Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

slaapzak

Robert_Kroon schreef:Nou naar mijn vraag; ik heb naar aanleiding van Willem Jongman zijn verhaal "de eerste keer op fietsvakantie" mij gaan oriënteren op de markt en mij een Ajungilak Kompakt 3 season slaapzak aangeschaft.
Deze heb ik afgelopen weekeinde voor het eerst kunnen gebruiken, een prima aanschaf! Maar...

Ik krijg deze slaapzak onmogelijk meer in de bijgeleverde zak/tas.
Heb van alles geprobeerd, maar de slaapzak blijft te 'luchtig' om weer in bijpassende tas te krijgen.
Hoe lossen jullie dat op?
Dit is een prima slaapzak, solide, duurzaam en bovenal lekker warm. Om deze weer in de hoes te krijgen handel als volgt:
De slaapzak laten liggen zoal je er in slaapt
Rits dicht;
Niet dubbelvouwen of wat dan ook;
Rol de slaapzak op vanaf het voeteneinde naar het hoofdeinde;
Je krijgt een lange rol;
Klem deze even tussen je benen, pak de hoes en stop de rol zo ver mogelijk in de hoes;
1/2 tot 1/3 steekt er uit;
Zet de hoes verticaal op de grond en prop het uitstekende deel van de rol in de hoes. Gaat heel makkelijk;
Koordje aantrekken en dan om en om de compressiebanden aantrekken. Je ziet het volume slinken;
Eventueel nog 2 spanbandjes erom;
Slaapzak, TaR matje, wat kleding, Tupperwarebakje met gereedschap, een paar slippers, tentstokken en haringen en nog wat klein spul passen allemaal in 1 achtertas.

Succes,

Groet,
Arno
Tjah als het om pakvolume en gewicht gaat is dons natuurlijk de grote winnaar en daarom de meest logische keuze voor backpackers en fietsers... maar wel voor een prijs.
Matthie9000 schreef:Tjah als het om pakvolume en gewicht gaat is dons natuurlijk de grote winnaar en daarom de meest logische keuze voor backpackers en fietsers... maar wel voor een prijs.
Helemaal mee eens. Als je het kan betalen dan absoluut doen. Als je meerdere zaken moet aanschaffen speelt het budget soms een rol. En dan zijn er best wel redelijke tot goede alternatieven die misschien iets meer volume vragen en iets meer gewicht betekenen, maar wel bijdragen aan een heerlijke fietsvakantie. Op basis van de opgedane ervaring worden de wensen duidelijker en kan je keer bij keer mogelijk iets gaan vervangen. Bijvoorbeeld de slaapzak. Maar ja, dan heb je direct weer de volgende vraag: welke donzen slaapzak. :wink:

Groet,
Arno
Matthie9000 schreef:Tjah als het om pakvolume en gewicht gaat is dons natuurlijk de grote winnaar en daarom de meest logische keuze voor backpackers en fietsers... maar wel voor een prijs.
+ een gratis portie dierenleed.

Renaat
Revanho schreef: + een gratis portie dierenleed.

Renaat
Dat was wat ik (dus ook in figuurlijke zin) bedoelde met ‘voor een prijs’; zelfs met gezond verstand en garantie van de fabrikant ben je er helaas nooit 100% zeker van dat dit uitgesloten is.
Inpakken van welke slaapzak dan ook:
  • 1) rits open;
    2) hoesje aan voeteneinde;
    3) prop de slaapzak compartiment voor compartiment in de hoes.
Op deze manier worden A) de tussenschotten (m.n. donzen slaapzakken) niet belast, B) de rits niet belast en C) de stof niet constant hetzelfde belast door het strakke oprollen.
En waarschijnlijk krijg je er met een compressiehoes nog wat extra lucht uit ook... 8)
Robertjan schreef: prop de slaapzak compartiment voor compartiment in de hoes.
De truc is inderdaad dat je geen trekkrachten op de zak uitoefent maar zo veel mogelijk alleen duwt. Bij het uitpakken is het beter de slaapzak uit de compressiezak te schudden dan om hem er uit te trekken.
Leon
Glika schreef:
Robert_Kroon schreef:Nou naar mijn vraag; ik heb naar aanleiding van Willem Jongman zijn verhaal "de eerste keer op fietsvakantie" mij gaan oriënteren op de markt en mij een Ajungilak Kompakt 3 season slaapzak aangeschaft.
Deze heb ik afgelopen weekeinde voor het eerst kunnen gebruiken, een prima aanschaf! Maar...

Ik krijg deze slaapzak onmogelijk meer in de bijgeleverde zak/tas.
Heb van alles geprobeerd, maar de slaapzak blijft te 'luchtig' om weer in bijpassende tas te krijgen.
Hoe lossen jullie dat op?
Dit is een prima slaapzak, solide, duurzaam en bovenal lekker warm. Om deze weer in de hoes te krijgen handel als volgt:
De slaapzak laten liggen zoal je er in slaapt
Rits dicht;
Niet dubbelvouwen of wat dan ook;
Rol de slaapzak op vanaf het voeteneinde naar het hoofdeinde;
Je krijgt een lange rol;
Klem deze even tussen je benen, pak de hoes en stop de rol zo ver mogelijk in de hoes;
1/2 tot 1/3 steekt er uit;
Zet de hoes verticaal op de grond en prop het uitstekende deel van de rol in de hoes. Gaat heel makkelijk;
Koordje aantrekken en dan om en om de compressiebanden aantrekken. Je ziet het volume slinken;
Eventueel nog 2 spanbandjes erom;
Slaapzak, TaR matje, wat kleding, Tupperwarebakje met gereedschap, een paar slippers, tentstokken en haringen en nog wat klein spul passen allemaal in 1 achtertas.

Succes,

Groet,
Arno
Dit was de beste tip :!:
Inderdaad oprollen en in de tas proppen helpt...
Thanks allen voor de tips :!: