Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tent? MSR mutha hubba hp / carbon reflex 3p - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke tent? MSR mutha hubba hp / carbon reflex 3p

Fedor schreef:
za 17 apr, 2021 09:31
Wat is de pakmaat van de tent trouwens? Carbon stokken hebben vaak best lange segmenten...
Volgens snowcountry (waar ik ‘m niet besteld heb overigens):

Inner Tent Measurements: [L x W x H] 213 x 127 x 86 cm
Vestibule depth: 61 cm
Packing size: 43 x 13 cm
Weight: 990 g (stripped down: 840 g)

De stokken passen waarschijnlijk net in mijn Alpkit Possum framebag.

Hier heb ik ‘m wel besteld: https://www.outzeit.de/zelte/trekkingze ... 2-green-v5
Het Amerikaanse klimaat is behalve in het noordwesten heel anders dan bij ons, en hun kampeergewoonten zijn ook anders. Het gevolg is dat veel Amerikaanse tenten ook aan heel andere eisen voldoen. Wij hebben zelf voor kamperen in zuid Europa een MSR Zoic3 met veel gaas, en dat is ideaal voor daar, maar toen we er op de heenweg met de auto halverwege mee kampeerden in Zuid Duitsland was het fris. Zolang het om kamperen in Noordwest Europa gaat kun je denk ik toch het beste kiezen voor de Scandinavische tenten waarbij de binnentent in de buitentent hangt. Ik denk dan vooral aan de Superlight modellen van Helsport. Ik heb daar zelf als lichte solotent een Ringstind Superlight 2 van, en die is met ondergrondzeil 1,75 kg. Het is net als veel Helsport tenten ook een erg klein pakje, met ook lekker korte stokken. Een ondergrondzeil zou ik hierbij zeker gebruiken want het grondzeil van de binnentent is erg dun. Nominaal is deze tent voor twee personen, en mijn vrouw en ik zijn ook van plan hem een keer met zijn tweeën te proberen als rugzaktent, maar ik heb mijn twijfels. Het ding is krap en ik vrees dat het ondanks de redelijk ruime ventilatieopening gewoon te benauwd wordt. Daarom zou ik kiezen voor de Helsport Lofoten Superlight 3 (zonder voortent). Deze is zonder ondergrondzeil 1.71 kg, dus met ondergrondzeil iets van 2 kg. Er is ook een tweepersoons van 100 gram lichter, maar die is toch wel aardig krapper en dat wordt denk ik benauwd. En zoals gezegd, dit zijn verrassend kleine pakjes. Ik vrees dat alles onder dit gewicht echt oncomfortabel zal zijn, en geen bescherming zal geven tegen ons soort weer. Ik denk dat mits netjes behandeld deze Helsport Superlight tenten wel een redelijke levensduur zullen hebben, zolang je ze overdag niet in de zon laat staan, en zolang je een ondergrondzeil gebruikt. De stokken zijn DAC featherlight. De haringen die er bij mijn tent zaten waren prima bruikbaar, al heb ik op een punt waar er veel krachten op komen een grotere genomen. Bij onze MSR tent zaten te weinig haringen en ontbraken twee scheerlijnen. De afspanpunten zaten er wel, maar MSR had hierop bezuinigd om de tent lichter te laten lijken. Ik heb hem na alle berichten over lekkende naden voor de zekerheid toch op de naden gesealed, en daar werd hij ook weer wat zwaarder van. Wij zijn er blij mee, maar niet voor in hier in de buurt. Dan blijven we echt bij Hilleberg en Helsport.
Dank voor je toelichting Wim. Helder verhaal. Dit jaar zal de tent gebruikt gaan worden voor een paar weekeinden bikepacking in NL (en D als het mogelijk is) met goede weersvooruitzichten.

De zomervakantie staat voor ons dit jaar in het teken van het alpinisme, dus geen lange fietsvakantie.

Maar volgend jaar willen we zo licht mogelijk bepakt met de trein naar het zuiden om daar een aantal weken te fietsen. En dan bedoel ik met de trein de Alpen over of de Pyreneën over om in het zonnige zuiden te gaan fietsen.

Ik blijf het lastig vinden om een goede keuze te maken. Helsport had al eerder mijn aandacht (ook omdat jij je positieve ervaringen zo nu en dan deelt). Ik wacht de MSR en ga eens goed bekijken of het wat is.

Het kan ook zijn dat we de MSR aanhouden voor onze zoon. Hij heeft nu een Vaude Lizard UL 1 en heeft niet zoveel pak-en leefruimte.
Tja, je kunt niet voor iedere toepassing de ideale tent hebben, want dan heb je een kast vol. Wij hebben er voor ons beiden nu vier en dat is wel weer mooi: een Hileberg Nammatj 3gt en een Ringstind 2 superlight voor slecht weer samen of alleen, en een MSR Zoic 3 en een Zoic 1 voor samen en alleen in het zuiden. Dat is het dus wel weer. Mijn zoon heeft een gewone Helsport Lofoten 3 camp (hij gaat graag naar plekken als Schotland of IJsland), en mijn dochter heeft nog een oudere heel grote Eureka tent. Die laatste is aan vervanging toe, maar zolang ze niet weet wat voor vakanties het gaan worden laat ik het er even bij. Jarenlang wilde ze niet meer op fietsvakanties, maar dat is aan het veranderen. Ze is topfit en heeft nu behalve een leuke mtb met achterdrager voor vakantiegebruik inmiddels ook een veldrijfiets om met vriendjes te racen. Er zitten nu ook spd pedalen op, en fietsen is ineens weer heel cool en serieus. Als we deze zomer weg kunnen en ze denkelijk nog weer wel een keer meegaat wordt het als we naar het zuiden gaan voor haar mijn Zoic 1 en als we in het noorden blijven de Decathlon Quickhiker 2 die we nog hebben liggen voor festivalgebruik. Dat is zeker geen slechte tent en robuuster en ruimer dan die RIngstind Superlight.
Wim schreef:
za 17 apr, 2021 10:16
De haringen die er bij mijn tent zaten waren prima bruikbaar, al heb ik op een punt waar er veel krachten op komen een grotere genomen. Bij onze MSR tent zaten te weinig haringen en ontbraken twee scheerlijnen.
Ben idd ook wel benieuwd naar de haringen van zo'n ultralichtgewicht tent. Tegenwoordig zitten er vaak titanium sateprikkers bij (en dan meestal nét voldoende om de tent niet te laten instorten) waar je eigenlijk niets mee kan.

Maar ja, dat zijn de consequenties van de race naar de lichtste tent ;) Dan maar liever meteen goede (en voldoende) haringen die dan meer wat meer wegen.
Wim schreef:
za 17 apr, 2021 10:16
Het Amerikaanse klimaat is behalve in het noordwesten heel anders dan bij ons, en hun kampeergewoonten zijn ook anders.
Op een tentenshow heb ik ooit gepraat met de baas van Lightwave en die zei: "Amerikanen zijn goed-weer-kampeerders."
Ongetwijfeld een overdrijving maar je merkt er wel iets van in hun tenten. Ik heb ooit zo'n Amerikaanse tent met veel gaas gehad, en die was zelfs in zomer soms te tochtig hier in Europa.
Ik vraag me ook af of je het merkt aan de windbestendigheid van Amerikaanse tenten. Een paar jaar geleden zat ik op de website van een Amerikaans merk (ik meen dat het Sierra Designs was) en daar werd toen trots gemeld dat hun tenten getest waren tot 25 mph.
40 km/u!
Dat is niks. In een doorsnee zomer kun je in Z-Frankrijk die windsnelheid tegenkomen, wanneer er een Mistral opsteekt, wanneer je wat hoger in de bergen staat of gewoon aan het strand van de MIddellandse Zee.
Ja in grote delen van de VS valt de neerslag op een paar dagen per jaar, maar dan wel in heel grote bakken. En het is er zomers warm, onwaarschijnlijk warm en klam.
Over de haringen van de Ringstind kan ik alleen maar zeggen dat het zeker geen onbruikbare tandenstokers zijn. Helsport had op papier vast 100 gram kunnen besparen maar dan had je gelijk nieuwe moeten kopen. Die ene haring die ik vervangen heb door een grotere is de haring aan het voeteinde waar drie scheerlijnen samen komen om de tent overeind te houden. Ik heb er contact over gehad met de ontwerper en hij was het met me eens. Het verschil was maar een paar gram.
Over de ontbrekende haringen en scheerlijnen van de MSR was ik wel pissig al was het allemaal wel op te lossen.