Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sandalen op wereldreis: ja of nee? - Forum Wereldfietser

Sandalen op wereldreis: ja of nee?

Hoi,

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn als het op schoenen/sandalen aankomt, zodat ik een betere keus kan maken. Het is maar een detail, maar toch, nu kan ik nog kiezen, straks wat minder. Voorheen als ik op reis ging gebruikte ik gewone slippers waarmee ik kon douchen in vieze wasruimtes (hoewel mijn voeten toch vol wratten zitten ; ) en categorie B trekschoenen. Deze wil ik beide weer meenemen.

Nu ik voor lange tijd ga fietsen, en ik op zomerse testdag-tochtjes nooit iets anders geprobeerd heb dan Indiase lederen schoentjes (van die soort Maharadja-achtige 'ballerina's'), weet ik niet of mijn voeten gaan tintelen of oververmoeid raken of wat dan ook, op gewone slippers die ik dagen achtereen zou dragen?

Om zo weinig mogelijk mee te willen nemen, dacht ik in eerste instantie om op hele warme dagen gewoon deze plastic slippers te dragen, maar hier heb ik natuurlijk totaal geen steun aan (ze blijven handig voor de douche en stadswandelingetjes) en ik weet dat bergschoenen op een warme dag niet fijn dragen als je niet in de bergen loopt.

Zou ik kiezen voor bijvoorbeeld Teva Zilch (de enige die ik niet vreselijk lelijk vindt, maar toch nog altijd onaantrekkelijk ; ) zou dit dan een goede keus zijn om mee te fietsen als het gaat om steun, beschermende voetzool en niet al te veel extra gewicht?

Tja, ik besef dat deze vraag een beetje een overbodige is, maar je kan er maar mee zitten! Want drie paar schoeisel (bergschoenen, slippers en sandalen) meenemen is wat veel.

Dank voor jullie tips
Cinderella

p.s. ik ga geen Shimano klikschoenen aanschaffen, en ook geen Keen (die vindt ik zo mogelijk nog lelijker. En omdat witte strepen over de voeten, zoals ik eerder al las op dit forum, sommige uit ijdelheid niet willen, wil ik geen Keen : )
Hallo,
ik heb 1000km gereden met de Teva Toachi 2 zonder klachten... En elke dag naar school. Alleen maar voordelen voor mij!
Roeland
Ik heb ook wel drie weken op gewone teva's gereden, kwestie van pedalen met groot oppervlak (platform) monteren, fietst heel relaxt,

wel even wennen voor de achillespees enzo door eerst af en toe een dagje ermee te rijden.
Teva's lijken steeds minder op een "geitewollensokslipper". (scrabble) Je ziet ze overal en bij elk menstype, sterker nog, je kunt ze onder de noemer "UGGS" zetten. Buiten dat, ze zitten gruwelijk lekker, zeker op bovengenoemd platformpedaal, lekker op de camping, stiefeltje naar het dorp, onder de douche, strand met kiezel, hiking/biking...kortom ik ga niet zonder oppad. En dat witte steepje op je voet, je herkent op de camping de "Teva-Riders" onmiddelijk, gesprekstof! Wel in combi met m'n Meindl bergschoenen, maar alleen met regen of kou zet ik deze op mijn pedalen.
Als de omstandigheden niet te ruig zijn (vrieskou, ruige ondergrond, kou+regen) vind ik het nog wel te doen. Maar omdat ik ook wel graag een stukje wil kunnen wandelen en ik van Teva's dan al gauw blaren krijg, kies ik als 1 optie toch vaak ('luchtige', i.i.g. geen Gore-Tex) lage wandelschoenen.
Op een langere reis heb ik voorheen ook wel gekozen voor Teva's samen met hoge B-wandelschoenen. Wel een stuk zwaarder om mee te torsen...
Cinderella schreef:Hoi,
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn als het op schoenen/sandalen aankomt,
Ik denk dat je aan andermans ervaringen bitter weinig hebt behalve leuk om te weten dat het ook kan.
Sommigen lopen in de zomer zeven dagen aan een stuk met dichte schoenen. Anderen zwemmen na vijf uur fietsen uit hun dichte schoenen van het zweet. Sommigen kunnen geen tien minuten lopen op sandalen, anderen de hele dag. Sommigen doen dikke sokken in sandalen en hebben ze aan in de vrieskou, anderen vinden sandalen koud. Sommigens zitten sandalen erg lekker, anderen heus niet. Sommigens zweren bij Teva's, anderen zitten ze vreselijk.
Proberen proberen proberen dus.
Leon
Ik vind de Ecco Ultra Terrain 3.0 ideale fietsschoenen. Ze zijn licht, heel luchtig door de netstructuur en de zool is toch nog stevig genoeg voor een goede overbrenging op de pedalen. Je kunt er ook heel goed mee wandelen. In de regen worden ze natuurlijk nat maar ze drogen heel snel. Nooit meer last van te warme voeten en andere problemen zoals met dichte schoenen (voetschimmel etc.) Er is ook een Goretex-variant maar die lijkt me warmer.
Naast deze schoenen neem ik nog plastic slippers mee.
Ik heb altijd een à twee paar in reserve omdat ik bang ben dat ze uit het assortiment gaan.
Dank je voor jullie ervaring tot zover.

Inderdaad is het testen wat voor mij zelf het beste werkt, maar dat zou een dure aangelegenheid worden. En geen mogelijkheid in de winter daarvoor : )

Ik ben van plan eerst naar West Afrika te gaan en de zandwegen waarop de fiets soms geduwd moet worden vragen soms misschien meer dan een Teva Zilch met zijn dunne zool. Misschien breekt of scheurt zo'n zooltje ook wel snel?!

Bergschoenen (ik heb Lowa) zijn te warm en oncomfortabel in de hitte. Maar wel nodig voor andere gebieden (Himalaya, Pamir, enz.).

Misschien toch de leijke, dikkere Teva's (inderdaad passen die in het rijtje Uggs en Crocs thuis ; ) want Ecco's zijn geen sandaal genoeg. Kortom, de zoektocht gaat nog door.

Mijn vraag is misschien meer: is een dunne zool goed genoeg om te fietsen (denk dan wel aan wereldse afstanden, geen school-huis of vakantieritten, maar jarenlang) qua schokken, trillingen en ook lopen met de fiets en dorp/stad. Natuurlijk gaat geen een schoen/sandaal jarenlang mee. Hoewel de Lowa bergschoenen die ik nu heb goed lang mee gaat (de stiksels voorop wel opnieuw laten stikken). Dank voor jullie tips, ik zoek door....
Ik heb afgelopen sept/okt twee maanden gefietst door Amerika met de Teva Dozer.
Afbeelding
Ze zijn lelijk, maar wat was ik blij. Heb snel warme voeten, maar fietsen (en zelfs wandelen) was echt een verademing op deze 'sandalen'. Inderdaad niet geschikt voor bij koud weer, maar verder zijn ze echt ideaal voor tijdens het fietsen! Voor zware wandelingen zijn ze uiteraard minder geschikt..
> Inderdaad is het testen wat voor mij zelf het beste werkt,
> maar dat zou een dure aangelegenheid worden.
> En geen mogelijkheid in de winter daarvoor : )
Ik draag binnenshuis altijd sandalen.

> Ik ben van plan eerst naar West Afrika te gaan en de
> zandwegen waarop de fiets soms geduwd moet worden
> vragen soms misschien meer dan een Teva Zilch met zijn
> dunne zool. Misschien breekt of scheurt zo'n zooltje ook wel snel?!
Teva's staan in de categorie sandalen wel bekend om hun stevigheid.

> Misschien toch de leijke, dikkere Teva's
Stuur je gestrand in de woestijn een SMS naar huis: "moet een weekje rust nemen, maar ze stonden wel leuk" ....

> Mijn vraag is misschien meer: is een dunne zool goed genoeg om te fietsen
In het rijtje sommigen wel en sommigen niet is een dunne zool wel een uitzondering.
Dunne zolen fietsen nooit prettig efficient en menigeen krijgt er pijnlijke voeten van.
Zo groot mogelijke plateautrappers compenseren wel, maar gedurende voldoende tijd proberen lijkt mij verstandig, zeker voor het doel wat jij schetst maar ook voor mindere tochten.

Succes,
Leon
Hahaha, Leon, je hebt natuurlijk helemaal gelijk 'ze stonden leuk, maar heb wel pijne voeten' dat moet ik niet hebben natuurlijk.

Binnenshuis draag ik trouwens het liefste geen sandalen, wel slippers met sokken erin ; )

Het fotootje van de Teva die ervoor zat is inderdaad lelijk, maar niet te erg. Ga die eens bekijken op internet. Bedankt zover...
Dank jullie wel, heb Keen's genomen, de Whisper. Ze hadden 30% korting en hebben een lekkere dikke zool en zijn donkerrood. Lelijk, maar wel om aan te zien ; )
die teva zilch hebben echt super dunne zoelen. je voelt, als je wandeltj, ook elke oneffenheid in de grond. zou deze dus helemaal neit aanraden.
ikzelf heb de stevige offroad wandelsandalen van teva, waar ik heel tevreden van ben, voor zowel wandelen als fietsen!
Ik gebruik al 4 jaar de merrel chameleons en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Harde zool (vibram) , nog geen slijtage (toch al een 120-tal fietsdagen in totaal ) en vooral Stinkt niet en houd je voet (mits kousen natuurlijk) behoorlijk warm. één van de beste aankopen sinds ik men fiets neem voor grotere toertjes te rijden!

http://www.preisroboter.de/n/0738575827424.html
Ik heb ondertussen de Keen Whisper gekocht. Nog niet gedragen natuurlijk, maar ik denk wel dat het een degelijke keus is. Stevige zool, geeft steun en is luchtig genoeg. Dank voor jullie tips : )