Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nat, natter natst? - Forum Wereldfietser

Nat, natter natst?

Ik heb al eerder 'veldervaring' opgedaan met regenkleding (zie dit topic) maar gezien onze aanstaande reis naar Ierland lijkt het me toch verstandig om dit toch nog iets verder uit te diepen. Ik ben op zoek naar een regenjas. Hier heb ik bepaalde wensen bij en misschien kan iemand, met praktijkervaring, me helpen om de juiste te vinden.

Wens 1: Ik ben op zoek naar een regenjas die waterdicht is.
Zuidwesters, canvas, oliejas, dat is allemaal waterdicht. Als dit mijn enige wens is, dan was het simpel. Maar er zijn nog meer wensen...

Wens 2: De jas moet ademen
Nu ga je altijd zweten in een regenjas, dus je hebt altijd last van wat vocht aan de binnenkant. Maar ik heb echt het verschil gemerkt tussen een niet-ademende en een ademende jas. De laatste zit gewoon prettiger.

Wens 3: De jas moet licht zijn.
Op de fiets is elke gram belangrijk dus een lichte jas is fijn.

Wens 4: De jas moet een klein (pak)volume hebben.
Veel ruimte heb ik niet, dus hoe kleiner de jas opgevouwen is, des te beter.

Simpel toch? Merk op dat ik er niet heb staan: De jas moet goedkoop zijn. want voor een waterdichte jas met deze eigenschappen heb ik wel wat geld over en ik denk ook dat die niet goedkoop is.

Ik dacht altijd dat AGU (toch ook niet de goedkoopste) wel iets geschiktst zou hebben, maar na twee versies heb ik mijn vertrouwen in dit merk verloren.

Dus.. als jij een regenjas hebt waar jij tevreden over bent met deze wensen, wil je dan je ervaring met me delen?
Ook goede ervaringen met regenbroeken zijn welkom!

En wellicht ten overvloedde: Ik hoef geen mening waarom je wel of geen regenpak zou moeten dragen. Daar heb ik al genoeg van gevonden :-)

Alvast bedankt!

Hans

p.s.
Andere interessante topics over dit onderwerp zijn deze, deze en deze maar die zijn alweer van een tijdje geleden. Ik ben benieuwd of er ook wat verbeterd is nu we wat verder zijn.
Ik heb een paar jaar geleden een Pategonia Rain Shadow jas gekocht bij Slee buitensport in Groningen voor € 100,00. Was toen een aanbieding.
Deze jas heeft me al vele fietsvakanties perfect droog gehouden. De jas heeft ventilatie ritsen wat 's-zomers fijn is. Gewicht is 350 gram en de jas is mooi klein op te vouwen. In combinatie met een Vaude regenbroek en waterdichte overschoenen vind ik het niet erg meer om in de regen te fietsen :)
Ik heb niet al die topics gelezen dus misschien herhaal ik, maar wat ik ook belangrijk vind is dat de jas ruim zit. Het is nu mode dat jassen meer aansluiten, dat betekent dat je er geen fleece onder kan dragen. Ik zou die ook meenemen naar de winkel bij passen.
Mijn vrouw heeft een EVent jack van RAB en is daar erg tevreden over. Ik denk dat dit het meest ademende materiaal van het moment is. Zelf heb ik een Packlite jas, en die is duidelijk minder ademend. Toch blijven ventilatieritsen erg belangrijk, want juist als je jas nat is werkt al dat ademen niet echt. Zelf heb ik een goedkope regenbroek van de Hema. Ik heb Goretex fietsschoenen, maar ik was in Noorwegen erg blij met de nylon Vaude overschoenen daar nog weer overheen.
Wim
Ik heb ooit een trektocht te paard gemaakt in Ierland. Was op veel regen voorbereid maar we hebben een week lang alleen maar zon, zon en nog 's zon gehad. Vergeet dus de factor 30 niet!!!!
Toen ik vorig jaar een nieuw jack kocht was mijn voorwaarde dat er ook een paar jaszakken in zaten. Vond ik wel zo praktisch.

Uiteindelijk een jas (ademend) van Eider gekocht bij de Kampeermarkt in Eindhoven.

Pas een keer echt nodig gehad en was wel tevreden. Ander uitgangspunt was voor mij dat hij niet al te lang was zodat die niet op de bovenbenen schuurt, deze jaskeuze is daardoor relatief kort op de kont.
Als prijs niet 't eerste criterium is zou je 's kunnen kijken op de bergsport afdeling van diverse buitensport zaken.
Daar hebben ze hele mooie gore-tex jassen, te kust en te k(l)eur.
Ventilatie ritsen onder de armen vind ik echt een pre.
Diverse merken als Mammut maken mooie lichte jassen.
De jas die ik heb heeft geen voering wat 'm een klein pakvolume geeft en ook lekker licht van gewicht.
Pasvorm kan erg model en merk afhankelijk zijn, had 't idee dat Mammut redelijk smalle modellen maakt.
Niet bij alle modellen kun je de capuchon in de kraag wegvouwen, zelf heb ik dat geen probleem gevonden en geen hinder gehad dat de capuchon gaat klapperen in de wind oid.

succes met je zoektocht.
De "ademende" werking berust voor een belangrijk deel op de waterafstotende coating aan de buitenkant, heb ik me laten uitleggen.
Alleen droog kan de stof waterdamp doorlaten. Het hydrofobeermiddel dat is aangebracht aan de buitenkant van de stof zorgt dat het regenwater zo goed mogelijk afparelt en de stof droog blijft. In de loop der tijd verdwijnt er wat van deze coating waardoor de werking vermindert. Ook vervuiling doet geen goed. Wassen en de coating opnieuw aanbrengen helpt.
Het middel kan zowel worden opgespoten als aan de was worden toegevoegd. Ik kies voor opspuiten omdat een hydrofobeermiddel aan de binnenkant averechts werkt.
Sinds ik dit weet en heb toegepast is mijn Gore packlite jack weer waterdicht én lijkt waterdamp door te laten, al heb ik het jack dat net zo hard ademt als ik transpireer nog niet gevonden :wink:

Frank
hester b. schreef:Ik heb ooit een trektocht te paard gemaakt in Ierland. Was op veel regen voorbereid maar we hebben een week lang alleen maar zon, zon en nog 's zon gehad. Vergeet dus de factor 30 niet!!!!
Haha... dat visualeer ik ook de hele tijd al. En als 'the secret' ook maar een klein beetje waar is, dan fietsen we dan onder een strak blauwe hemel.
HansvanderVeeke schreef: als 'the secret' ook maar een klein beetje waar is.

The Secret werkt soms en alleen als jij er in gelooft. Je gaat dan zogenaamde signalen zien, anders handelen en daardoor kan je andere resultaten krijgen. Ik zou maar een regenjas visualiseren, die kan je daarna n.l. gewoon zelf kopen. :lol:
Van Patagonia lijkt de Stretch Ascent momenteel een topper te zijn.
Van VAUDE de Pace en Prime jacks.
Pearl Izumi heeft ook jacks, maar de ademende kwaliteiten ervan zijn me onbekend. Ze schermen er ook niet mee op de site, dus blijkbaar zal het niet iets zijn om trots op te zijn...?
Uiteraard maakt Gore zelf ook enkele interessante modellen. Maar zoals Wim al aangeeft kan PacLite minder goed het proces van diffusie ondersteunen dan eVent.

In het algemeen zou ik juist niet een te wijd model kiezen, i.t.t. anderen. Als je met een bergsportjack met windkracht 6 mag sparren, hoop ik dat je zeil ervaring hebt. Achtergrondgeluid i.i.g. verzekerd. :wink: Zelf heb ik een model van vóór de voorloper van de VAUDE Pace. Een race-model dus. Ideaal als het ook waait, en door het ontbreken van zakken erg luchtig zonder okselritsen. Dit komt omdat het dus maar 1x3-laags is. Helaas niet in fluo-kleur, maar ik had toen wel een felgele bemachtigd.
Vouwpakketje is dan een (forse?) vuist of een gezonde appel groot/klein. Bij andere, meer wandelmodellen is het van het formaat modern slaapmatje (NeoAir etc.).
En ik ben nogal tevreden met mijn Arc'terix Alpha: waterdicht, winddicht, ademend, (zowel in Engeland als op IJsland), redelijk klein pakbaar, slimme zakken (en hij valt inderdaad in de "Merk op .. "-categorie).
Ik ben uiterst tevreden met mijn regenjas van Löffler.
Ademt genoeg: ik zweet snel.
Nog geen 300 gram; onbetrouwbare keukenweegschaal dus daarom wat groffe meting.
Past met gemak in boterhamzakje van 18 x 23 cm

Nadeel is de prijs: 235 euro

Groeten van Loes.
Ik heb zelf de Berghaus Paclite Woman Gore-tex Helium Jacket (aanbieding bij Futurumshop destijds).
Ik vindt de jas goed waterdicht, maar niet zo ademend (maar dat heeft er meer mee te maken dat het vrij warm was toen ik de jas echt nodig had). Verder zitten er ook geen tochtgaten in, wat bij veel andere modellen wel zo is. Hij is wel supercompact mee te nemen. Ook heeft hij voor vrouwen een mooie pasvorm, alhoewel de kleur vrij saai is dus het ziet er wel echt uit als een regenjas. Mijn vriend heeft een Mammut jas, die is echt stukken mooier!
Als regenbroek heb ik zo'n Vaude-broek. Erg mooie pasvorm en goed waterdicht!
Succes!
Dag Hans,

Ik gebruik al jaren mijn AGU Pro Secco Poray 5000 jack en het bevalt mij nog steeds prima. Het houdt mij in ieder geval droog. Ook ademt het voldoende.
Maar...... ieder lichaam is verschillend, de één transpireert nu eenmaal meer dan de andere, dus het vinden van een regenjack volledig op jou toegesneden lijkt een utopie om die te vinden. Ook het traject (heuvels, vlak, wind etc.) speelt een belangrijke rol.
Je zou eens het blad van de ANWB OpPad kunnen mailen, zij hebben dacht ik vorig jaar een zeer uitgebreide test uitgevoerd met verschillende regenjacks, volgens mij waren de testredacteuren Tjeerd Visser en Gijs Loning.
Wellicht maakt deze test je keuze wat makkelijker.
Succes!
Groeten,
Frits
Misschien is de Secco Cabrio van Agu wat. Ademd misschien niet als de allerbeste (Poray 5000), maar wel lichtgewicht en klein pakvolume. En bij warmer regenachtig weer kan je hem als bodywarmer gebruiken.

Maar ja... het is wel Agu.. (al bevalt hij mij erg goed)

http://www.agu.com/?pag=22&prod=621

Ed
Ik heb ook een agu secco condom en heb hier ook nog niet echt problemen mee gehad , enkel als ik zeer zwaar zweet is hij spijtig genoeg vochtig van binnen .
Wel heel licht en klein in te pakken.
Ik weet het niet.........misschien ben ik vervelend,
maar mijn idee is dat je de strijd tegen nattigheid niet moet aangaan:
die verlies je toch: het levert je vooral veel stress op die gedachte om droog te blijven. Volgens mij is het handiger om te denken: I went wet, and i liked it, ooit zal de zon toch wel weer komen.
Meestal is deze strijd verloren zoals je zegt, maar ik heb meestal graag dat men bovenlichaam beetje droog blijft om te voorkomen dat ik een verkoudheid oploop.
Gebruik regenjas wel alleen als het echt te hard regent en ook nog koud erbij is anders doe ik liever een gewone fietsvest aan. Deze houd het ook wel even uit voor ik te nat word bij lichte regen.
Een jas moet niet alleen waterdicht zijn en ademen.

Ik vind het erg belangrijk dat je de jas goed kunt afstellen.
touwtjes, elastiekjes, klittebandjes zodat je de jas zo af kunt stellen dat hij als gegoten zit.
Denk bijvoorbeeld aan achterom kijken met een kapuchon op.
of wat veel jassen hebben is dat de kraag om je hals niet goed sluit zodat je met tegenwind veel regen vangt.
Ik probeer mij altijd voor te stellen waar het water allemaal vandaan kan komen als je op de fiets zit en neem die zit houding ook eens aan door je armen naar voren te steken. zijn de mouwen lang genoeg. en als je veel voorover zit zoals ik, zit die kapuchon dan niet in de weg... dure jassen hebben vaak meer verstelmogelijkheden dan goedkopere.

Een ruim zittende jas is fijn omdat je er extra kleren onderaan kunt trekken.
een wat strakkere jas is fijn omdat dit minder flappert en wappert. wat al snel gebeurt met een natte jas.
Mijn voorkeur gaat uit naar een wat strakkere jas omdat ik zelden extra kleren aan heb als het regent. Eerder minder omdat, ook ademende jassen, niet echt goed ademen en ik het snel warm krijg met regenjas aan

succes met de aankoop Hans,
en de groeten aan co