Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie? - Forum Wereldfietser

Tent en brander icm (lig)fiets + evt wildkamperen optie?

Beste Wereld fietsers,

Al jaren heb ik interesse in kamperen en met mijn huidige vriendin lijkt die interesse ook omgezet te gaan worden in daden. Beiden hebben (nog) geen rijbewijs, maar wel elk een ligfiets waarbij ik er ook nog een mooie bob yak achter kan haken.

Als tent heb ik ooit in een wilde bui een tunneltent maatje erg groot gekocht. 4 persoons, 440x310x220 cm, en 16kg. Volgens mij was het deze tent maar hij lijkter in elk geval sprekend op. Deze tent heb ik slechts een paar keer gebruikt, maar gezien het gewicht wil ik zeker in combinatie met de (lig)fietsen wat anders. De optie om te kunnen wildkamperen zonder een grote tent die net zoveel opvalt als een zwaailicht spreekt me ook wel aan, niet dat ik meteen zal gaan wildkamperen maar de mogelijkheid hebben door een compacter tentje lijkt me wel wat.

Ik heb eens rond gekeken op het internet en kwam de Vango Tempest 200 tegen. Lijkt me een leuk compact tentje voor met zijn tweeen of eventueel zelfs alleen. Hij is mooi goedkoop waardoor als de tent niet uitwerkt zoals ik hoop, dat er dan geen bakken met geld overboord zijn gegaan.

Mijn vraag is vooral kennen jullie dit tentje, en hoe bevalt deze? Is het in combinatie met een prijs van 80 pond een leuke optie of zeggen jullie van kijk liever naar een andere tent. (suggesties zijn welkom, maar omdat het een probeersel is houd de prijsjes om en na bij de prijs van deze tent 80 pond a 100 euro) Ik weet dat dat de goedkopere range van tenten is, en daar sommige wereldfietsers niet van gecharmeerd zijn maar het is een mooi richt bedrag denk ik.

Daarnaast heb ik ook nog kook materiaal voor "buiten". Ik weet dat voor de gelegenheids kampeerders doorgaans een gas brandertje word aangeraden, maar gezien ik persoonlijk gas niet zo heel erg zie zitten wil ik toch graag een vloeistof brander. Ik ben begonnen op de beversport website met enkelpits en multifeul als "eisen" waardoor er al behoorlijk werd beperkt in de keuze. (Een goed ding want keuze zorgt voor twijfels :)) Omdat ik toch ook wel voor duurzaam materiaal wil gaan, lijken de pompjes van msr (kunststof) me niet echt een geschikte keuze. Er bleven toen (nog steeds bij beversport) 5 opties over:
a) coleman multi - fuel (a 110euro)
b) optimus hiker (a 180euro)
c) primus etapower MF (a 200euro / 105 pond)
d) primus gravity II MF (a 140euro)
e) primus omnifuel (a 190euro)

De coleman oogt als een klein brandertje, maar de pomp zit op de brander zelf. Dus als tijdens het koken de brander druk tekort komt, moet je dichtbij het vuur de pomp gebruiken.
De optimus hiker lijkt weer een hoop kunstof te hebben, wat me qua duurzaamheid niet lekker zit. (ben soms nogal een lompe onbenul :) )
De etapower van primus is duur maar staat me wel aan. Pomp op een losse brandstof fles, compleet qua pan+brander+windscherm en fles.
De omnifuel lijkt hetzelfde als de etapower te zijn, maar zonder "toebehoren", daardoor "oogt" die voor mijn gevoel wat duur.

De oplettende lezer ziet dat ik de gravity II niet meer heb vermeld. In alle eerlijkheid kan ik niet echt zeggen wat me daaraan tegenstaat. Brandertje lijkt mooi compact te zijn, een "tweede" draaiknop voor vlamregeling. Echter ik heb min of meer gekozen voor de etapower MF gekozen, door zijn compleetheid van brander, windscherm, brandstoffles en pannen.

Is er iemand die de primus eta power MF sterk kan afraden, indien ja vertel eens waarom want ik heb het gevoel dat ik daarmee een mooi compleet pakket koop wat ook een jaar of tien a 15 mee moet gaan kunnen.
Tevens de vraag of er schattingen zijn van hoeveel branduren je uit de bijgeleverde kleine (0.35L) brandstof fles kunt halen bij de verschillende brandstoffen?

Dank voor het doorworstelen van mijn tekst, en de sturende reacties.
Multifuel branders hebben het voordeel dat je overal wel aan brandstof kunt komen, en dat ze werken in grote koude. De nadelen zijn de hoge prijs, het lastige gebruik, en het relatief hoge gewicht. Zelf zweer ik bij een Trangia spiritusbrander. Kijk eens naar de Trangia 25 UL HA.
Wim
De Kovea Booster +1 is een voor veel mensen onbekendere brander, maar deze kan net als de primus omnifuel met zowel gas als benzine branden. Hij is alleen wel een stukje goedkoper (+- 140 euro)
Die Kovea is eerder vergelijkbaar met de Multifuel dan de Omnifuel.
Sonya en/of Ali (op dit forum onder "sonali") zijn nu jarenlang onderweg en hebben van diverse gebruikers gehoord dat de Multifuel (EX) degelijker is (minder snel iets aan defect gaat) dan de Omnifuel.
Wat dat betreft zou ik voor 2 personen aan 2 betrouwbare opties denken: de Primus Multifuel EX (al dan niet in die set; koop je nieuw, dan zou ik persoonlijk die set aanschaffen), of de door Wim aangehaalde Trangia.

Jarenlang had ik een wat negatief beeld van spiritusbranders. "Alternatief". Maar in Noorwegen (bij de buitenlandtocht van De Wereldfietser) is dat beeld verdwenen toen ik een brander mocht lenen van een mede-fietser. Ik moet wel zeggen dat hij er al zijn maaltje op gekookt had, dus warm was de brander al. Maar het ging desondanks zeker niet traag. Misschien ietsiepietsie langzamer dan op benzine, maar ik moest toch nog oppassen dat het niet te hard ging.

Wel is het zo dat als je lang achter elkaar kookt, een benzinefles veel groter is dan het brandertje van Trangia. Dat kwam erg van pas toen we een groepsmaaltijd gingen koken na de 100km over de Rallarvegen in Fløm. M'n Primus Varifuel hield zich erg goed bij een uurtje branden van verschillende maaltijd-onderdelen. De lichtgewichters met slechts 2 tasjes (en aldus 100 gram gas) waren heimelijk best blij met zo'n benzinebrander in de groep.
Maar voor 2 denk ik dat dit geen serieus argument is.
O ja, als je echt een multi/omni fuel wilt dan heeft Trangia er ook een voor in de Trangia 25. Dat is een heel mooie manier om heel veel warmte te maken, maar wat mij betreft in de meeste gevallen overbodig (ik heb er een, maar gebruik hem steeds minder).
Wim
Tentje:
Romantische binnenruimte. Geen opgave van de waterdichtheid van het grondzeil, maar als je met de beperkingen rekening houdt mag het geen punt zijn. En een goede kleur om te gaan wildkamperen (tip: ga eerst eens wildkamperen bij een paalkampeerplaats/bivakzone).
Robertjan schreef: Jarenlang had ik een wat negatief beeld van spiritusbranders. "Alternatief". Maar in Noorwegen (bij de buitenlandtocht van De Wereldfietser) is dat beeld verdwenen toen ik een brander mocht lenen van een mede-fietser. Ik moet wel zeggen dat hij er al zijn maaltje op gekookt had, dus warm was de brander al. Maar het ging desondanks zeker niet traag. Misschien ietsiepietsie langzamer dan op benzine, maar ik moest toch nog oppassen dat het niet te hard ging.
Een alcoholbrander is wat langzamer, maar je maakt al veel tijd goed doordat het ding het direct doet zonder sleutelen en opwarmen en het vervolgens blijft doen. Er valt niks aan te sleutelen: geen verstopte sproeiers, geen <schud-schud> tankjes die bijna leeg zijn en ze maken geen geluid.
Wel moet je oppassen met de alcoholvlam die je niet makkelijk ziet. Ze zijn heet genoeg voor het zetten van een halve liter koffie of voor het maken van een typische spaghetti met prut
Ik heb zelf precies zo'n Vango tentje. Hij heeft 1 nadeel en dat is dat het grondzeil niet goed waterdicht is. Ik heb dus een extra grondzeiltje gekocht en daarmee heb ik dat probleem redelijk opgelost. Verder bevalt hij uitstekend, zeker voor die prijs. Als het niet al te hard waait gebruik ik slechts 4 haringen om hem op te zetten en daarmee staat hij prima. Ik gebruik hem zowel in mijn eentje (en dat is echt royaal) als met mijn dochter van 6 (en dat is prima te doen). Voor 2 volwassenen is het misschien wat krap, maar als je echt verliefd op elkaar bent lijkt het me ruim genoeg :lol: Als je echt een paar maand achtereen op vakantie gaat zou ik wel wat groters overwegen. Je kunt in het voorgedeelte denk ik wel 4 fietstassen kwijt (2 voortassen + 2 achtertassen), maar dan wordt het denk ik wat lastiger om de tent in te komen. 2 tassen is sowieso geen probleem, dat heb ik er ook vaak in staan. Eten koken is uitgesloten, daar is het echt te klein voor. De buitentent is prima waterdicht, afgelopen vakantie hebben we genoeg regen gehad om dat nogmaals bevestigd te zien. Hij droogt ook redelijk vlot, een stuk vlotter dan de Helsport tent van mijn vrouw. Voor die 90 pond ofzo die ik er voor betaald heb, heb ik er geen spijt van gehad.
@scheeltje
het merk kovea kende ik inderdaad nog niet. Zal eens gaan kijken hoewel de prijs van 200 euro, door in engeland te bestellen naar "maar" 144 euro zakt inclusief verzenden.

@wim, robertjan en m-geering
die trangia branders ogen wel heel erg eenvoudig. Dat spreekt wel nadrukkelijk in hun voordeel, maar hoe zit je dan met brandstof? Daar moet alcohol in zitten begrijp ik, maar kan je dan ook gewoon brandspiritus gebruiken wat je zo bij de supermarkt kan kopen? Of ben je dan "veroordeeld" tot het gebruiken schonere alcohol brandstoffen? (en zoja wat zijn dat dan?)

Ondanks dat ik het gevoel had redelijk te weten wat ik wilde, heb ik toch nog een hoop tijd deze avond besteed aan het kijken en lezen van informatie over die trangia branders.
Als ik tangia goed begrijp is de 27 serie bedoeld voor een tot twee persoons gebruik, terwijl de 25 serie voor drie tot vier personen bedoeld is. Toch eens kijken voor verkoop adressen, online en offline om te kijken of ik alsnog overslag ga.

Waar ik dan wel meteen weer zorgen over maak. De brandduur van dat kleine beetje brandstof in de brander. Hoeveel gaat daarin en hoelang kan je daarop koken? Kun je daar een beetje fatsoenlijk een paar aardappels/zakje aardappelpuree/rijst en wat groenten op gaar krijgen of word dat krap aan? Ik las zelf ergens dat een driekwart vol brandertje ongeveer 30 minuten kooktijd opleverde.

Wat betreft het tentje, tjah ik weet dat het niet super kwaliteit zal zijn. Grondzeil was te verwachten dat dat zwak zou preseteren. Als de tent van boven maar waterdicht is, denk ik dat ik tevreden ben. Wat glrfndl aangeeft dat 2 volwassenen krap zal worden, geeft stof dat nadenken. aan de andere kant heb ik niet veel tentjes in deze prijsrange gezien die groter worden. En in alle eerlijkheid voor een experiment wil ik nog niet heel erg in het diepe springen, misschien dat de outdoor dumpdag uitkomst bied. Er zijn natuurlijk altijd betere tenten te koop, maar die kosten dan vaak ook onmiddelijk een veelvoud van dit eenvoudige model. Het extremere alternatief van tarpen zie ik mezelf nog niet doen namelijk.

In elk geval iedereen bedankt voor zijn input zover, ik ga weer verder met peinzen.... :-) (is deze sport niet heerlijk :))
Voor wat betreft de brandstof voor een Trangia: daar stop je gewoon spiritus in, of de betere maar giftige methanol van Bever, of bio-ethanol van Quist, of alcool a bruler in Frankrijk, of alcool denaturato in Italie of HEET in de VS. Het grote voordeel is juist dat je althans in Europa en de VS de brandstof overal kunt kopen (ik zou een multifuel brander zelf alleen nog doen voor de derde wereld of in de sneeuw). Die verkrijgbaarheid was voor mij een belangrijke reden (want autobenzine is eigenlijk niet geschikt voor een brander, want vervuilend voor je brander en nogal kankerverwekkend). Met een volle spiritusbrander kun je inderdaad een hele maaltijd lang koken. Als je later nog koffie wilt zetten is het soms nodig wat bij te vullen (alleen als hij uit is en afgekoeld!). Het is wel zinvol niet nodeloos veel water te koken. Als je gewend was altijd eigenlijk teveel te koken dan duurt het allemaal een beetje lang. Voor twee personen is de Trangia 27 te klein, en heb je echt de 25 nodig. Ik zou altijd een versie van ultralight aluminium kopen, dat scheelt flink en is nauwelijks duurder. De hard geanodiseerde versie is wel flink duurder, maar bakt minder aan en is makkelijker schoon te maken. Je kunt geld besparen door er eentje te kopen waarvan alleen de pannen geanodiseerd zijn, en niet het windscherm. Een teflon koekenpan is weliswaar wat zwaarder maar bakt lekkerder. Overigens, die Trangia pannetjes zijn erg licht (net zo licht als titanium, maar met een veel betere warmtegeleiding) en ook los te koop. Als je bijvoorbeeld op gas gaat koken is kan ik me geen betere voorstellen.
Voor wat betreft de tent, ik kan alleen maar zeggen dat ik het gehad heb met goedkopere tenten. Kijk ook eens naar een tweedehands tent van een gerenommeerd merk. Er zijn altijd mensen die een tent van maar een paar jaar oud verkopen omdat ze kinderen gekregen hebben, van hun partmer af zijn, iets lichters willen etc. Zo'n tent zou ik liever hebben.
Veel voorpret,
Wim
@scheeltje
het merk kovea kende ik inderdaad nog niet. Zal eens gaan kijken hoewel de prijs van 200 euro, door in engeland te bestellen naar "maar" 144 euro zakt inclusief verzenden.
Wij hebben hem in NL besteld bij Liff daar is hij nu 139 euro.
Wat betreft de tent ligt het er ook aan wat je met je spullen wilt. Heb je supergoede (water en beestjes dichte) fietstassen en vind je het geen probleem om die op de fiets te laten hangen 's nachts, dan kan zo'n klein tentje wel. Ik vind het zelf prettiger om de spullen ook echt ín de tent te kunnen leggen, dus ook in de binnentent, dus ik heb een iets grotere tent gekocht dit jaar. Na lang wikken en wegen is het de Gelert Orion 3 geworden. Eigenlijk een 3 persoons tent, maar net genoeg voor 2 therm-a-rest prolite plus matjes (met twee personen erop) en de ortliebtassen (12 stuks) kunnen er dan nog naast. Hij heeft nog een vrij ruime voortent/luifel waar je je pannetjes, schoenen en evt stoeltjes/kleed nog makkelijk droog kan achterlaten. Deze heeft ook genoeg ruimte om ruimschoots rechtop te zitten en je in de tent om te kleden. Dat was voor mij ook belangrijk.
Het hangt dus inderdaad vooral van je eisen af in combinatie met de prijs.
De orion 3 kan je hier zien: http://www.gelert.com/Products/Orion_3_Tent.aspx Zoals je kan zien heeft deze ook een mooie schutkleur. Wel lichten de scheerlijnen op als je er met een felle zaklamp op schijnt. Maar dat is dus best handig tegen struikelgevaar :wink:

Succes met je zoektocht!

Edit: Hij kostte dit voorjaar 180 euro bij de kampeermarkt http://www.kampeermarkt.nl en hij weegt 4,1 kg
12 tassen?
Wim
2*voor, 2*achter, rackpack en stuurtas? dat is de verzameling die ik kan verzinnen dat je op 6 pp komt.
Dat zal het inderdaad wel zijn, maar dat heb je toch alleen nodig in Alaska? Als je die voortassen, voordragers en rackpacks niet koopt spaar je zeker zes kilo uit, en genoeg geld (450 euro?) om compactere spullen te kopen waarmee je nog weer een paar kilo uitspaart. Alles past dan ook veel makkelijker in een kleinere tent als de MSR Hubba Hubba HP van nog geen 2 kilo. Ieder zijn smaak, natuurlijk.
Wim
Het is een keuze die je maakt, wij zijn bijvoorbeeld afgelopen jaar ook op fietsvakantie geweest in Noorwegen, met op beide fietsen voortassen en achtertassen, op 1 fiets een stuurtas en dan de tent en stoeltjes los op de bagagedrager. We zijn begonnen met op fietsvakantie gaan met de spullen die we hebben (en ja er worden dingen vervangen zoals lichtere tent ed). Maar we hebben bijvoorbeeld afgelopen jaar bewust gekozen voor het meenemen van wat meer gewicht gewoon voor het comfort (bv tarp en stoeltjes). Als je de spullen eenmaal al hebt is het vervangen van alles voor lichtgewicht materiaal wel een flinke kostenpost namelijk.
Ja ik heb ook bij bijna alles gewacht tot het versleten was (ben niet zo van het goede dingen weggooien). Maar inmiddels ben ik toch op een heel andere manier gaan kamperen, en dat vind ik eerlijk gezegd comfortabeler. Minder gewicht fietst veel lekkerder, en minder zooi pakt gewoon sneller in en blijft overzichterlijker. Meer traditioneel comfort ben ik overigens niet tekort gekomen. Ik zit nog prima op een gesloten celfoam zitlap, ondanks mijn 57 jaar, en een echt minuskuul tentje is ook niets voor mij.
Mijn opmerking is echter vooral bedoeld voor mensen die beginnen: bedenk je dat het ook anders kan, en dat dat niet meer kost.
Wim
Wim schreef:Dat zal het inderdaad wel zijn, maar dat heb je toch alleen nodig in Alaska? Als je die voortassen, voordragers en rackpacks niet koopt spaar je zeker zes kilo uit, en genoeg geld (450 euro?) om compactere spullen te kopen waarmee je nog weer een paar kilo uitspaart. Alles past dan ook veel makkelijker in een kleinere tent als de MSR Hubba Hubba HP van nog geen 2 kilo. Ieder zijn smaak, natuurlijk.
Wim
Ja inderdaad elk 6 tassen, we hadden geen ortlieb rackpacks maar omdat ik allergisch ben voor 't een en ander sleep ik ook veel eten mee (in boodschappennetjes achterop) zodra ik een geschikte winkel vind onderweg. Bovendien heb ik ook veel eten en drinken nodig als ik fiets dus daar zou ik per 2 dagen al meer dan 'n achtertas aan kwijt zijn ;)

En ik heb graag wat comfort op de camping. Niet in de zin stoeltje-tafeltje maar wel lekker picknickkleed en spelletje/boekje/ lekkere trui etc.

ik zou nooit al m'n spullen in twee achtertassen krijgen als ik moest kamperen! Maar ieder zijn smaak inderdaad ;)
Zelf heb ik de optimus nova http://www.bever.nl/koken/branders/3313 ... ?s=optimus (dit is de + versie de normale http://shop.katadyn.com/product/155157/ ... timus_Nova is iets goedkoper maar weet niet of ze die nog verkopen bij Bever) die zo'n beetje alles brand: benzine, diesel, petroleum en coleman, je hebt daar geen aparte branderkoppen voor nodig. Wat ik zelf ook handig vindt is dat brander en brandstof losgekopeld kunnen worden en de brander in z'n foedraal bij mij in 1 van de pannen verdwijnt, neemt dus lekker weinig ruimte in. Herrie valt mee en water is snel aan de kook. Onderdelen zijn voor het overgrote deel los te bestellen (Bijna geen plastic trouwens) en hij kan simpel uit elkaar gehaald worden (als je hem eens goed schoon wilt maken). Ik heb ooit nog eens een Coleman brander (ook aparte brander en fles) gehad waarvan de slang ging verweren en lek raakte en daar waren toen geen losse onderdelen voor te krijgen, buiten een complete brander zonder fles.
Wim schreef:Voor wat betreft de brandstof voor een Trangia: daar stop je gewoon spiritus in, of de betere maar giftige methanol van Bever, of bio-ethanol van Quist, of alcool a bruler in Frankrijk, of alcool denaturato in Italie of HEET in de VS. Het grote voordeel is juist dat je althans in Europa en de VS de brandstof overal kunt kopen (ik zou een multifuel brander zelf alleen nog doen voor de derde wereld of in de sneeuw). Die verkrijgbaarheid was voor mij een belangrijke reden (want autobenzine is eigenlijk niet geschikt voor een brander, want vervuilend voor je brander en nogal kankerverwekkend).
Oke oke ik denk dat ik het plaatje een beetje begrijp. Mijn brandstof wens was juist om eigenlijk altijd gewoon makkelijk aan brandstof te komen, maar met een alcohol brander lijkt dat dus ook geen probleem op te moeten leveren. Dat benzine rotzooi bevat die bijzonder ongezond is voor het menselijk lichaam is bekend.
Wim schreef:Met een volle spiritusbrander kun je inderdaad een hele maaltijd lang koken. Als je later nog koffie wilt zetten is het soms nodig wat bij te vullen (alleen als hij uit is en afgekoeld!). Het is wel zinvol niet nodeloos veel water te koken. Als je gewend was altijd eigenlijk teveel te koken dan duurt het allemaal een beetje lang.
Zolang ik de maaltijd in een keer branden kan koken denk ik dat ik tevreden ben. Bijvullen voor een kop koffie / thee lijkt me niet echt een probleem mocht dat noodzakelijk zijn. Bijvullen als de brander nog enigszins warm is moet ik niet doen begrijp ik? Alcohol dusdanig ontvlambaar dat het spontaan vlam kan vatten dan?
Wim schreef:Voor twee personen is de Trangia 27 te klein, en heb je echt de 25 nodig. Ik zou altijd een versie van ultralight aluminium kopen, dat scheelt flink en is nauwelijks duurder. De hard geanodiseerde versie is wel flink duurder, maar bakt minder aan en is makkelijker schoon te maken. Je kunt geld besparen door er eentje te kopen waarvan alleen de pannen geanodiseerd zijn, en niet het windscherm. Een teflon koekenpan is weliswaar wat zwaarder maar bakt lekkerder. Overigens, die Trangia pannetjes zijn erg licht (net zo licht als titanium, maar met een veel betere warmtegeleiding) en ook los te koop. Als je bijvoorbeeld op gas gaat koken is kan ik me geen betere voorstellen.

Ik heb zelf ook altijd sterk de neiging om "oversized" te kopen, dan loop je doorgaans minder snel tegen de limieten aan, dus een 25 serie word het waarschijnlijk sowieso. Ik moet bekennen dat het verschil tussen Hard Anodised en non stick me nog niet helemaal helder is. Als ik even vlug bij bever kijk dan zie ik de trangia 25-7 ul-ha staan die een gewoon aluminium windscherm heeft met twee hd saus pannen en een non stick koekenpan. Ik vraag me af hoeveel extra nut het heeft om het windscherm ook in HD te kopen, wel denk ik dat het fluitketeltje een nuttige toevoeging is.
Wim schreef:Voor wat betreft de tent, ik kan alleen maar zeggen dat ik het gehad heb met goedkopere tenten. Kijk ook eens naar een tweedehands tent van een gerenommeerd merk. Er zijn altijd mensen die een tent van maar een paar jaar oud verkopen omdat ze kinderen gekregen hebben, van hun partner af zijn, iets lichters willen etc. Zo'n tent zou ik liever hebben.
Veel voorpret,
Wim
Tweedehands heb je gelijk in, en ik zal de diverse marktplaats aanbiedingen ook in de gaten houden. Kost misschien een beetje extra moeite maar kan inderdaad een boel opleveren.

@scheeltje
Ik denk dat ik op het moment toch meer richting die alcohol branders neig, vooral omdat er gewoon eigenlijk helemaal niks aan stuk kan. Ik had zelf de alcohol branders niet echt bekeken, omdat ik meende dat de brandstof dan een probleem kon gaan worden.
Zoe schreef:... De orion 3 kan je hier zien: http://www.gelert.com/Products/Orion_3_Tent.aspx Zoals je kan zien heeft deze ook een mooie schutkleur. Wel lichten de scheerlijnen op als je er met een felle zaklamp op schijnt. Maar dat is dus best handig tegen struikelgevaar :wink:
Oplichtende lijnen zijn zeker handig, dus wat dat betreft geen nadeel maar een voordeel. Denk dat we ook helder moeten hebben dat wildkamperen, voor mij niet meteen sneaky en illegaal kamperen moet worden. Ik wil gewoon niet meteen gezien worden in zoon situatie maar als er overlast ontstaat of men ontdekt me dan zal ik gewoon netjes mijn boeltje oppakken.

Voor mij weet ik dat ik een paar mooie tassen heb, maar van mijn vriendin weet ik dat niet zeker. Ondanks dat ik goede tassen heb vind ik het toch prettig als ze mee de tent in kunnen, en daarmee schrijven we de Vango Tempest 200 meteen af denk ik. (Toch fijn zoon forum wat mijn ideeen voor het geld uitgeven de grond in boort :D, nee niet negatief bedoeld, heb het liever zo om dan dat ik ontdek dat ik niet met een tent kan wat ik gehoopt had)
Qua tent kwam ik in mijn zoektocht die nu kijkt naar 3 persoons tenten, en op verzoek van mijn vriendin een bruikbare kookluifel. Een Nordisk Sundback tegen, gewicht ligt op een ruimte 3 kilo wat gezien het formaat me niet tegen valt.

Wat betreft de discussie over veel / weinig tassen. Ik weet dat je door lichter en compacter kunt besparen op tassen / ophang systemen. Toch is het belangrijk om het in het oog te houden.

Nog even een reactie op Pman zijn bericht over de optimus nova (al dan niet in plus uitvoering). Die ziet er uit als een rasechte alles brander, maar de pomp is plastic voorzover ik kan zien. En welk onderdeel zal het meeste te verduren krijgen als ik een keer wat lomper ben? (a) Hoe langer ik er over denk hoe meer ik neig naar de trangia branders, gewoon niets wat stuk kan en dat idee bevalt me wel ook als dat wat zwaarder blijkt achteraf.