Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uit de voeten - Forum Wereldfietser

Uit de voeten

Ik zit een beetje te dubben over wat voor schoeisel ik zou moeten gaan dragen tijdens de komende fietsreis van Italië naar Nederland. In het verleden droeg ik meestal bergschoenen. Deze zitten mij comfortabel, mijn zooltjes passen erin, ze geven veel steun en kun je ook voor wandelingen gebruiken. Nadeel is dat ze zwaar en warm zijn en dat je bij regen toch natte voeten krijgt.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief. Eigenlijk zijn mijn wensen hetzelfde als bij de bergschoenen: Ze moeten comfortabel zijn en steun geven (te slappe zolen geven mij voetklachten). En als ik er dan nog in de regen mee kan fietsen, dan is het helemaal mooi. En ik moet ze ook voor een wandelingetje aan kunnen.

Ik zit zelf te denken aan sandalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand een merk en/of type aanraden?

Overigens wil ik géén spd of ander kliksysteem. Dat vind ik (persoonlijk) niet prettig.

Alvast bedankt voor tips en suggesties.
Ik vind deze Ecco's ideaal. Er zitten gaatjes in zodat ze heel luchtig zijn en bieden toch meer bescherming dan sandalen. In de regen fietsen is geen probleem, alleen in echte kou met plensregen krijg je sneller koude voeten omdat ze niet helemaal droog blijven. De zolen zijn redelijk stijf en niet al te verend, wat op de fiets alleen maar een voordeel is (eerder had ik verende zolen, het verschil in trapkracht is echt te merken). Handig vetersysteem zonder strikken (praktisch in landen als India en Indonesië waar je vaak blootsvoets moet). En last but not least: het is ook een prima wandelschoen. Ik gebruik ze zowel in Europa als in de tropen en heb nooit te warme voeten.
Voor mij is dit na lang zoeken het ideale compromis voor de fietsvakantie als je geen spd wilt en daarom heb ik gelijk twee paar gekocht want in de schoenenbranche is het gebruikelijk dat er na korte tijd weer een nieuw model komt dat uiteraard minder goed is.
Op de laatste fiets & wandelbeurs heb ik deze schoenen gekocht. Link:http://www.zamberlan.com/catalog/index. ... 2&idcat=15. Dit zijn halfopen schoenen. Vrij licht en met een stevige zool. Doordat ze halfopen zijn, zullen ze ook vrij snel drogen wanneer ze nat zijn geworden. De bovenkant is van een soort ademende stof. De zool is met een redelijk profiel zodat je er ook goed mee kan wandelen. Het lijken mij heel prettige fiets-/wandelschoenen. Ik heb ze alleen nog niet uitgetest. Vond het tot nu toe net iets te koud voor een open schoen.
Waterdicht is elke schoen door het dragen van SealSkinz sokken.

Qua schoenen kun je denken aan lage tot halfhoge approachschoenen (die dus nog wat steun geven dankzij een wat stijvere zool), evt. met GTX of eVent er in.

Bergschoenen moeten trouwens wel waterdicht zijn. Aangezien die stijgijzervast zijn, mag sneeuw er ook op de lange duur niet doorheen komen. :wink:
Met de sandalen van Keen zal je geen prijs winnen voor de man met het meest modieuze schoeisel. Echter, de zolen zijn stevig zodat je er een goede wandeling op kan maken, en in de regen fietsen is ook geen probleem. Wanneer je geen natte voeten wil krijgen kan je eventueel nog Sealskinz sokken erin dragen.
Mij bevallen ze goed. Overigens heb ik ze nooit in combinatie met Sealskinz sokken gedragen. Wel in de stromende regen..
Maarten W schreef:Met de sandalen van Keen zal je geen prijs winnen voor de man met het meest modieuze schoeisel. Echter, de zolen zijn stevig zodat je er een goede wandeling op kan maken, en in de regen fietsen is ook geen probleem. Wanneer je geen natte voeten wil krijgen kan je eventueel nog Sealskinz sokken erin dragen.
Mij bevallen ze goed. Overigens heb ik ze nooit in combinatie met Sealskinz sokken gedragen. Wel in de stromende regen..
Maarten,

Ik begrijp dat jij ze altijd met blote voeten draagt?
En heb je een type wat je gebruikt? Dan kan ik hem wel even googlen.
Wij dragen ook altijd bergschoenen ( merk technica met gore tex), hebben nog geen last van natte voeten gehad.

Als het erg warm wordt dan dragen we allebei teva sandalen. Deze zijn ook heerlijk voor s'avonds op de camping. Deze winnen ook niet de schoonheidsprijs maar zitten erg comfortabel :)
In het koude seizoen draag ik bergschoenen: lekker warm en waterdicht. Vanaf zowat deze tijd van het jaar worden ze vervangen door Teva's (in mijn geval de Obern), immer zonder sokken, ook bij dagen achtereen heftige regen. Mijn partner gebruikt dan Keens, bij regen voorzien van Sealskin sokken. Maar die sokken moeten 's nachts wel zo ver mogelijk van het slaapgedeelte slapen. De fameuze geur van mijn Teva's verdwijnt vanzelf onder de douche. En wandelen door zeewater is helemaal gans fantastisch.

Nadeel van beide modellen is wel dat er geen zooltjes in kunnen
Ook wij gebruiken al enige jaren in de zomer Teva sandalen en dan het type met een serie gaatjes in de zool, een erg stabiele sandaal (met neus) die ook voor canyonwalking gebruikt wordt. Voordeel is dat met regen je weinig last hebt van "sopvoeten" doordat het water er via de zool snel uitloopt. De zool is dik en stug genoeg voor fietsen en is goed bestand tegen onze platformpedalen met pinnetjes.

Ben & Ingrid
Voor de mensen die Teva's gebruiken:

Welke types gebruiken jullie? Er zijn zoveel soorten dat ik uit het antwoord niet goed kan halen wat je precies bedoelt.
Ik weet de typenaam niet meer maar van het "gaatjes zool" type is er maar een van. Op de website/winkel staat er een plaatje bij van door een rivier lopende mensen.

Ben & Ingrid
Ben,

Bedoel je de Omnium?
HansvanderVeeke schreef: Maarten,

Ik begrijp dat jij ze altijd met blote voeten draagt?
En heb je een type wat je gebruikt? Dan kan ik hem wel even googlen.
Klopt, ik draag ze altijd zonder sokken.
Ik heb de Keen Newport H2.
Hans,
Volgens de TEVA website is het de Itunda met "Drain Frame technology"
Hans,
Voor de volledigheid: De Sunkosi is de variant met hielkap dus iets stabieler maar weer minder luchtig.
Zijn de Birkenstock sandalen al genoemd ? Ik fiets met 2 paar sandalen als schoeisel. Birkenstock sandalen met droog weer. De binnenzool van kurk voorkomt dat ik last krijg van uitgedroogde voetzolen. Met regen gebruik ik de Tevasandalen.
( .....dit slaat wel op een Zuideuropa- of tropenbestemming)
peter de rijk schreef:Ik vind deze Ecco's ideaal. Er zitten gaatjes in zodat ze heel luchtig zijn en bieden toch meer bescherming dan sandalen. In de regen fietsen is geen probleem
Ik ben volkomen eens met Peter. Ook ik maak gebruik van genoemde schoenen en ze bieden m.i. een prettige draagcomfort zowel tijdens het fietsen als lopen.

Wim