Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

slaapzak

Beste Tim,

Je hebt een mail van mij omdat ik ook graag mee zou willen doen met de inkoopactie. Is dit nog mogelijk? Ik wil graag twee Cumulus Lite Line 400.
Ha Tim,

Stuurde je al een pb-tje m.b.t. aanschaf Cumulus Quantum 350. Maar omdat ik dat model ontdekte op de site van Cumulus UK en het niet voorkomt op de site van Cumulus Polen, neem ik aan dat het buiten de opties valt?

Alternatieven zijn voor mij de Panyam 450 en de Mysterious Traveller 450, die op het eerste gezicht - behalve in prijs en één seizoen - niet veel van elkaar lijken te verschillen.

Neem aan dat ik met mijn 1.80m genoeg heb aan een 'gebruikerslengte' van 1.90m? Of vallen de slaapzakken in de praktijk wat korter uit?

Vriendelijke groet, Leonard
Nu we allemaal de nieuwe slaapzakken gebruikt zullen hebben lijkt het mij een goed idee om onze ervaringen en mening over de slaapzak uit te wisselen. Wie doet mee?

Mijn cumulus lite line 300 (één van de lichtste) is zeer klein op te proppen. De confortwaarde van -2 celcius is (voor mij) veel te optimistisch geschreven. Bij 5-8 graden boven nul is de grens om zonder sokken, een mutsje en handschoentjes (om warmteverlies makkelijk te stoppen) bereikt.
Ik gebruik een zijden lakenzak.
Absoluut voordeel boven mijn oude slaapzak: pakruimte. Van driekwart - een halve fietstas naar maximaal een kwart fietstas.

Testperiode eerste twee weken van juni in Bretagne en midden-Frankrijk en deze "zomer" in Nederland.
Goed idee!

Cumulus Lite Line 400
-nog maar één weekend gebruikt, 't was toen niet bizar koud en ik heb toen heerlijk geslapen.
-goede afwerking
-goede zak om ze in te bewaren
-stuffsack is wel ff proppen, maar 't lukt wel
-heb een links & rechts versie. Ze ritsen goed aan elkaar en wel zo gezellig :).
-iets van 770gram (half zo groot, half zo zwaar en warmer dan mijn vorige slaapzak)

Nog niet veel gebruikt dus (is ook voor aankomende wereldreis), maar ik zou ze nu al zo aanraden aan anderen.
Even back OnTopic voordat we verdwalen in wat we allemaal niet hebben aangeschaft.

In eerste aanleg heb ik een verkeerde aanschaf gedaan van een ThermaRest VentraDownConverter met de gedachte dat dit een slaapzak was.
Dat was dus niet zo, ook gezien ik kou leed en alles steeds open schopte in dit item.
Naar aanleiding van deze 'mislukte' week vakantie in Nederland (alleen mislukt vanwege deze Theremarest)

Nou naar mijn vraag; ik heb naar aanleiding van Willem Jongman zijn verhaal "de eerste keer op fietsvakantie" mij gaan oriënteren op de markt en mij een Ajungilak Kompakt 3 season slaapzak aangeschaft.
Deze heb ik afgelopen weekeinde voor het eerst kunnen gebruiken, een prima aanschaf! Maar...

Ik krijg deze slaapzak onmogelijk meer in de bijgeleverde zak/tas.
Heb van alles geprobeerd, maar de slaapzak blijft te 'luchtig' om weer in bijpassende tas te krijgen.
Hoe lossen jullie dat op?
Rits dicht en proppen. Net als bij de tent.
Helaas worden er nogal wat slaapzakken en tenten verkocht met zakken die zo klein zijn dat je de slaapzak of de tent er later nooit meer in krijgt. Als proppen niet helpt (dat doet het vaak wel, of strak oprollen bij tenten) is de enige oplossing een grotere opbergzak te kopen, en misschien wel een compressiezak. In mijn ervaring zijn kunststof slaapzakken moeilijker klein op te bergen dan donzen slaapzakken. Dat is een van de redenen waarom ik voor dons kies.
Wim
liz schreef:Rits dicht en proppen. Net als bij de tent.
Rits open en proppen bedoel je?
Zonder compressiezak lijkt het me knap lastig het volume van een slaapzak (dons dan wel kunststof) tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Dan neemt die slaapzak al snel een halve achtertas in en voor je het weet heb je vier tassen nodig voor je bagage, in plaats van alleen maar twee achtertassen.
Compressiezak? wat een onzin, ik prop mijn cumulus panyam 450 (donzen) slaapzak zonder hoes in een voortas, daar bovenop een slaapmatje, piest precas, ik geef de voortas overigens zoveel mogelijk ruimte bij afsluiten omdat ik me niet kan voorstellen dat proppen goed is (je moet een donzen slaapzak niet voor niets ongepropt bewaren).

Synthetisch hoef je niet te proppen dacht ik; dus wellicht dat je met 'slim' opvouwen nog wat bereikt?

Over de panyam: warm! dichtgezipt zelfs een slag te warm bij zomerse temperaturen (ik ben overigens geen koukleum(vrouw)). Ik ga hem hopelijk binnenkort bij herfst/wintertemperaturen ook eens uittesten.
Er wordt inderdaad wel beweerd dat een donzen slaapzak nooit in een compressiezak mag, maar ik heb daar in in >20 jaar nog nooit nadelige gevolgen van opgemerkt. Thuis bewaar ik de slaapzak natuurlijk wel gedecompressed.
Er wordt vaak ook een propzak geleverd bij donzen slaapzakken, zolang je een slaapzak er maar niet langere tijd in bewaard is het denk ik niet zo'n groot probleem. Ik zie alleen het nut er niet zo van in als een voortas ook prima werkt :).
Ik heb geen voortas en wil die ook niet...
Tjah in de stuurtas proppen wordt wat lastig :D

[edit]

Past inderdaad wel, maar lijkt me niet erg handig ;)
Mijn slaapzak zou prima in mijn stuurtas passen.
Wim
gios schreef:
liz schreef:Rits dicht en proppen. Net als bij de tent.
Rits open en proppen bedoel je?
een dichte rits lijkt me minder scherpe kanten op te leveren bij het proppen dan een dichte
m-gineering schreef:
gios schreef:
liz schreef:Rits dicht en proppen. Net als bij de tent.
Rits open en proppen bedoel je?
een dichte rits lijkt me minder scherpe kanten op te leveren bij het proppen dan een dichte
Marten, jouw slaapzaak heeft toch niet zo'n ouderwetse stalen rits toch?
Zou wel passen bij je zoiets. :D
Wij hebben 2 donzen slaapzakken aan elkaar geritst laten zitten, en deze elke keer zonder moeite in 1 achtertas gepropt, daarbovenop pasten nog de zijden lakenzakjes en de opblaasbare kussentjes. Ging perfect.

Nu thuis liggen de slaapzakken uitgevouwen over een logeerbed heen, dus daar kunnen ze weer lekker bijkomen van hun opgepropt zitten tijdens de vakantie. Volgens mij hebben ze totaal niet geleden, en voor ons was het stukken eenvoudiger en gemakkelijker dan de slaapzakken elke keer weer los in hun compressiezakje gepropt te krijgen. Nam bij elkaar ook meer ruimte in dan deze ene tas die we daar nu voor gereserveerd hebben.
Mijn Ajungilak is een synthetische slaapzak dus in nadeel en te 'proppen'

Maar inmiddels heb ik mijn 'probleem' verholpen.
Ik heb de Thermarest VentraDownConverter in de zak gedaan van de Ajungilak en de Ajungilak slaapzak in de zak gedaan van de Thermarest dit omdat deze groter was, en wat denk je? Het paste perfect in deze zak, en omdat de Thermarest van dons is pas deze in de kleinere zak van de Ajungilak.
Dank voor alle tips!
Dus ook geen gedoe met een compressiezak, ik zou niet weten hoe ik dat ook nog moet meenemen is de tassen die aan mijn fiets hangen
Robert_Kroon schreef:Even back OnTopic voordat we verdwalen in wat we allemaal niet hebben aangeschaft.

In eerste aanleg heb ik een verkeerde aanschaf gedaan van een ThermaRest VentraDownConverter met de gedachte dat dit een slaapzak was.
Dat was dus niet zo, ook gezien ik kou leed en alles steeds open schopte in dit item.
Naar aanleiding van deze 'mislukte' week vakantie in Nederland (alleen mislukt vanwege deze Thermarest)

Nou naar mijn vraag; ik heb naar aanleiding van Willem Jongman zijn verhaal "de eerste keer op fietsvakantie" mij gaan oriënteren op de markt en mij een Ajungilak Kompakt 3 season slaapzak aangeschaft.
Deze heb ik afgelopen weekeinde voor het eerst kunnen gebruiken, een prima aanschaf! Maar...

Ik krijg deze slaapzak onmogelijk meer in de bijgeleverde zak/tas.
Heb van alles geprobeerd, maar de slaapzak blijft te 'luchtig' om weer in bijpassende tas te krijgen.
Hoe lossen jullie dat op?
Ik heb nog steeds het idee dat ik verkeerde zaken aanschaf...
Laats weer de eerste keer gekampeerd en weer met geen mogelijkheid die stomme Ajungilak in de hoes te krijgen :evil:
Dan maar helemaal los ik de achtertas...
hele achtertas vol met alleen maar slaapzak :evil:
Dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Dan toch maar weer geld uitgeven aan een slaapzak :?:
Als ik kijk naar jullie tips en zie op de WFbeurs dat dons toch beter en kleiner oprolbaar is dan toch maar voor die optie gaan, of de ventradown een rits in laten zetten :?: , ik als toch nog steeds als beginnend WFer vraag me toch af waar je zo'n ventradown normaal gesproken zou voor gebruiken?