Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voortassen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Voortassen?

eric190173 schreef:Brrr. Met zo'n kaarthouder gaat je aerodynamica naar de mallebiezen.... En het ziet er hoogst truttig uit (maar dat is maar een mening..)
Die kaarthouder is niet zo groot hoor. Hij is 9cm bij 14cm. En mijn stuurpen is een stuk vlakker als op de foto, dus geen windvanger. Kaarten zou ik kunnen uitprinten in kleur en op maat kunnen knippen voor deze houder.

Hmm, misschien moet ik het toch maar eens uitproberen.
Mijn kaarthouder lijmtang (1 stuks uiteraard). Boekjes kreuken, maar dat mag van mij. Bij regen in een ziploc:Afbeelding
Mijn stuurtas: AGU zadeltasje met klittenband aan het stuur, lekker licht, goedkoop en altijd in het zicht. Passen telefoon, camera, paspoort, geld en sleutels net in:Afbeelding
even terug komen op het onderwerp...

Op slechte onverharde wegen waarbij voor of achterwiel nog wel eens weg stuitert door stenen vind ik het extra gewicht voorop erg prettig. door het gewicht voorop rijd mijn fiets een stuk rustiger en stuiter ik minder heen en weer.
ook is overcapaciteit prettig dan kun je nog eens een week de rimboe in zonder je zorgen te maken over boodschappen. in grote delen van europa is dat 'zorgen maken' natuurlijk helemaal niet nodig. (je zorgen maken moet je zowiezo niet te veel doen :wink: )
Ik fiets al jaren met voortassen. Gewoon omdat ik een juiste gewichtsverdeling prettig vind fietsen. En wat extra vrije ruimte vind ik wel gemakkelijk. Kun je onderweg bv. eens wat extra mondvoorraad inslaan. Of dingen die je onderweg aanschaft omdat je eindelijk gevonden hebt wat je al jaren zocht. Maar ieder zijn/haar meug. Het gaat er m.i. gewoon om wat je prettig vindt. Het enige dat is wel eens thuis wil laten is mijn stuurtas.
Afbeelding

Boreas Pass, Colorado, 3500m hoogte, oude spoorlijnpas met een mooie, geleidelijke niet al te steile beklimming. De achtertassen kregen een lift met de auto. Beklimming van deze (gemakkelijke) pas met alleen de voortassen (en stuurtas) ging perfect. Zwaartepunt iets meer naar voren, de slechte weg een beetje absorberend en ook de stuuruitslag iets aborberend, fietste lang niet slecht in dit geval.
Je deed het met behulp van een auto. :|
Leo van Lierop schreef:Je deed het met behulp van een auto. :|
Enige echte nadeel die ik van stuur- en voortassen kan bedenken is dat je altijd je handen aan je stuur moet houden en niet even lekker onbekommerd "met losse handen kunt fietsen".

En ja (die middag kregen topbag, tent en achtertassen een lift met de auto, how convenient), maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je zelfs een bergpas kunt beklimmen met louter voortassen en een stuurtas, dus zonder achtertassen :).
Lijkt me het ideale gewicht..... :D Overigens is er ook een franse traditie om juist voor het meeste gewicht te hangen. Wel moet je fiets dan een andere geometrie hebben, met veel minder naloop dan een Idworx.
Wim
Wim schreef:Lijkt me het ideale gewicht..... :D Overigens is er ook een franse traditie om juist voor het meeste gewicht te hangen. Wel moet je fiets dan een andere geometrie hebben, met veel minder naloop dan een Idworx.
Wim
Ik heb het voor de grap eens geprobeerd: de volle achtertassen vooraan hangen en achter niets. Het kontje ging met ietsie te snel omhoog met remmen. Mooi niet!
Leon
Ik krijg mijn twintig kg bagage gemakkelijk in mijn ruime achtertassen en heb mijn tent in een kanozak achterop omdat hij dan minder kwetsbaar is. Twee spanbandjes klemmen de tassen goed tegen de tubus logo aan.
Veel mensen hebben het over het mogelijke steigeren van hun fiets. Dit gevaar kun je gemakkelijker verminderen door het zadel zoveel mogelijk naar voren te zetten. Dan verplaats je het hefboommoment t.o.v. de achteras en door je eigen gewicht heeft dat aanzienlijke invloed op de stabiliteit. Aangezien ik veel mensen zie fietsen die erg 'achterop' zitten ligt hier m.i. nog veel ruimte :wink: .
Toch zou ik mijn perfecte zit op de fiets hier niet aan willen offeren. Ik heb mijn zadel graag relatief ver naar achteren omdat je zo zelfs als je ver voorover zit wat druk van je handen en polsen af haalt. Wel is het zo dat als je zoals ik met mijn racestuur wat meer voorover zit je ook meer gewicht naar voren brengt.

Het kan dus allemaal wel zonder voortassen, maar als je wilt zorgen dat je fiets goed hanteerbaar blijft zijn er wel wat vuistregels:

1 Belaad je fiets niet al te zwaar of al te hoog. 15 kg achterop is toch wel de grens, en liever minder.
2 Hang je achtertassen zo ver mogelijk naar voren zonder dat je met je hielen de tassen raakt. Probeer in je tassen de zware dingen vooraan en onderin te stoppen. Hang achterop je achtertassen niet van die extra buitentasjes als van Ortlieb, en gebruik die al helemaal niet voor gereedschap of een extra bidon.
3 Vervoer de dingen met een hoog soortelijk gewicht (vloeistoffen) zoveel mogelijk in bidonhouders op je frame.
4 Zit niet al te rechtop.

Wim
batavusaluma schreef:
AB schreef:Misschien nog een gat in de markt, het ontwikkelen van een aerodynamische reisfiets. Dan zullen de 50+ ers op dit forum natuurlijk wel wat dieper en meer voorover op hun fietsje moeten gaan zitten :).
Hihi, das 'n goeie.
Voel mij als bijna 60tiger totaal niet aangesproken.
Loop lekker 3x in de week en 3x in de week op de racefiets en zo nu en dan een halve marathon.
En wbt die gestroomlijnde 50+ racefiets dat vind ik een hele goede zaak en houdt mij aanbevolen :D
Mijn doel is zo lang mogelijk kunnen fietsen en hardlopen de tijden zijn niet belangrijk meer :D
Wijze woorden Jacques. Bij veel jongeren is een beeld aanwezig die niet stroomlijnt met de werkelijkheid. Ik heb het vanzelfsprekend niet over alle jongeren. Het rijgedrag van wereldfietsende ouderen verschilt niet wezenlijk van dat van jongeren, ze hebben alleen soms andere prioriteiten. Maar ik zou dat niet aan de leeftijd willen ophangen. Als jonge 60-tiger heb ik wel m'n beperkingen. Niet te verwarren met Goethe's gezegde: "In der Beschrankung zeigt sich der Meister". :wink: Kamperen in een tent - ik zou het graag nog willen - gaat niet meer vanwege de rug op een koude, harde ondergond. Ik ken de mogelijkheden, maar durf het niet meer aan. Hardlopen op de weg of in het bos gaat niet meer, wel op de loopband(ondergrond). Fietsen en met name langere afstanden(160km in 1 rit) gaat nog prima. Wel heb ik het idee dat de blessuregevoeligheid toeneemt(vroeger had ik nooit wat, nu regelmatig!). Om terug te komen op het onderwerp: Ik heb een grote AGU stuurtas met zijvakken onder een lig- annex thriathlonstuur en dat functioneert prima. De bevestiging aan de stuurpen zit wel ondersteboven, om de tas niet klem te hebben onder het ligstuur. Goed, ik kan niet rijdend vanuit de stuurtas een boterhammetje of iets anders eten, maar de tas gaat prima open als ik stil sta. Wellicht een bijkomstigheid is dat de tas minder gemakkelijk is te openen door kwaadwillenden door de bovengelegen ligstuur. Ik heb daar persoonlijk inmiddels wat vaardigheden in ontwikkeld.
Ik heb ook de zadel in de uiterste voorste stand staan, zodat ik zo dicht mogelijk op het stuur zit. Voordeel vind ik dat ik met m'n korte armen, zoveel mogelijk in een rechte positie zit, echter ik lig het meest op het thriathlonstuur tijdens m'n tochten(paradox?).
Ten slotte: Ik reduceer ook zoveel mogelijk het gewicht, maar het zwaartepunt ligt bij mij ook in de achtertassen en met name de rechterachtertas, om het zwenken naar de middenas van de weg zoveel te voorkomen(verkeersveiligheid). Ik vind iets meer gewicht achterin niet echt beinvloedend voor het sturen. Voorin voel ik dat wel.
DriesBa schreef:Kamperen in een tent - ik zou het graag nog willen - gaat niet meer vanwege de rug op een koude, harde ondergond.
Mocht je het kamperen missen, ik kan je ipv een tent een hangmat aanbevelen. Werkt prima voor mijn rug. Je moet wel boomrijke kampeerplaatsen opzoeken en een tarp tegen eventuele regen meenemen. Het is even wennen, maar dan slaap je ook als een roos en word je zonder rugpijn wakker. Je moet er echter wel tegen kunnen niet helemaal voor vol aangezien te worden. :wink:
Voor mij geldt dat de moderne dikkere matten zoals de Exped Downmat mij anders dan zelfs een 5 cm self inflating mat geen enkel probleem geven. Voor wie een laag tentje te laag geworden is, is er nu van Terra Nova de Laserspace 2, bijna stahoogte voor twee personen voor ruim 3 kg: http://www.terra-nova.co.uk/Product_Typ ... ace_2.html
Wim
Abacus schreef:
DriesBa schreef:Kamperen in een tent - ik zou het graag nog willen - gaat niet meer vanwege de rug op een koude, harde ondergond.
Mocht je het kamperen missen, ik kan je ipv een tent een hangmat aanbevelen. Werkt prima voor mijn rug. Je moet wel boomrijke kampeerplaatsen opzoeken en een tarp tegen eventuele regen meenemen. Het is even wennen, maar dan slaap je ook als een roos en word je zonder rugpijn wakker. Je moet er echter wel tegen kunnen niet helemaal voor vol aangezien te worden. :wink:
Alleen al de gedachte dat je in een hangmat aan een paar draadjes aan een boom of wat takken hangt, doet mij geen oog dichtdoen, maar dat ligt aan mij. Het zit tussen de oren. Ik zou je zeker wel voor vol aanzien, omdat je iets presteert, ook al lig je te slapen, dat ik niet durf. :oops:
Wim schreef:Het helpt daarbij wel als je niet zo rechtop zit als die lui op hun Ebikes of nieuwe Gazelles etc met helemaal omhoog gedraaide verstelbare stuurpennen. Nog even en ze gaan zelfs zonder bagage steigeren.
Wim
Jan Eleveld schreef:Als er nog steeds hele hordes op fietsen van 17+ kg stappen, dan neem ik aan dat dit sterke jongens en meisjes zijn die snelheid niet zo belangrijk vinden en dus een kilootje meer ook niet erg vinden.

:D :D Heerlijk om dit te lezen!

Ik woon-werk (14 km enkele reis) op een doortrapper met een racestuur. En heel soepel lopende banden.

De fiets is (relatief) licht in gewicht, de aandrijving is efficiënt en door het racestuur is de zit zowel ergomisch effectief (je kunt gewoon beter kracht zetten dan rechtopzittend) als aerodynamischer. Verder heb ik gekozen voor heel goede en lichtlopende banden. Niet anti-lek, maar aanzienlijk beter lopend dan de bomvrije, maar "vierkant draaiende" (én zware) gemiddelde antilekband.

En goddank: géén verende voorvork of dat soort ellende. :lol:


Het is me een raadsel waarom (met name iets oudere) fietsers zoveel onnodige, zware en energievretende (versnellingsnaven, verende voorvorken) onzin op hun fietsen zetten - om vervolgens te constateren dat fietsen zo zwaar is en maar overstapen op een E-fiets......
pieter99 schreef:Het is me een raadsel waarom (met name iets oudere) fietsers zoveel onnodige, zware en energievretende (versnellingsnaven, verende voorvorken) onzin op hun fietsen zetten - om vervolgens te constateren dat fietsen zo zwaar is en maar overstapen op een E-fiets......
De tactiek van het afschaffen van het gunstigste model om de markt vrij te maken voor dure oplossingen is natuurlijk niet nieuw :roll:
Leon
pieter99 schreef:En goddank: géén verende voorvork of dat soort ellende. :lol:
Het is me een raadsel waarom (met name iets oudere) fietsers zoveel onnodige, zware en energievretende (versnellingsnaven, verende voorvorken) onzin op hun fietsen zetten - om vervolgens te constateren dat fietsen zo zwaar is en maar overstapen op een E-fiets......
Het is een oude discussie natuurlijk, maar verende voorvorken hoeven niet zwaar te zijn (Headshok 1,3 kilo) en vreten geen energie als ze uit staan,
Ze kunnen kapot gaan, maar dan fiets je verder zonder vering...

Over versnellingsnaven moeten anderen maar hun oordeel geven, want ik houd het bij derailleurs.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat voor een Nederlandse stadsfiets versnellingsnaven alleen maar overbodig zijn. Ik heb nu een dames Gazelle met terugtraprem, en dat gaat prima. Het zou nog makkelijker gaan als de fiets half zo zwaar was, want dan was het wegrijden en versnellen ook moeiteloos.
Wim
Wim schreef:Ik ben er steeds meer van overtuigd dat voor een Nederlandse stadsfiets versnellingsnaven alleen maar overbodig zijn. Ik heb nu een dames Gazelle met terugtraprem, en dat gaat prima. Het zou nog makkelijker gaan als de fiets half zo zwaar was, want dan was het wegrijden en versnellen ook moeiteloos.
Wim
Kom eens een tijd hier in de buurt wonen, dan gaat dat lyrische er wel af :lol: :wink:
Leon