Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht tunneltent - Forum Wereldfietser

lichtgewicht tunneltent

Beste Wereldfietsers,

Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn huidige tent, om mee te nemen op fiets- en hiking vakanties.

Ik zoek een 2 (evt. 3) pers. lichtgewicht tunneltent van hoge kwaliteit, en mijn oog is gevallen op de Helsport Fjellheimen 2 Camp (of 3 Camp) van 2,3 kilo. (De Rondane light van Helsport is nog lichter (2 kilo) maar vind ik - gelet op mijn lengte - net iets te laag in de binnentent).
De Helsport tenten zijn m.i. kwalitatief vergelijkbaar met Hilleberg.
Ik vind de Helsport tenten (net als Hilleberg) wel erg prijzig (de 2011 modellen van de Fjellheimen = EUR 600+, helaas was ik voor het 2010 model net te laat op outdoorfair.de, waar de 2010 modellen met 35% korting worden aangeboden). Dat is op zichzelf geen probleem en ik betaal graag iets meer voor een betrouwbare toptent, maar ik houd me graag aanbevolen voor een goed alternatief!

Kan iemand mij een bepaalde lichtgewicht tunneltent van hoge kwaliteit aanbevelen (afgezien van Hilleberg en Helsport) ? Van Vaude zie ik zelf geen echte tunneltenten (i.i.g. geen lichtgewicht varianten), of heb ik het mis?
Alvast veel dank!
2 jaar geleden heb ik een soortgelijke studie verricht naar een tunneltent.
Wat mij te weten bracht is dat er wel goedkopere tentjes zijn als hellsport en hilleberg ze maakt maar deze veelal aardig zwaarder zijn. Op je fiets is dat nog te overwegen wellicht maar in de rugzak al wandelend zul je dat wel snel gaan merken.
Of je zou kunnen kijken naar wat anders als een tunnel model, maar 't fijne van een tunnel vond ik weer de vele ruimte die je er voor krijgt voor 't gewicht wat je meeneemt aan tent.
Wij zijn destijds uitgekomen op de fjellheimen camp 3 van Hellsport, je zou de camp 2 kunnen kiezen als je iets lichter wil maar deze is dan ook wat kleiner in de breedte.

laatst de msr hubba hubba gezien, weliswaar geen tunnel maar toch best een mooi tentje voor een schappelijke prijs.

succes met de zoektocht verder,
Het is wel frappant dat veel mensen 500 a 700 euro voor een zeer goede tent veel vinden terwijl 1 tank benzine in je auto 80 euro kost, en een grote beurt met wat slijtageonderdelen al snel de 1000 passeert, om nog maar van de afschrijving niet te spreken. Hetzelfde doet zich voor bij het verschijnsel kleding; enorme marges worden grif betaald, maar een tent die bij goede verzorging tientallen jaren meegaat wordt duur gevonden..
Laten we het niet over een beetje hotelovernachting hebben, 200 euro per nacht is niks. Enkele nachten kamperen en je hebt je "dure" tent al verdiend.
Overigens kun je ook in een tent van 100 euro leuk kamperen, maar kwaliteit kost gewoon geld.
Wat de tunneltenten betreft; bij Carl Denig zag ik de eigen merk tunneltenten die voor de 3 persoons (190cm breed) de 3,5kg niet passeren voor zo'n 580 euro (zonder korting). Zag er goed uit naar mijn idee.
Hilleberg en Hellsport zijn inderdaad duur, maar ongeveer de helft van de prijs van een tent wordt bepaald door de stokken. Goede tentenbouwers gebruiken bijvoorbeeld prijzige -en goede- Easton of Dac stokken.


Ben
Hallo Birkebeiner ,
Ik heb nog een nieuwe, ongebruikte Hellsport Fjellheimen 2 camp liggen, model 2010, en ik ga hem de komende tijd niet gebruiken. Zonde van de tent, dus als je een leuk bod doet, kun je hem overnemen. Graag spoedige reactie ivm aanstaand vertrek naar buitenland.
Groet, Wimmo

PS stuur even een PB bij belangstelling
Georg schreef:Het is wel frappant dat veel mensen 500 a 700 euro voor een zeer goede tent veel vinden.
Hongerige knaagdieren knabbelen zowel door duur als goedkoop tentzeil. Mijn toenmalige buurman met zijn Vaude lichtgewicht trekkingtent van + € 400 was niet erg blij met de meerdere gaten. Wij vonden het wat minder erg met onze bijna even lichtgewicht tent van € 45. (2-persoons - één paalstent - 2.9 kg)

Ik bedoel maar dat kwaliteit zeker zijn prijs heeft, maar dat alle tenten nu éénmaal slijten en beschadigd kunnen geraken door factoren die je niet altijd in de hand hebt. Ik vind het daarom niet onlogisch dat mensen voor de goedkoopste oplossing met voldoende kwaliteit gaan.
ben huve schreef:Hilleberg en Hellsport zijn inderdaad duur, maar ongeveer de helft van de prijs van een tent wordt bepaald door de stokken.
Uit ervaring kan ik melden dat Helsport dat geld niet in stokken steekt! Dat is het enige minpuntje van Helsport. Voor het overige hebben we van de Isfjell (voorloper Fjellheimen) nu al zeven jaar plezier (500+ kampeerdagen)
Lightwave heeft een stel tunnels die op de Helsport lijken qua model (flink voorportaal), maar iets lichter en goedkoper zijn. Ik zag trouwens dat Carl Denig (die Lightwave in het assortiment heeft) de Fjellheimen 2 Camp momenteel heeft afgeprijsd.
Even onder Helsport distributors in Duitsland kijken:
Ik kwam hier terecht http://www.sackundpack.de/index.php?cPa ... a5eb54b105

Daar kost de Fjellheimen 2 van 2010 €475,30
En om de keuze nog wat moeilijker te maken: Hilleberg heeft afgelopen week drie nieuwe tenten aangekondigd. Twee daarvan zijn gebaseerd op de Nallo (twee en drie persoons tunneltent), maar 25% lichter in gewicht. Zou in april 2012 verkrijgbaar moeten zijn.
Wimmo17 biedt verderop bij de topics zo.n soort tent aan!! :D
Ik kocht in mei een Lightwave IonX, na de eerste keer te gebruiken en heel slecht weer kan ik deze tent zeker aanraden. 420 euro is ook redelijke prijs.
de tent is kruising tussen tunneltent en geodeet, super windvast en je kan ze quasi vrij opzetten zonder haringen.

zeker eens checken
Mijn tip (ik kocht er enkele jaren geleden ook één): http://www.wechsel-tents.de/en/products ... ntrepid-2/. mooi uitgevoerd, super afwerking,echt kwaliteit, toch redelijk moderate prijzen (itt sommige Scandinavische merken:). Carl denig is de importeur dus bestellen in Duitsland hoeft niet perse.
Bij de tip van fietsert kan ik me aansluiten: wij hebben al zo'n 6 jaar erg intensief de Wechsel Outpost ZG (ideaal voor een stel waarvan de 1 lang is en de ander vrij kort). Itt andere verhalen over brekende stokken bij wechsel tenten hebben wij daar over dit model nog nooit over gehoord en ook geen ervaring mee.
Via amazon.de of duitse buitensport zaken is deze tent ook nog stukken goedkoper te krijgen van via de Carl Denig. Wel is hij denk nog wel wat zwaarder dan de andere genoemde merken en voor de zomers in zuidfrankrijk heb ik van Shane de gele MSR hubba hubba overgenomen :-D
Janneke schreef:verhalen over brekende stokken bij wechsel tenten
Die verhalen van stokbreuk ken ik niet, mijn Wechsel Intrepid 2 tentje heb ik nog niet heel intensief gebruik (itt tot mijn afgedankte eerdere trekkerstentje), maar er zitten tentstokken van skandium (legering met aluminium) bij, dat vind ik een hoogwaardig materiaal voor een paar tenstokken,dus ik verwacht zeker geen breuk de komende tien jaar :), mocht het tóch ooit gebeuren: er zat in het haringzakje al keurig een alu buisje om een breuk ter plekke te repareren (het is dus echt een doordacht en verzorgd product).
:-D
Wij werden vorig jaar op de camping aangesproken of we ook zo'n *$^#&-tent hadden. Die persoon zelf had een intrepid en vond het verhaal dat wij nog nooit gebroken stokken hadden gehad ongeloofwaardig, hijzelf had al 5 keer nieuwe stokken meegekregen die elke keer weer kapot gingen...
Misschien bad luck? Wij hebben vooralsnog dus net als jij alleen maar veel plezier van de tent :-D
Vorig jaar naar Santiago de Compostella gefietst.
In 7 weken tijd zijn 2 stokken van onze Wechsel Outpost op 3 plaatsen gebroken.
Stokken sinds december terug naar Wechsel, nog niets terug.

Joop
Janneke schreef::-D
Wij werden vorig jaar op de camping aangesproken of we ook zo'n *$^#&-tent hadden. Die persoon zelf had een intrepid en vond het verhaal dat wij nog nooit gebroken stokken hadden gehad ongeloofwaardig, hijzelf had al 5 keer nieuwe stokken meegekregen die elke keer weer kapot gingen...
Misschien bad luck? Wij hebben vooralsnog dus net als jij alleen maar veel plezier van de tent :-D
Tent niet fatsoenlijk (kunnen) opzetten denk ik eerder. Dat of hij houdt de koppelingen van zijn stokken niet fatsoenlijk zandvrij.