Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Oregon 450t of Garmin Oregon 550 - Forum Wereldfietser

Garmin Oregon 450t of Garmin Oregon 550

Hallo,

Kan mij iemand helpen met de keuze tussen een 450t en een 550. Waarom de ene wel en de andere niet. Iemand goede of zelfs slechte ervaringen hiermee???

Alvast bedankt,
Frans
Je hebt een keuze gemaakt voor een Oregon, een outdoor touchscreen dus.
Ik heb zelf een Oregon300, dus geen directe ervaring met een 450 of 550. Veel verschil zal er niet zijn behoudens 3-assig kompas enzo.
Heb je ze zelf al vergeleken bij Garmin ?:( https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=63350 )
In feite dezelfde toestellen en dezelfde adviesprijs, 2 verschillen:
- t versie heeft Recreational Topo map van Europa. Deze kaart is niet routerend en niet overal even gedetailleerd. Wel wat reliëf en hoogtelijnen. Veel kleurtjes.
- 550: heeft een camera ingebouwd. Kwaliteit: matig schat ik in, nut: mag jezelf bepalen. Ik gebruik liever een apart toestel.

Het is dus de vraag waar je het toestel het meest voor gaat gebruiken, ik zou bijna denken fietsen (understatement op dit forum ?). Zeker voor grote delen van Europa zijn er in het openstreetmap-circuit heel goede gratis kaarten met veel meer detail en routeringsmogelijkheden. Kaarten voor fietsen, wandelen e.d. Alternatieven voor die Topomap genoeg dus.
Kijk ook eens op het forum.gps.nl
Op een Duitse site staat een test met 6 Garmin outdoortoestellen (Dakota 20, eTrex Vista HCx, Oregon 550, Oregon 450, GPSmap 62st, GPSmap 78 ) . Tot nu toe 2 delen aanwezig:
- deel 1 klik hier
- deel 2 klik hier

Gr.
Kees
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb zojuist de test doorgelezen. Het valt niet altijd mee om het daar ook mee eens te zijn.

Het meeste gebruik is inderdaad fietsen. Zowel vakantiefietsen als mountainbiken op zondag. Mijn voornaamste reden is de duidelijk heid van het scherm, de snelheid en de grotere mogelijkheden. Ik kom nu van de 60 CSX af. Daar kreeg ik vooral moeite met de beperking van het aantal punten bij langere tochten. Vorig jaar van Italië naar Nederland moest ik regelmatig switchen.

Volgend jaar Amerika en dan moet de GPS wat duidelijker zijn met meer mogelijkheden. De camera is daar niet bij inbegrepen!

Groet,

Frans
In aanvulling op de post van Kees mijn ervaring.

Ik heb de Oregon 400t. De extra topokaart vind ik het geld niet waard. Ik zou die een volgende keer er niet bij nemen. Dat komt ook omdat ik alleen maar in NL en DE ben geweest me de GPS en daar zijn een aantal Openstreetmap kaarten naar mijn mening veel beter dan de topo kaart. In andere delen van eruopa kon dat wel eens anders zijn.

Inmiddels overweeg ik mijn Oregon in te ruilen voor een Dakota 20. Voornaamste reden: Dakota routeert beter, heeft snellere kaartopbouw (zeker bij ver uitzoomen), is beter afleesbaar, batterijen gaan langer mee, is lichter. De Dakota heeft ook een paar nadelen. Hij is uiteraard kleiner maar omdat ik met mijn hoofd nogal dicht op het scherm zit vind ik dat helemaal niet zo erg. Ik zou ook geen camera in mijn GPS willen. Er zit er al 1 op mijn GSM en meestal neem ik nog een aparte (betere) camera mee. Uiteraard zijn persoonlijke voorkeuren per definitie verschillend en daarom zijn er ook zo veel modellen. :lol: Succes met je keuze.

https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=30926
Wij hebben de de 450t. Deze werkt voor ons prima.
Het verschil met de 550 is volgens mij alleen de camera. Die zou ik niet hoeven. Een camera heb je meestal toch wel bij je en anders zit die op je telefoon (tenminste de kwaliteit van de foto's zal vergelijkbaar zijn met die van een telefoon).
Leesbaarheid is goed. Kaart vind ik wel handig, dan heb je tenminste de basis.
Je kan er een extra geheugenkaartje in stoppen waardoor er ruimte zat is voor een andere kaart.
N.b. Ik weet niet of je met 'grotere mogelijkheden' op geocaching doelt. Daarvoor is de 450t erg goed.
Mijn Oregon 300 heeft het een paar jaar uitstekend gedaan tot ik 'm door eigen domme schuld om zeep hielp. Heb nu de 450. Eigenlijk hetzelfde toestel met wat beter afleesbaar scherm en iets langer batterij leven.

Een ingebouwde camera zou leuk zijn, afhankelijk van de kwaliteit en mogelijkheden. Per slot van rekening zit het ding op je stuur dus klaar om toe te slaan en hij is waterdicht. Ook geotagging is leuk bij een weblog of reisverslag. Maar hoewel ik nooit een Oregon met camera in handen heb gehad vrees ik de kwaliteit van de camera.

De ingebouwde kaart van de T modellen ken ik wel. Lijkt me volstrekt nutteloos, er is zowel gratis als betaald veel beter te krijgen.

Ik zie wat betreft de GPS eigenlijk geen extra mogelijkheden in de 550 boven de 450(T).
Frank
@Atbiker: Ik begrijp dat je even de tijd neemt om je goed te orienteren. Dat komt goed uit want ik zag dat er al weer nieuwere outdoortoestellen door Garmin gelanceerd worden, onder de naam Montana 600/650/650t (opvolgers van huidige Oregon serie ?), zie onder andere hier

En wie weet wat er over een jaar op de markt is als outdoortoestel met Android.
Gr.
Kees
Alvast dank iedereen voor zijn/haar commentaren en tips! Ik had al iets gehoord over de nieuwe modellen van Garmin maar ik denk dat de schoonheidsfoutjes er nog niet helemaal uit zijn. Ik orienteer me wel maar wil toch ook binnen enkele weken tot koop overgaan om zodoende nog wat te kunnen proefdraaien voordat we de GPS gaan gebruiken tijdens onze fietstocht.

Ik hoef inderdaad niet alleen voor die camera de 550. Vandaar ook mijn vraag naar de grote verschillen. Misschien komen er nog meer commentaren en/of tips. Ik wacht nog even af.

Groet,

Frans
Misschien in de overweging waard om te kijken naar de GPSmap 62 (62s)?
Ik heb deze boven de oregon gekozen eigenlijk vanwege het scherm. Bij de 62 hoeft de verlichting niet aan te staan en wordt zelfs beter leesbaar bij meer zonlicht. Door de constructie van een aanraakscherm bij de oregon moet net als bij vele nieuwe smartphones de schermverlichting vol aan staan wil je buiten wat kunnen zien.
Voordeel van de 62 is dat deze gewone batterijen gebruikt. Hoewel ik nog steeds mijn oude quest gebruik op de mountainbike met touratech houder heb ik voor mijn 62s een RAMmount gekocht in usa wat van veel betere kwaliteit is dan de Garmin fiets mount.
De GPS heb ik via Amazon in engeland gekocht voor 100 euro goedkoper dan in nederland of duitsland met gewoon volledige garantie. Verder heb ik de nieuwe topo benelux en topo duitsland wat zeer mooie kaarten zijn.
Voor weg en fietsen zijn open streetmap in west europa voldoende en gratis.
Deze zijn hier zelf samen te stellen.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Eridanos schreef:Misschien in de overweging waard om te kijken naar de GPSmap 62 (62s)?
Ik heb deze boven de oregon gekozen eigenlijk vanwege het scherm. Bij de 62 hoeft de verlichting niet aan te staan en wordt zelfs beter leesbaar bij meer zonlicht. Door de constructie van een aanraakscherm bij de oregon moet net als bij vele nieuwe smartphones de schermverlichting vol aan staan wil je buiten wat kunnen zien.
Ik heb (nog) geen ervaring met de Oregon, maar wel met de Dakota, en daarvoor geldt dat absoluut niet. Overdag staat bij mij de achtergrondverlichting uit, 's nachts op het allerlaagste niveau.

.tsooJ
Eridanos schreef: Voordeel van de 62 is dat deze gewone batterijen gebruikt.
Voor het geval dat mensen gaan denken dat dit niet voor de Dakota/Oregon geldt: Ook deze apparaten werken met gewone (ook oplaadbare) AA batterijen (Penlite)
Zelf heb ik nu een jaartje de Oregon 450.
Deze gebruik ik dus hoofdzakelijk voor het fietsen, en als 2e voor geocaching.
Mijn broer heeft nu de Dakota 20, dit is de kleinere uitvoering van de Oregon in mijn bezit verder heeft deze dezelfde functie, alleen scherm is kleiner.
Neem er een zonder kaarten zoals door anderen hier al gezegd er zijn genoeg alternatieven om kaarten op de GPS te krijgen.
Nadeel vind ik dus het scherm, want met zonlicht kan je hem niet duidelijk aflezen, ook een nadeel is dat ie zeker geen 2 dagen zoals vermeld met de normale AA batterijen doet, mij is het gelukt de GPS te gebruiken voor 1,5 fietsdag, maar dan moet je hem niet laten routeren want dat kost rekenkracht en dus stroom, het beste gaat het dus met tracks die je van te voren heb gemaakt.