Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Horloge - Forum Wereldfietser

Horloge

Goedemiddag Medefiets(t)ers,

Graag had ik van jullie geweten of jullie ook een horloge kennen met een ingebouwd kompas. Ik wil volgende zomer in de onherbergzame gebieden van Noord-West Rusland gaan fietsen en het leek me een perfecte accessoire toe.
Ik heb al op de site van chrono24 gekeken, een goede site maar misschien hadden jullie nog betere alternatieven.

Gr. Pieter
Een horloge (metaal) en kompas lijkt mij geen goed huwelijk?
Suunto.... heb er goede ervaring mee.

Gr. Gerard
Suunto maakt mooie horloges met kompas erin.
http://suunto.com/

goedkoper alternatief is een buitensport analoog kompas of een fietsbel met kompas.
't 's maar net hoe nauwkeurig je de richting wilt weten.

Zelf vind ik de fietsbel kompas wel handig om een beetje de juiste richting te bepalen. Je ziet dan al vrij snel of je in iedergeval de goede kant op fietst of dat je rechtsomkeert moet maken.

deze bijv:
http://www.rose.nl/artikel/fietsbel-met ... /aid:51527
Afbeelding

goede reis,
Ah, als het gaat om een idee te hebben van de richting lijkt het me prima, maar als je er (nauwkeurig) mee wil navigeren dan zou ik een goed (los) kompas kopen.
Naast de bel met kompas, kan je in outdoorwinkels een (nood)fluitje met kompas en temperatuurmeter kopen.
Als je toch graag een horloge wilt. Winkels als Aldi en Lidl hebben regelmatig sporthorloges in de aanbieding met o.a. kompas en hoogtemeter.

Gerd
hovin01 schreef:Ik wil volgende zomer in de onherbergzame gebieden van Noord-West Rusland gaan fietsen
GerdC schreef:bel met kompas
...
Als je toch graag een horloge wilt. Winkels als Aldi en Lidl hebben regelmatig sporthorloges in de aanbieding met o.a. kompas en hoogtemeter.
Het lijkt me eerder dat je in zulke gebieden dan iets wilt waarvan je een redelijk vermoeden hebt dat het ter plekke ook echt blijft werken.
Die belletjes hebben een {meerdere malen ervaring}levensduur van enkele duizenden km voordat ze door het voortdurende getril het loodje leggen {\meerdere malen ervaring}
Koop dus gewoon een eenvoudig kompasje van een goed outdoormerk.

Voor wie vermoedens heeft dat alle metalen kompassen storen: dit is niet zo. Googel zelf maar wat als je er meer over wilt weten. :roll:

Leon
Zo'n bel met kompas stond toevallig op mijn tweedehands aangekochte Santos. Ik zou het nooit zelf hebben gekocht maar moet nu vaststellen dat ik het bijzonder handig vind. Niet dat het nauwkeurig genoeg is voor echte navigatie, maar zoals andere reeds stellen maakt het wel onmiddellijk duidelijk of je wel in de juiste richting vertrekt (wat met mijn gebrekkig oriëntatievermogen best handig is).

Overigens is zo'n bel ook van metaal en zit dat ding op een metalen stuur vast, dus een kompas en metaal hoeft (indien er geen vergaande nauwkeurigheid noodzakelijk is) geen probleem te zijn.

Renaat
Pas een Suuntu gekocht voor cardiotraining. Eerste was direct stuk, tweede gaat hopelijk wat langer mee :) (het zou om een incidenteel exemplaar gaan zei de verkoper....)

De Vector HR bijv.: Hoogtemeter (verticale snelheid+trend), kompas (digitaal+analoog wiel) met inclinatiecorrectie, hartslagmeter, barometer+geheugen en dan de standaard dingen zoals temperatuur, stopwatch, twee tijdzones , ...

Een echt kompas kan ook, bv. Recta DP-6G. Die werkt ook nauwkeurig op het zuidelijk halfrond
TravelDuck schreef:Suunto maakt mooie horloges met kompas erin.
http://suunto.com/
Mijn Suuuunto gebruik ik niet op de fiets, vind ze niet lekker om de pols zitten, zeker niet als ik ook nog een stuur moet vasthouden.

De hoogtemeter is erg goed, het kompas heb je weinig aan: aardig als je in een white-out ongeveer de goede kant op wil lopen, maar verder?

Mijn ouwe trouwe Recta luciferdoosje vervangt ie niet.

Sjors
Sjors schreef: Mijn ouwe trouwe Recta luciferdoosje vervangt ie niet.

Sjors

LOL :P Heb toevallig mijn post ge-edit en wat over de Recta geschreven, toen ik deze zag :) De Suunto geeft wel graden aan maar bv waypoints projecteren is alleen mogelijk met een serieus kompas. Aan de andere kant lijkt me dit niet nodig bij het fietsen...
Bij Bever liggen van die hele goedkope kompasjes bij de kassa. Ik had er één die het zuiden als noorden aanwees! Leuk als je verdwaald ben en dan realiseert: "oh ja, ik heb een klein kompassen aan mijn rits van rugzak hangen".

Als ze wel de goede kant aanwijzen, dan houdt dat al snel op door de bubbels er in.
Hier heb je misschien iets aan:

http://www.robijns.nl/oppad_0901_horlogetest.pdf

Op pad testte 14 buitensporthorloges. Ik ben zelf zeer onder de indruk van de Suunto Core die in diverse model geleverd wordt en als zeer betrouwbaar uit de test kwam.
Ik heb nu al zo'n 3 jaar de Suunto Core. Daar zit ook een kompas in maar die gebruik ik bijna nooit omdat calibreren en aflezen lastig is. De hoogtemeter daarentegen is toppie, heel handig en nauwkeurig. Als je echt afhankelijk bent van een kompas zou ik nooit kiezen voor een horloge met kompas. Suunto heeft een goede naam op het gebied van buitensporthorloges maar bij mij waren eerste 2 binnnen één jaar kapot. Deze derde lijkt het nu goed te blijven doen al laat hij me wel op de meest ongelegen momenten in de steek vanwege een lege batterij, dit omdat de batterij indicatie voor "batterij leeg niet werkt" Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat bij gebruik van de achtergrond verlichting, wekker of kompas het horloge plotseling helemaal uitvalt. Batterij verwisselen is overigens simpel al loop je dan wel het risico dat je horloge niet 100% waterdicht is tijdens het zwemmen. Een los kompas van een tientje is veel nauwkeuriger en betrouwbaarder.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Ik heb nu al zo'n 3 jaar de Suunto Core. Daar zit ook een kompas in maar die gebruik ik bijna nooit omdat calibreren en aflezen lastig is. De hoogtemeter daarentegen is toppie, heel handig en nauwkeurig. Als je echt afhankelijk bent van een kompas zou ik nooit kiezen voor een horloge met kompas. Suunto heeft een goede naam op het gebied van buitensporthorloges maar bij mij waren eerste 2 binnnen één jaar kapot. Deze derde lijkt het nu goed te blijven doen al laat hij me wel op de meest ongelegen momenten in de steek vanwege een lege batterij, dit omdat de batterij indicatie voor "batterij leeg niet werkt" Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat bij gebruik van de achtergrond verlichting, wekker of kompas het horloge plotseling helemaal uitvalt. Batterij verwisselen is overigens simpel al loop je dan wel het risico dat je horloge niet 100% waterdicht is tijdens het zwemmen. Een los kompas van een tientje is veel nauwkeuriger en betrouwbaarder.

Ronald
Ik vind de batterijduur ook waardeloos (Core) en haal de batterij er meestal uit als ik 'm niet gebruik. Toch doe ik ook maar 1,5 jaar op een batterij.
(±10 weken per jaar in gebruik als hoogtemeter)

Mijn analoge hoogtemeter is zeker net zo nauwkeurig, dwingt me wat meer zelf na te denken, geeft geen batterijstress, maar is onhandig omdat hij niet om je pols zit en je hem dus niet makkelijk raadpleegt.

De Core zit dan wel vol andere functies, maar die gebruik ik amper (een thermometer die zegt hoe warm mijn pols onder een jack is, een wekker die ook op mijn Nokia uit het jaar prak zit en nog wat ruis).

Het grafiekje is geinig, maar als 's ochtends opeens een stuk hoger wakker wordt dan de avond ervoor, weet je ook dat het tijd is om naar het dal te verkassen.

Maar de mooiste feature is natuurlijk dat ik er van Suunto ook mee mag snorkelen :D

Sjors
Ik gebruik ook een Suunto, een X6 HR in mijn geval. Gebruik hem als hartslagmeter bij de training, en als kompas en hoogtemeter onderweg. Ben er erg blij mee, heeft me heel wat gepuzzel gescheeld in de kleinere steden. Aflezen gaat prima op de fiets, je moet hem alleen wel goed horizontaal houden.

Overigens kun je er behoorlijk nauwkeurig mee peilen als je door de zijkant van het glaasje kijkt. Door de lichtbreking zie je dan de markering van de overzijde van de roos versneld heen en weer schuiven. Dit verhoogt de nauwkeurigheid enorm. Mijn Recta gaat echt alleen nog met bergwandelen mee, als reserve.

Grtjs,

walter
Voor echt navigeren zou ik een analoog kompas nemen. Zo'n horloge leg je niet ff op je kaart neer om bijvoorbeeld je locatie uit te peilen. Dat kan wellicht handig zijn waar jij gaat fietsen.
Buiten de vraag of het nodig is (dat is het niet, want je fietst niet waar geen wegen/paden zijn), is het wel grappig. Ik heb een Suunto Vector gehad, maar nooit het kompas gebruikt. Ook niet op een langere reis met stukken door redelijk dunbevolkte gebieden. Een hoogtemeter is daarentegen wél handig. Samen met een goede kaart kun je zo relatief makkelijk je positie bepalen en zien hoe ver je nog omhoog mag.
De laatste paar jaar gebruikte ik een Suunto t6. Ook leuk voor het sporten (hardlopen, fietsen), maar ook kun je daarvan de hoogte-/barometerfunctie vastzetten uit m'n hoofd. Dan wordt je dus niet 's ochtends opeens een stuk hoger/lager wakker, maar zie je wel dat de luchtdruk veranderd kan zijn. Dat is wel een zeer nuttige functie. Het scheelt ook vaak de hoogte te kalibreren, wat alleen nog maar hoeft als je die nauwkeurig kunt bepalen met de kaart.
De thermometer vertelt je 's ochtends hoeveel kleding je aan kunt trekken om weer lekker een blokje om te fietsen.
De Pieterbuurster wadloopgidsen stellen zeer hoge eisen aan een kompas: die mogen niet reageren bij een metalen voorwerp dicht in de buurt, zoals je fietsstuur, fietsbel, fietscomputertje e.d.
Robertjan schreef:Buiten de vraag of het nodig is (dat is het niet, want je fietst niet waar geen wegen/paden zijn), is het wel grappig.
Ik gebruik op vakantie de zon dagelijks als kompas terwijl ik met een goede kaart in de bewoonde wereld fiets. Het is zonder gps immers niet altijd duidelijk bent waar je denkt te zijn en in stedelijke omgevingen zijn de wegwijzers meestal voor auto's en mag je het als fietser zelf uitzoeken. Bij bewolkt weer ga ik inderdaad wel eens de mist in. Van levensbelang is het uiteraard niet.
Leon