Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draag altijd een helm! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Draag altijd een helm!

Rutger schreef:Het vallen is niet zo zeer het probleem. Het neerkomen. (bron: Lambik van Suske en Wiske)
Rutger
Die tekst is gejat uit Tom Petty's"I'm learning tot fly, but I ain't got wings, what goes up must come down, the hardest part is to hit the ground.... 8)
Ik verkies ook het dragen van een helm, geeft meer vertrouwen en je valt meer op. :idea:
Tja, die eeuwige helm...

Misschien ter overweging het volgende: 14 juni jl. reed ik omstreeks 17.55 uur op m'n racefiets (sorry, ook dat doe ik wel eens) op een voorrangsweg met een gangetje van circa 35 km/u en toen lag ik ineens in n ziekenhuisbed lag en was het 21.45 uur. Van hetgeen mij tussen die twee tijdstippen was overkomen weet ik niets meer, maar wel bleek ik een zware hersenschudding te hebben, het korte termijngeheugen werkte een aantal dagen nauwelijks en is nu nog steeds niet optimaal en ik heb nu een litteken van circa 6 cm op m'n voorhoofd zitten en ben letterlijk voor m'n leven getekend.
Achteraf blijkt een andere fietser zonder te kijken tussen een paar huizen door pardoes de weg op is gereden en in mijn achterwiel terecht is gekomen waardoor ik met volle vaart met m'n hoofd op het asfalt ben geklapt. NIet bewusteloos geweest maar weet er niets meer van te herinneren..

Had ik een helm op? Nee. Mijn standpunt was: fietsen in een groep: altijd een helm op, maar woon-werk: geen helm. Mijn persoonlijk standpunt is veranderd: nu altijd een helm op.

Iedereen veel gezonde en veilige kilometers.
Groetjes, Michiel

P.s.: over twee weken vertrek ik voor een rondreis door westen van de VS maar m'n helm ligt al klaar :-).
Hoi Rutger.

Ja, vervang die helm Neem geen risico: de buitenkant van de helm hoeft niet zichtbaar beschadigd te zijn, maar het schuim kan ingedeukt zijn. Mocht dat het geval zijn, dan biedt de helm op de ingedeukte plekken vrijwel geen bescherming. Mocht de persoon tijdens een ongeluk op z'n helm belanden dan wordt de klap van de botsing niet meer geabsorbeerd door de helmschaal.

Groetjes en veel veilige kilometers, Michiel
Rutger schreef:Hoi,

Ik ben net terug van een wandel- en mountainbike-reis in het prachtige Montenegro. Dit is een ware uitdaging voor pioniers. Helaas ben ik een paar dagen voor de terugtocht hard gevallen op asfalt. Gevolg: schaafwonden aan mijn rechterknie en rechterelleboog, gekneusde ribben. Ik maakte een val naar rechts. Later zag ik dat mijn helm aan de rechterzijkant op twee plaatsen gebroken was. Godzijdank droeg ik dus een helm en zal dat altijd blijven doen. Op dit moment is het ongeveer 10 dagen geleden en heb nog wat last van mijn knie en ribben. Ik zal weer gauw op mijn fiets stappen (met natuurlijk een nieuwe helm!)

Iemand anders van de groep maakte een buiteling voorover en viel op zijn helm. Hij kon gewoon zijn weg vervolgen. Geen blessures. Aan de helm leek niets te zien, maar toch ving die de klap op. Vervanging noodzakelijk?

Rutger
Robertjan schreef:Inderdaad erg raar die 18km/u. Zonder helm ga ik regelmatig over de 60km/u bergaf, dus eigenlijk zouden ze zeker op die snelheden moeten testen... :D
En dat is nou precies wat ik bedoel. Als je met dir snelheid met je hoofd naar voren (voor enig deel van je fiets) tegen een muur rijdt, heb je inderdaad een grote kans dat de helm zich vooral naar de binnenzijde van je hersenpan verplaatst, in plaats van deze te beschermen.

Maar daar gaat het niet om. Loop (ren) eens met een gangetje van 18 km/u met je blote kop tegen de muur. En doe dat dan dan nogeens, maar dan met een fietshelm op. Oh, wacht, die tweede keer gaat je waarschijnlijk niet lukken. Doe maar eerst met, en dan zonder helm.

Dat jij een fietssnelheid van 60 km/u hebt, wil nog niet zeggen dat alles wat er verder gebeurt met een snelheid van 60 km/u gaat.

"Oh, maar een helm is maar getest tot 18 km/u en ik rijdt altijd harder, dus ik heb er niks aan," is een oerdom argument. Het toont niets aan, behalve dat je de meest basale middelbare-school-natuurkunde niet eens machtig bent. Mij maakt het weinig uit of iemand al dan niet een helm wil dragen, zolang ík z'n hersenen maar niet van wegdek of motorkap hoef te schrapen. Maar als je je standpunt zo nodig wilt verdedigen, doe dat dan met steekhoudende argumenten.

.tsooJ
Robertjan schreef: Ik vergelijk dit risico als met mountainbiken: een dennenappel is genoeg om je weg te laten glijden en dan je hoofd op een boomstronk te laten stuiteren.
Als je voeten los zitten, kun je opspringen en op je voeten landen. Ben je minder atletisch, dan kan dat een reden zijn om ook dan toch een helm te dragen.
Dat van die losse voeten werkt alleen als je er op bedacht bent dat je onderuit kunt gaan, merkte ik deze winter (met helm). Met platformpedalen op de crosser het volgesneeuwde bos in werkte dat prima: je weet en merkt dat je continu alle kanten op glijdt en kunt dan snel even een voetje aan de grond zetten voor je echt om lazert. Dat werkt dus alleen als je er op bedacht bent en niet te hard gaat. Want: later op een besneeuwde asfaltweg (ca. 30 km/h) gleed mijn voorwiel in een bocht van het kantje van de weg af en voor ik er erg in had sodemieterde ik tegen het asfalt. Ik had hier net zo goed met klikpedalen kunnen rijden, het resultaat was hetzelfde geweest: een paar meter met de neus door de sneeuw schuiven.

Het dragen van een helm afhankelijk maken van 'atletisch genoeg zijn om te kunnen opspringen' is het domste wat je kunt doen. Ongelukken zitten in kleine hoekje en laten zich niet in protocollen uittekenen.
Ik moet er niet aan denken zo'n stom ding de hele tijd op mijn kop te hebben. :twisted:

Maar goed, is dit onderwerp niet al helemaal uitgekauwd?
Michiel H schreef:(..)reed ik omstreeks 17.55 uur op m'n racefiets (sorry, ook dat doe ik wel eens) op een voorrangsweg met een gangetje van circa 35 km/u.
Ik vind het nog wel een groot verschil tussen gewoon woon-werkfietsen met 18km/h en jakkeren op een racefiets met 35km/h. Dat laatste zonder helm vind ik met de hedendaagse kennis en helmen niet meer verantwoord.
Normaal fietsen met een stadsfiets vind ik een heel ander verhaal. Maar goed, over 25 jaar zal misschien iedereen wel een helm op hebben.
windinderugfietser schreef:jakkeren op een racefiets met 35km/h
Met wind in de rug is dat gewoon ontspannen peddelen! :D
windinderugfietser schreef:Ik vind het nog wel een groot verschil tussen gewoon woon-werkfietsen met 18km/h en jakkeren op een racefiets met 35km/h. Dat laatste zonder helm vind ik met de hedendaagse kennis en helmen niet meer verantwoord.
Normaal fietsen met een stadsfiets vind ik een heel ander verhaal. Maar goed, over 25 jaar zal misschien iedereen wel een helm op hebben.
Even doorgaan met uitkauwen:
Die paar keer dat ik onderuit ben gegaan, was steeds met een snelheid van hoogstens 15 km per uur (eigen stupiditeit bij passeren gladde spoorrails etc.), en dan kun je toch al schrikbarend hard met je kop op het asfalt klappen... Ik draag eigenlijk vooral een helm voor dit soort "domme" situaties; over een val met 50 km/u in een afdaling maak ik me sowieso niet al te veel illusies...
Slotwoord.

Uitkauwen mag. Als je dit onderwerp niet bevalt of vindt dat het al zo vele keren aan de orde is geweest, reageer dan niet. En of je een helm draagt of niet moet jezelf weten. Ik wilde niet zo zeer een discussie aanzwengelen over wel of niet, maar laten weten dat ik zelf heel blij was dat ik er een droeg op het moment dat ik viel. Blijkbaar zijn er velen die er net zo over denken. Mijn conclusie is dat als je een keer zo'n val hebt meegemaakt altijd wel zo'n ding op je hoofd wil hebben (nee het staat niet gek, is niet oncomfortabel of extra warm). Natuurlijk mis je wel eens de wind door je haar. En op het vlakke hoeft een helm ook niet altijd en zeker niet als je bij de buurtsuper boodschappen op de fiets ga doen.

Draag een helm als je daalt per mountainbike, racefiets, trekkingfiets of whatever. Ook als je in een grote groep rijdt. Ik kan me tijdens wereldfietsweekenden ook aanvaringen herinneren.

Groeten,

Rutger
Jij mag nog zo voorzichtig zijn, maar het kan steeds verkeerd lopen.
Je zou maar eens op de hoek van je eigen straat aangereden worden, terwijl je te koppig was om een helm te dragen... "ik rij enkel tot de bakker. Daarvoor moet je toch geen helm dragen?"
Ik rij dagelijks met de fiets, en draag steeds mn helm.
Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven moest ik door mijn eigen koppigheid een levenslang hersenletsel of zo oplopen...
Op een racefiets of MTB zou ik ook altijd een helm dragen. Op de ligfiets niet meer, omdat ik sterke aanwijzingen heb dat bij vrijwel alle ongelukken met de ligfiets een helm het risico vergroot in plaats van verkleint.

Ik heb dat uitgebreid beschreven op de ligfietsmailinglijst: http://groups.google.com/group/ligfiets ... 26aedbdde4

Korte samenvatting: bij een valpartij met een ligfiets zal de klap vrijwel altijd uit een richting komen die geheel anders is dan waar de helm voor is ontworpen. De helm zal daardoor waarschijnlijk worden afgerukt. De kinband kan daardoor een gevaarlijke of zelfs dodelijke klap op de nek geven.

grtjs, walter
Rutger schreef:Slotwoord.

Uitkauwen mag. Als je dit onderwerp niet bevalt of vindt dat het al zo vele keren aan de orde is geweest, reageer dan niet. En of je een helm draagt of niet moet jezelf weten. Ik wilde niet zo zeer een discussie aanzwengelen over wel of niet, maar laten weten dat ik zelf heel blij was dat ik er een droeg op het moment dat ik viel. Blijkbaar zijn er velen die er net zo over denken. Mijn conclusie is dat als je een keer zo'n val hebt meegemaakt altijd wel zo'n ding op je hoofd wil hebben (nee het staat niet gek, is niet oncomfortabel of extra warm). Natuurlijk mis je wel eens de wind door je haar. En op het vlakke hoeft een helm ook niet altijd en zeker niet als je bij de buurtsuper boodschappen op de fiets ga doen.Rutger
Is het relevant dan of dit onderwerp al door sommigen is uitgekauwd? Ik dacht het niet? Laten degenen die uitgekauwd zijn dan pruimtabak gaan sabbelen. 8) Er komen toch nieuwbakken debaters op dit forum die ongehinderd weer zo'n onderwerp kunnen aanzwengelen, meestal door een voorval. Het is toch niet zo dat opa's en oma's, die straks 50jr op het forum zitten, gaan bepalen welke onderwerpen nog besproken mogen worden? Als een onderwerp me niet meer aanspreekt of indien ik het wel al weet dan sla ik een draadje gewoon over. Het interessante is zeker het unieke voorval dat jou is overkomen en jouw omgang daarmee, in dit geval met jouw helm. Niks mis mee.
DriesBa schreef:
Rutger schreef:Slotwoord.

Uitkauwen mag. Als je dit onderwerp niet bevalt of vindt dat het al zo vele keren aan de orde is geweest, reageer dan niet. En of je een helm draagt of niet moet jezelf weten. Ik wilde niet zo zeer een discussie aanzwengelen over wel of niet, maar laten weten dat ik zelf heel blij was dat ik er een droeg op het moment dat ik viel. Blijkbaar zijn er velen die er net zo over denken. Mijn conclusie is dat als je een keer zo'n val hebt meegemaakt altijd wel zo'n ding op je hoofd wil hebben (nee het staat niet gek, is niet oncomfortabel of extra warm). Natuurlijk mis je wel eens de wind door je haar. En op het vlakke hoeft een helm ook niet altijd en zeker niet als je bij de buurtsuper boodschappen op de fiets ga doen.Rutger
Is het relevant dan of dit onderwerp al door sommigen is uitgekauwd? Ik dacht het niet? Laten degenen die uitgekauwd zijn dan pruimtabak gaan sabbelen. 8) Er komen toch nieuwbakken debaters op dit forum die ongehinderd weer zo'n onderwerp kunnen aanzwengelen, meestal door een voorval. Het is toch niet zo dat opa's en oma's, die straks 50jr op het forum zitten, gaan bepalen welke onderwerpen nog besproken mogen worden? Als een onderwerp me niet meer aanspreekt of indien ik het wel al weet dan sla ik een draadje gewoon over. Het interessante is zeker het unieke voorval dat jou is overkomen en jouw omgang daarmee, in dit geval met jouw helm. Niks mis mee.
Dries je hebt helemaal gelijk. Een onderwerp als dit is nooit uitgekauwd dus het woord "slotwoord" neem ik graag terug. Nieuwe meningen en ervaringen leiden weer tot nieuwe inzichten. Ik wist bijvoorbeeld ook niets over ligfietsers met helm. Zelf vind ik deze discussie zeer interessant dus oudkomers en nieuwkomers blijf gerust reageren. Ik zal het met veel belangstelling blijven volgen.
Rutger schreef:
DriesBa schreef:
Rutger schreef:Slotwoord.

Uitkauwen mag. Als je dit onderwerp niet bevalt of vindt dat het al zo vele keren aan de orde is geweest, reageer dan niet. En of je een helm draagt of niet moet jezelf weten. Ik wilde niet zo zeer een discussie aanzwengelen over wel of niet, maar laten weten dat ik zelf heel blij was dat ik er een droeg op het moment dat ik viel. Blijkbaar zijn er velen die er net zo over denken. Mijn conclusie is dat als je een keer zo'n val hebt meegemaakt altijd wel zo'n ding op je hoofd wil hebben (nee het staat niet gek, is niet oncomfortabel of extra warm). Natuurlijk mis je wel eens de wind door je haar. En op het vlakke hoeft een helm ook niet altijd en zeker niet als je bij de buurtsuper boodschappen op de fiets ga doen.Rutger
Is het relevant dan of dit onderwerp al door sommigen is uitgekauwd? Ik dacht het niet? Laten degenen die uitgekauwd zijn dan pruimtabak gaan sabbelen. 8) Er komen toch nieuwbakken debaters op dit forum die ongehinderd weer zo'n onderwerp kunnen aanzwengelen, meestal door een voorval. Het is toch niet zo dat opa's en oma's, die straks 50jr op het forum zitten, gaan bepalen welke onderwerpen nog besproken mogen worden? Als een onderwerp me niet meer aanspreekt of indien ik het wel al weet dan sla ik een draadje gewoon over. Het interessante is zeker het unieke voorval dat jou is overkomen en jouw omgang daarmee, in dit geval met jouw helm. Niks mis mee.
Dries je hebt helemaal gelijk. Een onderwerp als dit is nooit uitgekauwd dus het woord "slotwoord" neem ik graag terug. Nieuwe meningen en ervaringen leiden weer tot nieuwe inzichten. Ik wist bijvoorbeeld ook niets over ligfietsers met helm. Zelf vind ik deze discussie zeer interessant dus oudkomers en nieuwkomers blijf gerust reageren. Ik zal het met veel belangstelling blijven volgen.
Ik heb ook niet de bedoeling de oudkomers te schofferen, maar slechts een raad te geven. Nieuwbakken forumbezoekers mogen van mij best voor de zoveelste keer een onderwerp aanroeren, omdat er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest of omdat ze niet alle onderwerpen die de revue zijn gepasseerd hebben kunnen weten. Derhalve vrienden en vriendinnen ga niet uit van jouw eigen wetenschap, maar accepteer nieuwe gedachten over onderwerpen. Ik heb gesproken, ugh.
Rutger schreef:Slotwoord.
Haha leuk geprobeerd.
Rutger schreef:(nee het staat niet gek, is niet oncomfortabel of extra warm).
Ja, het staat gek.
Ja, het oncomfortabel.
Ja, het is extra warm.
En ja, ik ben een bekeerling want ik heb een helm gekocht en afgelopen zomer in afdalingen gedragen.
Ook ik heb decennialang geageerd tegen het dragen van een helm. M'n haar raakte in de war(ijdelheid) en ik kreeg van die strepen over m'n hoofd. En ook nog vond ik zo'n ding veel te warm. Tot een jaar geleden, wat de bevlieging is geweest weet ik niet meer, maar nu ben ik zeker van de voordelen van een helm overtuigd. Wie weet verandert m'n mening nog wel eens. :wink:
Slotwoorden bestaan niet. We moeten ergens eindeloos over kunnen discussiëren vind ik. :twisted:

Ook ik gebruik mijn helm voor afdalingen . . . en voor regen! Voor de rest vind ik een helm flauwekul. Ik denk er ook sterk over na om hem de volgende keer thuis te laten. Dan maar niet met 80 km/h een helling af rossen. Wel heb ik dan nog iets nodig voor de regen.

Wie heeft er ervaring met bv de Vaude Spray Hood? Dat lijkt me wel wat.

Afbeelding
Ik heb nog nooit een helm gedragen, heb er zelfs geen.
Tienduizenden fietsvakantiekilometers in het verleden. Zonder helm.
Heb het voorbije jaar een tiental BRM brevetten gereden van 200/300/400km en was steeds zowat de enige van de groep zonder helm (in Vlaanderen, maar volgens mij is Nederland hierin nauwelijks verschillend).

Vanavond echter...
Wat is er mooier om een "fietsjaar van de waarheid" in te zegenen met een stevig stukje fietsen. Dus plande ik om er vandaag (na een kort nachtje wegens stevig vieren) symbolisch meteen in te vliegen met een kloeke rit van 160km (Ieper-Mechelen).

Op km 91,3 besliste een stukje ijs (op een overigens voortreffelijk fietspad) er anders over. De onderste helft van m'n rechteroor werd bijna afgerukt, en hing aan een heel dun draadje maar na 15 hechtingen in de spoedafdeling van Aalst is er weer hoop op heling.

Een helm zou hier waarschijnlijk geen soelaas geboden hebben. En toch... met wat minder geluk was ik niet met m'n oor langs die telefooncabine geschampt, maar er volop met mijn schedel tegenaan gekwakt. Mijn (ehem) snelheid : 24-25km/u.

Vanavond is niet alleen mijn oor bijna afgescheurd, er is ook iets anders geknakt, van binnen.
Goede voornemens, het is er het seizoen voor.
Straks een helm gaan kopen.
In de solden :D .
jansenius schreef:Ik heb nog nooit een helm gedragen, heb er zelfs geen.
Tienduizenden fietsvakantiekilometers in het verleden. Zonder helm.
Heb het voorbije jaar een tiental BRM brevetten gereden van 200/300/400km en was steeds zowat de enige van de groep zonder helm (in Vlaanderen, maar volgens mij is Nederland hierin nauwelijks verschillend).

Vanavond echter...
Wat is er mooier om een "fietsjaar van de waarheid" in te zegenen met een stevig stukje fietsen. Dus plande ik om er vandaag (na een kort nachtje wegens stevig vieren) symbolisch meteen in te vliegen met een kloeke rit van 160km (Ieper-Mechelen).

Op km 91,3 besliste een stukje ijs (op een overigens voortreffelijk fietspad) er anders over. De onderste helft van m'n rechteroor werd bijna afgerukt, en hing aan een heel dun draadje maar na 15 hechtingen in de spoedafdeling van Aalst is er weer hoop op heling.

Een helm zou hier waarschijnlijk geen soelaas geboden hebben. En toch... met wat minder geluk was ik niet met m'n oor langs die telefooncabine geschampt, maar er volop met mijn schedel tegenaan gekwakt. Mijn (ehem) snelheid : 24-25km/u.

Vanavond is niet alleen mijn oor bijna afgescheurd, er is ook iets anders geknakt, van binnen.
Goede voornemens, het is er het seizoen voor.
Straks een helm gaan kopen.
In de solden :D .
Allereerst: Veel beterschap toegewenst ;)
Jammer dar er eerst zoiets moet gebeuren om tot dat inzicht te komen (zeker niet persoonlijk bedoeld)

@ alle ligfietsers: over het al dan niet nuttig zijn van een helm op een ligfiets ga ik me niet uitspreken, want weet niet veel ivm ligfietsen...