren.
Een track weergeven zit helaas niet inbegrepen bij deze gratis app.
Nog een App waar je wat aan kan hebben, "Fixed Gears"
Dat maakt het omrekenen van verschillende tandwiel en krans combinatie erg gemakkelijk. Ook verschillende cranck lengte's zijn net als de verschillende velgmaten mee te nemen in de berekening. Begonnen als een App voor fixies maar inmiddels behoorlijk uitgebreid.
Groeten. Bas