Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodzaak fietsschoenen - Forum Wereldfietser

Noodzaak fietsschoenen

Hallo,

Wij gaan dit jaar voor de eerste maal op fietsreis: 1 maand naar Marokko. We hebben allebei 2 deftige fietsen gekocht en zijn nu bezig met het kopen van alle randapparatuur.

Aangezien we nog niet zo lang aan het fietsen zijn, hebben we tot hier toe gewoon met onze sportschoenen gefietst. We hebben dubbelzijdige pedalen, dus 1 kant kliksysteem en de andere kant gewoon.

Nu zijn we aan het twijfelen of we nu al dan niet speciale fietsschoenen dienen te kopen, of het nu echt noodzakelijk is om deze kost te doen. Want als we dan iets willen kopen, dan kopen we graag iets deftig.

Zijn deze schoenen echt een meerwaarde, kan je 'beter' fietsen dan? Of is het eerder leuk om te hebben maar niet echt zo belangrijk?

Groetjes,
Sandra
nvt
Als je schoen erg geveerd is, dan verlies je daar energie mee, is mij eens gezegd. Rubber aan de onderkant is wel handig, om afglijden te voorkomen (een lederen zool is wat tricky. Een fietsschoen heeft een stijve zool, bekleed met rubber, en dat heeft zo zijn voordelen.

Maar als je voor deftig gaat kun je met een mooie leren schoen op rubber pedalen gaan.

Hebben jullie al fietstassen. Ortlieb vind ik sportief maar niet deftig. In Amerika zijn mooie tassen te koop. Hierbijvoorbeeld. Brooks heeft heel mooie (leren) tassen.

Heb je een foto van de fietsen?
Nodig zijn ze niet en of het meerwaarde voor kou heeft kan je alleen zelf bepalen.
Het voordeel van spd-schoenen is dat je aan de pedalen kan trekken (bij klimmen wel handig) en dat de schoen een stevige zool heeft zodat je je kracht goed op de pedalen over kan brengen.
Nadelen zijn er ook. Je zit vast en als je af wilt/moet stappen val je om tenzij je snel genoeg je schoen los weet te wringen. Dat is even wennen. Daarnaast zijn fietsschoenen geen ideale loopschoenen, ook niet de types die ook voor wandelen geschikt heten te zijn en 'deftig' zijn ze al helemaal niet :wink:
Gewone sportschoenen zijn al snel te slap. Als ik jullie was zou ik gewoon een paar stevige (zomer)wandelschoenen gebruiken.
Succes.
Ik fiets al jaren met gewone sportschoenen. Ik heb nooit met spd geweest, maar vroeger wel met toeclips. Ik kan niet zeggen dat ik die mis. Voordeel van gewone sportschoenen is in ieder geval, dat je maar een paar schoenen mee hoeft te nemen.

Gerd
Niet nodig, maar de ideale situatie hangt af van persoon tot persoon.

Op m'n grotere reis in Zuid-Amerika heb ik Teva-sandalen en B-schoenen gehad. Daarmee kon ik alle kanten op, en bovendien kon ik de bergwandelschoenen gebruiken om prachtige trektochten te maken die ik met lichtere schoenen niet had kunnen maken. In het begin van die tocht fietste ik nog met SPD, maar sinds een valletje op een onverharde snelweg naar beneden met 4 km/u heb ik dat maar niet meer gedaan. Twee paar schoeisel was toen dus voldoende.
In Marokko en Spanje etc. hebben we geen bijzondere tochten gemaakt, toen kon ik gewoon met 1 paar lage schoenen uit de voeten.
Noodzakelijk niet, maar prettig wel.
SPD biedt meer efficiëntie doordat je inderdaad je pedalen ook naar boven kunt trekken, maar ook omdat je voeten gefixeerd zijn op de beste plek. Ze glijden niet van je pedalen af. Ook op technische mtb-trails fiets ik vastgeklikt.
Ik ben diverse keren gevallen, maar dat is niet dankzij de klikpedalen, want ik ben er zeer snel uit/af.
Nadeel: als je veel wandelt tijdens je fietstochten is dat niet zo handig op SPD-schoenen.
Ik fiets al jaren met sandalen met een harde zool. Shimano in mijn geval. Geen SPD erop gemonteerd, maar dat kan wel.

Bevalt uitstekend. Wel goed zonnebrand gebruiken :-)

Gr Hans
Sandra78 schreef:Zijn deze schoenen echt een meerwaarde, kan je 'beter' fietsen dan? Of is het eerder leuk om te hebben maar niet echt zo belangrijk?
Ik ben ligfietser, dus voor mij is het nog wat belangrijker dan op een "gewone" fiets. Maar ik zou echt niet meer zonder willen. Het rijdt efficiënter omdat je niet met je ene been je andere tegenwerkt. Het is veiliger, omdat je voeten alleen van de pedalen gaan als jij dat wilt. Het trapt ook veel ontspannener daardoor. Het fietst zoveel fijner dat ik me er echt over verbaas dat zoveel mensen nog zonder rijden.

Voor wat betreft de schoenen zelf, ben ik er van overtuigd dat schoenen geschikt zijn om te fietsen, om mee te lopen of geen van beide. Ik raad dus echte fietsschoenen aan, met een zo stijf mogelijke zool. Geen fiets-wandelschoenen. Voor een vakantiefiets zijn MTB-schoenen handiger dan racefietsschoenen, al zijn die laatste wel lichter.

Het schoenenmerk waar ik erg blij van word is Sidi. Erg degelijk, je rijdt er zo 50.000 km mee. Bij de duurdere modellen zijn alle onderdelen die slijten of wel eens kapot gaan bij een valpartij gemakkelijk te vervangen. En dan komt nu het mooiste: die reserveonderdelen zijn niet schofterig duur.

Het is uiteraard wel even wennen, en de afstelling van de schoenplaatjes is belangrijk. Neem de eerste paar fietstochten altijd een imbussleuteltje mee om onderweg bij te stellen indien nodig. Luister naar je benen!

Overigens is SPD slechts één van de systemen die op de markt zijn. De andere systemen zijn meestal beter tot veel beter. Met name voor mensen met gevoelige knieën kan het erg nuttig zijn om één van die andere systemen te gebruiken. Maar dat moet je in de loop der tijd zelf ontdekken. Voorkeuren voor pedaalsystemen zijn erg persoonlijk. Ik beschouw SPD daarom als een beginnerssysteem. Het is gelukkig vrij goedkoop, dat maakt een overstap minder bezwaarlijk.

grtjs, Waltertje - die vurig hoopt dat Sidi ook bergschoenen gaat maken
Rij al jaren met shimano sandalen ook met spd.
Heb combi pedalen dus kan ook "los" fietsen, bovendien loop ik er prima op.
Ik wil niet meer zonder klikpedalen met bijpassende schoenen - het fietst gewoon beter. Het nadeel is natuurlijk dat zelfs fietswandelschoenen niet heel erg lekker lopen. Als je veel wilt lopen dan moet je dan dus wel een tweede paar (wandel)schoenen meenemen. Vind je dat teveel gewicht, dan moet je dus kiezen uit of alleen spd fietswandelschoenen en accepteren dat je bij het lopen wat minder lekker loopt (op gras valt het mee), of alleen stevige wandelschoenen met een stijve zool meenemen en accepteren dat je wat minder goed fietst.
Ik neem aan dat deftig hier Vlaams is en vooral zoiets betekent als "goede kwaliteit". In het Hollands betekent het zoiets als passend bij een luxe kostuum. Sidi is dan inderdaad heel Vlaams deftig, al maken ze meestal geen echte fietswandelschoenen (soms ineens wel even). Bovendien vallen Sidi schoenen erg smal. Ik pas er helaas niet in.
Wim
Ik heb de goedkoopste Shimano mtb fiets/wandelschoen met spd (ook nog eens in de aanbieding gekocht) en fiets er al jaren echt prima op. En wandelen gaat op onverharde paden ook best goed, het is alleen oppassen als je op rotsen gaat kleuteren of snel een metalen trap af wil. (Als je dan toch flink wilt gaan wandelen kun je de spd schoenplaatjes in een paar minuten verwisselen voor het stukje meegeleverde zool met profiel.) Deze schoenen vallen voor mij in de categorie 'aankopen waar ik nog geen dag spijt van heb gehad'.
aandegracht schreef:Ik fiets al jaren met sandalen met een harde zool. Shimano in mijn geval. Geen SPD erop gemonteerd, maar dat kan wel.

Bevalt uitstekend. Wel goed zonnebrand gebruiken :-)

Gr Hans
Ik gebruik ook al jaren sandalen met harde zool. Je voeten krijgen veel lucht maar hebben toch voldoende steun.
Wim schreef:Sidi is dan inderdaad heel Vlaams deftig, al maken ze meestal geen echte fietswandelschoenen (soms ineens wel even). Bovendien vallen Sidi schoenen erg smal. Ik pas er helaas niet in.
Het zou me ook zwaar tegenvallen als ze fiets-wandelschoenen gingen maken :wink:

Sidi's vallen normaal gesproken inderdaad smal en klein: reken op 1,5 à 2 maten verschil met normale schoenen. Maar er zijn tegenwoordig ook brede Sidi's: de "Mega"-modellen.

grtjs, Waltertje
Sidi heeft soms wel degelijk (mooie) fiets wandelschoenen. Er is niet veel vraag naar, dus maken ze af en toe een partij. Bedankt trouwens voor de tip over de Sidi Mega schoenen. Zelf gebruik ik voor slechter weer een stel Shimano MT 90 (geloof ik) Goretex fiets wandelschoenen. Ik heb geen zin om twee paar mee te nemen, en op deze schoenen valt best aardig te lopen. Voor warmer weer heb ik een stel lagere Shimano mtb schoenen, maar daar ben ik niet erg over te spreken. Ze zijn vodderig gemaakt, en zitten me eigenlijk niet erg lekker (te smal).
Wim
Ik heb het jaren zonder fietsschoenen gedaan. Ik reed met panama jacks. De laatste twee vakanties heb ik met de commuters van keens gedaan. Een soort snadaal met een verstevigde zool. Ze rijden fijn maar zijn zo'n 100 euro. Moraal van mijn verhaal. Je kan met elk soort schoenen fietsen. Ook hoef je je niet in een complete uitrusting te steken voor je eerste fietsvakanties. Kijk eerst eens of het je bevalt. Daarna koop je telkens wat erbij. Wij hebben Marokko meedere malen gedaan op een gewone hybride gazelle, dus!
Hoi Blanche,

Hoe goed lopen die Commuters van Keen? Bijvoorbeeld op verhard of bergachtig terrein?
Maarten W schreef:Hoi Blanche,

Hoe goed lopen die Commuters van Keen? Bijvoorbeeld op verhard of bergachtig terrein?
Redelijk op verharde paden, matig tot slecht in bergachtig terrein omdat ze erg smal zijn (je enkels verzwik je zo) De schoen zit wel comfortabel en heeft een redelijk zacht voetbed. De plaatjes hoor/voel je niet zolang je op een verharde ondergrond loopt. Ze fietsen fijn. Vind ik.
Maarten W schreef:Hoi Blanche,

Hoe goed lopen die Commuters van Keen? Bijvoorbeeld op verhard of bergachtig terrein?
Heel goed. Als je erg veel bergop gaat lopen moet je wel steeds je schoen strak stellen met het touwtje want dat gaat losser zitten. Bij het fietsen heb je daar geen last van. Ik heb ze gekocht omdat ze in combinatie met de waterdichte sokken van Sealskinz een ideale fietsschoen vormen ook bij vorst met als voordeel dat je nooit met natte schoenen zit.