Additionally, paste this code immediately after the opening tag: batterijlader - Forum Wereldfietser

batterijlader

Mijn 'gewone' batterijlader heeft het begeven. Ik zoek dus een lichte, kleine en vooral ook snelle oplader voor AA en AAA batterijen.

Heeft iemand een suggestie of ervaringen?
Ik ben zelf op zoek en ben op de volgende oplader uitgekomen bij Eleshop. Volgens hen kan deze oplader de batterijen in 2 uur opladen:

Maha Powerex MH-C401FS lader € 32,95

Ondanks zijn kleine formaat, levert de MH-C401FS grote prestaties.

- Laadt AA / AAA NiMH of NiCD batterijen nauwkeurig.
- 4 onafhankelijke kanalen om de levensduur van batterijen te sparen.
- Slim "Negative Delta V" laadprogramma om batterijen maximaal te laden.
- Inclusief compacte schakelende adapter en auto-adapter.

De lader herkent NiCD en NiMH batterijen automatisch en past de laadcyclus aan op het type batterij. Door de vier onafhankelijke kanalen worden batterijen niet overladen, dit spaart de levensduur van de batterijen.

De lader heeft een snelle en een trage laadmodus. In de snelle laadmodus wordt een laadstroom tot 1000 mA gebruikt, in de trage modus tot 300 mA. Als de batterijen vol zijn geladen, zorgt de kleine druppelstroom ervoor dat de batterijen vol blijven.

Specificaties:
Laadstroom Snel: 1000mA (AA) / 500mA (AAA)
Laadstroom Traag: 300mA (AA) / 200mA (AAA)
Druppellaadstroom: 50mA
4 onafhankelijke kanalen voor NiCD of NiMH

Wordt geleverd inclusief:
Compacte schakelende netadapter
Auto-adapter
Engelstalige handleiding

Met 3 jaar garantie!
Deze Varta werkt goed, is ook tevens handig om je ipod op te laden via de USB uitgang en volgens een vriend van mij kan je hem(dwz de AA's in de varta) ook opladen met een SON/e-werks combinatie.

Ik hoop dat de meneer uit Spanje dit jaar een E-werks voor mij mee neemt :lol:
Shane schreef:Deze Varta werkt goed, is ook tevens handig om je ipod op te laden via de USB uitgang en volgens een vriend van mij kan je hem(dwz de AA's in de varta) ook opladen met een SON/e-werks combinatie.
Hier de vriend :)
Wat Shane schrijft klopt. In ongeveer 6-8 uur laadt deze Varta/Son/E-Werks combi 4 AA batterijen. Onze GPS gebruikt ca 2 AA's in 8-10 uur. De resterende stroom kan dmv de USB uitgang worden gebruikt om andere apparaten te laden, zoals bijv. de GSM. Heeft net 7 weken lang probleemloos gewerkt, slechts 1x een stopcontact gebruikt.
Maar let op: deze Varta lader heeft een sigarettenaansteker aansluiting waarop de E-Werks is aangesloten met 12V en 1,4A. Een USB lader met 5V/1A max. zal hoogstwaarschijnlijk minder snel laden.

Frank
Ik heb goede ervaringen met de Maha Powerex MH-C204W (euro 24,95).

Microprocessor bestuurde intelligente lader.
2 AA/AAA batterijen in 1 uur of 4 AA/AAA in 2 uur.

Velen hebben hem tijdens de Noorwegen trip geleend.

Fred
fredkok schreef:Ik heb goede ervaringen met de Maha Powerex MH-C204W (euro 24,95).

Microprocessor bestuurde intelligente lader.
2 AA/AAA batterijen in 1 uur of 4 AA/AAA in 2 uur.

Velen hebben hem tijdens de Noorwegen trip geleend.

Fred
Ongetwijfeld ook een goeie lader. Maar, ehh, die laadtijden, is dat aan het stopcontact of op de naafdynamo?
Als je dat haalt aan je naafdynamo fiets je echt héél hard.

Frank
Via het stopcontact Frank.

Fred
Varta 57662 Pocket Charger
Deze is net mee terug van de fietsreis.
Niet duur, niet te groot en te zwaar, geschikt voor AA en AAA.
Oplaadtijd in mijn geval 1 nacht in het stopcontact van het toiletgebouw.
Niet erg snel dus.
Maar ook geen groot zeer als het ding wellicht meegenomen zou worden door een ander als mijzelf :o
snowfreakyvon schreef:Maar ook geen groot zeer als het ding wellicht meegenomen zou worden door een ander als mijzelf.
Ik zou behoorlijk balen. Niet zozeer vanwege de kosten. Maar lader kwijt en batterijen. En op zoek moeten naar een winkel voor vervanging. Wellicht wat zwaarder, maar ik geef toch voorkeur aan mijn lader die 4 AA-batterijen oplaadt in tijd dat ik een douche neem (15 minuten).

Gerd
Ik ben tevreden met mijn batterijoplader GP Powerbank S350, voor vier NiMH AA rechargeable batterijen, zie www.ikzoekeenbatterij.nl/proddetail.php?prod=BC000114
Op de afbeelding is het ding wit, maar de mijne is zwart en ik heb hem in Karlstad (Zweden) gekocht bij OnOff (een soort Zweedse Mediamarkt): www.onoff.com , waar ook mijn digitale camera Fuji FinePix S5700 vandaan kwam.
Ik heb ook die Varta die Shane al noemde.

Volgens mij heeft Hans inmiddels een lader, om te horen welke het geworden is moeten we een aantal weken wachten tot hij weer terug is uit Italië. :wink:
Hans, ik heb inmiddels 2 solar chargers gekocht, 1 van de Aldi(1200mAh) en 1 uit Hong Kong(2000mAh) en ik kan berichten dat ze sneller een PDA of telefoon opladen dan de netspanningadapter of batterijenlader batterijen oplaadt. Je moet wel de juiste aansluitstekkers hebben. Misschien een optie?
Sorry Dries, maar ik zet bij jou bewering dat ze sneller dan een batterijlader batterijen opladen toch mijn vraagtekens. Ik heb diverse testen gelezen waarbij zonnecel laders niet zo goed uit de bus kwamen. Dus vergeleken met welke batterijlader? Wat is het merk van die zonnecel lader uit Hong Kong, heb je een link?
DriesBa schreef:Hans, ik heb inmiddels 2 solar chargers gekocht, 1 van de Aldi(1200mAh) en 1 uit Hong Kong(2000mAh) en ik kan berichten dat ze sneller een PDA of telefoon opladen dan de netspanningadapter of batterijenlader batterijen oplaadt. Je moet wel de juiste aansluitstekkers hebben. Misschien een optie?
Het is erg moeilijk om te meten hoe vol een batterij is. De spanning kan wel worden gemeten maar de hoeveelheid stroom niet (niet eenvoudig). Batterijen houden de spanning redelijk gelijk totdat de stroom echt op is. Omgekeerd, wanneer een lege batterij wordt geladen geeft een spanningsmetertje al snel een hoge spanning aan, maar de batterij is nog lang niet vol. Zou dat kunnen verklaren waarom de solar charger zo snel lijkt te laden?
Frank Bueters
Frank schreef:Sorry Dries, maar ik zet bij jou bewering dat ze sneller dan een batterijlader batterijen opladen toch mijn vraagtekens. Ik heb diverse testen gelezen waarbij zonnecel laders niet zo goed uit de bus kwamen. Dus vergeleken met welke batterijlader? Wat is het merk van die zonnecel lader uit Hong Kong, heb je een link?
Frank en Frank, Proffesioneel onderzoek heb ik niet gedaan, maar ik constateer dat bij 3 HP PDA's 5053, 2210 en 6950 en m'n GPSMap 60CX op de instelling slow charging de batterij op het meter bij de PDA's en batterij-indicatie bij de GPS, na demontage van de laders en bij een contra-expertise met de solar chargers, in alle 3 gevallen het laden door de solar chargers sneller gaat dan via de adapters en de batterijlader.
Frank schreef:Ik heb ook die Varta die Shane al noemde.

Volgens mij heeft Hans inmiddels een lader, om te horen welke het geworden is moeten we een aantal weken wachten tot hij weer terug is uit Italië. :wink:

Nee en ja.
Nee, ik heb geen nieuwe lader gekocht. Ik had zo'n Varta lader die inderdaad een nacht over twee batterijen doet en heb die maar meegenomen omdat hij compact is. Ik heb inderdaad een paar keer 's nachts de batterijen geladen in de doucheruimte ondanks dat op een camping de lader van iemand 'verdween'.

Ja, ik ben weer terug uit Italie. Dikke 2000 kilometers gemaakt in 4 weken en elke kilometer was even prachtig. Italie was zonnig en mooi. Veel cultuur en met name Verona was een plaatje. Oostenrijk was nat en stijl. Wat heb ik zitten ploetere op de Arlberg pas. Duitesland was liefelijk met zijn vakwerk huisjes.

Dus vanaf vandaag weer actief op het forum. Even bijlezen en kijken wat we volgend jaar gaan doen :lol:
HansvanderVeeke schreef:Ja, ik ben weer terug uit Italie. Dikke 2000 kilometers gemaakt in 4 weken en elke kilometer was even prachtig. Italie was zonnig en mooi. Veel cultuur en met name Verona was een plaatje. Oostenrijk was nat en stijl. Wat heb ik zitten ploetere op de Arlberg pas. Duitesland was liefelijk met zijn vakwerk huisjes.

Dus vanaf vandaag weer actief op het forum. Even bijlezen en kijken wat we volgend jaar gaan doen :lol:
Hans, welcome back on - lees in - the prairie.
Benieuwd naar jouw reisverslag.
Voor m'n GPS heb ik batterijen + oplader nodig.
Travelmaster tipte Eneloop al en dat kom ik veel tegen op het forum dus dat zal prima zijn. Ik denk aan deze: http://www.nkon.nl/4-aa-sanyo-xx-2500-m ... eloop.html

Nu zoek ik nog een oplader waarmee ik ze onderweg 's nachts op kan laden in bv het toiletgebouw. Wat is een goede oplader voor in het stopcontact ? Mede omdat ie 's nachts onbeheerd is wil ik het zo goedkoop mogelijk houden, maar vind het wel weer belangrijk dat de batterijen "goed" geladen zijn. Wel houd ik het graag zo licht mogelijk. Zag dat de Maha Powerex populair is maar die is me veel te duur om 's nachts achter te laten. Iemand een tip?
Rein32 schreef:Wel houd ik het graag zo licht mogelijk.
Deze ? Redelijk goedkoop, licht (80 gram) en geschikt voor de Eneloop.
Michael W schreef:
Rein32 schreef:Wel houd ik het graag zo licht mogelijk.
Deze ? Redelijk goedkoop, licht (80 gram) en geschikt voor de Eneloop.

via deze link nog iets goedkoper, zelfde eigenaar