Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draag altijd een helm! - Forum Wereldfietser

Draag altijd een helm!

Hoi,

Ik ben net terug van een wandel- en mountainbike-reis in het prachtige Montenegro. Dit is een ware uitdaging voor pioniers. Helaas ben ik een paar dagen voor de terugtocht hard gevallen op asfalt. Gevolg: schaafwonden aan mijn rechterknie en rechterelleboog, gekneusde ribben. Ik maakte een val naar rechts. Later zag ik dat mijn helm aan de rechterzijkant op twee plaatsen gebroken was. Godzijdank droeg ik dus een helm en zal dat altijd blijven doen. Op dit moment is het ongeveer 10 dagen geleden en heb nog wat last van mijn knie en ribben. Ik zal weer gauw op mijn fiets stappen (met natuurlijk een nieuwe helm!)

Iemand anders van de groep maakte een buiteling voorover en viel op zijn helm. Hij kon gewoon zijn weg vervolgen. Geen blessures. Aan de helm leek niets te zien, maar toch ving die de klap op. Vervanging noodzakelijk?

Rutger
Poeh! Sterkte met het herstel. Een een helm die een klep opgevangen heeft moet altijd vervangen worden.... De energie moet ergens heen en daardoor is de helm vaak vervormd / gebarsten

Tip: Duurdere helmmerken hebben vaak een regeling dat bij een crash een vervangende helm met een korting verkregen kan worden...

Groeten
Eric
. . . met mountainbiken.
Mijn ongeluk kreeg ik met mountainbiken. Na een afdaling onverhard, 800 meter hoogteverschil maakte ik wat vaart en smakte tegen het asfalt. Ik droeg een fietshelm van het merk Giro.

Rutger
Met helm neem ik altijd meer risico dan zonder helm. Netto zal dat op hetzelfde neer komen.
Het scheelt natuurlijk wel of je in Montenegro aan het MTB-en bent, of door een vlak en autoluw gebied fietst.
Thee, check.
Borrelnoten, check.
:wink:
Daar gaaaan we weeerrr.... :D
:lol: :lol: :lol:
Borrelnoten check?

Daar gaan we weer?

Onderwerp is serieus bedoeld dus graag alleen serieuze reacties!

Discussie over wel of niet dragen is vaak gevoerd. Ik ben zeer blij dat ik er een droeg tijdens mijn val. En dat wilde ik gewoon ook even kwijt.

Rutger
De Sjelle schreef:Daar gaaaan we weeerrr.... :D
:lol: :lol: :lol:
Blijkbaar al een keer aan de orde geweest op het forum of is er iets dat ik mis?
Als ik alleen fiets doe ik nooit een helm op. In Nederland niet en in het buitenland niet. Ik schat in dat de grootste kans om te vallen toch door medefietsers komt, of in het geval van de topicstarter, als je het gevaar opzoekt zoals met mountainbiken.
Toch zijn de risico's natuurlijk niet gering bij een val en dan bedoel ik met name een val in een afdaling. Dan rij je al snel boven de 60km/h en als je dan gaat... Dat spookt wel eens door mijn hoofd. Thuis dan. Op de fiets nooit gek genoeg.
Iemand soortgelijke bedenkingen?
eric190173 schreef:Thee, check.
Borrelnoten, check.
:wink:
De Sjelle schreef:Daar gaaaan we weeerrr.... :D
:lol: :lol: :lol:
:lol: :lol: Dat dacht ik ook gelijk maar tot nu toe vielen de reacties van deze oneindige wellus-nietus discussie me nog wel mee. Inderdaad voor mensen die al wat langer op dit forum zitten, dit is al heeeeeeeeeeeeeeeel vaak aan de orde gekomen. En telkens komen we niet tot een gemeenschappelijke standpunt, dus hij zal nog vaker terugkomen. p.s Ik ben voor. De borrelnoten en helm :wink: :lol: :lol:

wat goor trouwens thee met borrelnoten. Doe mij maar een borrel erbij!
windinderugfietser schreef:
De Sjelle schreef:Daar gaaaan we weeerrr.... :D
:lol: :lol: :lol:
Blijkbaar al een keer aan de orde geweest op het forum of is er iets dat ik mis?
...knip...
Iemand soortgelijke bedenkingen?
een uitgebreide helm discussie..

Veel plezier! :wink:

Op de racer met z'n tweeën altijd een helm op, alleen weg heel soms niet. Verder in Nederland niet. Op vakantie in steden en tijdens afdalingen....
Ja, er zijn inderdaad al discussies geweest over wel/geen fietshelm. :wink:
Wat betreft mountainbiken ben ik het eens met Rutger: altijd een fietshelm. Zondag na het kijken naar de Tour zag ik ook iemand op een racefiets, met de klikpedalen vast, ontbloot bovenlijf, en zonder helm, langs een rij met stilstaande auto's redelijk doorfietsen (terwijl er een verplicht fietspad langs die weg ligt). Had er 1 typische passagier uitgestapt zonder te kijken, om wat voor reden ook, dan had hij kunnen overlijden door een hoofdwond na een val.

Ik vergelijk dit risico als met mountainbiken: een dennenappel is genoeg om je weg te laten glijden en dan je hoofd op een boomstronk te laten stuiteren.
Als je voeten los zitten, kun je opspringen en op je voeten landen. Ben je minder atletisch, dan kan dat een reden zijn om ook dan toch een helm te dragen.
Ter info een artikeltje over de effecten van helm-wetgeving in Canada en Australië:

http://www.vancouversun.com/news/Wearin ... story.html

(de schrijver van het artikel is helmdrager ;))

Groeten,

Maarten
Ook hier geld, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wie niet luisteren wil moet maar voelen enz. enz. :wink:

Wim
Het is bij mij niet zo dat ik als ik een helm draag meer risico neem en harder wil dan normaal dan dat ik geen helm op zou hebben. Voor mijn val was ik me totaal niet bewust van dat ik een helm op had, want het was een zeer goede, ventilerende, passende helm.

Draag een helm tijdens afdalingen met zowel moutainbike, trekkingfiets of racefiets. Ook bij groepen.

Rutger
Kleine toevoeging aan de welles-nietes discussie:
Gisteren zijn we een week te vroeg terug gekomen uit Ierland. De vriend waarmee ik op fietsvakantie was heeft bij een val in een afdaling zijn sleutelbeen gebroken. Waarschijnlijk is er plots iets kapot gegaan in zijn voordrager en is zijn voorwiel geblokkeerd.

Naderhand bleek dat zijn helm door de klap is gebroken. De helm heeft de klap met zijn hoofd op het asfalt dus goed opgevangen. Zonder helm was het een stuk slechter afgelopen. Erg jammer van de vakantie, maar over zes weken kan hij weer op de fiets zitten.

Overigens liepen we geregeld met onze fietshelmen op een supermarkt of pub in, omdat we domweg vergaten dat we er een op te hadden.
Interessant was bij de 2e Noorwegen-groep dat er een aantal waren die 'm weliswaar bij hadden, maar gedurende de vakantie steeds minder op hadden. Zo vielen Johnny en ik steeds minder op.
Robertjan schreef:Interessant was bij de 2e Noorwegen-groep dat er een aantal waren die 'm weliswaar bij hadden, maar gedurende de vakantie steeds minder op hadden. Zo vielen Johnny en ik steeds minder op.
Voer voor een sociologische studie.
In een groep waar blijkbaar weinig helmen werden gedragen, is het de "norm" om geen helm te dragen.

Zelf ben ik ook geen fanatieke helmdrager. Meestal alleen bij afdalingen.

Toen ik echter een paar jaar geleden in Noorwegen (!) was, zag ik dat vrijwel alle Noren op de fiets een helm droegen. In Stavanger zag ik zelfs keurig geklede heren in 3-delig op de fiets met aktetas én helm.

Langzamerhand voelde ik me zonder helm als een nudist in Nunspeet. :oops:
En zette gedachteloos de helm op.

Peter
Zelf draag ik altijd een helm, ook in de stad met mijn nette pak aan. Juist dan loop je schat ik het grootste risico.
Wim