Additionally, paste this code immediately after the opening tag: betaalbaar lichtgewicht ademend regenjasje - Forum Wereldfietser

betaalbaar lichtgewicht ademend regenjasje

Hoi
Ben op zoek naar een betaalbaar lichtgewicht (300gram)
en klein opvouwbaar ademend regenjasje.
De gore oxygen is me wat te duur of weet soms iem waar je jasje goedkoop kan krijgen?
Zijn er andere alternatieven?
Graag wat advies

Jeroen
Omdat mijn TNF jasje bij het stuwmeer ligt heb ik in Meinungen (D) dit Jack Wolfskin jasje gekocht. Was daar E 99,50 en weegt 350 g (zelf gewogen). Helaas niet officieel waterdicht en geen capuchon, wel ademend en comfortabel. Afbeelding
Op de JW-site staan meer opties, maar de vraag is of die ergens te passen zijn, er zijn zo onmetelijk veel verschillende jasjes op de markt :roll:
Leon
VAUDE Ceplex (bijv. deze)
Agu Poray
The North Face HyVent
Patagonia H2No (bijv. Rain Shadow)
etc.
etc.
En dan nog talloze wieleropties.

Óf:
eVent jack voor € 143!!!
Mijn AGU secco Cabrio met afneembare mouwen en tegelijk achterpand, waardoor een hesje/bodywarmer ontstaat, is zeer licht. Het is perfect, zeer licht, zichtbaar bij donker weer en ademt uitstekend. Ik heb een XL-maat gekocht om de langere slip en mouwen bij nat weer. De zichtbaarheid wordt verterkt door de fluoriscerend strepen. Helaas heb ik de hardshell nog maar weinig gedragen, omdat het tijdens mij ritten niet wil gaan regenen...... Oei..asl dat maar goed gaat voor de toekomst. 8)
Toevallig deze week een regenjas gekocht bij een Intersport Outdoor winkel. Northface waterdichte jas met Gore Tex materiaal echt SUPER!! aanbieding van 239 voor 183.

Maar er zijn ook goeie jassen te koop vanaf 89 euro bij bike4travel (zag ik net) of bever zwerfsport of andere outdoor winkels. Gewoon even langs de winkel krijg je goeie info voor niks :)

Mij is verteld:
Gore tex is een membraan wat gegarandeerd 100% waterdicht is. Gore Tex is eigenlijk niet echt nodig wanneer je kleine stukjes in de regen fietst dan volstaat een coating ook. Bij bever hangen ook een paar jassen van rond de honderd(-/+) met zo een coating.

Succes!
Ik zou rustig en geduldig zoeken naar een goedkoop Event jack.Event is toch heus comfortabeler dan Goretex. Voor een fietsjack wil je eigenlijk ook nog in daglicht fluoriserend geel groen. Dat wordt moeilijk. Montane had er een (de Stormrider, zonder capuchon) maar niet meer. Reflectiestrepen zijn ook mooi, maar kunnen er ook achteraf opgeplakt worden.
Wim
Het idee van een ademende jas is niet zozeer dat je tijdens het fietsen droog blijft van binnen, wat overigens wel een prettige bijkomstigheid is van de duurdere materialen. Het idee is met name dat zodra je stopt om je tent op te zetten, sneeuwbivak te maken (alpinisme), en dat soort dingen, je lichaam door gaat met warmte te produceren. Echter dan in een droge omgeving.
Hierdoor, en dankzij het vocht transporterende thermo-/ondershirt, droog je weer op. In tegenstelling tot met niet-ademende kledij zoals die ook verkocht wordt.
Door deze functie heeft de kamperende mens minder kledij mee te nemen, en dat scheelt weer in gewicht en pakvolume.

Voor kleine stukjes fietsen is dit allemaal niet zo aan de orde. Een beetje droog blijven van binnen is dan genoeg. Verder begint de warmte i.h.a. pas goed geproduceerd te worden na een minuut of 8-10 fietsen. Wel moet je voor korte stukjes in het achterhoofd houden dat een katoenen shirt dus de ademende werking van een goed regenjack tegenwerkt. Bij het dragen van katoen, of mindere kwaliteiten wol of kunststof, maakt een ademend regenjack dus niets uit.
Betaalbaar en lichtgewicht zijn natuurlijk relatieve begrippen, maar bij de Bever heb ik gisteren een vaude infinity jack gereserveerd. Dit jack weegt zo'n 500g, dit zal vast afhangen van de maat en mijn maat (XL) zal vast iets meer wegen. Deze jacks gaan uit de collectie (iig bij Bever) en gaan weg met 30% korting tov de nieuwprijs (300 euro, nu dus 210 euro). Ik vind het nog steeds een enorm bedrag voor een regenjasje, maar over dat eVent materiaal heb ik alleen maar goede verhalen gelezen. Daarnaast is het ook te dragen als gewoon regenjack, dus niet alleen op de fiets is het bruikbaar. Ergens volgende week komt het jack in het filiaal waar ik hem besteld heb en dan zal ik hem passen. Hoop dat het een beetje past, maar nog steeds blijft het een flinke uitgave en ik hoop dan ook dat dit jack/materiaal aan mijn verwachtingen zal voldoen.

Ik heb nu trouwens een North Face regenjack, met Hyvent coating en dat bevalt bar slecht. Het jack is 2 jaar oud en eigenlijk maar weinig gebruikt, maar na ongeveer 15min. fietsen in een regenbui worden mijn schouders en armen al nat. Je schijnt die coating wel te kunnen herstellen, maar ik ga nu liever voor materiaal dat echt van zichzelf waterdicht is/hoort te zijn.
Model II van die Infinity zat erg ruim omdat het een alpinisme jack is. Die zijn in hardere wind niet echt handig op de fiets. Dat bulkt helemaal uit als je windkracht 5 ofzo van de zijkant hebt.
Ik begreep dat de huidige versie met stretch-gedeeltes is die van hun eigen Ceplex-materiaal gemaakt worden, en dus beduidend minder ademen. Ik vermoed dat de snit echter niet echt veranderd is, en deze dus nog veel te ruim zal zijn voor fietsen. Hun Alpinist-jack (en Krypton dacht ik, of hebben ze die weer hernoemd?) zijn veel geschikter voor fietsen door hun technischere snit en daardoor ook langere mouwen.

Of gewoon het fietsmodel Pace... Wel in een opvallende kleur natuurlijk.
Pace is wel erg duur net zo duur als Oxygen jasje.
Die jassen moeten toch wel ergens goedkoop te krijgen zijn?
Hopmans ofzo?

VAUDE Ceplex zou goed betaalbaar zijn voor me .
glrfndl schreef:300 euro
Zoiets gaat me toch echt te ver voor een jasje. Als ik al mijn uitrustingsstukken in die prijsklasse koop wordt de totaalwaarde van mijn uitrusting een stuk groter dan die van een prima tweedehands auto + belasting + verzekering + benzine voor een aardige vakantie. Ergens vind ik dan dat er iets scheef zit.
Leon
@Jeroen: ik denk niet dat Hopmans VAUDE in de collectie heeft.
Robert Jan,
Vaude krijg ik goedkoop bij bike4travel.
Maar een goedkoop adres voor Gore Oxygen zou ideaal zijn.
Heeft Hopmans Gore?
Gore volgens mij wel. Ze hebben immers ook Assos.
Leon schreef:
glrfndl schreef:300 euro
Zoiets gaat me toch echt te ver voor een jasje. Als ik al mijn uitrustingsstukken in die prijsklasse koop wordt de totaalwaarde van mijn uitrusting een stuk groter dan die van een prima tweedehands auto + belasting + verzekering + benzine voor een aardige vakantie. Ergens vind ik dan dat er iets scheef zit.
Leon
Onze fietsdraadjevrienden spreken ook over zo'n bedrag of ze er elke dag 100 briefjes van in de portemonnaie hebben. let wel, goed materiaal is belangrijk, maar voor 100 euro heb je ook al hele goeie hardshells/jacks etc..
Welke ademende regenkleding je ook kiest, zelfs het beste materiaal functioneert slecht als je het niet/slecht onderhoudt.

Hier heb ik een uitleg geschreven over het onderhoud ervan.
Bedankt Robertjan. Ik had inderdaad mijn eVent-jas niet goed behandeld, en die was dus zo lek als een mandje tijdens de laatste Noorwegen-tocht. Na 5 minuten fietsen was ik van binnen al nat. Ik ga hem eens behandelen volgens jouw uitleg,
Robertjan schreef:Welke ademende regenkleding je ook kiest, zelfs het beste materiaal functioneert slecht als je het niet/slecht onderhoudt.

Hier heb ik een uitleg geschreven over het onderhoud ervan.
Crystal clear!
Nog even een ander draadje ter herinnering: ook op de site van Vaude werd reclame gemaakt voor een waterdichte softshell. Ik twijfel trouwens niet aan jou kennis hierover!
Nu we het toch even hebben over onderhoud: hoe krijg je vlekken uit zulke jasjes? Ik heb ze in zo'n opzichtige fluo kleur, maar daar is toch wel kettingsmeer en ander vuil opgekomen.
Wim
Niet. Tenzij je de stof hardhandig onder handen neemt, maar dat lijkt me verder niet goed voor de jas.
Je zou extra wasmiddel op die plekken kunnen doen, en dan wassen (en extra extra goed uitspoelen!). Maar helemaal er uit krijg je het niet, of misschien: er uit krijg je het helemaal niet.