Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Therm-a-rest Neo air slaapmat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Problemen met Therm-a-rest Neo air slaapmat

De berichtenlawine op dit forum over exploderende, uit elkaar vallende, scheurende, flatulente, kabaal makende en wegens de uitstekende service-na-verkoop nooit eens definitief in de vuilnisbak belandende UL matjes heeft me zoveel schrik aangejaagd dat ik maar een zware zelfoplazende mat heb gekocht. Echt waar. Beetje harder stoempen.
CarlW schreef:De berichtenlawine op dit forum over exploderende, uit elkaar vallende, scheurende, flatulente, kabaal makende en wegens de uitstekende service-na-verkoop nooit eens definitief in de vuilnisbak belandende UL matjes heeft me zoveel schrik aangejaagd dat ik maar een zware zelfoplazende mat heb gekocht. Echt waar. Beetje harder stoempen.
Dan heb je volgens mij erg eenzijdig gelezen. Met de matjes van Neo-Air zijn naar mijn gevoel relatief weinig problemen en het lawaai is afhankelijk van het model.

Renaat
Zeer eenzijdig: alleen de negatieve ervaringen. Ik vond dat er wat te veel waren. Geen wetenschap!
In 2009 kochten wij onze eerste Neo-Air matjes. Een daarvan bleek al in de eerste nacht heel langzaam leeg te lopen. Dat betekende 2 weken lang halverwege de nacht, als ik toch even naar de wc moest, de mat weer goed opblazen. Na de vakantie kon deze mat probleemloos worden geruild (bij Perry Sport of bij de Vakantiefietser; bij beide winkels heb ik wel eens zonder problemen dingen geruild als er iets aan mankeerde). De tweede mat kreeg na een paar jaar het bekende probleem van loslatende naden tussen 2 banen. Die hebben we omgeruild voor een groter en zwaarder All Seasons exemplaar, dat nog altijd dienst doet. Een derde matje van het eerste type krijgt inmiddels ook een bobbel bij het opblazen, een vierde matje van dat type gebruiken we nog altijd. Inmiddels hebben we ook een All Seasons matje dat wat korter en lichter is dan het andere exemplaar, waar ook nog een handig pompje bij geleverd werd. Deze maakt wel wat meer lawaai dan de andere matjes. Ik hoop dat dit na een tijdje minder wordt. Mocht iemand daar wakker van liggen, dan deel ik graag een paar oordopjes uit, waar ik altijd een reservevoorraadje van heb. ;-)
Zoals alles, hebben ook de Neo Air matjes niet het eeuwige leven, maar met de All Seasons versie hebben we nog geen problemen gehad. Ze isoleren prima en slapen heerlijk, ook zonder oordopjes (ik heb veel meer last van snurkers: dat gaat soms door alle oordoppen heen).
Mocht er toch een matje onderweg kapot gaan, dan hebben we nog zo'n ouderwets spartaans matje van celschuim bij ons. Dat gebruiken we nu vooral om op te zitten, of als extra laag onder een Neo Air matje tijdens een hele koude nacht.
Het is een alom bekend fenomeen dat op internetfora een concentratie te lezen valt van problemen met bepaalde producten; mensen melden eerder een probleem dan dat ze vertellen dat het prima gaat. Het zou best kunnen, en het is zelfs waarschijnlijk, dat verreweg de meeste slaapmatten geen problemen geven.
Hier geen problemen ;-) Noch met de gewone noch met de X-therm.
Geluid kan je dempen met een lekker hoesje dat in de maat geleverd wordt.
Prima dingen, niet te hard opblazen, slaapt lekkerder
Alleen moet ik even uitzoeken welke kant eigenlijk boven moet bij de XTherm of dat het niet uitmaakt. Elke nacht vraag ik me dat af :-)
Ik sluit me bij Max aan hier ook geen problemen met de Xterm (nog wel niet mega veel gebruikt).

En ook ik vraag me af welke kant boven meestal kies ik voor de lichtst gekleurde zijde maar weet ook niet of het wat uitmaakt.
Ik kocht in 2012 een Thermarest NeoAir all season en dat matje doet het tot nu toe prima en probleemloos. Ik heb hem, als ik al mijn vakanties bij elkaar optel, ongeveer 29 weken gebruikt, dat is ruim 7 maanden.
Een All-season is natuurlijk wel de wat steviger mat van Thermarest. Ik kan me voorstellen dat een X-Lite vaker stuk gaat.
Dat lijkt logisch, maar bij concurrent Exped is het verdraaid lastig om het grootste probleem van Exped (loslatende lassen) te relateren aan het gewicht. Het lijkt erop dat alle matjes die op die manier gemaakt zijn er last van kunnen hebben, of het nu een UL model is of niet.
Ik heb sinds een jaar of drie de NeoAir Xtherm max, gebruik hem erg vaak (ook op sneeuw en in extreme kou) en nog nooit een probleem gehad.
Max2015 schreef:Alleen moet ik even uitzoeken welke kant eigenlijk boven moet bij de XTherm of dat het niet uitmaakt. Elke nacht vraag ik me dat af :-)
Dan kijk je toch ff bij de FAQ van Thermarest. :wink:

"What side of the mattress do I sleep on?

Sleep on the side with the logo. It is made of our nonslip fabric to ensure that even with a slippery sleeping bag, your mattress stays under you all night long. The bottom is generally a more rugged fabric that adds protection from punctures and abrasion. Some of our mattresses also come with small urethane dots on the bottom to prevent them from sliding around during the night."
" yopie: hahaha dank je. Weet je dat ik een paar dagen geleden naar aanleiding van mijn reactie weer op de site heb gekeken. Niet gevonden. Stom :-( Dank je wel!
Hallo Anke,

ik kamp met hetzelfde probleem en ben erg benieuwd naar de uitkomst van jouw contact met thermarest!

Ik heb vorige jaar voor het eerst een wandeltrektocht gemaakt. Het was s'nachts niet kouder dan 5 graden en had daarom een thermarest xterm aangeschaft en een 0 graden slaapzak. Dat was geen goede keuze want had last van kou op de drukpunten op de xterm en ook nog via de bovenkant van de smalle slaapzak. Ik kon gelukkig toch goed slapen dankzij een warmwaterfles.
Dat overkomt mij niet nog een keer en heb een cumulus tenequa 850 aangeschaft en ben deze nu op het balkon aan het testen. Zelfs bij de afgelopen nacht van -5 is het de 1e uren heerlijk warm en val zo in slaap.
Maar om 4:00 werd ik toch wakker vanwege kou op de bekende heupdrukpunten en heb toch echt het idee dat er iets mis is met het matje. Vandaar mijn interesse in deze draad!

mvg
Ado
Wat bedoel je met drukpunten? Plekken waar de mat de grond raakt? Als dat zo is krijg je het daar natuurlijk echt koud.
Dag Wim,

Nee de xterm heb ik heb ik stevig opgepomt en raak zeker niet de grond, Ik slaap op mijn zij en drukt dan vooral een heup stevig op de mat en doe voelt dan koud aan. Ik doe vanavond als test nog een slaapzak over de mat. Wordt vervolgd.
Bij -4 op een oude slaapzak met daarop een simpel aluminium matje prima geslapen en daarom maar eens contact opgenomen met de Kampeerwereld in Ermelo waar ik de Therm a Rest gekocht heb. Bij hun waren er geen problemen bekend maar zij hebben contact opgenomen met de leverancier in Nederland. Deze boden aan mijn mat te onderzoeken. Wat een service! Zij hebben echter niks kunnen ontdekken maar hebben voor de zekerheid toch een nieuwe opgestuurd. Ik sta versteld!
Ik hoop de mat voor mijn trektocht in juli nog eens bij lagere temperaturen uit te kunnen proberen want ik wil een zo’n compact mogelijke slaapzak meenemen.
Had op mijn reis van een half jaar, vorig jaar, ook een lek matje. De thermarest neoair xtherm was al na minder dan een maand lek (had het matje voor mijn reis acht nachten gebruikt). Heb toen mijn reis vervolgd met de ouderwetse thermarest trail lite. Die kost een fractie van de prijs, en daar krijg je een fractie van het comfort voor terug. Maar met dit matje reed ik mijn tocht uit, en ik gebruik m nog steeds. En de onbezorgdheid waarmee je met dit matje op pad kan is me ook wat waard.