Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voortassen? - Forum Wereldfietser

Voortassen?

Mijn laatste solotocht heb ik gefietst met bijna lege voortassen en de tent in een waterdichte zak op de achterdrager. De voortassen waren dus eigenlijk overbodig.
Wat is beter, de tent in een waterdichte zak op de achterdrager vervoeren of verdelen over de twee voortassen?
Mijn gevoel zegt het laatste, omdat het gewicht beter verdeeld wordt. De tent weegt met extra grondzeil een kleine 3 kilo en daar komt het gewicht van de tassen nog bij.
Een waterdichte zak op de achterdrager lijkt me dan weer praktischer, want dan heb je 's-nachts minder tassen (= meer ruimte) in de voortent en een zo'n zak is een stuk lichter dan 2 voortassen.

Vriendelijke groet,

Hester
Zolang je geen enorme berg bagage op je achterdrager legt vind ik het zelf prettiger om de voortassen thuis te laten. Leeg wegen die samen met de voordrager al 2-2,5 kg, en dat is dan weer mooi meegenomen. Ik leg mijn tentje dus in de lengte op de achterdrager, zodat ik nog goed bij de achtertassen kan.

Mijn fiets ligt prima zolang ik achterop niet meer dan 15-16 kg heb liggen (achtertassen plus tent). In de stuurtas zit dan nog iets van 2 kg. Met dat gewicht kon ik laatst ook in Noorwegen nog comfortabel kamperen met alle nodige uitrusting voor slecht weer, een tamelijk ruime tent, en een keukenuitrusting om echt te koken. Ietsje lichter is nog wel het volgende doel, en goed mogelijk. Ik denk dat voortassen alleen nodig zijn op echte expedietochten in zware omstandigheden.

Zelf doe ik die tent niet in een speciale waterdichte zak. Een tent is gemaakt om nat te kunnen worden, en is dat 's morgens ook vaak nog. Een waterdichte zak is dan ook overbodig en zwaar, en als je tent nog nat is zelfs contraproductief. Je krijgt bij je tent altijd een zak van tentdoek, en ook dat is waterdicht, maar wel veel lichter.

Wim
Wim schreef:Zelf doe ik die tent niet in een speciale waterdichte zak. Een tent is gemaakt om nat te kunnen worden, en is dat 's morgens ook vaak nog. Een waterdichte zak is dan ook overbodig en zwaar, en als je tent nog nat is zelfs contraproductief. Je krijgt bij je tent altijd een zak van tentdoek, en ook dat is waterdicht, maar wel veel lichter.
Niet om je tegen te spreken, maar om een ander gebruik to te lichten:

Als ik de tent nat inpak, dan gaat de buitentent in de originele tenthoes achterop de fiets. Deze is (bij mij) niet waterdicht zodat het water er nog uit kan lopen of verdampen. De binnentent gaat in een (andere) waterdichte zak (die haast niks weegt)
Als ik de tent droog inpak, dan gaan beide in de waterdichte zak. Mocht het onderweg gaan regenen, dan blijft mijn tent droog.
Op onze tandem hebben we de voortassen wel nodig. Daar zit onze kleding in. Wanneer ik echter kijk wat ik alleen zou meenemen, mocht ik solo gaan fietsen, dan houd ik in de achtertassen genoeg ruimte over om mijn kleding daar nog kwijt te kunnen en kunnen de voortassen thuis blijven.

Nico
hester b. schreef:Mijn laatste solotocht heb ik gefietst met bijna lege voortassen en de tent in een waterdichte zak op de achterdrager. De voortassen waren dus eigenlijk overbodig.
Wat is beter, de tent in een waterdichte zak op de achterdrager vervoeren of verdelen over de twee voortassen?
Mijn gevoel zegt het laatste, omdat het gewicht beter verdeeld wordt. De tent weegt met extra grondzeil een kleine 3 kilo en daar komt het gewicht van de tassen nog bij.
Een waterdichte zak op de achterdrager lijkt me dan weer praktischer, want dan heb je 's-nachts minder tassen (= meer ruimte) in de voortent en een zo'n zak is een stuk lichter dan 2 voortassen.

Vriendelijke groet,

voortassen vervangen voor een op maat gemaakt frametasje?

Hester
Ik kreeg het advies altijd met achter- en voortassen op fietsvakantie te gaan, in verband met de verdeling van het gewicht / wegligging van de fiets.

De man van de fietswinkel bemoeide zich vrijwel nergens mee, behalve dat ik verplicht werd tot het laten monteren van een voordrager :D.
Tja en dat is dus grote onzin - ging die fietsenmaker zelf ook op fietsvakantie? Als je 30 kg mee wilt nemen moet je inderdaad een voordrager monteren. Maar als je in Europa rondfietst is een kleine 15 kg een normaler gewicht, en dat gaat prima op alleen een achterdrager. Het helpt daarbij wel als je niet zo rechtop zit als die lui op hun Ebikes of nieuwe Gazelles etc met helemaal omhoog gedraaide verstelbare stuurpennen. Nog even en ze gaan zelfs zonder bagage steigeren.
Wim
Inderdaad: voortassen zijn voor Europafietsers niet (langer) nodig. En ik voeg daaraan toe dat je het beste Schwalbe banden kunt kopen, liefst brede en Big Apples. :wink:

Zonder gekheid: er zijn verschillende mensen met verschillende behoeften en voorkeuren. Laten we elkaar geen 'waarheden' opdringen.
Haar tassen waren toch al leeg?
Wim
Ja, nu lees ik het ook 8) , ik dacht dat het meer een algemeen advies was

Als je er niks in stopt, heeft het geen zin om ze mee te nemen natuurlijk
Volgens mij zijn vakantiefietsers die zonder voortassen rijden nog behoorlijk in de minderheid. Als ik naar de gemiddelde vakantiefietser kijk die door Nederland cruised, dan zitten daar 4 zijtasssen op met een flinke toptas er boven op. Dus ik kan me dat advies van die fietsenmaker wel begrijpen.

De echte fanatiekelingen die mooie spulletjes hebben en zonder voortassen rijden zijn te vinden op dit forum en zijn geen doorsnede van de gemiddelde vakantiefietser. :P
Ik woon langs een LF route, en als ik de mensen zo zie langs komen dan wordt ik niet alleen elke keer heel jalours, maar kan ik Leo's observatie alleen maar bevestigen. Dit forum is er dan voor om mensen op het alternatief te wijzen. Niet om ze te vertellen wat ze moeten doen, maar wel om wat ze zouden kunnen doen. Of, zoals in dit geval, om ze te bevestigen in hun terechte vermoeden dat het kan.
Wim
Leo van Lierop schreef:Volgens mij zijn vakantiefietsers die zonder voortassen rijden nog behoorlijk in de minderheid. Als ik naar de gemiddelde vakantiefietser kijk die door Nederland cruised, dan zitten daar 4 zijtasssen op met een flinke toptas er boven op. Dus ik kan me dat advies van die fietsenmaker wel begrijpen.

De echte fanatiekelingen die mooie spulletjes hebben en zonder voortassen rijden zijn te vinden op dit forum en zijn geen doorsnede van de gemiddelde vakantiefietser. :P
Op onze tocht zijn we onderweg op een camping een man tegen gekomen die naast de vier tassen ook nog eens een BOB yak achter de fiets had hangen. Maar ja, als je een tent mee neemt van formaat bungalow tent dan heb je dat ook wel nodig. :-)

Overigens was de man rond de 1.90m

Nico
willem.m schreef:Inderdaad: voortassen zijn voor Europafietsers niet (langer) nodig. En ik voeg daaraan toe dat je het beste Schwalbe banden kunt kopen, liefst brede en Big Apples. :wink:

Zonder gekheid: er zijn verschillende mensen met verschillende behoeften en voorkeuren. Laten we elkaar geen 'waarheden' opdringen.
Waar komt dat idee vandaan dat je binnen Europa geen voortassen nodig hebt?

Dat hangt toch simpelweg van individuele behoeftes af, zoals waar (verhard/onverhard/hotels&supermarkten wel of niet in de buurt), wanneer (lente, zomer, herfst of winter) en hoe je fietst (wel of niet kamperen/zelf eten maken/uit eten gaan, etc) en wat je zoal meeneemt en de wijze waarop je dat verdeelt (kleding, slaapzak/mat, reservemateriaal, etc).

Of is er binnen Europa simpelweg geen route te bedenken waarbij je echt voortassen nodig hebt?
Of is er binnen Europa simpelweg geen route te bedenken waarbij je echt voortassen nodig hebt?
Nee, jij wel?
Buiten Europa misschien ook niet. Het hangt inderdaad af van je behoeften en bv. het seizoen. Ook de lengte van de reis doet er toe en je ervaring als fietsreiziger.
Als er nog steeds hele hordes op fietsen van 17+ kg stappen, dan neem ik aan dat dit sterke jongens en meisjes zijn die snelheid niet zo belangrijk vinden en dus een kilootje meer ook niet erg vinden.
Ik maak me er niet druk over wat iedereen meesleept, maar schud wel eens meewarig het hoofd.
Er is vast hier en daar wel iets te bedenken binnen Europa waar die voortassen wel een goed plan zijn, en als ik als gezinspakezel optreedt heb ik ook voortassen. Wie mijn posts doorleest ziet ook dat ik het wat voorzichtig formuleer: ik vind het zelf prettiger zonder voortassen, en voortassen zijn niet *nodig*. Wat mensen vervolgens doen moeten ze zelf weten. Ik kon laatst kamperend en zelf kokend in Noorwegen prima uit de voeten zonder voortassen, en had een ruime tweepersoons tent met voortent bij me, en kleding en slaapspul die comfortabel waren tot een graad of 5 onder nul. Eten had ik ook steeds voor een dag in reserve, maar meer niet. Binnen Europa kan ik niet veel bedenken dat veeleisender is. Aan comfort heeft het me niet ontbroken. Ik had een net stel kleren bij me voor de avond, ik had een brander en pannen om echt mee te koken, een ruime tent, en genoeg warme kleding.
Wim
Afgelopen zomer een stuk opgefietst met een drietal Amerikanen die op de (omgebouwde) racefiets een rit over asfalt van zuid naar noordwest reden. Ze hadden de snelheid er aardig in en toen de wind even flink tegen was, gooiden ze de voortassen achter bovenop de achtertassen. Ze hadden toen een stuk minder luchtweerstand en konden zo sneller en iets stabieler fietsen.

De verbeterde aerodynamica (ook bij lagere snelheden als 15-25km/h) lijkt mij een belangrijkere reden om geen voortassen te willen nemen dan het besparen van 2 of 3kg leeg gewicht.

Het gegrammenjaag op dit forum verbaast me zowieso een beetje. Persoonlijk denk ik dat je veel meer winst (uitgedrukt in wattages of kilojoules) kunt halen door wat aan de aerodynamica te doen. (ligstuurtjes en snelpak verplicht :))

Misschien nog een gat in de markt, het ontwikkelen van een aerodynamische reisfiets. Dan zullen de 50+ ers op dit forum natuurlijk wel wat dieper en meer voorover op hun fietsje moeten gaan zitten :).
Waarom moet je nu altijd met je grofheden op de man spelen? We doen hier onze best om er een leuke club van te maken. Dat veronderstelt een zekere mate van beschaving.
Wim
Wim schreef:Waarom moet je nu altijd met je grofheden op de man spelen? We doen hier onze best om er een leuke club van te maken. Dat veronderstelt een zekere mate van beschaving.
Wim
watzegjemenou? grofheden, altijd, op de man spelen? lees ik ergens over heen?
AB schreef: lees ik ergens over heen?
Dat zal de opmerking over 50+ zijn neem ik aan, misschien had je er beter een knipoog achter kunnen zetten. Soms worden woorden heel anders gelezen dan bedoeld. :?
Waarom je in Europa geen voortassen nodig zou hebben zie ik persoonlijk niet. Ik neem aan dat er daarbij van uitgegaan wordt dat je zolang je niet al te ver weg gaat ook niet al te veel bagage mee hoeft te slepen. Dat lijkt mij gelijk ook de enige reden om voortassen mee te nemen, om je bagage in kwijt te kunnen. Ik sleep meestal zoveel mee dat beide voortassen gewoon propvol zitten, zelfs als ik alleen in Nederland fiets (waar je natuurlijk altijd tegenwind hebt). En een aerodynamische fiets hoef ik niet, snelheid is niet echt belangrijk als ik op fietsvakantie ben. Overigens, dergelijke fietsen bestaan al. Ze heten ligfietsen. :wink: