Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tent? MSR mutha hubba hp / carbon reflex 3p - Forum Wereldfietser

welke tent? MSR mutha hubba hp / carbon reflex 3p

Ik kan moeilijk kiezen tussen de MSR Mutha Hubba HP en de MSR Carbon reflex 3P.


Heeft iemand misschien ervaring met een van deze tenten.

alvast bedankt!

joost
Waar wil je hem gebruiken? De carbon reflex is een amerikaanse stijl tent met gaas binnentent. Dat ventileert lekker, maar is koud als het koud is. Carbon stokken is evenmin erg geschikt voor het allerruwste weer.
Wim
Dit jaar ga ik de zwarte zee fietsen, maar volgend jaar wil ik een stuk verder fietsen (china).
Ik wil graag een tent die van alle gemakken is voorzien.
Nu heb ik ook een MSR en die bevalt mij goed, maar is wel aan vervanging toe.
Zijn er naast het gewicht tussen deze 2 tenten nog grote verschillen?

joost
Dat zei ik toch: dichte binnentent tegenover gaas binnentent, en alu stokken tegenover carbon. Die carbon reflex is m.i. niet geschikt voor zwaar weer. Hoeveel personen moeten erin?
Wim
verdwaler schreef: Ik wil graag een tent die van alle gemakken is voorzien.
joost
Wat zijn die "gemakken"?

Gee
Linkjes?
Ondanks de opmerking in dit draadje ben ik toch wel benieuwd of hier nog wat uitgekomen is en of er mensen op dit forum zijn die (recent) ervaringen hebben opgedaan met de MSR Carbon Reflex en bij voorkeur de 3 persoons.

Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen (pro’s + contra’s).

Tips over ander ruime 2 persoons tenten of 3 persoonstenten met een gewicht van minder dan 2 kg en een kleine pakmaat zijn ook erg welkom. Wenselijk is een breedte van minimaal 150 cm en een hoogte van minimaal 100 cm.
Het hangt een beetje af vna de vraag waar je wilt gaan kamperen (in wat voor weer). BIj koud en nat weer denk ik dan toch aan de Superlight tenten van Helsport of als het wat minder koud is de Anjan van Hilleberg, Bij echt warm weer denk ik aan Amerikaanse tenten met veel gaas (wij hebben daarvoor een MSR Zoic 3, ietsje zwaarder, dat wel). Tarptent is ook een merk om in de gaten te houden, al vind ik ze wel tamelijk fragiel.
Het is de bedoeling om de tent in het voorjaar en in de zomermaanden te gebruiken, voornamelijk tijdens bikepacking trips.

Op dit moment spreekt de MSR Carbon reflex mij wel aan en dan bij nader inzien de 2 persoons versie (nog lichter, namelijk 990 gram). Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat de tent inderdaad niet voor koude temperaturen geschikt is vanwege de mesh binnentent.
Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

Daarnaast ben ik ook erg gecharmeerd van de Helsport Lofoten Superlight 2, weliswaar 700 gram zwaarder, maar wellicht iets comfortabeler bij koudere temperaturen.

We hebben de Nordisk Oppland 3 SW van 3,3 kg al voor de koudere temperaturen en wat meer binnenruimte. Vanwege z’n gewicht en pakmaat wat minder geschikt voor bikepacking.
Met minder goede weersverwachtingen zal ik mijn bikepacking setup waarschijnlijk toch niet gebruiken, omdat er meer (warme en regen)kleding mee moet en is een beetje extra leefruimte in de tent met slecht weer ook erg welkom, dus kan de Nordisk tent prima mee op de vakantiefiets met twee achtertassen en een stuurtas.

Nu nog een tent om nog lichter te gaan op zowel de gravelbike als de vakantiefiets, voor de betere weersomstandigheden.
Ik sta zelf huiverig tegenover tenten met een heel beperkt bereik. Je geeft zelf al aan dat jullie tent die wel "all-season" is meteen 3,3 kilo weegt (en dus te zwaar voor bikepacking). Dus het is of superlichtgewicht en alleen voor mooi weer geschikt, of een wat robuustere tent met een breder inzetbereik.

De meeste superlichtgewicht USA-tenten zijn dusdanig flinterdun (ook het grondzeil) dat ze ook niet echt lang meegaan. Ook iets om rekening mee te houden.
Fedor schreef:
vr 16 apr, 2021 22:35
Ik sta zelf huiverig tegenover tenten met een heel beperkt bereik. Je geeft zelf al aan dat jullie tent die wel "all-season" is meteen 3,3 kilo weegt (en dus te zwaar voor bikepacking). Dus het is of superlichtgewicht en alleen voor mooi weer geschikt, of een wat robuustere tent met een breder inzetbereik.

De meeste superlichtgewicht USA-tenten zijn dusdanig flinterdun (ook het grondzeil) dat ze ook niet echt lang meegaan. Ook iets om rekening mee te houden.
Dat is precies het dilemma, of anders gezegd de keuze die we zullen moeten maken met welke setup we uiteindelijk op pad zullen gaan.

In de meivakantie gaat onze trouwe viervoeter ook mee, dus gaat de Nordisk tent mee (de aanhanger past in het voorportaal van de tent en dient dan als bench voor de hond om in te slapen (ligt ze ook niet op de koude grond).
In juni willen mijn zoon en ik een weekend gaan bikepacken. Zijn Vaude ul 1 tent is niet voor 2 personen geschikt. Daarom zijn we op zoek naar een 2 persoon lichtgewicht tent. Meestal gaat de viervoeter tijdens onze vakantie naar onze oudste dochter en hebben we best warm weer gehad tijdens de laatste zomervakanties.

Zo’n super lichtgewicht tent lijkt ons daarom een welkome aanvulling.
Je hebt inderdaad een punt wat duurzaamheid betreft. Ik ben er wel wat huiverig voor dat de tent na een aantal jaren op is. Niet zo goed voor mijn ecologische footprint.
Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 22:46
Je hebt inderdaad een punt wat duurzaamheid betreft. Ik ben er wel wat huiverig voor dat de tent na een aantal jaren op is. Niet zo goed voor mijn ecologische footprint.
In de USA heb je al tenten met een grondzeil van 15D of nog lichter (ook in het echt gezien, het grondzeil is echt flinterdun en schijnt zelfs door). Men vindt het daar redelijk normaal om een tent na 1 seizoen af te schrijven of tijdens een echt lange reis meerdere tenten te verbruiken (ondanks het vaak nogal "eco"-karakter op bikepacking.com).
Edwin - heb je een pb gestuurd.
De huidige (Corona) omstandigheden nodigen mij niet echt uit om naar een winkel te gaan om diverse tenten te gaan bekijken.
Daarom heb ik de MSR Carbon Reflex besteld om thuis te kunnen bekijken.

Ik ben benieuwd, heb er een beetje dubbel gevoel bij. D.w.z. ik lees en zie (op Youtube) best wat minpunten, met name onder slechte weersomstandigheden, maar aan de andere kant is de tent wel super licht en willen we ‘m met mooi weer gebruiken (al heb je het weer niet zelf in de hand).

Ik sta daarom nog steeds open voor alternatieven.
Opvallend dat de tent op deze website https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... n-reflex-2 vier uit vijf sterren krijgt maar ook deze score op testonderdelen:

Screenshot_20210417-090917.png
Screenshot_20210417-091815.png
De middelste tent heb ik. Maar die is te zwaar voor bikepacking. Daarom bikepack ik niet. 😉

"Value
The Carbon Reflex 2 is one of the most expensive tents tested. It's also one of our lowest rated tents."
Als je hem onder "minder perfecte omstandigheden" wilt gaan gebruiken, vergeet hem dan niet van te voren te sealen. De ultralight tenten uit de USA zijn vrijwel nooit geseald, scheelt weer een paar gram ;)

En ik heb video's van niet-gesealde tenten (ook MSR) gezien waar het water bij een regenbui nou niet echt druppelsgewijs naar binnen komt.

Uit een review:
"The first night of sporadic, heavy rain left two small puddles of water on the tent floor, and me wondering how the water got in. The second night of all-night rain left large puddles on the floor, moisture on my sleeping bag, and water dripping onto my head.

I wasn’t happy. But after some research on MSR’s website when I got home, I discovered that the company recommends sealing the seams if you anticipate camping in heavy or extended rain."

Een nieuwe tent die standaard lekt is imho geen kampeertent ;)
Deze test had ik ook gelezen en trok daarbij dezelfde conclusie :D

Hij scoort dus slecht op o.a. weather resistance. Hij zal hoosbuien en storm niet overleven (zie test), maar wat nu als er een zomerbui valt gepaard gaande met een zomerbries?

Ik snap trouwens niet waarom de tent zo’n magere score heeft op gewicht, terwijl hij slechts 990 gram weegt.

Het sealen van de naden is wellicht een idee 8)
Wat is de pakmaat van de tent trouwens? Carbon stokken hebben vaak best lange segmenten...
@Edwin*: Koos jij vroeger, als je een potje ging voetballen, na het 'voetje-voetje'-tafereel als eerste het jongetje dat niet kon voetballen? Ha ha. En ach, misschien valt het allemaal wel mee met de kwaliteit.
willem.m schreef:
za 17 apr, 2021 09:35
@Edwin*: Koos jij vroeger, als je een potje ging voetballen, na het 'voetje-voetje'-tafereel als eerste het jongetje dat niet kon voetballen? Ha ha. En ach, misschien valt het allemaal wel mee met de kwaliteit.
Dat lag aan de samenstelling van het team, willem.m. Als het een goed aanvallend team was, dan kon dat jongetje best in de achterhoede staan (er viel immers toch niet veel te verdedigen).

Zo ook met deze tent. Als het voornamelijk droog en zonnig weer is waar we de tent willen gebruiken, dan hoeft hij ook niet zo super geschikt te zijn voor slechtere weersomstandigheden.

En zoals een doelpunt tegen, is een regenbui dan alsnog niet prettig. Het is een soort van kansberekening :wink:

Maar mijn keuze is nog niet definitief hoor! Ik heb ‘m besteld om zelf te kunnen zien of het wat is. Mocht ik ‘m alsnog niks vinden, dan gaat-ie gewoon retour.