Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zit er in je EHBO setje? - Forum Wereldfietser

Wat zit er in je EHBO setje?

Goedendag
Ik ben nu bezig met het updaten van mijn vakantieset (Europa) en ik kom nu mijn EHBO setje tegen.
Ik heb nu zo'n standaard setje van Care Plus http://www.zwerfkei.nl/reisbenodigdhede ... -kit-start, deze is opzich goed. Maar aangezien ik het (gelukkig) tot nu toe nog niet echt nodig heb gehad en dingen eruit "overbodig" vind en juist weer andere dingen "mis", zit ik te overwegen om een eigen setje te gaan samenstellen. Maar voordat ik dit ga doen, even advies van jullie hierover. Ik wil nou ook weer niet op elke gram gaan besparen en dus op mijn veiligheid.

Hebben jullie een zelf samengesteld setje of hebben jullie een standaard set?
En wat zit er dan in het (zelf samengesteld) setje, naast de standaard pleisters en verband?
Ik heb niet één vast setje, want wat ik meeneem ik heel erg afhankelijk van waar ik naar toe ga. Het lijkt me logisch dat een weekendje door Nederland fietsen onvergelijkbaar is met twee maanden fietsen op een locatie waar je soms dagen geen levende ziel tegenkomt, met enge beesten geconfronteerd wordt en een degelijk ziekenhuis een zeldzaamheid is en soms over weinig drinkbaar water beschikt.

Zaken die volledig afhankelijk zijn van het type reis en het seizoen zijn:

- tekentang
- steriele naalden
- ontsmettingsmiddel
- spalk
- sterke pijnstiller
- second skin
- waterdichte pleisters
- hechtstrips

Wat ik overigens nog belangrijker vindt dan wat er in een EHBO-setjes zit, is wat er in het hoofd zit van EHBO-kennis. Want wat is iemand met allerlei spullen waarvan hij/zij niet weet hoe deze juist te gebruiken?

Renaat
Ik ben volop bezig met het invullen/bijeenrapen van ons EHBO-tasje voor 4 maanden Canada en Verenigde staten. Bij deze: wat mag ik zeker niet vergeten?

Ik heb reeds:

Steriel kompres
Wondpleisters verschillende maten
Snelverband
ontsmettingsmiddel
Rol hechtpleisters
handschoentjes
Eerstehulp schaar
tekenklem
Pincet
Veiligheidsspelden

koortsremmer
pijnstiller
immodium (diarree)
motilium (braken, maaglast)

Zouttabletten? Naalden?

Nog wat vergeten? Moet ik wat schrappen?

Evert
Het antwoord op je vragen is afhankelijk van je EHBO-kennis (iets meenemen waarvan je niet weet hoe het te gebruiken is niet echt nuttig) en hoe ver je je van de bewoonde wereld (medische hulp) gaat begeven.

Zo zijn steriele naalden heel nuttig in landen waar men bij het krijgen van medische hulp niet de zekerheid heeft dat men over steriele naalden beschikt. Maar dat lijkt me in Canada en de VS niet het geval en ik weet niet wat iemand zelf met die naalden zou kunnen aanvangen.

Eventueel:

- iets tegen insectenbeten
- zwachtels
- driehoeksverband
- tweedehuidverband
- isolatiedeken
- iets tegen keelpijn
- koelzakje voor eenmalig gebruik

Maar kennis is minstens zo belangrijk dan het materiaal dat je bij je hebt.

Een papiertje met alle belangrijke medische informatie en telefoonnummers voor mensen die in geval van nood gebeld moeten worden is aangeraden.
Zorg ook dat je zelf de noodnummers kent voor de locatie waar je bent.

Renaat
Natuurlijk is een EHBO-set van belang met een aantal zaken erbij die hier al genoemd maar bedenk wel dat het vooral gebruikt zal worden bij klein leed. Bij groot leed is het improviseren geblazen en heb je misschien meer aan je T-shirt dan aan je EHBO-set.
EHBO setje lijkt me alleen noodzakelijk als je meerdere dagen ver van de bewoonde wereld fietst of in ontwikkelingslanden o.i.d. anders is het vooral onnodige ballast, (medische hulp is in enigszins ontwikkelde landen overal te vinden). Ik heb eigenlijk nog nooit ehbo spulletjes nodig gehad; neem alleen ORS en een 4-0 hechtnaald mee.
Matthie9001 schreef:en een 4-0 hechtnaald mee.
Dat begrijp ik dan weer niet goed. Of kan je zelf wonden naaien?

Renaat
Revanho schreef:
Matthie9001 schreef:en een 4-0 hechtnaald mee.
Dat begrijp ik dan weer niet goed. Of kan je zelf wonden naaien?

Renaat
Als fietser loop je toch wel kans op een scheur/snijverwonding o.i.d bij een val. Met het hechten van een wond moet je niet al te lang wachten, zo'n hechtdraadje weegt niks en neemt geen ruimte in beslag en het scheelt je een boel tijd omdat je anders langs een ziekenhuis oid moet (en ja).

Als het echt goed fout gaat is het toch nodig dat hulp jouw kant op komt dus dan is een werkende telefoon over het algemeen nuttiger dan een ehbo-kit. Wil je voorbereid zijn op heroïsche daden dan kun je nog een naald met een dik lumen meenemen ;-)
Test je hechtpleister van te voren. Niets is zo stom als iets dat niet blijft plakken. Mijn hechtpleister is zo sterk dat het juist weer moeilijk loskomt, maar vast is vast. Zorg dat je van dingen weet hoe het werkt. Het is handig om te weten hoe je een zwaluwstaartje knipt (niet dat het moeilijk is) voor kleine snijwonden.

De schaartjes in EHBO-setjes zijn soms waardeloos. Ik heb zelf een nagelschaartje in mijn set gedaan.

Schaafwonden zijn nog wel een risico, dus het is fijn om gaas bij je te hebben. Metallinegaas is eigenlijk voor brandwonden, dan plakt normaal gaas vrij makkelijk aan de wond. Maar voor een schaafwond is het eigenlijk ook best fijn, hoewel er ook andere niet-verklevende compressen zijn. Aan de lucht drogen is vaak wel het beste, maar dat werkt niet altijd. Bijvoorbeeld als je langs een veld met hoog gras fietst dat een constante wolk van pluisjes produceert of als er veel insecten zijn.

Ik ben het niet helemaal met Matthie eens dat je in de bewoonde wereld geen EHBO-setje nodig hebt. Soms heb je kleine verwondingen waar wel wat mee moet gebeuren, maar je niet op zoek wil naar een dokter omdat het heel veel tijd kan kosten.

Tot slot: ik heb altijd iets van een dun plastic zakje bij me. Los van de handigheid voor het kamperen kan je er ook goed regenbescherming mee maken. Ik kreeg van een dokter pijnstillende zalf op mijn knie met een verband er overheen, dat moest ik twee dagen laten zitten. Ik haat regenbroeken en uiteraard was het snertweer. Uiteindelijk heb ik een zak opengeknipt en aan de bovenkant goed vastgeplakt zodat er geen regen in kon lopen en aan de onderkant opengelaten zodat het niet zou gaan broeien. Werkte perfect.
SanneB schreef:Aan de lucht drogen is vaak wel het beste, maar dat werkt niet altijd.
Dat dacht men vroeger. Ondertussen is geweten dat een vochtige wondomgeving beter is voor de wondheling. Bovendien is het ook wenselijk om helende wonden zo weinig mogelijk bloot te stellen aan UV-straling (zonlicht).

Belangrijk is wel dat de wond schoon is en geen dood weefsel meer aanwezig is.

Renaat
Wat ik altijd handig vind zijn tabletten om water zuiver (of toch drinkbaar) te maken. En een zakje zout van McDonalds ofzo.

Zout gebruik je:
- gemengd met heel weinig water = braakmiddel
- gemengd met veel water (9 gram per liter) = fysiologisch water, goed om je neus te spoelen, of in noodgevallen je zout voorraad aan te vullen.
- in pure vorm ideaal voor wijnvlekken
- in pure vorm aanbrengen op bloedzuiger, waardoor deze loslaat. (hoewel dit risico's inhoudt! blijkbaar is het volgens de huidige consensus beter om hem te laten zitten, maar dat kan niet altijd)
- om op je frieten te doen als je in een land zit waar dat niet gebruikelijk is :-)
SanneB schreef:Ik ben het niet helemaal met Matthie eens dat je in de bewoonde wereld geen EHBO-setje nodig hebt. Soms heb je kleine verwondingen waar wel wat mee moet gebeuren, maar je niet op zoek wil naar een dokter omdat het heel veel tijd kan kosten.
Dat spul is in de bewoonde wereld echt overal verkrijgbaar (supermarkt, apotheek), je doet niks verkeerd als je de wond goed schoonspoelt met wat drinkwater (dit is veel belangrijker dan hoe je het afdekt) en doorfietst naar het eerste beste dorp en lokaal wat spulletjes haalt.

Als je dan toch onderweg gelijk wil kunnen verbinden zou ik 1-2 zalfgaasjes (unitulle), klein rolletje verband + 1-2 pleisters meenemen.

Zorg dat voor vertrek je tetanus-vaccinatie in orde is (elke tien jaar booster).
EnriceV schreef: - in pure vorm aanbrengen op bloedzuiger, waardoor deze loslaat. (hoewel dit risico's inhoudt! blijkbaar is het volgens de huidige consensus beter om hem te laten zitten, maar dat kan niet altijd)
Het gebruik van zout voor het verwijderen van bloedzuigers is absoluut af te raden en is ook nergens voor nodig. Bloedzuigers zijn te verwijderen met vingernagels of een ander (niet te scherp) dun voorwerp. (Bloedzuigers bijten zich niet vast maar zuigen zich vast.)

(Als ik nu iets zeg over dat mensen beter terughoudend zijn bij het geven van medisch advies als ze onvoldoende kennis van zake hebben, dan ben ik volgens sommigen vast weer een betweter.)

Renaat
Revanho schreef:
EnriceV schreef: - in pure vorm aanbrengen op bloedzuiger, waardoor deze loslaat. (hoewel dit risico's inhoudt! blijkbaar is het volgens de huidige consensus beter om hem te laten zitten, maar dat kan niet altijd)
Het gebruik van zout voor het verwijderen van bloedzuigers is absoluut af te raden en is ook nergens voor nodig. Bloedzuigers zijn te verwijderen met vingernagels of een ander (niet te scherp) dun voorwerp. (Bloedzuigers bijten zich niet vast maar zuigen zich vast.)

Renaat
De waarschuwing stond er dus bij! (ik had het zelfs opgezocht terwijl ik het typte) In het gebied waar ik zat, was het het advies van de inwoners en ik heb het zo ook gedaan. In films had ik gezien dat ze die losmaakten door er met een dun voorwerp (in dit geval een mes) tussen te gaan. Maar dat voelde niet erg goed, om niet te zeggen zeer slecht. En zitten wachten in een plensbui tot die dingen loslaten is ook niet erg leuk hoor

PS: en nog verder gezocht: het risico op infecties door bloedzuigers is vele malen kleiner dan met teken. Desondanks wordt zout/vuur en azijn tegenwoordig afgeraden, al is het vele jaren de gewoonte geweest. Gewoon met een dun voorwerp proberen, lukte mij niet, maar blijkbaar is de truuk om rond de zuigmond te werken en te proberen het vacuum te breken door de "lippen" ergens op te heffen, meestal wordt aangeraden om daarbij met het andere hand het "hoofd" wat achteruit te trekken zodat je er beter bij kan.

En terug on topic :-)
Teken zijn gek op mij, niet helemaal wederzijds overigens.
Ik neem dus altijd een tekenverwijderaar mee, het optimisme van matthie9001 over de verkrijgbaarheid van hulpmiddelen in elk dorp deel ik namelijk niet. Bovendien, wat moet je met een hele verzameling van die dingen. En om het gewicht hoef je het niet te laten.
Revanho schreef:Zo zijn steriele naalden heel nuttig in landen waar men bij het krijgen van medische hulp niet de zekerheid heeft dat men over steriele naalden beschikt. Maar dat lijkt me in Canada en de VS niet het geval en ik weet niet wat iemand zelf met die naalden zou kunnen aanvangen.
Soms kun je juist ook goed middelen meenemen welk eventueel door een ander gebruikt kunnen worden. De naald als voorbeeld. Een stevige naald kan gebruikt worden om een spanningspneumothorax mee op te heffen. Dit kun je misschien zelf niet, en zeker indien je zelf slachtoffer bent zal het al helemaal moeizaam zijn, maar een voorbijganger weet er mogelijk wel raad mee.

Zonder naald bij de hand, kun je binnen enkele minuten komen te overlijden. Is de aanrijtijd van de ambulance te lang, dan zou dat jammer zijn indien een eventuele voorbijganger wel een spanningspneumothorax weet te herkennen en behandelen (bijv. ATLS of PHTLS/BTLS gecertificeerd, of EHBO'er met verreikende kennis) maar geen naald voor handen heeft.

Gezien het een item is van slechts enkele grammen, is het naar mijn mening toch nog altijd wel iets wat in een EHBO kitje goed thuis past.

Heel veel verder qua zorg gaat ook iemand met kennis niet echt kunnen bieden buiten datgene met de standaard materialen (incl compressen en spalk) om. Om echt ademweg, respiratoire en circulatie problemen op te kunnen lossen kom je namelijk al snel in een zwaarder, en duurder segment qua materialen terecht. Het beste kun je er maar op vertrouwen het nooit nodig te hebben :).

Hechtdraad en naald zoals elders in dit topic benoemd wordt, zou ik achterwege laten. De kans is namelijk groot dat je verwonding niet komt van een steriel mes. Natuurlijk kun je de wond met wat water proberen schoon te spoelen, maar het is en blijft een vieze wond. Je kunt deze wel sluiten omdat je zo ver verwijderd bent van een dichtstbijzijnde arts, maar vormt ook een risico tot wondinfectie. En de kans is klein dat je antibiotica tabletten in je EHBO kitje bij je zult dragen. Is de wond open (en afgedekt) dan kan eventuele troep er gemakkelijk uit. Is de wond gesloten, dan kan er zich een abces vormen waaruit je goed ziek kunt worden. Praktischer is slechts approximeren met hechtstrips.

Qua bloedzuigers, zoals Renaat inderdaad aangeeft is zout af te raden. Pak het beest bij de "kop" (de dunne kant aanhechtend aan je lichaam), en schuif het beest er in een zijdelingse beweging af. Trek het ook niet aan de staart of naar achteren. Dan kun je het vrij gemakkelijk in 2 stukken trekken, en loop je nog steeds het risico dat het verteringssappen inbrengt met het risico op infecties. Probeer het tussen de vingers te houden. Indien het zich toch aan een vinger vastzuigt kun je het vrij gemakkelijk en snel loskrijgen.

Persoonlijk neem ik me: pleisters, vet gaas, kompres, snelverband, ontsmettingsmiddel, handschoenen, schaar, tape, driekante doek, sam splint (spalk), hechtstrips, naald, pincet, tekentang, ORS, pijnstilling, isolatiedeken.

Meer dan dat zie ik persoonlijk al snel als overbodig om mee te nemen op gebieden waar ik ook met een fiets kan komen.
De kans dat een toevallige voorbijganger een spanningspneumothorax tijdig onderkent en gaat behandelen met je zelf meegebrachte naald is niet reëel, het is een dermate levensbedreigende situatie dat je echt niet meer in staat bent te vertellen dat je zo slim geweest bent een naald mee te nemen, niet voor niets hoor het thuis in een rijtje levensbedreigende aandoeningen die gelijk ondervangen en behandeld dient te worden.

De kans dat je er van een overenthousiaste ehbo-er een gratis klaplong bij krijgt, lijkt me een stuk reëeler.

De opmerking m.b.t. niet hechten van straatverwondingen is m.i. onjuist. Voorwaarde is dat een wond schoon is of schoon wordt schoonmaakt (dat kan gewoon met schoon kraanwater/drinkwater) en dat het binnen enkele uren wordt gehecht, pas na langere tijd is er verhoogde kans op infectie en dient een wond niet meer gehecht te worden. Maar goed, ik ga er vanuit dat de meesten er geen raad mee weten dus dan zou ik er ook geen meenemen.
Matthie, heeft sterilon, na schoonspoelen met water, geen zin? M.a.w. kan ik dat flesje uit m'n verbandsetje gooien?

Frank
frank bueters schreef:Matthie, heeft sterilon, na schoonspoelen met water, geen zin? M.a.w. kan ik dat flesje uit m'n verbandsetje gooien?

Frank
De huidige adviezen omtrent EHBO luiden in België dat wonden beter enkel gespoeld kunnen worden met schoon water en niet ontsmet dienen te worden. Ontsmetting verslechtert immers de wondgenezing.

We hebben het dan echter over situaties waar de wonde niet gehecht moet worden, er geen dood weefsel aanwezig is, men de wond echt schoon krijgt door te spoelen met proper water en er geen bijzondere kans is op ontsteking (hygiënische omstandigheden, gezond slachtoffer, ...). In alle andere gevallen wordt geadviseerd om contact op te nemen met een arts, zeker als een wond dient gehecht te worden.

Op verre fietsvakanties kunnen de situaties natuurlijk anders zijn en kan ontsmetten wel aangewezen zijn (o.a. als de wonde niet goed schoon te krijgen is). Daarbij is een middel op basis van chloorhexidine (zoals Sterilon) een goede keuze en ik zou dat product dus niet uit je EHBO-setje werpen. (Weer volgens de huidige inzichten over EHBO in België.)

Ik zou mensen echter niet adviseren om zelf wonden te hechten indien men niet over de nodige kennis van zaken beschikt (ook dichtkleven met hechtingsstrips is een vorm van hechten). Als men zich daar toch aan waagt, dan ben ik geneigd toch te adviseren om de wonde eerst te ontsmetten (b.v. met Sterilon). Maar dit advies geef ik met de nodige voorzichtigheid, dus de verantwoordelijkheid ligt volledig in de handen van de persoon die zich daar aan waagt.
Ik vermoed dat ook dokters en ziekenhuizen nog steeds wonden ontsmetten voor het hechten omdat de betere wondgenezing bij niet ontsmetten niet opweegt tegen het risico van een ontstoken wond. Maar dat weet ik dus niet zeker en inzichten op dat gebied zijn nog steeds aan evolutie onderhevig.

Renaat
Matthie9001 schreef:De kans dat een toevallige voorbijganger een spanningspneumothorax tijdig onderkent en gaat behandelen met je zelf meegebrachte naald is niet reëel, het is een dermate levensbedreigende situatie dat je echt niet meer in staat bent te vertellen dat je zo slim geweest bent een naald mee te nemen, niet voor niets hoor het thuis in een rijtje levensbedreigende aandoeningen die gelijk ondervangen en behandeld dient te worden.

De kans dat je er van een overenthousiaste ehbo-er een gratis klaplong bij krijgt, lijkt me een stuk reëeler.
Het enige wat nodig is is een zichtbaar EHBO kitje of een reispartner welk een EHBO kit kan aanreiken bij problemen. Je hoeft verder zelf niets te communiceren. De kans dat een overenthousiaste EHBO'er een pneumothorax induceert is ook verwaarloosbaar. Eén die tenslotte de kennis ontbreekt een spanningspneumothorax te herkennen zal namelijk ook niet zomaar een naald in je borst steken.

En hoewel de kans klein is, is de kans toch altijd aanwezig dat iemand welk passeert, kan helpen.
Matthie9001 schreef:De opmerking m.b.t. niet hechten van straatverwondingen is m.i. onjuist. Voorwaarde is dat een wond schoon is of schoon wordt schoonmaakt (dat kan gewoon met schoon kraanwater/drinkwater) en dat het binnen enkele uren wordt gehecht, pas na langere tijd is er verhoogde kans op infectie en dient een wond niet meer gehecht te worden. Maar goed, ik ga er vanuit dat de meesten er geen raad mee weten dus dan zou ik er ook geen meenemen.
Wonden alhier binnen NL welk ik of collega's op de SEH hebben gehecht zien we toch zo nu en dan terug met een beginnende wondinfectie. Ook in de literatuur worden cijfers van ca. 2 - 10% beschreven. Uiteindelijk blijft het ondanks verwijderen van zichtbaar vuil, toch een besmet gebied. Het niet weten te leveren van een geschikte eigen nabehandeling bij een wondinfectie schiet dan ook niet op bij het zelf sluiten van een wond.
Revanho schreef:Ik vermoed dat ook dokters en ziekenhuizen nog steeds wonden ontsmetten voor het hechten omdat de betere wondgenezing bij niet ontsmetten niet opweegt tegen het risico van een ontstoken wond. Maar dat weet ik dus niet zeker en inzichten op dat gebied zijn nog steeds aan evolutie onderhevig.
Per ziekenhuis is dit anders. Bij ons wordt enkel gespoeld met NaCl. Met eventueel schoonmaken van de huid rondom de wond met chloorhexidine om transmissie van huidbacteriën bij het doorsteken te verminderen. Het effect van chloorhexidine in de wond is discutabel. Er is geen eenduidige evidence of het beter of slechter is t.a.v. de wondgenezing. Wel wil je chloorhexidine vrij sterk verdunt gebruiken (max 0.05%) gebruiken voor bij het eventueel spoelen van wonden. Je kunt chloorhexidine namelijk ook vinden in andere concentraties van bijv. 0.2%, 1% en 2%.