Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodzaak fietsschoenen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Noodzaak fietsschoenen

eric190173 schreef:Wie trekt hier consequent aan zijn spd's? Ik doe het alleen 2 of 3 keer als ik een stoplichtje wegrijdt... daarna niet meer.
Ik doe dat, maar ik trek niet hard. Het is meer een kwestie van nette rondjes maken met je voeten. Daarbij trek je automatisch een klein beetje aan je pedaal, maar de bulk van het vermogen lever je toch door te duwen.

Grtjs, Waltertje - Bebop
Hallo Sandra,

Nadat ik agv spd-pedalen knieblessures opliep, zijn platform-pedalen voor mij het ideale alternatief. En als je gewoon met wandelschoenen kunt fietsen, scheelt dat ook weer een paar schoenen die je extra mee moet nemen.
Wel kiezen voor wandelschoenen met een stijvere zool. Ik heb het ook met wandelschoenen met een flexibelere zool geprobeerd; maar na ± 15 km was dat zeer oncomfortabel.

Een aantal modellen (welk geschikt zijn om reflectors op te bevestigen) zijn ook met deze Power Grips te combineren. Het werkt niet met riempjes zoals op andere andere toe-clips. Je schuift je schoen er schuin in, en draait hem recht. Zoals hier.
Singlespeed.nl en ook aantal Duitse postorders verkoopt ze.

Afbeelding
cycle maniac schreef:Nadat ik agv spd-pedalen knieblessures opliep, zijn platform-pedalen voor mij het ideale alternatief.
[...]
Een aantal modellen (welk geschikt zijn om reflectors te bevestigen) zijn ook met deze Power Grips te combineren.
Als je knieproblemen krijgt van SPD (herkenbaar) en niet van deze dingen, denk ik eigenlijk dat je gewoon de verkeerde klikpedalen had. SPD is nu eenmaal bepaald niet het beste systeem, ookal heeft het 90% van de markt. Systemen met float zoals Bebop, Speedplay, Time zijn voor de meeste mensen veel knievriendelijker. Fixerende systemen zoals Look zijn voor jou misschien beter.

Klikpedalen lijken mij toch wel te prefereren boven systemen met een riem. Bij een valpartij is de kans veel kleiner dat je voet niet loskomt, het is gemakkelijker om de positie van je voet te corrigeren (spreid- of scheefstandcorrectie voorkomt vaak problemen) en bovendien kun je met fietsschoenen rijden ipv met wandelschoenen.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
cycle maniac schreef:Nadat ik agv spd-pedalen knieblessures opliep, zijn platform-pedalen voor mij het ideale alternatief.
[...]
Een aantal modellen (welk geschikt zijn om reflectors te bevestigen) zijn ook met deze Power Grips te combineren.
Als je knieproblemen krijgt van SPD (herkenbaar) en niet van deze dingen, denk ik eigenlijk dat je gewoon de verkeerde klikpedalen had. SPD is nu eenmaal bepaald niet het beste systeem, ookal heeft het 90% van de markt. Systemen met float zoals Bebop, Speedplay, Time zijn voor de meeste mensen veel knievriendelijker. Fixerende systemen zoals Look zijn voor jou misschien beter.

Klikpedalen lijken mij toch wel te prefereren boven systemen met een riem. Bij een valpartij is de kans veel kleiner dat je voet niet loskomt, het is gemakkelijker om de positie van je voet te corrigeren (spreid- of scheefstandcorrectie voorkomt vaak problemen) en bovendien kun je met fietsschoenen rijden ipv met wandelschoenen.

Grtjs, Waltertje
Ja, ik weet van die Bebop-, Speedplay-, en Time-pedalen. Sluit niet uit dat ik die nog 'ns ga proberen. Het is natuurlijk ook gewenning. Maar ik vind het ook geen fijn idee; dat m'n voeten vast zitten. Bij een dreigend ongeluk wil ik snel kunnen reageren. En met deze power grips ben ik gewend, in- en uit te stappen.
Voorlopig weegt het gewichts-voordeel van 1 paar schoenen voor mij zwaarder. Liefst met een paar overschoenen erbij, om ook waterdichtheid te kunnen garanderen.
Ik heb een dik jaar die spd pedalen geprobeerd (w-w verkeer) en bij mij komen ze er niet meer op. Het zal zo wel zijn dat je dan meer kracht op de pedalen kan zetten maar het fiets plezier is er bij mij toch veel minder bij hoor. Alhoewel die klikkers echt heel los stonden had ik toch nog altijd een schrikreactie wanneer je plotseling je schoen van je pedaal moet krijgen. Wat je dan ook nog hebt is dat dat spd mechanisme begint te roesten door de pekel op de weg en die spd ijzers op je schoenen krijg je niet meer losgedraaid omdat ze vastgeroest zijn. Nu kan ik de schoenen aandoen die ik wil, deze morgen bijvoorbeeld heb ik lekker met mijn sandalen aan naar het werk gefietst. :D
De Sjelle schreef:Alhoewel die klikkers echt heel los stonden had ik toch nog altijd een schrikreactie wanneer je plotseling je schoen van je pedaal moet krijgen.
Voet ontspannen houden en been opzij bewegen, dat is de truuk. Dan gaat het vanzelf en hoef je er niet over na te denken.

In de gebruiksaanwijzing van pedalen staat altijd een ingewikkelder verhaal met je voet draaien enzo, maar eigenlijk is de beweging precies hetzelfde als bij gewone pedalen. Zolang je je voet/enkel maar niet stijf houdt, komt die draaibeweging vanzelf.

Grtjs, Waltertje - zet z'n hand aan de grond bij het stoplicht
waltertje schreef: Grtjs, Waltertje - zet z'n hand aan de grond bij het stoplicht
:shock: Nog nooit iemand over je vingers gereden?
eric190173 schreef:
waltertje schreef: Grtjs, Waltertje - zet z'n hand aan de grond bij het stoplicht
:shock: Nog nooit iemand over je vingers gereden?
Het heeft één keer weinig gescheeld. Maar ik zet mijn hand niet heel breed weg en ik draag meestal rode handschoenen of oranje reflectie om mijn pols. Dus maak je maar geen zorgen ;)

grtjs, Waltertje
waltertje schreef: Voet ontspannen houden en been opzij bewegen, dat is de truuk. Dan gaat het vanzelf en hoef je er niet over na te denken.
Wanneer je een slipper in de sneeuw of in de modder maakt ga je niet denken "en nu die voet even ontspannen uit de klikker halen" :lol: :lol: :lol:
Ik bedoelde dus bij die situaties. :) :wink:
De Sjelle schreef:Wanneer je een slipper in de sneeuw of in de modder maakt ga je niet denken "en nu die voet even ontspannen uit de klikker halen" :lol:
Ik ben het eens met alle bovengenoemde voordelen. Naast de voordelen van de stijve zool, het kunnen trekken en mooier rondtrappen, geeft het ook een veel zekerder gevoel op ruigere ondergrond. Nooit meer van de pedalen afstuiteren en met het kruis angstwekkend snel richting de bovenbuis bewegen... En nooit meer kapot geschaafde schenen of gehavende kuiten door de gekartelde platform pedalen. Angst om ongewild vast te blijven zitten heb ik nooit gehad.

SPD is vooral een kwestie van wennen. Ik raad iedereen altijd aan om eerst in de woonkamer, met de hand leunend op de rugleuning van de bank, 100 x in en uit te klikken. Gewoon tijdens het TV kijken o.i.d. zodat het al een beetje een automatisme begint te worden. Veerspanning eerst laag afstellen en als je er later meer aan gewend bent geraakt, kan je ze wat strakker gaan zetten.

De eerste keren op straat niet vergeten de voeten los te klikken alvorens in de remmen te knijpen voor het stoplicht! SPD's blijven alleen vastzitten als je in een paniekreactie verkeerd gaat trekken (meestal omhoog ipv opzij) en dan ga je dus inderdaad vanuit stilstand op je zij... "You become what you fear", dus gewoon niet bang zijn en vertrouw op wat je geoefend hebt. Na een periode van gewenning zal je zien dat losklikken en voeten naar de grond brengen in 1 vloeiende beweging mogelijk is.
Ik kan genoeg paden verzinnen waar er zoveel keien je fiets proberen uit balans te brengen, dat het automatisch uitklikken langer duurt dan de zwaartekracht je naar de grond brengt. Op de tractor-vakantiefiets komen ze er niet meer op. Misschien ooit weer eens op de lichte vakantiefiets, maar dan moet ik van mezelf ook een helm gaan dragen als ik daarmee op pad ga, dus daar moet ik nog goed over nadenken.
En dat terwijl ik technischere paden op de ATB niet vermijd mét SPD.
Robertjan schreef:En dat terwijl ik technischere paden op de ATB niet vermijd mét SPD.
Interessant onderscheid. Waar zit voor jou dan het verschil tussen SPD op de ATB of op de Trekkingfiets? Vallen is vallen, vast is vast en los is los, toch?
Controle: een fiets van 10kg houd ik met m'n 52kg makkelijker onder controle dan een fiets van 16-17kg met nog eens 20kg bagage.
Met de 10kg ATB kan ik springen, huppen, gewicht verplaatsen, etc. Mocht ik echter tóch vallen, dan kan er weleens een boom oversteken of een steen inhalen. Dus moet ik dan een helm op.
Met de (ruwweg) 35-45kg vakantiefiets lukt dit alles simpelweg niet, en ben ik beter af met er af te springen zodra ik serieus dreig te vallen. Dan zitten klikpedalen in de weg. Wel heb ik dan de controle over waar ik terecht kom, en hoef ik van mezelf geen helm op.

Dit alles wordt op dit moment nog eens versterkt door 2 enkels met verrotte enkelbanden...
Robertjan schreef:Controle: een fiets van 10kg houd ik met m'n 52kg makkelijker onder controle dan een fiets van 16-17kg met nog eens 20kg bagage.
Een beetje off-topic maar wat ik zo door het hele forum door lees is dat de meesten hier een echt laag lichaamsgewicht hebben! Niet echt representatief voor de gemiddelde Nederlander! Komt dat misschien door het vele fietsen?

On-topic: Ik heb geen ervaringen met die klikpedalen aan één zijde maar wel met toeclips. Die gaven voor mij als vakantiefietser geen meerwaarde en heb ze er dan ook afgesloopt na verloop van jaren.
Ik fiets op vakantie meestal met gewone sportschoenen (zachte zolen), lage wandelschoenen of met Teva-sandalen (harde zolen). Nooit problemen mee gehad of het gevoel gehad dat er energie verloren ging. Waarom zou ik schoenen gebruiken die misschien wel lekker fietsen maar waardeloos zijn om lange stukken mee te lopen? Ik zie mezelf niet nóg een paar extra schoenen mee nemen. Daarbij vind ik met sandalen (van welk merk dan ook) fietsen met een beetje warmte echt het lekkerste aan mijn voeten.
Maar zoals dat gaat: Ieder zijn voorkeuren.
De Sjelle schreef:
waltertje schreef: Voet ontspannen houden en been opzij bewegen, dat is de truuk. Dan gaat het vanzelf en hoef je er niet over na te denken.
Wanneer je een slipper in de sneeuw of in de modder maakt ga je niet denken "en nu die voet even ontspannen uit de klikker halen"
De reden dat ik deze uitleg geef, is dat als je het jezelf zo aanwent, je er dus nooit meer over na hoeft te denken. Dus je hoeft bij een glijpartij ook niet na te denken over dat je je voet moet ontspannen, je zet gewoon in een reflex je voet op de grond. Dat je daarbij uit je pedaal klikt, merk je niet eens. Ik denk niet dat er een meetbaar verschil hoeft te zijn tussen je voet op de grond met en zonder klikpedalen.

Ook niet met sneeuw of modder. Ik gebruik klikpedalen op een lage racer, en daar is dit allemaal een flink stuk kritischer dan op een hoge en dus traag omvallende vakantiefiets.

Van mij hoef je niet aan de klikpedalen, maar ik wil niet dat jouw verhaal anderen afschrikt om wél met klikpedalen te gaan rijden :wink: Het is nu eenmaal comfortabeler, efficiënter en veiliger.

Grtjs, Waltertje
windinderugfietser schreef: Nooit problemen mee gehad of het gevoel gehad dat er energie verloren ging.
Gevoel is notoir onbetrouwbaar in dit soort zaken; alleen metingen kunnen laten zien hoeveel energie er verloren gaat (en daarmee: hoeveel je jezelf beperkt in actieradius of tijd & energie die je naast het fietsen overhoudt).

Maar als je het toch wilt voelen: op een beetje fietsvakantie trap je een miljoen keer op een pedaal. Pak eens een slipper of schoen met zachte zool met beide handen vast, en buig hem duizend keer een centimeter krom. De vermoeidheid die je daarna in je handen en armen hebt, dat duizend keer.

Grtjs, Waltertje - maakt liever een extra ommetje
[quote="waltertje
Het is nu eenmaal comfortabeler, efficiënter en veiliger.

Grtjs, Waltertje[/quote]

Nouuuuuuu, hier verschillen wij duidelijk van mening hoor! :lol:
Efficienter, daar kan ik inkomen, comfortabeler vind ik niet zo en veiliger vind ik ab-so-luut niet. Je kan je voet nooit zo snel uit een klikker halen dan dat je gewoon je voet van een pedaal moet halen hoor. :)
waltertje schreef: Het is nu eenmaal comfortabeler, efficiënter en veiliger.

Grtjs, Waltertje
Nouuuuuuu, hier verschillen wij duidelijk van mening hoor! :lol:
Efficienter, daar kan ik inkomen, comfortabeler vind ik niet zo en veiliger vind ik ab-so-luut niet. Je kan je voet nooit zo snel uit een klikker halen dan dat je gewoon je voet van een pedaal moet halen hoor. :)[/quote]
De Sjelle schreef:
waltertje schreef: Het is nu eenmaal comfortabeler, efficiënter en veiliger.

Grtjs, Waltertje
Nouuuuuuu, hier verschillen wij duidelijk van mening hoor! :lol:
Efficienter, daar kan ik inkomen, comfortabeler vind ik niet zo en veiliger vind ik ab-so-luut niet. Je kan je voet nooit zo snel uit een klikker halen dan dat je gewoon je voet van een pedaal moet halen hoor. :)
Nou Sjelle, jij bent het wel héél oneens met Walter.... :wink: