Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de ideale fietsschoen? - Forum Wereldfietser

de ideale fietsschoen?

In september ga ik voor 6 maand met de fiets in Azie rondtrekken. Ik heb een paar Mtb-schoenen gevonden onder een laagje stof. Deze zijn echter puur voor MTB en niet echt bestemd voor trekking of paar km te stappen.

Wat zijn jullie ervaringen met schoenen op reis? Hoeveel paar schoenen nemen jullie mee? Nemen jullie paar mtb schoenen mee en paar schoenen om comfortabel mee rond te lopen na het fietsen of is het eventueel aangeraden om een paar MTB/trekking schoen aan te schaffen om zo plaats te besparen? en zo ja welke dragen je voorkeur? de gtx uitvoeringen heeft het zijn nut?
Deze ecco's vind ik ideaal voor de combinatie fietsen en lopen; de zool is vrij stevig, goed geschikt om te fietsen (al is de zool van speciale fietsschoenen nog steviger), en wandelen gaat ook prima. De schoenen zijn door de netstructuur heel luchtig maar geven wat meer bescherming en zijn toonbaarder dan die verschrikkelijke Jezussandalen, perfect voor de tropen. Ze drogen snel, je kunt er gewoon mee in de regen of door rivieren lopen zonder dat ze gaan stinken.
Ik doe er een jaar of twee mee, heb nog twee paar in reserve omdat ik bang ben dat ecco ze door iets "beters" vervangt.
Zou een paar stevige Gore-tex B B/C schoenen + platform pedalen nemen en een paar lichte slippers voor na het fietsen/wandelen. Die paar procent extra efficentie van spd weegt niet op tegen het beter loop comfor, waterdichtheid en low tech van niet gefixeerde schoenen.
Ik heb alleen een paar sandalen van Keen bij me, van die dingen met een rubberen neus. Daar zit een dikke, vrij stevige zool onder, waarmee het prima fietsen is op grote platformpedalen (bmx-/freestylepedalen). Wandelen gaat er ook prima op. Ik heb dan nog een paar sokken van Sealskinz mee voor als het regent en/of koud is.

Ik zit er wel over te denken in de toekomst met spd-pedalen en mtb-schoenen weg te gaan, maar dan moet ik ergens een paar ultralichte sandalen vinden waarop je ook goed wat langer kunt lopen.
Als je (lang) in de regen fietst of in een stevige bui, worden je schoenen doornat en ze drogen niet snel... Een regenbroek en waterdichte overschoenen draag ik niet graag op de fiets tenzij het echt slecht weer is. Ik ben fan van goede sandalen als het warm genoeg is (lederen Teva's in mijn geval). Als het wat frisser is, kan je gerust (wollen) sokken dragen, ev. waterdichte Sealskinz . Voeten en sandalen drogen zeer snel en je zal nooit een beter ademende schoen vinden... Comfort ten top dus voor uw voeten!
Als ik 2 paar schoeisel mee zou nemen, zou ik lichte schoenen en sandalen kiezen. Dan kan je altijd het meest geschikte aandoen.
Ik heb een paar Gore-tex schoenen van Northface en die vind ideaal voor zowel fietsen als wandelen.
http://eu.thenorthface.com/media/catalo ... _JV8_0.jpg
Altijd twee paar schoenen. Schoenen zijn immers geschikt om te lopen, om te fietsen of geen van beide. Bovendien is het fijn om na een natte dag droge schoenen in je tas te hebben.

MTB-schoenen zijn prima om kleine stukjes te lopen, door de supermarkt en bij een koffiestop. Met die schoenen moet je tenslotte ook een mountainbike een te steile modderhelling op kunnen zeulen.

Grtjs, Walter
Ik zou eens kijken voor combi-schoenen van Shimano.
Weliswaar niet geschikt om een marathon mee te lopen maar prima voor een uurtje banjeren.
Zoals hierboven gezegd voldoen B of B/C schoenen wel, echter zijn deze te hoog en bieden ze (ongewenste) enkelsteun.
Als je lagere schoenen kiest A of A/B, is de zool weer veel te slap.

Groot voordeel is dat je direct met SPD kunt fietsen, mocht je dat eng vinden neem dan de dit pedaal, platform én spd. http://www.futurumshop.nl/img/9033006.jpg
HansB schreef:Ik zou eens kijken voor combi-schoenen van Shimano.
Weliswaar niet geschikt om een marathon mee te lopen maar prima voor een uurtje banjeren.
Dat zou ik ook doen, alleen niet van Shimano, tenzij je heel smalle voeten hebt. Die heb ik niet, en mijn te krappe oude Shimano loop/fietsschoenen mochten daarom niet mee op mijn twee maanden lange vakantie. Ik heb Vaude Breezes gekocht: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2559 en ben er heel tevreden over. Lekker luchtig, redelijk gauw droog, en op een rustdag kon ik er goed een dagje mee door de stad wandelen. Alleen even opletten: toen ik na aanschaf de plaatjes een beetje bij wilde stellen, brak ik bij het opnieuw aandraaien van de boutjes een bus uit de zool. Terug naar de winkel, waar de verkoper het ook eens probeerde en de andere bus eruit brak. Prima opgelost door Bike4Travel, maar ik raad je dus wel aan de schoenen ruim voor vertrek te kopen en af te stellen zodat je nog terug naar de winkel kunt indien nodig.

Veel plezier gewenst op je tocht!

Carl
Zelf fiets ik graag met dubbelzijdige SPD pedalen. In het koude en natte seizoen met een stel Shimano MT90's met goretex, in de warmere tijd met een stel koelere spd loopwandelschoenen van Shimano. De MT90's zijn lekker breed, maar de zomerschoenen hebben een heel ander en smaller model. Ik vind ze ook niet erg goed. Hiervoor komt de volgende keer dus iets anders. Als het echt regent heb je ook nog overschoenen over de MT90's nodig. Die blijven binnenin wel droog, maar als ze nat worden worden ze wel heel koud, vooral in wat kouder weer. En dat is ook gelijk mijn commentaar op diegenen die zeggen dat het niet zo erg is als je voeten nat worden. Dat hangt maar net van de weersomstandigheden af. Nat is van zichzelf inderdaad niet erg, maar als het hard waait en koud is koel je heel gemeen af als je nat bent. Overigens werkt Goretex natuurlijk niet erg in de tropen omdat de luchtvochtigheid te hoog is. Voor lichte loopschoenen kun je kijken op sites van ultralight backpackers. Zelf heb ik tegenwoordig maar een paar fietswandelschoenen bij me, en verder niets. Maar ik ga ook niet lang weg.
Wim
Ik gebruik altijd gewone sandalen om te fietsen. Ik heb last van zweetvoeten en draag nooit schoenen, jaarlijks tussen 1 april en 15 oktober. En sandalen ventileren erg goed. Als het gaat regenen, loopt het water er zo weer uit wat veel praktischer is dan volle soppende schoenen met verzuring vandien. Na aankomst op plaatsen om te overnachten trek ik meegebrachte pantoffels aan om de sandalen te laten drogen. Morgen zijn die weer droog om verder te trappen! :wink: