Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe minimaliseren bagage in vliegtuig en onderweg? - Forum Wereldfietser

Hoe minimaliseren bagage in vliegtuig en onderweg?

Hallo,
Ik vertrek eind volgende week in mijn eentje voor 8 weken fietsen naar Nieuw-Zeeland en heb gisteren alles ingepakt. Nou ja, geprobeerd. Twee problemen:
1. ik zit (incl. kampeerspullen, fietsdoos en 5 Vaudefietstassen (incl. stuurtas)) net boven het max. aantal kgs dat in het vliegtuig mee mag (max 35 kgs en max 7 kgs handbagage)
2. ik kom met mezelf (72kg), fiets (19kg Santos Alu 26inch) en bagage (23 kg) tegen het max. aantal kgs aan dat mijn banden (Schwalbe Marathon Plus, max 115 kgs) kunnen dragen.

Wat moet ik doen? Hoeveel zegt die 115 kg die mijn banden kunnen dragen?Ik heb ook nog Marathon Extreme banden in de schuur liggen, maar die hebben wel veel weerstand. Wat is wijs?
Graag reacties! En andere tips welkom.
Groet, Petra.
Er is hier al vaker geschreven over reizen met lichtere bagage (zoek maar eens). Zelf heb ik tegenwoordig meestal geen voortassen meer. Tenzij de omgeveing erg ruw is zou het probleemloos moeten kunnen met ongeveer 15 kg in twee achtertassen en een stuurtas. Het draagvermogen van de banden is geen probleem: je hebt twee wielen. Ik vraag me wel af of die loeizware Marathon Plus banden echt minder rol weerstand hebben dan de ook flink lichtere Extremes. Ze zijn in elk geval minder comfortabel, en hebben minder grip op onverharde paden.
Wim
Wow, mooi, fietsen in Nieuw Zeeland, waar het hopelijk wel lekker lenteweer is. Vrienden van mij hebben ook een lange tocht gemaakt door Nieuw-Zeeland en die waren superenthousiast. Je gaat dus zekers een mooie tocht maken.

Met de Extremes kun je natuurlijk wel met iets meer vertrouwen een offroadsectie pakken, maar als je beheerst fietst in de afdalingen dan moeten die marathons de klus ook wel kunnen klaren.
Aangezien de extremes soepelere bandjes zijn, zullen ze ook eerder slijten. En 2 maanden over dirt- en gravelroads met 115kg gewicht, dan zouden de marathons het nog wel eens langer vol kunnen houden. Het verschil in rolweerstand zou ik me niet al te druk over maken, lijkt me geen prioriteit voor een vakantiefietser. Kies gewoon de band waar je het meeste vertrouwen in hebt, degelijkheid boven snelheid. Snelheid zit in de getraindheid van je benen en in je hoofd (perceptie van snelheidsbeleving), niet zozeer in het materiaal.

Je zult gewoon wat spul (gewicht+volume) moeten skippen op je packlijst. Als je die packlijst hier ergens kunt plaatsen dan kan iedereen je wat gerichter van tips voorzien.
Petra137 schreef:Hallo,
Ik vertrek eind volgende week in mijn eentje voor 8 weken fietsen naar Nieuw-Zeeland en heb gisteren alles ingepakt. Nou ja, geprobeerd. Twee problemen:
1. ik zit (incl. kampeerspullen, fietsdoos en 5 Vaudefietstassen (incl. stuurtas)) net boven het max. aantal kgs dat in het vliegtuig mee mag (max 35 kgs en max 7 kgs handbagage)
2. ik kom met mezelf (72kg), fiets (19kg Santos Alu 26inch) en bagage (23 kg) tegen het max. aantal kgs aan dat mijn banden (Schwalbe Marathon Plus, max 115 kgs) kunnen dragen.

Wat moet ik doen? Hoeveel zegt die 115 kg die mijn banden kunnen dragen?Ik heb ook nog Marathon Extreme banden in de schuur liggen, maar die hebben wel veel weerstand. Wat is wijs?
Graag reacties! En andere tips welkom.
Groet, Petra.
Hoi Petra,

klinkt allemaal erg herkenbaar :) samen met m'n vriendin vertrek ik nu zondag (ook) naar Nieuw Zeeland voor 3maanden (begin van een langere reis) met hetzelfde probleem. Sinds gisteren zitten onze fietsen gedemonteerd in dozen, aangevuld met fietstassen. Omdat we qua gewicht van onze bagage tegen de grens van maximum toegelaten kilo's zitten, hebben we behoorlijk wat aan handbagage: 1x rackpack, 2x achtertas & een kleine rugzak (allemaal boordevol, met de ietwat zwaardere spullen als boeken, slaapzakken, spiegelreflexcamera enzomeer).
We mochten van Singapore Airlines elks 20kg inchecken (incl. fietsen!!) en er mag 7kg aan handbagage mee (daar zitten we wel grandioos over). Omdat we niet met 'koersfietsen' gaan reizen, hebben we nog 10kg extra gekocht en kregen bij het bewijs hiervan een 'coulanse' van 5kg [dus 1x 35kg, 1x 20kg + elks handbagage]

Toch hebben we bij alles toch goed 'gewikt & gewogen' wat nog terplaatse kan aangeschaft worden. Onze kleren beperkt tot het minimum (de zwaardere dingen zullen we aanhebben tijdens de reis ernaartoe) en dingen als kettingreiniger, kettingolie, lagervet, extra buitenbanden enzomeer zullen we in NZ aanschaffen. Hetgeen je beschrijft komt ons heel bekend voor! Probeer zeker 2 achtertassen te vullen met zwaardere spullen en die meenemen als handbagage.
Laat ons hopen dat je toch nog alles meekrijgt!
Wij houden alvast ons hart vast en duimen voor de check-in op Schiphol : D

Alvast een goeie reis gewenst, veel plezier onderweg!


groeten,
Joris
Een belastbaarheid van 115 kg lijkt me ruim voldoende, want met zijn tweeën kunnen de banden dan maar liefst 230 kg aan :!:
Een ander aandachtspunt is dat een fietsdoos al gauw 3 kg weegt. Verpakken in plastic is een betere oplossing.
Meenemen van 23 kg bagage lijkt me ook erg veel. In NZ komen daar nog voedsel en water bij. Dat moet minder kunnen. Hoe jouw Santos 19 kg kan wegen snap ik ook niet goed. Je kunt overwegen er wat zware spullen af te halen, zoals slot en standaard.
.........ik heb nog nooit mijn fietsdoos (ik haal altijd zo'n grote zware, gratis Koga doos bij de fietsenmaker) bij mijn bagagekilo's hoeven te tellen. Ik loop altijd met fiets in de hand naar de incheck-mevrouw. Soms wil zo'n mevrouw de fiets wel wegen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze ook die fietsdoos wil wegen. Na het wegen (inderdaad: trappers en zo kunnen en mogen best in de handbagage) pas de fiets in de doos....en op de aangewezen plaats zetten.
Petra137 schreef:2. ik kom met mezelf (72kg), fiets (19kg Santos Alu 26inch) en bagage (23 kg) tegen het max. aantal kgs aan dat mijn banden (Schwalbe Marathon Plus, max 115 kgs) kunnen dragen.
Hoeveel zegt die 115 kg die mijn banden kunnen dragen?
Joh, zit er een maximum gewicht aan die banden?
Mezelf is 20 kg meer. Mijn fiets is een santos alu 28". En mijn bagage zit ook in die buurt.
De marathon plus banden hebben er al 10.000 km opzitten. 1 lekke band in de Balkan en nul in nrd Spanje en Portugal. Het asfalt in Nieuw Zeeland is beter.
Maak je over die banden niet te veel zorgen.
23 kilo aan bagage vind ik wel meevallen als je alleen fietst. En zeker als je met alle weersomstandigheden rekening moet houden. Ik zit meestal ook wel aan de 21-22 kilo bagage. Je kan misschien nog wel 1 of 2 kilo besparen door wat minder kleding mee te nemen. Onderweg kan je ook een t-shirt kopen mocht je er toch nog een nodig hebben.
Om kilo's bij het inchecken te besparen trek ik de zwaarste kleding aan. De fietsschoenen i.p.v. de lichtere sandalen, lange broek, jas. Maar gezien de periode dat je vertrek, zal dat ook wel het geval zijn.
Ik heb altijd een fietstas als handbagage en mijn stuurtas. De stuurtas is nooit gewogen. Dat scheelt weer 1 of 2 kilo.
Hallo luitjes,
Bedankt voor alle snelle reacties, goede tips en adviezen. Helpt me allemaal weer een stuk verder!!
Groet, Petra.
Hoi Petra
Wij hebben een paar jaar terug drie maanden rondgefietst in NZ, met Marathon XR's: geen enkele lekke band. Het asfalt is goed, maar de gravelwegen leiden je naar de mooiste plekjes! (Mavora Lakes Road van/naar Queenstown, Rainbow Road, de weg door Urewera National Park, etc). Het gravel kan behoorlijk los zijn, dus veel grip is van belang. Ik zou dus voor de Extremes gaan...
Verder kwamen wij er achter dat we flink hadden kunnen besparen op onze keukeninrichting. Elke camping heeft een keuken, inclusief pannen, pitjes, vaak ook gas-bbq's, een tv-room, koelkast, picknicktafels en ga zo maar door. Super! Als je niet wildkampeert of altijd op een DOC-camping staat, dan kun je dus met een heel klein/licht tentje toe en een bord, beker en bestek (bij wijze van spreken). Dat scheelt nogal.
En verder ben ik natuurlijk stinkend jaloers dat je ernaartoe gaat. Ik zou echter een half jaar gaan i.p.v. 8 weken. Wij hebben nog steeds heimwee...
groeten, gerco
Hoi,
Inmiddels zitten de Extreme banden onder mijn fiets. Ik ben nog eens flink door mijn hoeveelheid kleding gegaan en heb er nog wat afgehaald. Ook de oude teva's heb ik eruit gegooid, als ik ze toch graag wil hebben, koop ik ze lekker in NZ. Ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste fietsreis alleen aan de andere kant van de wereld mij gaat bevallen. Ben in ieder geval heel blij met alle enthousiaste contacten tot nu op deze site.
Groet, Petra.
Hi Petra,

Mooi perspectief, 8 weken NZ!
Heel veel fietsplezier!

Gee
Beste Petra,

Nog een kleine tip voor je naar NZ vliegt.
Zorg dat je fiets en kampeermateriaal echt schoon is, ze kunnen soms vervelend doen als ze viezigheid of zand in het profiel van je banden of in je tent vinden.

Voor routes beveel ik "pedallers paradise" aan, in elke goede boekhandel voor een klein bedrag te verkrijgen.

In elk geval veel plezier.

Paul Snoeij
Dit staat op Singapore airlines:

Fietsen
Fietsen dienen in een doos ingecheckt te worden. De dozen zijn te koop in fietsenwinkels. Het gewicht valt binnen de standaard bagageregeling. In verband met de omvang, graag van te voren laten weten indien u een fiets meeneemt.


Dus ben bang dat ze niet accepteren om de fiets te wegen zonden de doos.
We gaan het wel proberen.
we zijn 3 weken geleden vanuit Schiphol met Singapore naar NZ gevlogen en de dozen worden wel degelijk gewogen (apart van de check-in). Verder doen ze er helemaal niet moeilijk om, ook niet als je een paar kilo's overgewicht hebt. In Singapore werd ons zelfs spontaan aangeboden om een deel van de handbagage alsnog mee in te checken. Ook nog gratis.
Bij aankomst in Nieuw Zeeland moeten eigenlijk alles dat je qua bagage meeneemt door de scanner. Onze dozen waren een tikkeltje te groot en werden kort opengemaakt voor inspectie. De douanier vroeg ons enkel of het mountainbikes zijn. We zeiden ook meteen spontaan dat er nieuwe banden opstaan
De Kiwi's zijn best schappelijke lui! Of we hadden geluk, kan ook zijn :D